Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 136
Offentligt
UdenrigsministerietJuridisk Tjeneste, EU-retskontoretAsiatisk Plads 2 – 1448 København KTlf.: 33 92 19 32 Fax: 33 92 03 03
JTEU j.nr. 400.A.5-3-0Den 7. december 2009
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesseTil orientering fremsendes nedenstående liste over EF-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger iretssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsatprocesdelegation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelseaf generaladvokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af dendanske regering, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse afdom. Generaladvokatens udtalelser og Domstolens domme offentliggøres på Domstolens hjemmeside(http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EF-Domstolens retslister, og atDomstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:Sagsnr.De forenedesagerC-316/07,C-358/07,C-359/07,C-360/07,C-409/07,C-410/07Titel og kortsagsresuméMarkus Stoss m.fl. mod WetteraukreisSagen vedrører bl.a.: Skal art. 43 og 49 EF fortolkes således, at de er tilhinder for et nationalt monopol på visse hasardspil, f.eks. sportsvæddemål,såfremt der i den pågældende medlemsstat ikke under ét findes ensammenhængende og systematisk politik til begrænsning af hasardspil,navnlig idet de nationalt koncessionerede arrangører yder tilskyndelse tildeltagelse i andre hasardspil – såsom statslige lotterier og kasinospil –ligesom private tjenesteydere må tilbyde andre spil, der må antages atindebære tilsvarende eller større potentiel risiko for afhængighed – såsomvæddemål om visse sportsbegivenheder (f.eks. hestevæddemål) ogautomatspil?Kommissionen mod Danmark – told af forsvarsmaterielKommissionen gør gældende, at Danmark har tilsidesat sine forpligtelser ihenhold til art. 2, 9, 10 og 11 i forordning (EØF, Euratom) nr. 1552/1989,respektivt forordning (EF, Euratom) nr. 1150/2000 vedrørende beregningog indbetaling af egne indtægter i forbindelse med import af militærtmateriel og betaling af morarenter af disse indtægter.The Sporting Exchange Ltd/Betfair mod Minister van JustitieSagen vedrører bl.a.: Skal art. 49 EF fortolkes således, at anvendelsen afdenne artikel har til følge, at de kompetente myndigheder i en medlemsstatikke på grund af et lukket bevillingssystem, der er gældende imedlemsstaten, kan forbyde, at en udbyder af tjenesteydelse, der alleredehar fået udstedt en bevilling i en anden medlemsstat til levering aftjenesteydelser via Internettet, også udbyder disse tjenesteydelser iførstnævnte medlemsstat? Finder den fortolkning af art. 49 EF og særligtlighedsprincippet og den deraf følgende gennemsigtighedsforpligtelse, somProcesskridtMundtligforhandlingDato08.12.09
C-461/05
Dom
15.12.09
C-203/08
GA
17.12.09
1
C-258/08
EF-Domstolen har foretaget i enkelte sager, der vedrørte koncessioner,anvendelse på proceduren for udstedelse af en bevilling til at udbydetjenesteydelser på hasardspilsområdet i et ved lov fastsatenbevillingssystem?Ladbrokes Betting & Gaming Ltd. og Ladbrokes International Ltd.Mod Stichting de Nationale SporttotalisatorSagen vedrører bl.a.: Opfylder en national hasardspilspolitik – som har tilformål at kontrollere ludomani og forebygge svig – også den betingelse,der er formuleret i EF-domstolens praksis, særligt i dens dom i C-234/01Gambelli, om, at restriktionerne på en sammenhængende og systematiskmåde skal medvirke til at begrænse væddemålsvirksomhed, såfremtbevillingshaverne tillades at gøre deres hasardspiludbud attraktivt ved atintroducere nye hasardspil og henlede den brede offentlighedsopmærksomhed på deres hasardspiludbud ved reklamering, således at(potentielle) spillere holdes fra det ulovlige udbud af hasardspil (jf. EF-domstolens dom i de forenede sager C-338/04, C-359/04 og C-360/04Placanica, præmis 55 in fine)? Endvidere vedrører sagen bl.a. om artikel 49TEF skal fortolkes således, at anvendelsen af denne artikel har til følge, atde kompetente myndigheder i en medlemsstat ikke pga. et lukketbevillingssystem, der er gældende i medlemsstaten, kan forbyde, at enudbyder af tjenesteydelser, der allerede har fået udstedt en bevilling i enanden medlemsstat til levering af tjenesteydelser via internettet, ogsåudbyder disse tjenesteydelser i førstnævnte medlemsstat?
