Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del Bilag 82
Offentligt
772555_0001.png
772555_0002.png
772555_0003.png
772555_0004.png
772555_0005.png
772555_0006.png
772555_0007.png
772555_0008.png
772555_0009.png
772555_0010.png
772555_0011.png
Fremsat den [FREMSAT] af økonomi- og erhvervsministeren (Lene Espersen)
Forslagtil
Lov om ændring af lov om detailsalg fra butikker m.v.

(Liberalisering af reglerne om åbningstid)

§1

I lov nr. 606 af 24. juni 2005 om detailsalg fra butikker m.v., som ændret ved § 4 i lovnr. 391 af 25. maj 2009, foretages følgende ændringer:

1.

§ 1, stk. 2,ophæves.Stk. 3 bliver herefter stk. 2.

2.

§ 2, stk. 1,affattes således:»Der må ikke ske detailsalg fra de butikker, der er nævnt i § 1, stk. 1, på helligdage,grundlovsdag, juleaftensdag og efter kl. 15 på nytårsaftensdag.«

3.

I§ 2, stk. 1,ændres »kl. 17.00« til: »kl. 20.00«.

4.

§ 2, stk. 2-4,ophæves.Stk. 5 bliver herefter stk. 2.

5.

I§ 3, stk. 1,indsættes somnr. 8:»8) Brød, mejeriprodukter og aviser.«

6.

§ 3, stk. 2,ophæves.

7.

I§ 4, stk. 1,indsættes somnr. 7-9:»7) Bagerbutikker.8) Byggemarkeder.«

8.

I§ 5, stk.1, 1. pkt.ændres to steder »27,1« til: »30,5«.

9.

I§ 5, stk. 4, 1. pkt.,ændres »11,7« til: »13,2«.

10.

I§ 5, stk. 5,ændres »en registreret eller statsautoriseret revisor« til: »en godkendtrevisor«.

11.

§ 9, stk. 3,affattes således:
Økonomi- og Erhvervsmin.Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, j. nr. 2008-0017412
1
»Stk.3.Butikker, der er beliggende på eller ved havnearealer, og som forud for den5. oktober 2000 har holdt åbent i overensstemmelse med undtagelsesbestemmelsen i§ 3, stk. 5, i lov om butikstid m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 614 af 26. juni 2000, ogsom af kommunalbestyrelsen har fået tilladelse til efter den 1. juli 2007 at foretagedetailsalg i en nærmere angivet periode, kan uanset § 2, stk. 1, fortsætte hermed i denperiode, tilladelsen angiver.«

12.

§ 9, stk. 4,ophæves.

13.

§ 11ophæves.

§2

Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. juli 2010, jf. dog stk. 2.Stk. 2.§ 2, stk. 1, i lov om detailsalg fra butikker m.v., som ændret ved denne lovs § 1,nr. 2, træder i kraft den 1. oktober 2012.

