Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del Bilag 94
Offentligt
775603_0001.png
775603_0002.png
775603_0003.png
775603_0004.png
775603_0005.png
775603_0006.png
775603_0007.png
775603_0008.png
775603_0009.png
775603_0010.png
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
7. december 2009

Kommissionens meddelelse om grænseoverskridende e-handel fra

virksomhed til forbruger i EU – KOM(2009) 557

Resumé

Kommissionen har den 22. oktober 2009 offentliggjort en meddelelse omgrænseoverskridende e-handel fra virksomhed til forbruger i EU.Meddelelsen indeholder en strategi for nedbrydning af hindringerne forgrænseoverskridende online-handel. Som nogle af de prioriterede ind-satsområder kan bl.a. nævnes fælles EU-regler for forbrugerbeskyttelse iform af forslag til direktiv om forbrugerrettigheder, bedre håndhævelsepå tværs af grænserne i EU, at de eksisterende regler for grænseover-skridende handel bør forenkles for de detailhandlende samt bedre beta-lingssystemer.

1.

Baggrund og indhold

Kommissionen har den 22. oktober 2009 offentliggjort en meddelelse omgrænseoverskridende e-handel fra virksomhed til forbruger i EU. Formå-let med meddelelsen er at analysere virkningen af den nuværende politikvedrørende salg af varer ved grænseoverskridende e-handel.Det anføres, at i perioden fra 2006 til 2008 voksede andelen af forbrugerei EU, der i det foregående år havde købt mindst en vare over internettetfra 27 % til 33 %, mens den grænseoverskridende e-handel forblev stabil(6 % til 7 %).Kommissionen påpeger en række fordele ved et integreret marked for in-ternethandel. Det anføres således, at der er større sandsynlighed for, atforbrugerne finder billigere varer, og at der gives mulighed for adgang tilvarer, der måske ikke kan fås på ens hjemmemarked.I meddelelsen peges der imidlertid også på, at forbrugerne ikke har ligeadgang til grænseoverskridende tilbud, da mange internetbutikker ikke erparate til at sælge til forbrugere fra andre EU-lande.
2/10
Kommissionen peger endvidere på, at gennemførelsen af et integreret in-dre marked for detailhandlen kræver en yderligere indsats til trods for, atEU i mange år i sin lovgivning har fokuseret på hindringerne for grænse-overskridende e-handel. For detailhandlere i Europa udspringer de størstelovgivningsmæssige hindringer for grænseoverskridende e-handel, ifølgeKommissionen, af fragmenteringen af forbrugerbeskyttelsesbestemmelserog andre bestemmelser om moms, genbrugsafgifter og gebyrer. Disse be-stemmelser gennemføres på højst forskellige måder fra den ene medlems-stat til den anden, hvilket skaber et erhvervsklima, der er komplekst, dyrtog uforudsigeligt for de virksomheder, der overvejer grænseoverskriden-de salg. Kommissionen peger på, at vedtagelsen af forslag, der kan fjernedisse hindringer, er af afgørende betydning, hvis detailhandlernes indstil-ling skal ændres, og forbrugernes muligheder forbedres.Meddelelsen indeholder en strategi for nedbrydning af hindringerne forgrænseoverskridende online-handel. Kommissionen nævner følgende pri-oriterede indsatsområder:

1) Fastsættelse af et samlet sæt enkle regler for forbrugerne

Kommissionens forslag til et direktiv om forbrugerrettigheder (KOM(2008) 614), vil samle fire eksisterende forbrugerbeskyttelsesdirektiver iet samlet direktiv.Formålet med forslaget er at skabe et samlet sæt fuldt harmoniserede reg-ler og dermed sikre et højt fælles forbrugerbeskyttelsesniveau i hele Fæl-lesskabet og give forretningsdrivende mulighed for at sælge til forbrugerei 27 medlemsstater på samme måde som på hjemmemarkedet og fx brugede samme standardkontraktvilkår og det samme informationsmateriale.Kommissionen opfordrer i meddelelsen Europa- Parlamentet og Rådet tilat tillægge dette forslag høj prioritet.