GA
17.12.09
2
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:Sagsnr.T-1/07Titel og kortsagsresuméApache Footwear mod RådetPåstand: Artikel 1 i Rådets forordning (EF) nr. 1472/2006 om indførelseaf en endelig antidumpingtold og endelig opkrævning af den midlertidigetold på importen af visse typer af fodtøj med overdel af læder medoprindelse i Folkerepublikken Kina og Vietnam annulleres, for så vidtsom der herved er pålagt 16,5 % told på import af varer, der er fremstilletaf sagsøgerne. Sagsøgerne har i medfør af artikel 230, stk. 4, EF nedlagtpåstand om delvis annullation af den anfægtede forordning, for så vidtsom der herved fastsættes endelig antidumpingtold på sagsøgernes importtil Den Europæiske Union.Til støtte for søgsmålet gør sagsøgerne tre anbringender gældende:Sagsøgerne gør for det første gældende, at Rådet, da det undersøgte,hvorvidt sagsøgerne opfyldte betingelserne for at blive tildeltmarkedsøkonomisk behandling (»MØB«) i henhold til artikel 2, stk. 7, litrab) og c), i forordning (EF) nr. 384/96 (herefter »grundforordningen«),tilsidesatte denne samt begrundelsespligten i henhold til artikel 253 EF, dadet forsømte at undersøge, hvorvidt sagsøgerne var genstand forvæsentlig statslig indblanding.Alpe Adria Energia mod Kärtner LandesregierungSagen vedrører: fortolkning af Rådets direktiv 85/337/EØF omvurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning på miljøetsom ændret ved Rådets ændringsdirektiv 97/11/EF ogEuropaparlamentets og Rådets direktiv 2003(35/EF om mulighed foroffentlig deltagelse i forbindelse med udarbejdelse af visse planer ogprogrammer på miljøområdet og om ændring af Rådets direktiv85/337/EØF og 96/61/EF for så vidt angår offentlig deltagelse ogadgang til klage og domstolsprøvelse. Skal disse regler fortolkes således, aten medlemsstat også har pligt til at efterprøve de i bilag 1 til direktivetanførte projektstyper – nemlig i nr. 20, anlæg af stærkstrømsluftledningermed en spænding på mindst 220 kV og en længde på over 15 km – iforbindelse med planlagte anlægsarbejder på to eller flere medlemsstatersområde, når grænseværdien, der udløser kravet om efterprøvelse, ikke nåseller bliver overskredet på den del af anlægsarbejdet, som ligger påmedlemsstatens område, mens dette er tilfældet for de dele afanlægsarbejdet, som ligger i nabostaten/-staterne?Ovidio Rodríguez Mayor m.fl. mod Dødsboet efter Rafael de lasHeras Dávila m.fl.Sagen vedrører bl.a.: Er art. 51 i den spanske lov om arbejdsforhold i stridmed de forpligtelser, som følger af Rådets direktiv 98/59/EF af 20. juli1998 om tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivninger vedrørendekollektive afskedigelser, idet den begrænser begrebet ”kollektiveafskedigelser” til at omfatte afskedigelser af økonomiske, tekniske,organisatoriske eller produktionsmæssige grunde, og idet den ikke udvidernævnte begreb til også at omfatte afskedigelser af enhver anden grund,bortset fra grunde, der kan tilregnes arbejdstageren?Kommissionen mod StorbritannienPåstand: Det fastslås, at Storbritannien og Nordirland har tilsidesat sineforpligtelser i henhold til artikel 3, stk. 1 og 2, artikel 5, stk. 1-3, og artikelProcesskridtDomDato09.12.09
C-205/08
Dom
10.12.09
C-323/08
Dom
10.12.09
C-390/07
Dom
10.12.09
3
C-345/08
C-392/08
C-578/08