§3

Stk. 1.Uanset § 2, stk. 1, i lov om detailsalg fra butikker m.v. må der ske detailsalg frabutikker, der er nævnt i § 1, stk. 1, i lov om detailsalg fra butikker m.v., i perioden fraden 1. juli 2010 til den 1. oktober 2012 i følgende tidsrum:1) Fra kl. 10.00 til kl. 17.00 den første og sidste søndag i hver måned.2) Fra kl. 10.00 til kl. 17.00 alle søndage i december måned.3) Fra kl. 10.00 til kl. 17.00 på yderligere 4 søndage om året.4) Fra kl. 10.00 til kl. 20.00 den sidste søndag før juleaftensdag.Stk. 2.Stk. 1, nr. 1-3, finder ikke anvendelse, hvis en helligdag, grundlovsdag ellerjuleaftensdag er en søndag.Stk. 3.Hvis nytårsaftensdag er en søndag, må der uanset stk. 1, nr. 1-3, ikke skedetailsalg fra butikken efter kl. 15.00.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Formål2. Baggrund3. Lovforslagets indhold4. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner5. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet6. Administrative konsekvenser for erhvervslivet7. Administrative konsekvenser for borgerne8. Miljømæssige konsekvenser
2
9. Forholdet til EU-retten10. Hørte myndigheder og organisationer11. Sammenfattende skema1. FormålMed lovforslaget sker der en trinvis liberalisering af de regler, der regulererbutikkernes åbningstider. Fra den 1. juli 2010 liberaliseres mulighederne forsøndagsåbent, så alle butikker kan holde åbent den første og sidste søndag i hvermåned samt hver søndag i december måned. På lørdage udvides åbningstiden fra kl.17.00 til kl. 20.00 for alle butikker.Herudover får byggemarkeder og alle bagerbutikker uanset omsætning mulighed forat holde åbent på søn- og helligdage.Fra den 1. oktober 2012 sker der en yderligere liberalisering, hvorefter alle butikkerkan holde åbent alle dage året rundt med undtagelse af helligdage, grundlovsdag ogjuleaftensdag. Nytårsaftensdag skal butikkerne lukkes kl. 15.Formålet med loven er at skabe større fleksibilitet for butikkerne og forbrugerne samtfri konkurrence på markedet. Forslaget vil således medvirke til at skabe tidssvarendeåbningstider til gavn for både butikker og forbrugere.2. BaggrundDen gældende lov om detailsalg fra butikker m.v. trådte i kraft den 1. juli 2005. Lovenindeholder i § 11 en revisionsklausul, hvorefter økonomi- og erhvervsministeren skalfremsætte forslag om revision af loven i folketingsåret 2009-10. Samtidig skal derforetages en analyse af, hvordan loven påvirker detailhandelens struktur. Der er blevetudarbejdet en detailhandelsanalyse, der er blevet publiceret i oktober 2009.Efter den gældende lov om detailsalg fra butikker m.v. kan alle butikker holdedøgnåbent for detailsalg alle hverdage fra mandag kl. 06.00 til lørdag kl. 17.00. Vedlovændringen i 2005 blev der foretaget en række liberaliseringer, hvorved butikkernebl.a. fik udvidet adgangen til at holde søndagsåbent. Således har alle butikkermulighed for at holde åbent den første søndag i hver måned, samt alle søndage idecember før juleaftensdag. Desuden har alle butikker 4 ”løse” søndage, som de kanvælge at placere, som de vil - dog ikke på helligdage, juleaftensdag og grundlovsdag,samt nytårsaftensdag efter kl. 15. Endelig har alle butikker mulighed for at holde åbent2 søndage efter eget valg i månederne juli-august. Afhængigt af, hvordanhelligdagene falder i et givent år, giver det mellem 18 og 21 søndage årligt, hvor allebutikker kan vælge at holde søndagsåbent.Dagligvarebutikker, hvis årlige omsætning ikke overstiger 30,5(pristalsreguleret i marts 2009), kan holde åbent alle dage året rundt.mio.kr.
Herudover er der en række særrettigheder til butikker med særlig beliggenhed samt tilbutikker, der sælger særlige varer.Regeringen gav i forbindelse med ændringen udtryk for og er fortsat af den opfattelse,at en liberalisering skal ske over en årrække, så detailhandelen og samfundet i sinhelhed får mulighed for gennem en periode at indstille sig på og tilpasse sig til de3