2) Sikre effektiv håndhævelse af artikel 20 i servicedirektivet

Kommissionen anfører, at artikel 20, stk. 2, i servicedirektivet søger atfjerne en af de største hindringer for grænseoverskridende handel på eninnovativ måde ved specifikt at kræve, at medlemsstaterne sætter enstopper for den forskelsbehandling, som forretningsdrivende udøver vedat nægte at sælge til kunder eller ved at behandle kunder anderledes pågrundlag af deres nationalitet eller opholdssted1.Da artikel 20, stk. 2, har stor betydning for grænseoverskridende e-handel, prioriterer Kommissionen den fulde gennemførelse og effektivehåndhævelse af denne bestemmelse meget højt. Kommissionen rådgiverderfor medlemsstaterne for at sikre gennemførelsen inden udgangen af
1
Direktiv 2006/123/EF af 12. december 2006 om tjenesteydelser i det indre marked.
3/10
2009 og har derefter til hensigt aktivt at overvåge nationale myndighedersog domstoles håndhævelse.

3) Fremme effektiviteten af grænseoverskridende håndhævelse

Ifølge Kommissionen vil forbrugere være tryggere ved at foretage græn-seoverskridende køb, hvis de ved, at forbrugerbeskyttelsesmyndighederkontrollerer de forretningsdrivendes forretningspraksis. Regelmæssigesamordnede markedsovervågningsaktioner (som fx "SWEEPS") mellemde håndhævende forbrugermyndigheder inden for rammerne af forord-ningen om forbrugerbeskyttelsessamarbejde har givet nationale myndig-heder mulighed for at undersøge uregelmæssigheder og sikre overholdel-se af forbrugerbeskyttelseslove2.Medlemsstaterne skal, ifølge Kommissionen, håndhæve de eksisterenderegler mere effektivt for at fjerne hindringer, fremme gennemsigtige op-lysninger og øge forbrugernes tillid til internetkøb og internethandlende.Kommissionen har for nylig fremlagt en række henstillinger om, hvordanman opnår dette3.

4) Håndtere urimelig handelspraksis

Direktivet om urimelig handelspraksis fastsætter et samlet sæt regler forvirksomheders legale og forbudte handelspraksis over for forbrugerne ihele EU4.For at sikre at detailhandlere, der sælger over nettet, kan markedsføre ogreklamere for deres varer i et forenklet og forudsigeligt lovgivningsmiljø,og at forbrugere kan stole på de onlinetilbud, de ser, peger Kommissionenpå, at det er vigtigt, at de nationale håndhævende myndigheder sikrer enensartet gennemførelse af direktivet.Kommissionen vil derfor inden udgangen af 2009 offentliggøre retnings-linjer, der bl.a. omhandler de nye begreber, der er indført med direktivet,med henblik på at fremme en ensartet fortolkning og anvendelse.

5) Fremme alternative tvistbilæggelsesordninger og den grænse-

overskridende småkravsprocedure

Ud over de løbende håndhævelsesaktioner er der på EU-plan indført ord-ninger, der gør det lettere at træffe effektive afhjælpende foranstaltninger.Det drejer sig om småkravsproceduren for grænseoverskridende tvister,som trådte i kraft i 2009, og som forenkler, fremskynder og mindsker
Forordning (EF) nr. 2006/2004 af 27. oktober 2004 om samarbejde mellem nationalemyndigheder med ansvar for håndhævelse af lovgivning om forbrugerbeskyttelse.3Meddelelse KOM(2009) 330 endelig af 2. juli 2009 om håndhævelse af forbrugerlov-givningen.4Direktiv 2005/29/EF af 11. maj 2005 om virksomheders urimelige handelspraksis overfor forbrugerne på det indre marked.
2
4/10
omkostningerne for behandling af krav på højst 2000 EUR, samt et direk-tiv om visse aspekter af mægling på det civil- og handelsretlige område5.Kommissionen vil promovere disse ordninger yderligere ved at offentlig-gøre en vejledning til borgerne om småkravsproceduren, oprette en euro-pæisk e-justice-portal og øge indsatsen for at fremme Det europæiskenetværk af forbrugercentre (ECC-Net), som forbinder forbrugerne med400 alternative tvistbilæggelsesorganer i EU6.

6) Forenkle momsrapporteringsforpligtelserne i forbindelse med

fjernsalg

Internethandlende skal i dag momsregistreres i hvert eneste land, hvor de-res årlige omsætning ligger over en bestemt grænse. Dette kompliceresyderligere af, at beløbsgrænser og momssatser varierer fra land til land.Kommissionen har foreslået at indføre en étstedsordning for ikke-etablerede afgiftspligtige personer for at give forretningsdrivende mulig-hed for at opfylde visse momsforpligtelser, fx momsregistrering og ind-givelse af momsangivelser, i deres egen medlemsstat, og forenkle fjern-salgsordningerne ved at fastsætte en fælles EU-dækkende beløbsgrænsepå 150 000 EUR7.Kommissionen har foreslået, at man indfører en "forenklet faktura" forfjernsalgsvirksomheder under visse omstændigheder8.Begge forslag vil, ifølge Kommissionen, gøre det lettere for grænseover-skridende fjernsalgsvirksomheder at opfylde deres momsforpligtelser.Kommissionen opfordrer derfor Rådet til at tillægge disse forslag høj pri-oritet.

7) Reducere internetvirksomheders administrative byrde i forbin-

delse med affald af elektrisk og elektronisk udstyr

Den aktuelt manglende harmonisering af de nationale gennemførelsesbe-stemmelser om affald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE-direktivet) resulterer, ifølge Kommissionen, i forskellige gebyrer ogtærskler for internetdetailhandleres registrering og rapportering af elek-trisk og elektronisk udstyr.Kommissionen har i sit forslag til ændring af WEEE-direktivet, foreslåetændringer der vil betyde, at producenter kan registrere deres aktiviteter i5
Forordning (EF) nr. 861/2007 om indførelse af en europæisk småkravsprocedure. Di-rektiv 2008/52/EF om visse aspekter af mægling på det civil- og handelsretlige område.6Se http://ec.europa.eu/consumers/redress_cons/index_en.htm.7Forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 77/388/EØF med henblik på at for-enkle de momsmæssige forpligtelser - KOM(2004) 728 endelig.8Forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2006/112/EF om det fælles mervær-diafgiftssystem med hensyn til faktureringsregler - KOM(2009) 21.
5/10
hele EU i én medlemsstat i stedet for at registrere dem i hver enkelt med-lemsstat for sig9.Kommissionen opfordrer Europa-Parlamentet og Rådet til at tillægge det-te forslag høj prioritet.

8) Praktiske løsninger på problemet med forvaltning af copyrightaf-

gifter

Det fremgår af meddelelsen, at reglerne i dag kan medføre, at grænse-overskridende forretningsdrivende skal betale og indberette copyrightaf-gifter i flere lande for samme varer.Kommissionen opfordrer til, at der hurtigt findes løsninger, som givervirksomhederne mulighed for at strømline deres grænseoverskridende lo-gistik.

9) Bidrage til at mindske hindringer for onlinesalg i forbindelse med

konkurrenceregler

Konkurrenceregler om vertikale begrænsninger har, ifølge Kommissio-nen, været medvirkende til at fjerne unødige restriktioner for e-handel idistributionsaftaler ved at forbyde konkurrencebegrænsninger for græn-seoverskridende internetmarkedsføring og –salg10. Den nuværende grup-pefritagelsesforordning udløber den 31. maj 2010. Kommissionen er igang med at undersøge, hvordan denne forordning hidtil er blevet an-vendt for at præcisere og forenkle reglerne. Kommissionen overvejerendvidere, hvordan den aktuelle undersøgelse kan bidrage til at mindskehindringerne for salg over internettet og skabe effektivitetsgevinster tilglæde for forbrugerne11.Online-distribution vil, ifølge Kommissionen, være et af de vigtigste om-råder for den igangværende undersøgelse af konkurrenceregler om verti-kale begrænsninger. Kommissionen vil i den forbindelse undersøge, omde eksisterende regler skal tilpasses, så der i endnu højere grad åbnes mu-lighed for grænseoverskridende e-handel.

10) Bedre betalingssystemer og logistik og fjernelse af tekniske hin-

dringer

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/96/EF om affald af elektriskog elektronisk udstyr (WEEE) (omarbejdning) - KOM(2008) 810.10Kommissionens forordning (EF) nr. 2790/1999 af 22. december 1999 om anvendelseaf EF-traktatens artikel 81, stk. 3, på kategorier af vertikale aftaler og samordnet praksis(gruppefritagelsesforordning). Kommissionens meddelelse om retningslinjer for vertika-le begrænsninger (EFT C 291 af 13.10.2000, s. 1).11Se “Online Commerce Roundtable: Opportunities and Barriers to Online Retailing",http://ec.europa.eu/competition/consultations/2009_online_commerce/roundtable_report_en.pdf.
9
6/10
Det anføres i meddelelsen, at betalingssystemer også har været målet forEU-foranstaltninger, som er rettet mod at øge interoperabiliteten og skabeet problemfrit grænseoverskridende marked, enten gennem lovgivning(direktivet om betalingstjenester)12eller ved at støtte initiativer fra er-hvervslivets side (det fælles eurobetalingsområde). Kommissionen finder,at det fortsat er en udfordring og en alvorlig bremse for den grænseover-skridende handel, når forbrugere og forretningsdrivende (navnligSMV'er) skal foretage og modtage betalinger online og på tværs af græn-serne i hele EU.Kommissionen bemærker, at vedtagelsen af det tredje postdirektiv i 2008,har sat skub i reformen af postsektoren. Direktivet forpligter medlemssta-terne til at åbne deres postmarkeder fuldstændigt. Både forbrugere og for-retningsdrivende vil, ifølge Kommissionen, drage fordel af et åbent post-marked og den deraf følgende forbedrede grænseoverskridende logistik13.

11) Supplerende

foranstaltninger

til

fjernelse

af

ikke-

lovgivningsmæssige hindringer for grænseoverskridende e-

handel. Samarbejde med erhvervslivet om fremme af et fælleseu-

ropæisk marked for detailhandel på nettet

Forbrugernes opfattelse af online-mulighederne er, ifølge Kommissionen,delvis et resultat af, at det indre marked for internethandel hidtil har væretbetragtet som en sammenstilling af nationale markeder i forretningsmo-dellerne.Kommissionen opfordrer de store søgemaskiner og online-aktører til atøge forbrugernes bevidsthed om de grænseoverskridende muligheder. Detkan fx ske ved at online-virksomheder tager domænenavne, der ender på.eu, som er det fælles topdomæne for Europa, for derved at afskaffe nati-onale opfattelser, der bygger på de enkelte landes domænenavne. Endvi-dere skal alle firmaer, der registrerer et .eu-domæne, overholde de euro-pæiske bestemmelser, hvilket betyder, at forbrugere, der vælger firmaermed et .eu-domænenavn, nyder en vis grundlæggende beskyttelse. For-retningsdrivende bør oprette websteder, der dækker flere lande eller heleEU.Ifølge Kommissionen kræver det mere tid og en større indsats at findegrænseoverskridende tilbud på internettet end at finde hjemlige tilbud,der er målrettet et bestemt lands kunder. Derfor bør større søgemaskinerog websteder med prissammenligninger vise søgeresultater eller pris-sammenligninger, der omfatter både grænseoverskridende og hjemligetilbud mere systematisk, og det på mere end ét sprog14. Kommissionen1213
Direktiv 2007/64/EF om betalingstjenester i det indre marked.Direktiv 97/67/EF "Postdirektivet" (ændret ved direktiv 2002/39/EF og direktiv2008/6/EF).14Som anbefalet i Kommissionens meddelelse KOM(2008) 566 "Flersprogethed: et ak-tiv for Europa og en fælles forpligtelse".
7/10
anfører, at erfaringerne fra luftfartssektoren har vist, at flersprogede gen-nemsigtige websteder er det bedste middel til fremme af grænseoverskri-dende online-transaktioner15. Kommissionen vil fortsætte drøftelsernemed aktørerne på markedet om, hvordan de kan fremme den grænseover-skridende e-handel.

12) Oplysninger til forbrugere og forretningsdrivende

Oplyste forbrugere, som kender deres rettigheder og er i stand til at kon-statere og indberette overtrædelser vil, ifølge Kommissionen, sandsynlig-vis i højere grad kunne udnytte de fordele, som grænseoverskridende in-ternethandel giver. Kommissionen vil derfor udvide og opdatere "eYou-Guide to your Rights Online", der blev offentliggjort i maj 200916, og vilfortsat støtte ECC-Net, som tilbyder oplysning og rådgivning til grænse-overskridende kunder.

13) Styrkelse af markedsovervågningen

Som led i Kommissionens hensigter om bedre overvågning af detailhan-delen i det indre marked vil fortsat overvågning af grænseoverskridendee-handel også være nødvendig for at sikre, at beslutningstagerne, dehåndhævende myndigheder og borgerne er bevidste om markedsudvik-lingen. Ud over eksisterende undersøgelser fra Eurostat vil Kommissio-nen fortsætte med at samarbejde med Den Europæiske Centralbank ogstørre kreditkortselskaber – under fuld overholdelse af lovgivningen omprivatlivets fred og databeskyttelse - om udvikling af grænseoverskriden-de salgsstatistikker baseret på kreditkorttransaktioner.Kommissionen fastslår endeligt, at der fortsat vil ske en nøje overvågningaf, om der sker fremskridt på de nævnte områder gennem resultattavlenfor forbrugermarkederne (Scoreboardet).

2. Europa-Parlamentets holdning

Europa-Parlamentets holdning foreligger ikke.

3. Nærhedsprincippet

Da der er tale om en meddelelse, er der ikke taget stilling til nærhedsprin-cippet.

4. Gældende dansk ret

Meddelelsen har ikke i sig selv konsekvenser i forhold til gældende ret.
15
Navnlig efter vedtagelsen af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.1008/2008 af 24. september 2008 om fælles regler for driften af lufttrafiktjenester i Fæl-lesskabet (omarbejdning).16Se: http://ec.europa.eu/information_society/eyouguide/navigation/index_en.htm.
8/10

5. Høring

Meddelelsen har været sendt i høring hos EU-specialudvalget for forbru-gerbeskyttelse samt relevante organisationer, hvilket har givet anledning tilfølgende bemærkninger:Dansk Erhverv anfører bl.a., at det er positivt, at EU-Kommissionen forføl-ger målet med at virkeliggøre det indre marked, så længe det ikke berørerrammevilkårene for den fysiske handel negativt. Dansk Erhverv påpeger, atdet er negativt, at meddelelsen ikke indeholder en realistisk vurdering afmarkedet og de helt grundlæggende barrierer som sprog og kultur. DanskErhverv påpeger, at manglende kommentar til dele af meddelelsen ikke erudtryk for enighed i meddelelsens indhold. Til de enkelte punkter i medde-lelsen har Dansk Erhverv følgende specielle bemærkninger, hvor Dansk Er-hverv mener, meddelelsens indhold burde have været et andet.Sprogbarrie-ren.Som et praktisk eksempel nævner Dansk Erhverv en dansk e-handelsvirksomhed, der fik en afgørelse mod sig, fordi den ikke ville besva-re en finsk forbrugers reklamation på finsk. Begrundelsen var, at en annon-cering på finsk måtte give finske forbrugere en berettiget forventning om, athenvendelse ville blive besvaret på finsk. Omkostningen til en sådan sprog-håndtering gør hurtigt et mindre marked urentabelt. Grunden til at bestillin-ger mislykkes er i mange tilfælde sandsynligvis ikke teknisk fejl, men at sy-stemet er indrettet således, at kun indenlandske ordrer accepteres eller atsælger ønsker at koble sig op på et nationalt betalingssystem, der kan giveen vis sikkerhed for betalingen.Forbrugerrettighedsdirektivforslagetbe-skrives, men målet med at begrænse den juridiske fragmentering af marke-det er, ifølge Dansk Erhverv, ikke beskrevet. Dansk Erhverv anfører, at for-handlingerne i det nuværende stade har udvandet forslaget så meget, at deter tvivlsomt, om det overhovedet vil få en væsentlig økonomisk nytteværdifor erhvervslivet generelt og kun meget begrænset værdi for fjernsalg. Detskyldes, ifølge Dansk Erhverv, særlig, at målet om totalharmonisering serud til at måtte opgives, og at der ikke kan opnås enighed om de forenklin-ger, forslaget ville give erhvervslivet.Håndhævelsesaktioner.Kommissio-nen tegner, ifølge Dansk Erhverv, et skræmmebillede om ”uregelmæssig-heder på 55% af webstederne”. I den danske del af undersøgelsen, var derfundet mange fejl, men samtidig var det påpeget, at disse var af mindre be-tydning. Reglerne skal selvfølgelig overholdes, men hvis der skal tegnes etrealistisk billede af sikkerheden for forbrugerne på nettet, ville det være me-re relevant at se på, hvordan levering og eventuel returret fungerer. Der kanblandt andet henvises til, at den effektive danske kontrol også havde tagetfejl med, som ikke var af større betydning, hvilket gjorde det danske resultatmeget negativt.Urimelig handelspraksis.Der mangler, ifølge Dansk Er-hverv, praktiske erfaringer om, hvorvidt tiltagene overhovedet virker, ogom de har væsentlig betydning for forbrugerne.Fremme af et fælleseuropæ-isk marked.Virksomhederne har, ifølge Dansk Erhverv, ingen generel inte-resse i at promovere domænet .eu. Med de barrierer der er i markedet i dag,er det, ifølge Dansk Erhverv, urealistisk, at virksomheder, der gerne villekunne anvende eu-domænet, kan gøre det uden risiko for at vildlede forbru-
9/10
gerne om, at man så også var villig til at handle med alle EU’s forbrugereuanset bopæl.FDIH er generelt enig i de fleste af de betragtninger, som Kommissionenfremlægger om hindringer for fri og uhindret e-handel imellem EUs med-lemsstater. FDIH kan derfor tilslutte sig Kommissionens forslag om at sam-le forbrugerbeskyttelsen i ét direktiv, der skal danne grundlag for fuld har-monisering af reglerne i medlemsstaterne. FDIH anfører videre at, uden enharmonisering af reglerne og tilsvarende håndhævelse vil direktivet dog ik-ke få den store betydning for e-handlen. FDIH fokuserer på frivillighed, nårdet gælder valg af markedsområde og advarer derfor kraftigt imod Kom-missionens tanker om art. 20, stk. 2, i Servicedirektivet, hvor man vil tvingeforretningsdrivende til at handle med alle. FDIH støtter op om tankerne ombedre betalingssystemer og logistik. FDIH ser gerne en udvikling mod reel-le onlinebaserede betalingssystemer i forhold til udviklingen af NemID iDanmark, der er baseret på en entydig digital signatur. FDIH undrer sigover, at Kommissionen giver udtryk for, at man vil afskaffe den nationaleopfattelse af en virksomhed gennem øget brug af domænet .eu, ligesom detogså skal signalere en særlig høj standard. Domænenavnet er allerede i bruguden disse særlige krav, hvorfor det forekommer uhensigtsmæssigt at indfø-re dem nu. FDIH undrer sig ligeledes over, at man bevidst ignorerer de na-tionale og kulturelle forskelle (og værdier) i medlemsstaterne samt alene vilpromovere EU som et samlet område. Det er, ifølge FDIH, ikke i overens-stemmelse med virkeligheden, hverken som virksomhederne eller forbru-gerne opfatter den, og derfor kan det skabe unødig bøvl om et anerkendel-sesværdigt formål, nemlig øget brug af e-handel på tværs af grænserne iEU.Finansrådet støtter Kommissionens strategi for at sikre fremme af græn-seoverskridende e-handel inden for EU i form af vedtagelse af forslag,som kan fjerne lovgivningsmæssige hindringer på markedet. Finansrådethar ikke bemærkninger til de konkrete forslag i meddelelsen.Forbrugerrådet påpeger, at det er vigtigt at understrege, at undersøgelsenpeger på en række tekniske problemstillinger, men at den ikke viser, ateventuelle forskelle i national lovgivning udgør årsagen til, at den græn-seoverskridende e-handel ikke er mere omfattende. Tværtimod viser un-dersøgelsen, ifølge Forbrugerrådet, at det i mange tilfælde er rent prakti-ske hindringer i forhold til muligheden for at foretage og gennemføre enhandel, som udgør årsagen til den begrænsede handel. Forbrugerrådetmener derfor ikke, at resultaterne kan bruges som argument for ensartederegler på alle områder i form at totalharmonisering, som løsningen på atfremme den grænseoverskridende handel. Derimod understreger under-søgelsen, ifølge Forbrugerrådet, det hensigtsmæssige i etableringen af etinternationalt e-handelsmærke, hvilket vil være oplagt at give høj prioriteti forbindelse med det kommende EU-formandskab i 2012 som et væsent-ligt mål. Et sådant mærke vil, i kombination med øget gennemsigtighedog information, som der lægges op til i meddelelsen, skabe den nødven-
10/10
dige troværdighed overfor forbrugeren i forhold til handel over grænserneog samtidig skabe incitamenter for erhvervsdrivende i forhold til at fore-tage de praktiske foranstaltninger, som gør dette praktisk muligt.

6. Andre landes holdninger

Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til meddelelsen.

7. Foreløbig dansk holdning

Danmark støtter generelt, at der skabes bedre rammer for grænseoverskri-dende e-handel i EU, og at der i den forbindelse arbejdes videre med at un-dersøge, hvilke initiativer der bedst kan bidrage hertil.

8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Da der er tale om en meddelelse, kan der ikke tages stilling til lovgivnings-mæssige og statsfinansielle konsekvenser.

9. Samfundsøkonomiske konsekvenser

Da der er tale om en meddelelse, kan der ikke tages stilling til samfunds-økonomiske konsekvenser.

10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Da der er tale om en meddelelse, kan der ikke tages stilling til administrati-ve konsekvenser for erhvervslivet.

11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.