5, stk. 5, i samt bilag II til Rådets direktiv 91/271/EØF (1) om rensningaf byspildevand, idet det har undladt — at kortlægge Humber-flodmundingen, Wash-, Deben- og Colne-flodmundingerne, den ydre delaf Themsens flodmunding, Southampton Water og Det NordøstligeIrske Hav — bortset fra Solway Firth — som følsomme områder iforhold til eutrofiering — at underkaste byspildevand udledt frabyområder med en personækvivalent (PE) på over 10 000 i Humber-flodmundingen, Wash-, Deben- og Colne-flodmundingerne, den ydre delaf Themsens flodmunding, Southampton Water, Det Nordøstlige IrskeHav — bortset fra Solway Firth — samt i Lough Neagh og Upper ogLower Lough Erne mere vidtgående rensning. Ifølge Kommissionen harDet Forenede Kongerige benyttet en for restriktiv fremgangsmåde vedkortlægningen af følsomme områder. Dette skyldes ikke kun, at DetForenede Kongerige stiller relativt høje beviskrav til anerkendelsen af, atet vandmiljø er eutrofieret, men også den omstændighed, at Det ForenedeKongerige ikke henviser til nødvendigheden af ligeledes at kortlægge devandområder, der er udsatte, og som i nær fremtid kan blive eutrofierede,hvis der ikke træffes beskyttende foranstaltninger. […]Krzystof Pesla mod Justizministerium Mecklenburg-VorpommernSagen vedrører: anerkendelse af ligeværdighed af kvalifikationsbeviser.Der spørges bl.a.: Er det foreneligt med art. 39 EF, at der kun skeranerkendelse af ligeværdighed af kvalifikationer som omhandlet i § 112a,stk.1 og 2, i Deutsches Richtergesetz (den tyske lov om dommere), hvisdet på grundlag af den fremlagte dokumentation kan fastslås, at EU-borgeren er i besiddelse af de kundskaber og kvalifikationer, somefterprøves ved (den tyske juridiske) eksamen i obligatoriske fag i henholdtil § 5, stk. 1, i Deutsches Richtergesetz? Hvis dette besvares benægtende:Følger det af art. 39 EF, at det eneste kriterium for en bedømmelse afligeværdighed (af kvalifikationer), som er i overensstemmelse medfællesskabsretten, er, om den af EU-borgeren i EU erhvervedeuniversitetseksamen samt den af ham fremlagte yderligere dokumentationfor uddannelse og erfaringer med hensyn til (intellektuelt)uddannelsesniveau og studieindsats er sammenlignelig med den tyskeførste juridiske statseksamen? […]Kommissionen mod kongeriget SpanienAt Spanien har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til artikel 11, stk. 1,litra c), i Rådets direktiv 96/82/EF af 9. december 1996 om kontrol medrisikoen for større uheld med farlige stoffer , idet det ikke har udarbejdeteksterne beredskabsplaner for alle virksomheder omfattet af direktivetsartikel 9.Rhimou Chakroun mod Minister van Buitenlandse ZakenSagen vedrører bl.a.: Skal udtrykket ”social bistand” i art. 7, stk. 1, litra c),i Rådets direktiv 2003/86/EF om ret til familiesammenføring fortolkessåledes, at det giver en medlemsstat mulighed for at vedtage bestemmelserom familiesammenføring, hvorefter familie-sammenføring ikke er tilladtfor en referenceperson, som har ført bevis for, at han råder over faste ogregelmæssige indtægter, der er tilstrækkelige til, at han kan forsørge sigselv og sine familiemedlemmer, men som henset til sit indtægts-niveau,kan benytte sig af særlig bistand ved særlige udgifter, som fastsættesindividuelt, af indtægts-baserede skattenedsættelser indrømmet af lokalemyndigheder eller af indkomststøtte-ordninger inden for rammerne af
Dom
10.12.09
GA
10.12.09
GA
10.12.09
4
T-16/04
T-156/04
T-284/05
C-96/08
C-248/08
den kommunale minimumpolitik? […]? Skal direktivet, herunder navnligart. 2, litra d), fortolkes således, at denne bestemmelse er til hinder fornationale bestemmelser, som med henblik på anvendelsen af indtægts-betingelserne i art. 7, stk. 1, litra c), foretager en sondring mellem, om denfamiliemæssige tilknytning er opstået før eller efter indrejsen for denperson, som er bosat i medlemsstaten?Arcelor SA mod EP og RådetArtikel 4, artikel 12, stk. 3, artikel 6, stk. 2, litra e), artikel 9, og artikel 16,stk. 2, 3 og 4, sammenholdt med artikel 2, samt bilag I og bilag III, nr. 1, iEuropa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/87/EF