ændrede forhold. En liberalisering skal ske på en sådan måde, at der tages hensyn tilen kombination af forbrugernes, de ansattes og de forretningsdrivendes behov.Det er de færreste butikker, der i dag udnytter de muligheder, lukkeloven alleredeindeholder for at holde aften- og natåbent på alle hverdage. Ligeledes benyttesåbningstiden meget forskelligt af forskellige typer butikker samt fra egn til egn. Detsynes således fortrinsvis at være dagligvarebutikker og store udvalgsvarebutikker, derhar benyttet sig af mulighederne for at holde åbent på ”løse” søndage.Regeringen ønsker at skabe fleksible vilkår for forbrugerne generelt og forbørnefamilierne i særdeleshed. Men det er vigtigt, at en yderligere liberaliseringforetages, så det sker på en måde, så både forbrugere, butikker og de ansatte kan nåat indstille sig herpå. Ikke mindst under den nuværende finanskrise, der også har storbetydning for detailhandelen, er det vigtigt, at ændringerne sker over en årrække.Lovforslaget er udarbejdet med behørig hensyntagen hertil. Det foreslås derfor, atliberaliseringen sker trinvis over en årrække.Den foreslåede liberalisering er en naturlig fortsættelse af den liberalisering, der ersket ved lukkelovsrevisionerne i 1995, 2000 og 2005, og den skaber mulighed for, atde butikker, der ønsker at gøre brug heraf, i takt med samfundsudviklingen kan holdeyderligere søndagsåbent.En trinvis liberalisering giver butikkerne mulighed for at tilpasse deres åbningstiderefter deres eget, forbrugernes og de ansattes behov. Med de enklere regler for,hvornår butikkerne kan holde åbent, skabes større fleksibilitet for alle typer butikkeruanset beliggenhed og omsætning. De handlende vil få en periode til at indstille sig påde nye muligheder, loven giver, og forbrugerne vil få gavn af den større fleksibilitet,der må forventes at blive for at gøre deres indkøb.3. Lovforslagets indholdMed lovforslaget sker der en liberalisering, som foregår over to omgange. Fra den 1.juli 2010 vil alle butikker - uanset størrelse, beliggenhed og type - kunne holde åbentbåde den første og sidste søndag i hver måned. Endvidere vil butikkerne kunne holdeåbent alle søndagene i hele december måned. Endelig får butikkerne mulighed for atholde åbent yderligere 4 søndage om året efter eget valg. Det er dog en betingelse, atsøndagene ikke falder på helligdage, juleaftensdag og grundlovsdag samtnytårsaftensdag efter kl. 15.00, hvor der ikke må ske detailsalg. Afhængigt afplaceringen af helligdage i et år, vil det give ca. 30 søndage om året, hvor butikkernekan vælge at holde åbent.Lørdage, som er en af de travleste indkøbsdage, udvides åbningstiden for allebutikker til kl. 20.00. Alle butikker kan herefter holde døgnåbent fra mandag morgen kl.6.00 til lørdag kl. 20.00.Den gældende bestemmelse om brød, mejeriprodukter og aviser udvides, så salg afdisse produkter kan ske hele døgnet - også på butikkernes lukkedage. Bestemmelsensuppleres med en generel bestemmelse om, at bagerbutikker kan holde åbent alledage året rundt.Samtidig åbnes der op for, at byggemarkeder, hvis omsætning for hovedpartensvedkommende stammer fra salg af en lang række forskellige materialer til brug vedbygning og vedligeholdelse af fast ejendom, kan holde åbent på søn- og helligdage,4
så ”gør-det-selv”-folket, dvs. folk, der laver mindre håndværksarbejder under privateformer, kan købe de nødvendige materialer og det nødvendige værktøj, også på dissedage.Fra den 1. oktober 2012, bliver loven yderligere liberaliseret, så alle butikker - uansetstørrelse, beliggenhed og type - vil kunne holde døgnåbent året rundt, dog medundtagelse af helligdage, grundlovsdag og juleaftensdag samt nytårsaftensdag efterkl. 