Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del Bilag 99
Offentligt
777663_0001.png
777663_0002.png
777663_0003.png
777663_0004.png
777663_0005.png
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
17. december 20092009- 0020853/mtg

KOM (2009) 614 endelig grønbog – sammenkobling af selskabsregi-

stre

Resumé

Kommissionen har den 4. november 2009 udsendt grønbog om sammen-kobling af selskabsregistre i høring. Kommissionen ønsker tilkendegivel-ser på, hvorvidt det ønskes, at der sker en sammenkobling af de nationa-le/regionale selskabsregistre.

1. Baggrund og indhold

Kommissionen finder, at den finansielle krise har vist, hvor vigtigt det ermed gennemsigtighed på det finansielle marked, og på den baggrund vilbedre adgang til opdaterede offentlige oplysninger om selskaber kunneses som et middel til at skabe tillid til markederne i Europa og derved væ-re en af foranstaltningerne til finansiel genopretning.Der har siden 1. januar 2007 været krav om, at medlemslandene bl.a. skalhave elektroniske selskabsregistre – enten nationalt eller regionalt. Disseregistre indeholder dog kun oplysninger om selskaber registreret indenfor det givne område. Det har dog vist sig, at selskaber i sigende gradekspanderer på tværs af grænserne og udnytter de muligheder, som er op-stået som følge af det indre marked. Der er derfor også en stigende efter-spørgsel på oplysninger om selskaber på tværs af grænserne, og selv omdisse oplysninger kan indhentes allerede i de enkelte registre, kan tekni-ske eller sproglige barrierer hindre adgangen til oplysningerne.Grønbogen indeholder på den baggrund en beskrivelse af de eksisterenderammer og en række overvejelser omkring mulighederne for at forbedreadgangen til oplysninger om selskaber i hele EU samt mere effektiv an-vendelse af selskabsdirektiverne.Kommissionen understreger, at det kan blive nødvendigt at supplere deenkelte mulige løsninger med ledsageforanstaltninger, f.eks. i form aflovgivning, således at der skabes en entydig retslig ramme for samarbej-det.Kommissionen har på den baggrund i grønbogen skitseret deres forslagtil, hvordan problemstillingen kan gribes an og ønsker, at interesseredeparter i eventuelle svar giver udtryk for følgende:
2/5
Om der er behov for et bedre net af selskabsregistre i medlems-landene.Om de nærmere detaljer kan fastlægges i en ”forvaltningsaftale”mellem repræsentanter for medlemslandene og selskabsregistre-ne.Om der ses nogen nytteværdi ved på langt sigt at koble nettet afselskabsregistre sammen med det elektroniske net, der blev opret-tet i henhold til direktivet om gennemsigtighed, og som opbeva-rer regulerede oplysninger om noterede selskaber.
Kommissionen skitserer desuden i grønbogen løsningsmodeller til, hvor-dan kommunikationen mellem selskabsregistre bl.a. i forbindelse medtværnationale fusioner kan foregå i fremtiden. Der opstilles 3 forslag tilløsning, der alle tager højde for de i EU regi allerede eksisterende syste-mer. Kommissionen ønsker i den forbindelse, at interesserede parter ieventuelle svar giver udtryk for følgende:Hvilken løsning eller kombination af løsninger, der foretrækkesmed henblik på at fremme kommunikationen mellem selskabsre-gistre i forbindelse med tværnationale fusioner og flytninger afhjemsted.Holdningen til den foreslåede løsning med hensyn til offentlighedvedrørende filialer.

2. Europa-Parlamentets holdning

Europa-Parlamentets holdning foreligger ikke.

3. Nærhedsprincippet

Ikke relevant

4. Gældende dansk ret

Lovbekendtgørelse nr. 649 af 15. juni 2006 om aktieselskaber med senereændringer (aktieselskabsloven)Lovbekendtgørelse nr. 650 af 15. juni 2006 anpartsselskaber med senereændringer (anpartsselskabsloven)Lovbekendtgørelse nr. 654 af 15. juni 2006 om det europæiske selskab(SE-loven)Forordning 2157/2001 af 8. oktober 2001 om statut for der europæiskeselskab (SE)Lov nr. 454 af 22. maj 2006 om det europæiske andelsselskab (SCE-loven).