af 13. oktober 2003om en ordning for handel med kvoter for drivhusgasemissioner iFællesskabet og om ændring af Rådets direktiv 96/61/EF annulleres, forså vidt som disse bestemmelser anvendes på anlæg til produktion afstøbejern eller stål (første eller anden smeltning) med dertil hørendestrengstøbning og med en kapacitet på mere end 2,5 tons/time.Europa-Parlamentet og Rådet for Den Europæiske Union tilpligtes aterstatte det tab, som sagsøgeren har lidt og yderligere måtte blive påførtsom følge af vedtagelsen af artikel 4, artikel 12, stk. 3, artikel 6, stk. 2, litrae), artikel 9, og artikel 16, stk. 2, 3 og 4, sammenholdt med artikel 2, samtbilag I og III, nr. 1, i direktiv 2003/87/EF.Electricité de France (EDF) mod KommissionenSagsøgeren har nedlagt følgende påstand:— Artikel 3 og 4 i Kommissionens beslutning K(2003)4637 endelig udg.af 16. december 2003, om Frankrigs statsstøtte til fordel for sagsøgerenog elektricitets- og gasindustrien gennem regnskabs- ogskatteforanstaltninger, som blev vedtaget i 1997 i forbindelse med enomstrukturering af EDF's regnskaber, annulleres.Kommissionen mod FinlandDet fastslås, at Finland har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til artikel2, 9, 10 og 11 i forordning (EØF, Euratom) nr. 1552/89 (1) ogforordning (EF, Euratom) nr. 1150/2000 (2), idet den har nægtet atberegne og betale de egne indtægter, som Republikken Finland iforbindelse med import af forsvarsmateriel fra 1998 til 2002 undertilsidesættelse af artikel 26 EF og artikel 20 i EF-toldkodeksen og dermedunder tilsidesættelse af toldtariffen hverken har opgjort eller stillet tilrådighed for Kommissionen, og idet Republikken Finland har nægtet atbetale morarenter for den periode, hvor den ikke har stillet de egneindtægter til rådighed for KommissionenCIBA mod Adó-és Pénzügyi Ellenörzesi Hivatal HatosagiFöosztalySagen vedrører: Er princippet om etableringsfrihed i artikel 43 EF og 48EF til hinder for en retsforskrift, hvorefter handelsselskaber medhjemsted i Ungarn også skal betale erhvervsuddannelsesbidrag, når debeskæftiger arbejdstagere i en udenlandsk afdeling og betaler skat ogsocialbidrag for disse arbejdstagere i den stat, hvor afdelingen findes?Kommissionen mod GrækenlandPåstand: Kommissionen har i denne sag nedlagt påstand om, at DenHellenske Republik har tilsidesat forpligtelser, som påhviler den ihenhold til artikel 4, stk. 2, litra a) og c), artikel 5, stk. 2, litra c), artikel 6,stk. 2, litra b), artikel 10-15, 17, 18 og 26, i forordning (EF) nr. 1774/2002om sundhedsbestemmelser for animalske biprodukter, som ikke er
Dom
15.12.09
Dom
15.12.09
GA
17.12.09
Dom
17.12.09
5
C-471/08
C-446/08
bestemt til konsum. Det bemærkes, at nærværende sag omhandler toovertrædelsesprocedurer (procedure 2001/5217 og 2006/2221), som eriværksat, fordi Den Hellenske Republik har tilsidesat forpligtelser, sompåhviler den i henhold til bestemte artikler i nævnte forordning.Forordningen bestemmer bl.a., at animalsk affald, efter unødig forsinkelseat være indsamlet, transporteret og identificeret bl.a. bortskaffes somaffald, efter at være blevet forarbejdet ved de bestemte processer, somfastsættes i forordningen alt efter den kategori, hvortil det henhører[artikel 4, stk. 2, litra c), artikel 5, stk. 2, litra c), artikel 6, stk. 2, litra b)].Forordningen fastsætter også procedurer vedrørende bortskaffelse affarligt materiale ved forbrænding [artikel 4, stk. 2, litra a)]. Forordningenopstiller ligeledes betingelserne for godkendelse af forarbejdningsanlægfor affald, mellemprodukter, anlæg til lager, forbrænding ogmedforbrænding, samt til forarbejdning af materialer henhørende underkategori 1 og kategori 2, oliekemiske anlæg under