15.00. Med forslaget bliver der således 13 lukkedage samt lukning nytårsaftensdagefter kl. 15.00.På de nævnte lukkedage vil mindre dagligvarebutikker, butikker med særligetilladelser og butikker, der sælger særlige varer eller har en særlig beliggenhed, dogfortsat kunne holde åbent.Selvom åbningstiderne gøres mere liberale og fleksible, er der dog fortsat et behovfor, at der kan købes dagligvarer også på helligdage. De gældende regler om, atdagligvarebutikker med en årlig omsætning under 30,5 mio. kr. kan holde åbent ogsåpå lukkedagene, bibeholdes derfor uændret. Som hidtil vil omsætningsgrænserneblive reguleret en gang årligt.Herudover sker der nogle enkelte justeringer af lovteksten, der ikke ændrer på lovensmaterielle indhold.Lovforslaget berører ikke de særlige regler i erhvervslejeloven og lejeloven for butikkerbeliggende i butikscentre o. lign. Disse bestemmelser, der er indført som enbeskyttelse af især mindre specialbutikker, betyder, at lejere af forretninger ibutiksfællesskaber ikke ved vedtægter eller kontrakt kan pålægges at holde åbentmandag til fredag efter kl. 20.00 og fra lørdag kl. 17.00 til mandag kl. 06.00.Bestemmelserne herom findes i erhvervslejelovens § 39, stk. 2, 2. pkt. og i lejelovens§ 30, stk. 2, 2. pkt.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommunerLovforslaget forventes ikke at få økonomiske eller administrative konsekvenser forstat, regioner og kommuner.5. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivetDet vurderes, at en yderligere lempelse af reglerne for butikkernes lukketider genereltvil have positive erhvervsøkonomiske konsekvenser for de omfattede butikker. Ved atliberalisere lovgivningen, gives butikkerne således mulighed for at kunne holde åbentflere søndage, hvilket vil gavne deres afsætningsmuligheder.For mindre dagligvarebutikker kan liberaliseringen betyde øget konkurrence.6. Administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget forventes ikke at have administrative konsekvenser for erhvervslivet.Forslaget har været sendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet iErhvervsRegulering (CKR) med henblik på en vurdering af, om forslaget skalforelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel. CKR vurderer ikke,at forslaget indeholder administrative konsekvenser i et omfang, der berettiger, atlovforslaget bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget bør derfor ikke forelæggesØkonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel.5
7. Administrative konsekvenser for borgerneDen foreslåede liberalisering forventes at gøre det nemmere for hovedparten afborgerne at foretage deres indkøb.8. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget forventes ikke at få konsekvenser for miljøet.9. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.10. Hørte myndigheder og organisationerForslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer:Advokatrådet, Arbejdsgiverforeningen Konditorer, Bagere og chokolademagere,Bager- og Konditormestre i Danmark, Beskæftigelsesministeriet, BenzinforhandlernesFællesrepræsentation, Bryggeriforeningen, Coop Danmark A/S, Danmarks AktiveForbrugere, Danmarks Apotekerforening, Danmarks Fiskehandlere, DanmarksFotohandlerforening, Danmarks Optikerforening, Danmarks Restauranter og Caféer,Danmarks Sportshandlerforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Detail, DanskErhverv, Dansk Frisør og Kosmetikerforbund, Dansk Frisørmesterforening, DanskIndustri, Dansk Landbrug, Dansk Landbrugsrådgivning – Landscentret, DanskSupermarked A/S, Danske Cykelhandlere, Danske Guldsmede og Urmagere, DanskeHelsekostforretningers Brancheforening, Danske Håndværksslagtere, DanskeSlagtemestres Landsforening, Danske Regioner, De Samvirkende Købmænd, DenDanskeBoghandlerforening,DenDanskeDommerforening,Dommerfuldmægtigforeningen, DSB Detail A/S, Ejendomsforeningen Danmark,Finansministeriet, Forbrugerrådet, Foreningen af Dagligvaregrossister, Foreningen afStatsautoriserede Revisorer, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen RegistreredeRevisorer,Forsvarsministeriet,FrederiksbergKommune,HelsebranchensLeverandørforening, HK, HK-Handel, HORESTA, Håndværksrådet, Indenrigs- ogSocialministeriet, Justitsministeriet, Kirkeministeriet, Klima- og Energiministeriet,Kommunernes Landsforening, Kulturministeriet, Københavns City Center,Københavns Kommune, Københavns Politi, Landbrugets Rådgivningscenter,LanddistrikternesFællesråd,Landsforeningenaflandsbysamfund,Landsorganisationen af Danmarks Detailfiskehandlere, Landsorganisationen iDanmark, Materialistforeningen, Miljøministeriet, Ministeriet for Flygtninge,Indvandrere og Integration, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Ministerietfor Sundhed og Forebyggelse, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling,Nærbutikkernes Landsforening, Politidirektøren i København, Politidirektørforeningen,Rigsadvokaten, Rigspolitichefen afdeling E, Skatteministeriet, Transportministeriet,Udenrigsministeriet,Undervisningsministeriet,UrmagernesogOptikernesLandssammenslutning.11. Sammenfattende skemaPositivekonsekvenser/mindreudgifterØkonomiske konsekvenserIngenfor stat, regioner ogkommunerNegativekonsekvenser/merudgifterIngen
6
Administrativekonsekvenser for stat,regioner og kommuner
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenserLempelsen af reglerne forfor erhvervslivetbutikkernes lukketidergenerelt vil have positiveerhvervsøkonomiskekonsekvenser for deomfattede butikker.AdministrativeIngenkonsekvenser forerhvervslivetAdministrativeDen foreslåedekonsekvenser for borgerneliberalisering må forventesat gøre det nemmere forhovedparten af borgerneat foretage deres indkøbMiljømæssigeIngenkonsekvenserForholdet til EU-retten
For mindredagligvarebutikker, kanliberaliseringen betydeøget konkurrence.
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1.Det foreslås, at lovens§ 1, stk. 2,udgår. Bestemmelsen blev indsat i den gældendelov i forbindelse med indførelsen af muligheden for ”samdrift”, dvs. muligheden for, atder i butikker, hvorfra der sker detailsalg, ligeledes vil kunne ske servering, samtmuligheden for, at der fra lokaler, hvor der drives restaurationsvirksomhed - såvel medsom uden alkoholbevilling - ligeledes vil kunne ske detailsalg af varer. Bestemmelsenblev i sin tid indsat for at understrege, at det, hvis der foruden detailsalg også skerservering fra en butik omfattet af stk. 1, er restaurationslovens regler, der gælder forserveringsvirksomheden.Ved den netop foretagne ændring af lov om næringsbrev til vissefødevarevirksomheder og lov om restaurations- og hotelvirksomhed m.v. (lov nr. 391af 25. maj 2009) blev reglerne om servering i virksomheder uden alkoholbevillingudskilt fra restaurationslovens regelsæt og underlagt kravene om næringsbrev i lovom næringsbrev til visse fødevarevirksomheder. Som konsekvens heraf finderrestaurationslovens regler - bortset fra reglerne om lukketid samt enkelteordensmæssige regler - ikke længere anvendelse på virksomheder udenalkoholbevilling.Det gældende stk. 2 er derfor overflødigt, og det foreslås, at stykket udgår. Materieltsker der ingen ændring for virksomheder med alkoholbevilling, idet deres virksomheder reguleret ved lov om restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling m.v.
7
Til nr. 2Bestemmelsen, der træder i kraft den 1. oktober 2012, afløser den ændring af lovens§ 2, som efter lovforslaget træder i kraft den 1. juli 2010. Der bliver således tale om entrinvis liberalisering, der gennemføres ved, at butikkernes mulighed for at holdesøndagsåbent i første omgang udvides med et antal søndage i perioden fra den 1. juli2010 til den 1. oktober 2012.Bestemmelsen afskaffer ordningen med ”faste” og ”løse” søndage, idet bestemmelsenfastslår, at alle butikker - uanset størrelse, beliggenhed og type - kan holde døgnåbentåret rundt, dog med undtagelse af helligdage, grundlovsdag, juleaftensdag ognytårsaftensdag efter kl. 15.00. Med forslaget bliver der således 13 lukkedage samtnytårsaftensdag efter kl. 15.00.Følgende dage anses i relation til lov om detailsalg for helligdage: 1. og 2. juledag,nytårsdag, skærtorsdag, langfredag, 1. og 2. påskedag, st. bededag og Kr.Himmelfartsdag og 1. og 2. pinsedag.På de nævnte lukkedage vil dagligvarebutikker med en årlig omsætning på under 30,5mio. kr., butikker med særlige tilladelser og butikker, der sælger særlige varer eller haren særlig beliggenhed, dog fortsat kunne holde åbent.Det følger fortsat af reglerne i erhvervslejeloven og lejeloven, at lejere af forretninger ibutiksfællesskaber ikke ved vedtægter eller kontrakt kan pålægges at holde åbentmandag til fredag efter kl. 20.00 og fra lørdag kl. 17.00 til mandag kl. 06.00.Til nr. 3Åbningstiden udvides, så der lørdage kan holdes åbent i alle butikker til kl. 20. Allebutikker kan herefter i perioden 1. juli 2010 til 1. oktober 2012 holde døgnåbent framandag kl. 6.00 til lørdag kl. 20.00. Fra den 1. oktober 2012 udvides åbningstidenyderligere, så der kun skal holdes lukket i den i § 2, stk. 1, omhandlede lukketid.Til nr. 4Stk. 2-4 i den gældende lovs § 2 ophæves fra lovens ikrafttræden den 1. juli 2010.Bestemmelserne erstattes af bestemmelsen i lovforslagets § 3, der indeholderreglerne for, hvornår der må foregå detailsalg fra butikkerne i perioden fra den 1. juli2010 til den 1. oktober 2012. Der henvises til bemærkningerne til forslagets § 3.Til nr. 5Bestemmelsen viderefører i udvidet form den gældende bestemmelse i § 3, stk. 2.Efter forslaget kan brød, mejeriprodukter og aviser nu sælges i alle butikker og heledøgnet. Bestemmelsen supplerer den foreslåede bestemmelse i § 4, stk. 1, nr. 7,(forslagets nr. 7), hvorefter alle bagerbutikker uanset omsætningsgrænse foreslåsundtaget fra lovens lukketidsregler. Bestemmelsen vil alene have betydning for debutikker, der ikke opfylder betingelserne for at holde åbent i henhold til § 4, stk. 1, nr.7, og som har en omsætning, der ligger over den øverste omsætningsgrænse. Deomfattede butikker må i lovens lukketid alene sælge de nævnte produkter.Til nr. 6Bestemmelsen erstattes af den foreslåede § 4, stk. 1, nr. 7, jf. lovforslagets nr. 7,hvortil der henvises.Til nr. 78
§ 4, stk. 1, indeholder en række butikker og anlæg, som er undtaget fra lovens regler.Der er tale om butikker, hvor der kan være særlige grunde til, at det skal være muligtat handle uden for de tidsrammer, som loven ellers sætter op.Det foreslåedenr. 7omhandler bagerbutikker. Bestemmelsen giver mulighed for, atogså store bagerbutikker kan holde åbent på lovens lukkedage. Det er dog enforudsætning, at bagerbutikkens væsentligste omsætning stammer fra salg af brød ogmejeriprodukter. Der er intet til hinder for, at bagerbutikker sælger andre produkterend de nævnte, men det er en forudsætning, at mere end 50 pct. af butikkensomsætning hidrører fra salg af de nævnte produkter.Nr. 8omhandler byggemarkeder, dvs. de markeder, der typisk sælger ting til ”gør-det-selv”-folket, dvs. folk, der laver mindre håndværksarbejder under private former, ogsom derfor har behov for at kunne købe de nødvendige materialer og det nødvendigeværktøj også på søn- og helligdage. Der vil typisk være tale om salg af bygge- ogvedligeholdelsesmaterialer til hus, sommerhus og lignende, såsom brædder, maling,sanitet og værktøj. Også artikler til anlæg og vedligeholdelse af have vil væreomfattet. Det er en betingelse, at byggemarkedets omsætning for hovedpartensvedkommende - dvs. over 50 pct. - stammer fra salg af materialer til brug ved bygningog vedligeholdelse af fast ejendom og/eller have, og at butikken kan dokumenteredette. Som eksempler på byggemarkeder kan nævnes Silvan, Bauhaus og STARK.Lovens § 4, stk. 2, indeholder en bestemmelse, hvorefter Erhvervs- ogSelskabsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om afgrænsningen af de i stk. 1nævnte butikker.Til nr. 8Der er alene tale om en opdatering af omsætningsgrænsen, så den svarer til dengrænse, der pr. 31. marts 2009 er fastsat ved bekendtgørelse nr. 232 af 24. marts2009.Til nr. 9Der er tale om en opdatering af bagatelgrænsen. Der henvises til bemærkningerneforan til nr. 8.Til nr. 10Efter revisorloven (lov nr. 468 af 17. juni 2008 om godkendte revisorer ogrevisionsvirksomheder) kan alle godkendte revisorer, herunder registrerede ogstatsautoriserede revisorer, afgive de omhandlede erklæringer. Med forslaget bringeslovteksten i overensstemmelse hermed.Til nr. 11 og 12Bestemmelsen i § 9, stk. 3, 1. pkt., om butikker, der sælger proviant til skibe ogluftfartøjer, ophørte ifølge den gældende lov med at have virkning den 1. juli 2007.Bestemmelsen er derfor udgået.Ved den tidligere lov om butikstid (lov nr. 1260 af 20. december 2000) blev der indsaten overgangsbestemmelse, hvorefter butikker, der var beliggende på eller vedhavnearealer, og som på visse nærmere vilkår havde haft tilladelse til at holdesøndagsåbent, kunne fortsætte hermed indtil den 1. juli 2007. Kommunalbestyrelsenkunne dog beslutte, at butikkerne i en nærmere angivet periode også kunne holde
