Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 127
Offentligt
768711_0001.png
768711_0002.png

GRUNDNOTAT

til

FMPU og FEU

Forslag til Kommissionens beslutning om tildeling af importkvoter for ozonlagsnedbrydende

stoffer fra 1. januar til 31. december 2010 under Forordning 1005/2009 om stoffer, der

nedbryder ozonlaget

1. Status

Produktion, import, eksport, markedsføring og anvendelse af ozonlagsnedbrydende stoffer har i EUværet reguleret siden 1991, pt. ved Forordning 2037/2000 om stoffer, der nedbryder ozonlaget ogfra 1. januar 2010 ved Forordning 1005/2009. Ovennævnte forslag til Kommissionsbeslutning skalbehandles den 4. december 2009 i forvaltningskomitéen for forordning 2037/2000. Forslagetforeligger kun i udkast på engelsk.Der skal stemmes om forslaget i overensstemmelse med forvaltningsproceduren, og det vil såledesblive vedtaget, såfremt der ikke blandt medlemsstaterne er et kvalificeret flertal imod. Er der ikomiteen kvalificeret flertal mod forslaget forelægges det for Rådet, som kan omgøreKommissionens beslutning med kvalificeret flertal.

2. Formål og indhold

Produktion og anvendelse af ozonlagsnedbrydende stoffer er under udfasning i EU. Der er dogstadigvæk en række områder, hvor det fortsat er lovligt at bruge ozonlagsnedbrydende stoffer. Detdrejer sig for eksempel om anvendelse i forbindelse med særlige laboratorie analyser, sombrandslukningsmiddel i fly og militæret samt som råstoffer til industrien og import med henblik påmiljømæssig forsvarlig destruktion. Kommissionen træffer hvert år på baggrund af ansøgninger frade berørte virksomheder beslutning om hvorledes de mængder, der fortsat kan anvendes, skalfordeles med hensyn til de enkelte importører og producenter.Der skal i alt fordeles ca. 44.445 ODP tons ozonlagsnedbrydende stoffer for 2010. (ODP tonsangiver at mængderne af de forskellige stoffer for sammenligningens skyld er korrigeret for deresevne til at nedbryde ozonlaget). For 2009 var den samlede mængde på i alt ca. 50.000 ODP tons.Ansøgere, der får tildelt en kvote, skal før hver enkelt import-handling ansøge Kommissionen omen konkret importtilladelse. I forbindelse med udstedelsen af disse undersøger Kommissionen omdet stof, der ønskes importeret, svarer til beskrivelsen, at der er garanti for, at det anvendes til etgodkendt formål, og at det lovligt kan importeres ifølge den gældende forordning om stoffer, dernedbryder ozonlaget.Forslaget er i overensstemmelse med Montrealprotokollens bestemmelser om beskyttelse afozonlaget

3. Nærhedsprincippet

Da formålet med forslaget er at udmønte EU reguleringsbeføjelser i allerede gældendefællesskabsregulering (Forordning 2037/2000 og Forordning 1005/2009), finder Regeringen, atforslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
2

4. Konsekvenser for Danmark

Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller økonomiske og administrative konsekvenser forDanmark.Ingen danske firmaer importerer ozonlagsnedbrydende stoffer direkte fra lande uden forfællesskabet.Beslutningen har ingen direkte indflydelse på beskyttelsesniveauet, idet den drejer sig om fordelingaf de ansøgte kvoter.

5. Høring

Rammenotatet blev sendt i høring i Miljøspecialudvalget den 27. november 2009 med frist den 30.november 2009. Det har givet anledning til følgende bemærkninger.DI har ingen bemærkninger til rammenotatet og kan støtte indstillingen.Bryggeriforeningen har ingen bemærkninger.

6. Forhandlingssituationen

Forslaget har ikke været til forhandlingDet forventes, at forslaget vil blive vedtaget ved komitémødet den 4. december 2009.

7. Dansk holdning

Det er Danmarks holdning, at ozonlaget bør beskyttes mest muligt. Dette forslag har ingenumiddelbar indvirkning på beskyttelsen af ozonlaget. Forslaget er i øvrigt i overensstemmelse medbestemmelserne i Montreal Protokollen til beskyttelse af ozonlaget.