kategori 2 og kategori 3samt biogas- og komposteringsanlæg (artikel 10-15). Forordningenfastsætter ligeledes betingelserne for myndighedernes godkendelse afkategori 3- forarbejdningsanlæg og anlæg til fremstilling af foder tilselskabsdyrtekniske anlæg (artikel 17 og 18). Ligeledes i henhold tilforordningen skal myndighederne med regelmæssige mellemrum foretagekontrol af og føre tilsyn med anlæg, der er godkendt i overensstemmelsemed forordningen, i henhold til de forskellige fastsatte kriterier og træffede nødvendige foranstaltninger, såfremt forordningens krav ikke eropfyldt (artikel 26). Kommissionen hævder under henvisning til en rækkeundersøgelsesbesøg fra Kommissionens Levnedsmiddel- ogVeterinærkontor (FVO), at Den Hellenske Republik såvel ved udløbet affristen i den begrundede udtalelse og i den supplerende begrundedeudtalelse som efter fristerne ikke har truffet de nødvendigeforanstaltninger for at udbedre de tilsidesættelser, som den foreholdes ogfølgelig for at efterkomme e forpligtelser, som påhviler den i henhold tilovennævnte artikler i forordningen.Sanna Maria Parviainen mod Finnair OyiSagen vedrører: Skal art. 11, stk. 1, i graviditetsbeskyttelsesdirektivetfortolkes således, at en arbejdstager, der på grund af sin graviditethenvises til et andet dårligere betalt arbejde, i henhold til direktivet skalbetales en løn af samme størrelse som den, hun gennemsnitligt modtogfør overførslen, og er det herved af betydning, hvilke tillæg arbejdstagerenfik udbetalt supplerende til den månedlige grundløn, og på hvilketgrundlag disse tillæg blev udbetalt?Société Solgar Vitamin’s m.fl. mod Den franske statSagen vedrører bl.a.: Skal direktiv 2002/46/EØF, særligt art. 5, stk. 4 ogart. 11, stk. 2, fortolkes således, at selv om det principielt tilkommerKommissionen at fastlægge maksimums- og minimumsmængder forvitaminer og mineraler i kosttilskud, har medlemsstaterne fortsatkompetence til at vedtage lovgivning på området, så længe Kommissionenikke har vedtaget den påkrævede fællesskabsretsakt? Såfremt dettespørgsmål besvares bekræftende skal medlemsstaterne da også, hvis deved fastsættelsen af maksimumsmængder har pligt til at overholdes art. 28og 30 TEF, lade sig inspirere af de i direktivets art. 5 opstillede kriterier,herunder kravet om en videnskabelig risikovurdering, baseret påalmindeligt anerkendte videnskabelige data, i en sektor, der fortsat er
GA
17.12.09
GA
17.12.09
6
C-518/08
C-586/08
C-120/09
C-197/09RX
C-45/08
C-305/08
karakteriseret ved en vis usikkerhed? […]Fundacio Gala-Salvador Dali m.fl. mod Auteur dans les artsgraphiques et plastiques m.fl.Sagen vedrører: Kan Frankrig efter udstedelsen af direktiv 2001/84opretholde en følgeret for arvinger med undtagelse af legatarer ogretssuccessorer? Giver overgangsbestemmelserne i artikel 8, stk. 2 og 3 isamme direktiv Frankrig mulighed for at have en undtagelsesordning?Angelo Rubino mod Ministero dell’Università e della RicercaSagen vedrører: Er fællesskabsprincipperne om fjernelse af hindringernefor den frie bevægelighed for personer og tjenesteydelser mellemfællesskabets medlemsstater og gensidig anerkendelse af eksamensbeviser,certifikater og andre kvalifikationsbeviser i medfør af artikel 3, stk. 1, litrac) og artikel 47, stk. 1 i traktaten om oprettelse af Det EuropæiskeFællesskab samt bestemmelserne i direktiv 2005/36/EF (omanerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer) til hinder for en internlovgivning som det italienske lovdekret nr. 206/2007, der udelukkeruniversitetslærere fra rækken af lovregulerede erhverv med henblik påanerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer?Kommissionen mod BelgienPåstand: Det fastslås, at Kongeriget