9
søndagsåbent efter den 1. juli 2007. Bestemmelsen videreførtes i uændret form i § 9,stk. 3 og 4, i den gældende lov om detailsalg fra butikker m.v.Bestemmelsen fastlægger ikke nærmere, hvad der forstås ved ”en nærmere angivetperiode”. Med den liberalisering af loven, der skete i 2005, og som indeværendeforslag lægger yderligere op til, vurderes behovet for særregler dog at være mindsketbetydeligt.Det foreslåede stk. 3 giver de butikker, som af kommunalbestyrelsen har fåetforlænget tilladelsen til at holde søndagsåbent ud over den 1. juli 2007, tilladelse til atfortsætte hermed i den periode, der er angivet i tilladelsen. En given tilladelse kan ikkeforlænges. Efter datoen for tilladelsens udløb vil butikker beliggende på eller vedhavnearealer være omfattet af lovens generelle regler.Som konsekvens af det foreslåede stk. 3 er stk. 4 ikke længere relevant og foreslåsophævet.Til nr. 13Da loven efter 2012 alene regulerer butikkernes åbningstider på helligdage,juleaftensdag og grundlovsdag samt nytårsaftensdag efter kl. 15, foreslås det, atrevisionsklausulen ophæves.Til § 2Lovforslagets § 2 indeholder lovens ikrafttrædelsesbestemmelse. Det foreslås heri, atlovændringerne træder i kraft den 1. juli 2010. Af stk. 2 fremgår det dog, atlovforslagets § 1, nr. 2, der vedrører den gældende lovs § 2, stk. 1, først skal træde ikraft den 1. oktober 2012.Ikrafttrædelsesbestemmelsen angiver således den trinvise liberalisering, dergennemføres ved lovforslaget. Den 1. juli 2010 får butikkerne et yderligere antalsøndage, hvor de kan holde åbent, og fra den 1. oktober 2012 kan alle butikker holdedøgnåbent alle dage og skal kun holde lukket på helligdage, grundlovsdag,juleaftensdag og efter kl. 15.00 nytårsaftensdag.Til § 3Lovforslagets § 3 indeholder de bestemmelser, der fra den 1. juli 2010 og frem til den1. oktober 2012 træder i stedet for den gældende lovs § 2, stk. 2-4. Fra den 1. oktober2012 afløses disse bestemmelser af lovforslagets § 1, nr. 2.Stk. 1indeholder udtømmende de undtagelser fra lovens § 2, stk. 1, der i denomhandlede periode gælder for alle slags butikker - uanset type, beliggenhed ogstørrelse.I forhold til reglerne i den gældende lov sker der en liberalisering, idet det samledeantal søndage, hvor butikkerne kan vælge at holde åbent, udvides.Inr. 1foreslås det, at antallet af ”faste” søndage, hvor butikkerne kan holde åbent,udvides, så alle butikker - uanset type, beliggenhed og størrelse - vil kunne holdeåbent både den første og sidste søndag i hver måned.
10
Inr. 2foreslås det, at alle butikker kan holdes åbent alle søndage i december måned,og inr. 3foreslås det, at der herudover kan holdes åbent 4 ”løse” søndage om året.Mens der for så vidt angår nr. 1 og 2 er tale om en væsentlig udvidelse af antallet afsøndage, hvor butikkerne kan holde åbent, er der for så vidt angår de 4 ”løse”søndage tale om en mindre indskrænkning i forhold til den gældende bestemmelse,der giver mulighed for 6 ”løse” søndage. Samlet er der dog tale om en væsentligudvidelse af antallet af søndage, hvor alle butikker kan holde åbent.Der er ikke længere noget krav om, at de 2 af de ”løse” søndage skal placeres i”turistmånederne” juli og august. De 4 søndage vil kunne placeres efter butikkernesfrie valg, f.eks. i forbindelse med lokale arrangementer, hvor butikkerne ønskerekstraordinært at kunne holde søndagsåbent.Nr. 4i stk. 1 er en videreførelse af den allerede gældende bestemmelse, hvorefterbutikkerne kan holde åbent fra kl. 10.00 til kl. 20.00 den sidste søndag førjuleaftensdag. De hidtidige bestemmelser, hvorefter butikkerne kan holde åbentpåske- og pinselørdag samt den sidste lørdag før juleaftensdag, er nu blevetoverflødige, da alle butikker kan holde åbent til kl. 20.00 på lørdage.Fælles for bestemmelserne i nr. 1-3 er dog, at søndagene ikke kan placeres påhelligdage, på grundlovsdag eller juleaftensdag eller efter kl. 15.00 pånytårsaftensdag, jf. bestemmelsensstk. 2 og 3.
11