Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 139
Offentligt
771590_0001.png
771590_0002.png
771590_0003.png
771590_0004.png

Grundnotat til FMPU & FEU

For Kommissionens forslag

”Forordning/EC No (…) til gennemførelsesbestemmelser, der implementerer Europa-

Parlamentets og Rådets direktiv 2007/02/EF af 14. marts 2007 for så vidt angår

Nettjenesterne download og transformation (tillæg til forordning om nettjenester, der træder

i kraft medio 2009)”

ResuméGennemførelsesbestemmelserne om nettjenesterne download og transformation supplererEuropa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/2/EF af 14. marts 2007 om opbygning af eninfrastruktur for geografisk information i Det Europæiske Fællesskab. INSPIRE direktivet erimplementeret i dansk ret med lov nr. 1331 af 19. december 2008 om infrastruktur for geografiskinformation. Loven trådte i kraft den 15. maj 2009.Bestemmelserne indeholder de mere detaljerede tekniske for nettjenesterne download ogtransformation.Regeringen forventer at kunne stemme for forslaget.

1. Status

Kommissionen sendte den 17. september 2009 forslag vedrørende

nettjenester download og

transformation

til medlemmerne af INSPIRE EU-komiteen til uformel høring med frist forhøringssvar d. 7. oktober 2009. Forslaget har hjemmel i art. 11, stk. 1, punkt c) og d). Danmark harafgivet høringssvar d. 7. oktober 2009.Endeligt udkast er udsendt til medlemslandene d. 23. november 2009. Danmark har ikke haftyderligere bemærkninger.Forslaget skal til afstemning i INSPIRE EU-komiteen den 14. december 2009.Hvis der i komiteen er kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommissionen forordningen, efter atParlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.Opnås der ikke kvalificeret flertal i komiteen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, ogunderretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod forslaget, skalKommissionen behandle sagen på ny.Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret flertal eller udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højstto måneder, kan Kommissionen udstede forordningen, efter at Parlamentet har gennemført enlegalitetskontrol af forslaget.

2. Formål og indhold

Formålet med gennemførelsesbestemmelserne er at fastlægge de tekniske regler fornettjenesterne download og transformation, som skal etableres i henhold til INSPIRE direktivetsart. 11, stk. 1, punkt c) og d). De to tjenester skal gøre det muligt for en bruger at hente data hosde myndigheder, der på nationalt plan har ansvaret for de pågældende data og at bruge disse datasammen med andre tilgængelige data til miljørelaterede arbejdsopgaver.
Tjenesterne er i direktivet og i lov om infrastruktur for geografisk information beskrevet således:tjeneste der gør det muligt at nedtage (hente) kopier af geodatasæt ellerdele af sådanne og, hvor det er muligt at opnå direkte adgang tilgeodatasæt.Transformation: tjeneste der gør det muligt at transformere geodatasæt med henblik på atopnå interoperabilitetKommissionen sendte i februar 2009 første udkast til gennemførelsesbestemmelser i høring hosde såkaldte ”Legally Mandated Organisations” (de nationale myndigheder der har data der bliverpåvirket af direktivet).Høringen blev koordineret af det danske INSPIRE kontaktpunkt, Kort- og Matrikelstyrelsen.Resultatet af høringen er en række spørgsmål til forståelse af forslaget og konkreteændringsforslag. Deltagerne i høringen kunne også her konstatere, at forslagene er ioverensstemmelse med den generelle tekniske udvikling på området.De myndigheder, der har ansvaret for data, der er omfattet af direktivet, skal etablere denteknologi, der er en forudsætning for at en bruger kan nedtage (downloade) data. Det kan ske ved,at den enkelte myndighed tilpasser en eksisterende teknologisk løsning eller etablerer dennødvendige teknologi eller ved at myndigheden stiller sine data til rådighed via en eksisterendeeller en ny fælles løsning.Transformation af geodatasæt dækker over en række funktioner, som kan ændre og omformeindholdet af et datasæt, så det kan bruges sammen med andre tilsvarende geodatasæt, uanset omde kommer fra en anden dansk myndighed eller fra en myndighed i et andet EU-medlemsland.Transformation kan f.eks. omfatte omregning fra et koordinat reference system til et andet,oversættelse af danske tekster til engelsk og vise/versa og/eller ændring af en danskdataspecifikation tilINSPIRE- dataspecifikationen.Den teknologiske udvikling går i retning af, at de nødvendige transformationsfunktionerefterhånden er indbygget i de teknologier, der skal anvendes til f.eks. download. Hvis det vedimplementeringen viser sig ikke at være tilfældet eller disse standardløsninger ikke ertilstrækkelige, kan det komme på tale, at der udvikles løsninger.Download:

3. Nærhedsprincippet

Målene med gennemførelsesbestemmelserne er henholdsvis at gøre det muligt at hente (downloade)geodata fra forskellige kilder på tværs af medlemslande og stille data til rådighed ioverensstemmelse med fælles specifikationer (interoperabilitet). Målenes tværnationale aspekterkan således ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemslandene alene.

4. Konsekvenser for Danmark

Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:Lov om infrastruktur for geografisk information (lov nr. 1331 af 19. december 2008), derimplementerer INSPIRE-direktivet i dansk ret, trådte i kraft den 15. maj 2009.Forslagene til gennemførelsesbestemmelser vil blive vedtaget som forordninger og bliver såledesumiddelbart gældende i Danmark.
Forslagets økonomiske konsekvenser.I det omfang de danske offentlige myndigheder allerede anvender teknologier, der indgår i deomhandlede tjenester, forventes det ikke, at omkostninger til etablering af de decentrale tjenestervil være af betydelig investering. I fald der skal etableres nye løsninger, kan investeringer værepåkrævet.Da kommunernes data kun er omfattet, hvis lovgivningen i øvrigt kræver indsamling ellerudbredelse heraf, forventes det på nuværende tidspunkt, at kommunerne kun bliver påvirket ibegrænset omfang.Statsfinansielle konsekvenser.Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser, idet de afledteomkostninger forventes at være af begrænset omfang.Erhvervsadministrative konsekvenser.Forslaget vurderes ikke at have erhvervsadministrative konsekvenser, dagennemførelsesbestemmelserne alene vedrører offentlige myndigheder.Beskyttelsesniveau:Forslaget berører ikke i sig selv beskyttelsesniveauet i Danmark.

5. Høring

Kommissionen udsendte d. 17. september 2009 med frist d. 7. oktober 2009 forslaget til forordningom nettjenesterne download og transformation til uformel høring, som sidste mulighed forkommentarer inden afstemning i EU komiteen d. 14. december 2009.Danmark har gennem Kort & Matrikelstyrelsen som kontaktpunkt indgivet høringssvar med ønskeom mere præcise definitioner og opklarende spørgsmål. Danmark har endvidere peget påbekymringer vedrørende svartider og oppetider for download tjenester. Tjenesterne for degeodatasæt, der vedrører et eller flere af de temaer, der er omfattet af direktivets bilag I, skalsenest være i drift medio 2012.Rammenotatet blev sendt i høring i Miljøspecialudvalget den 30. november 2009 med frist til den 2.december 2009. Det har givet anledning til følgende bemærkninger:Forbrugerrådet har af ressourcemæssige årsager ikke mulighed for at forholde sig til forordningen.
Danske Regioner har ingen bemærkninger til forordningen.

6. Forhandlingssituationen

Forslaget har ikke været til forhandling.
Det forventes, at forslaget vil blive vedtaget på møde i komiteen den 14. december 2009.

7. Dansk Holdning

Forslaget til gennemførelsesbestemmelser er baseret på principper, der modsvarer de tilsvarendeudviklinger i Danmark. Danmark kan derfor støtte forslaget.