5. Høring

3/5
Grønbogen er sendt i høring i EU Specialudvalget for konkurrenceevneog vækst. Der er indkommet følgende bemærkninger til forslaget:Håndværksrådet anfører, at de støtter bestræbelserne på at nedbringe deadministrative byrder for virksomhederne og samtidig skabe gennemsig-tighed. Håndværksrådet støtter derfor også det fremsatte forslag i den ud-strækning, der ikke pålægges virksomhederne nye administrative byrderved at skulle administrere systemet, eksempelvis ved indførelse af over-sættelseskrav eller lignende. Dette vil efter Håndværksrådets vurderingogså være i overensstemmelse med princippet om ”only once” i SmallBusiness Act om, at virksomheder kun skal afgive de samme oplysningeren gang til myndigheder.Finansrådet kan tilslutte sig udkastet til regeringens høringssvar til Kom-missionen. Da det er et stort projekt, som Finansrådet vurderer vil blivemeget bekosteligt, anbefales det, at der lægges vægt på en stram økono-mistyring af det kommende projekt.Danmarks Rederiforening kan tilslutte den danske holdning samt udkastettil regeringens høringssvar til Kommissionen.

6. Forhandlingssituationen

Ikke relevant

7. Dansk holdning

Regeringen kan som udgangspunkt støtte Kommissionens forslag om ensammenkobling af selskabsregistrene. Omkostningerne ved en sammen-kobling skal dog undersøges nærmere og skal være proportionale i for-hold til udbyttet af en sammenkobling.Regeringen finder, at en eventuelt fremtidig sammenkobling af selskabs-registrene skal ske på baggrund af aftaler mellem medlemslandene, her-under evt. fremtidig lovgivning på området.Det er regeringens vurdering, at et øget samarbejde mellem selskabsregi-strene vil lette adgangen til registrene og derved øge gennemsigtighedenpå det indre marked samt skabe en platform for det tværnationale samar-bejdet ved f.eks. grænseoverskridende fusioner.Det er ligeledes regeringens vurdering, at et samarbejde mellem de natio-nale selskabsregistre vil have en positiv effekt på lempelsen af virksom-hedernes administrative byrder. Regeringen støtter arbejdet med at lempede administrative byrder på EU niveau og støtter derfor også på den bag-grund forslaget.Regeringen støtter desuden, at systemer der allerede i dag er udviklet medhenblik på at etablere bl.a. kontakt mellem myndigheder udvides til at
4/5
omfatte eventuelt fremtidig, fælleseuropæsisk lovgivning til forbedring afdet indre marked i det omfang, systemerne findes egnet hertil.Regeringen støtter på den baggrund at det undersøges, hvordan IMIsystemet kan udvides til at sikre skriftlig kommunikation mellemmedlemslandene. Dette vil være relevant bl.a. i forbindelse medregistreringen af tværnationale fusioner, hvor IMI systemet kan anvendestil den skriftlige kommunikation mellem de myndigheder, som skalforetage registreringerne.Det er samtidig regeringens opfattelse at ”the European BusinessRegister” (EBR) bør styrkes, således at EBR indeholder og offentliggørerselskabsoplysninger fra alle medlemslande. EBR skal således anvendes tilat sende datastrømme om alle selskaber, til en central database hvorframedlemslandene kan hente oplysninger i stedet for at skulle hente data ialle decentrale databaser. Hvis oplysninger samles vil det derved ogsåvære lettere at sende datastrømme med opdateringer via EBR-systemet.Det vil dog bero på en konkret vurdering, om det er hensigtsmæssigt atforetage ændringer af henholdsvis IMI systemet og EBR til også atomfatte de af grønbogen foreslåede oplysninger herunder ikke mindst envurdering af de omkostninger, der vil være forbundet med at udvide deeksisterende systemer.

8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Det kan på nuværende tidspunkt ikke udelukkes, at der vil blive tale omlovændringer, hvis Kommissionen vælger at gennemføre initiativerne igrønbogen.Det vurderes, at der vil være tale om potentielle statsfinansielle konse-kvenser, såfremt der skal ske en sammenkobling af de enkelte medlems-landes selskabsregistre.

9. Samfundsøkonomiske konsekvenser

Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at vurdere de eventuelle sam-fundsøkonomiske konsekvenser af grønbogen.

10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Et øget samarbejde mellem de nationale selskabsregistre vil som ud-gangspunkt potentielt have positive konsekvenser for virksomhedernesadministrative byrder. Udover at lette adgangen, for selskaber til forret-ningsrelaterede oplysninger, vil det desuden kunne skabe grundlag for etøget datagenbrug indenfor hele EU. For tværnationale selskaber vil detbl.a. betyde, at de vil kunne slippe for at skulle indberette de samme op-lysninger til flere medlemsstater, i og med de forskellige selskabsregistrevil kunne hente oplysninger fra hinanden.
5/5
Der vil dog være forbundet en del arbejde med at administrere en sådanløsning, herunder at skulle vedligeholde og opdatere oplysningerne samtgøre dem tilgængelige på alle medlemsstaters sprog. I relation til måletom at reducere virksomhedernes administrative byrder, er det derfor hen-sigtsmæssigt at det er myndighederne og ikke virksomhederne, der fore-står så meget som muligt af dette arbejde.

11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg