Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del Bilag 87
Offentligt
773343_0001.png
773343_0002.png
773343_0003.png
773343_0004.png
TALEPUNKTER TILFOLKETINGETS ERHVERVSUDVALG
10. december 2009

Møde i Folketingets Erhvervsudvalg den 10. december 2009

vedrørende rådsmøde (transport, telekommunikation og

energi - søtransportdelen) den 17. december 2009.

På søfartsområdet har jeg en enkelt sag med. Det erforslaget til direktiv om

meldeformaliteter for skibe.

På det kommende transportrådsmøde planlægger for-mandskabet fælles indstilling, dvs. i realiteten politiskenighed i Rådet.Med forslaget sker en forenkling af de oplysninger, skibeskal indberette – det vil sige ”melde” –, når de sejler tilEU-havne.I dag er det sådan, at nogle oplysninger indberettes fleregange - både efter EU-regler og efter IMO-regler. Ogindberetningerne skal ske til flere forskellige myndig-heder.Forslaget går ud på, at- den samme oplysning for fremtiden kun skalindberettes én gang,
2/4
- indberetningerne skal helst kun ske ét sted. Hvis detikke er muligt, skal it-systemerne i det mindste kunne”tale med hinanden”, og
- indberetningerne kan ske elektronisk.Formandskabet har fremlagt en kompromistekst, hvorefterindberetningerne alene skal ske på engelsk. Det er enlettelse for havnene, som dermed ikke skal acceptereindberetningerallefællesskabetssprog,som
oprindeligt foreslået.Efter det oprindelige forslag skulle skibe, der kun sejlermellem EU-havne, ikke længere foretage indberetninger.Dette forslag er udgået, fordi især told- og immigrations-myndighederne fortsat har brug for formularer somgrundlag for deres kontrol. For eksempel med, at derikke bliver indsmuglet spiritus og cigaretter.For så vidt angår forslaget om at indføre en midlertidigpapirformular til indberetning af maritime sikringsop-lysninger, det vil sige oplysninger om terrorsikring forskibe, er der nu foreslået et kompromis. Der indføres enmidlertidig formular, men muligheden for elektroniskindberetning bevares.
[Siden sidst]
3/4
Så går jeg over til at orientere om, hvad der er sket sidensidst på søfartsområdet.
På transportminister-rådsmødet i oktober blev der opnåetpolitisk enighed om forslaget om skibspassagerersrettigheder. Forslaget skal nu forhandles med Europa-Parlamentet.På Rådet for almindelige anliggender og eksterneforbindelser i november blev arbejdet med EU’sintegrerede maritime politik drøftet på baggrund afKommissionens fremskridtsrapport.Rådet udtrykte
generel opbakning til Kommissionens planer for detvidere arbejde. Europaudvalget vil løbende bliveinddraget i forbindelse med behandling af konkreteforslag til udmøntning af den integrerede maritimepolitik.
Sidst jeg forelagde søfartssager, nævnte jeg, at et forslagom revision af direktivet om udstyr på skibe var pådagsordenenfortransportrådsmødetidecember.
Kommissionen har imidlertid endnu ikke fremlagt nogetforslag. Derfor kan jeg ikke sige noget om indholdet pånuværende tidspunkt.Afslutningsvist – og i anledning af

COP 15

– vil jegkort nævne, at IMO på det 59. møde i miljøkomiteen[MEPC] i juli måned vedtog en arbejdsplan for
4/4
udvikling af et globalt, markedsbaseret system forhåndtering af CO2-udledningerne fra internationalskibsfart.I det videre arbejde i IMO indgår det danske forslag omindførelse af et brændstofbidrag for skibe i internationalfart, der bl.a. kan anvendes til at finansiere klimatiltag iudviklingslande. Samtidig arbejder IMO også videremed det danske forslag til et såkaldt designindeks fornye skibe, som skal gøre nye skibe mere energieffektive.I forhold til selve COP-15 forhandlingerne og søfarten,er det EU’s fælles holdning, at der i en ny globalklimaaftale bør indgå en målsætning om, at skibsfartensCO2-udslip skal reduceres med 20 pct. i 2020 i forholdtil 2005, og at de konkrete instrumenter til opfyldelse afmålsætningen skal udvikles i IMO. Det er endnuusikkert, om det vil lykkes at komme igennem meddenne målsætning i forhandlingerne i København.