Belgien har tilsidesat sine forpligtelseri henhold til Rådets direktiv 1999/31/EF af 26. april 1999 om deponeringaf affald, idet det ikke har gennemført artikel 2, litra f), j) og k), i samtbilag III, punkt 4, litra C), til dette direktiv i vallonsk ret.M mod EMEA (appel fra Personaleretten)Den fornyede prøvelse skal behandle spørgsmålet om dommen afsagt isag T-12/08 P påvirker fællesskabsrettens ensartethed eller sammenhæng,idet Retten som appelinstans har fortolket begrebet ”sagen er moden tilpåkendelse” i den forstand, hvori udtrykket er anvendt i art. 61 iDomstolens statut og art. 13, stk.1, i bilaget hertil, således, at Retten harmulighed for at overtage behandling af en sag og træffe afgørelse omrealiteten, uanset den omstændighed, at den appel, der er forelagt den,vedrører undersøgelsen af en formalitetsindsigelse rejst vedførsteinstansen, og selv om der vedrørende det punkt i sagen, som Rettenhar overtaget til behandling, ikke synes at have fundet nogenkontradiktorisk drøftelse sted for denne eller for Retten for EU-personalesager som førsteinstans.Spector Photo Group NV m.fl mod CBFASagen vedrører fortolkning af Europa-Parlamentet og Rådets direktiv2003/6/EF om insiderhandel og kursmanipulation(insiderhandeldirektivet) og art.1 i Kommissionens direktiv 2003/124/EFom gennemførelse af førstnævnte direktiv. Der spørges: Udgørbestemmelserne i insiderhandeldirektivet, og navnlig art. 2, en fuldstændigharmonisering, bortset fra de regler, hvorefter der er udtrykkeligtindrømmet medlemsstaterne frihed til at udfylde bestemmelserne, ellerudgør de som helhed en minimumsharmonisering?CONISMA mod Regione MarcheSagen vedrører: Skal bestemmelserne i direktiv 2004/18 – om samordningaf fremgangsmåderne ved indgåelse af offentlige vareindkøbskontrakter,offentlige tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- oganlægskontrakter – som angivet i forelæggelseskendelsen fortolkessåledes, at et konsortium bestående af udelukkende italienske universiteter
GA
17.12.09
Dom
17.12.09
Dom
17.12.09
Dom
17.12.09
Dom
23.12.09
Dom
23.12.09
7
C-376/08
og statslige myndigheder i de i forelæggelseskendelsens nævnte formerikke må deltage i et udbud af tjenesteydelser som geofysiskeprøveudtagninger og prøveudtagninger til havs? Endvidere spørges derom de i forelæggelseskendelsen angivne bestemmelser i den italienskelovgivning er i strid med direktiv 2004/18, hvis lovgivningen fortolkessåledes, at deltagelsen i udbud begrænses til professionelle leverandører afdisse aktiviteter, hvorved organer med andre forudgående formål endfortjeneste, nemlig forskning, udelukkes?Serrantoni og Consorzio Stabile Edili Scrl mod Comune di Milanoog Bora Srl Costruzioni EdiliSagen vedrører: fortolkningen af art. 4 i direktiv 2004/18/EF og EFTraktatens art. 43, 49 og 81. Der spørges: Er det i overensstemmelse medovennævnte fællesskabsbestemmelser, at den italienske bestemmelse i art.36, stk.5, i lovdekret nr. 163 af 12. april 2006 medvirker, at når derforeligger en deltager i en virksomhedssammenslutning, udelukkes ethermed forbundet retssubjekt automatisk, alene fordi det antager enbestemt retlig form, nemlig fast virksomhedssammenslutning, i stedet foren anden, i det væsentlige identisk retlig form som sammenslutning forkoopertativer, produktion og arbejde samt håndværksvirksomheder? Erdet i overensstemmelse med Fællesskabsretten, at en virksomhedautomatisk udelukkes, såfremt en fast virksomhedssammenslutningdeltager og ligeledes har angivet, at den deltager på vegne af andrevirksomheder og i tilfælde af tilslag vil overdrage arbejderne til andrevirksomheder, alene på den formelle baggrund, at den er en del afvirksomhedssammenslutningen?
Dom
23.12.09
8