Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del Bilag 8
Offentligt
på ret kursFinansForbundets Forslag til regulering aFden Finansielle sektor i danmarkFinanskrisen har været øverst på dagsordenen det sidste års tid. både i medier, påden politiske scene, i virksomhederne og rundt om middagsbordene. krisen har i dengrad sat den finansielle sektor i fokus – og det har langt fra altid været for det gode.krisen har blotlagt nogle problemer, som det er nødvendigt at tage hånd om. og detskal gøres nu. derfor går Finansforbundet gerne foran i en reform af den finansiellesektor, som kan udstikke den rette kurs for fremtiden. nøgleordene er bedre regule-ring, mere åbenhed og gennemsigtighed, et koordineret og stærkere tilsyn med definansielle virksomheder og markeder, og ikke mindst kvalitet og sikkerhed i rådgiv-ningen.Finansforbundet hilser derfor den europæiske og globale reformdagsorden velkom-men. tværnational koordinering og regulering er tvingende nødvendigt for en sektor,der er indbegrebet af globaliseringen. der er dog stadig brug for at supplere de glo-bale initiativer med nationale tiltag, og der er ingen grund til at vente. derfor ønskerFinansforbundet at stille skarpt på de udfordringer, der er nødvendige at tage fat pågennem regulering af den finansielle sektor i danmark.
kunderådgivning
Finansforbundet har længe været optaget af at bevare kvaliteten af den rådgivning,der gives i den finansielle sektor. Finansforbundet mener, at kunderne har krav pågod rådgivning. og vi mener også, at rådgiverne har krav på at kunne give den. For-brugersikkerheden er helt essentiel i forholdet mellem rådgiver og kunde. derfor skaldet selvfølgelig udløse en erstatning, når kunder får medhold i en klage i Pengeinsti-tutankenævnet, og bankerne skal forpligtes til at følge ankenævnets afgørelser.Finansforbundet har gennemført undersøgelser blandt privatkunderådgivere oginvesteringsrådgivere, der viser, at rådgivningens kvalitet afhænger af adgangen tilløbende information og uddannelse samt arbejdets organisering. det er overordnetledelsens ansvar, at rammerne for rådgivningen er i orden, og at rådgiverne er klædtpå til at kunne rådgive om bankens produkter.
på r e t k u r s /F i na n s F o r bu n d e t/ o k to b e r 2 0 0 9 / 0 2
Finansforbundet foreslår derfor• Der indføres en certificering af finansiel rådgivning, således at rådgivning af privatkunder skal foretages af en rådgiver med kompetencer på niveau medeuropean Financial adviser.• Alle strukturerede investeringsprodukter, der udbydes til salg af finansielle virksomheder skal indeholde en varedeklaration. Varedeklaration skal udarbejdesaf en instans, der eksempelvis kan være sammensat af Finanstilsynet, Forbruger-rådet og Finansrådet. deklarationen skal indeholde en rating af produktetskompleksitet og produktets risiko samt en beskrivelse af, hvilken kundetypeproduktet primært vil være rettet mod.• Der indføres transparens i priserne på produkterne i den finansielle sektor. Det skal være synligt for kunderne, hvilke aftaler den finansielle virksomhed har omproduktsalg – f.eks. provision.• Bankerne forpligtes til at betale erstatning til kunderne, når Pengeinstitutankenæv- nets kendelse giver kunden medhold i klagen.
LedeLse
ansvaret for, hvordan en virksomhed påvirkes af og ikke mindst kommer igennemkrisen, hviler til syvende og sidst på bestyrelsens skuldre. Hvis den daglige ledelsehar været for dårlig til at håndtere krisen, har bestyrelsen også svigtet. Forandrings-hastigheden og kompleksiteten i den finansielle sektor samt sektorens samfunds-mæssige betydning stiller yderligere krav til bestyrelsens kompetencer i en finansielvirksomhed.Finansforbundet foreslår derfor:• Bestyrelsen skal i årsrapporten beskrive kompetencerne i bestyrelsen i forhold til virksomhedens strategiske udfordringer, samt hvordan virksomheden arbejder medudvikling af kompetenceniveauet i bestyrelsen.• På dette grundlag skal generalforsamlingen sikre sig, at bestyrelsen har de rette kompetencer i forhold til de brancher, segmenter og geografiske markeder, somvirksomheden er forretningsmæssigt involveret i.
på r e t k u r s /F i na n s F o r bu n d e t/ o k to b e r 2 0 0 9 / 0 3
AfLønning
Vi skal holde fast i, at lønforholdene i sektoren fortsat aftales gennem de kollektiveoverenskomster, som er en helt central del af den danske aftalemodel. det bør derforsikres, at initiativer fra eu-kommissionen i form af direktivforslag ikke ændrer i dettegrundlæggende fundament.aflønningen af medarbejdere i penge- og realkreditinstitutter sker på grundlag af deoverenskomster, som Finansforbundet indgår med Finanssektorens arbejdsgiverfor-ening. der er fuld åbenhed om disse overenskomster, og de bygger på en lønpoli-tik, hvor variable, præstationsafhængige lønelementer såsom bonusordninger ikkeindgår.salgsprovisioner til kunderådgivere i en bank, en sparekasse eller et realkreditinsti-tut er ikke, som det ofte fremstilles i pressen, et udbredt fænomen. salgsprovisio-ner for disse medarbejdere indgår ikke i aftaler, vi har indgået, og de findes alene istærkt specialiserede nichebanker eller i centrale handelsfunktioner. de findes ikke irådgivnings- og salgsfunktioner over for almindelige privatkunder. derimod bør derses nærmere på incitamentsstrukturen og åbenheden omkring ledelsernes options-programmer.Finansforbundet foreslår derfor:• Optionsprogrammer til topledelsen skal baseres på langsigtede incitamenter. • Der skal være fuld åbenhed overfor repræsentantskab og generalforsamlinger om, hvilke incitamenter bestyrelsen har opstillet for direktionen.
TiLsyn
Finanskrisen har sat fornyet fokus på effektivt tilsyn og kontrol med banker og andrefinansielle virksomheder. et effektivt tilsyn handler blandt andet om at blive bedre tilat holde styr på risici og til at sikre, at krisesignaler opfanges i tide. det er positivt,at Finanstilsynet har fået tildelt ekstra ressourcer via bankpakkerne, men ressour-cerne skal allokeres mest optimalt i forhold til det øgede behov for risikostyring.Finansforbundet foreslår derfor:• Finanstilsynet skal fokusere stærkere på strategiske og operationelle risici i den finansielle virksomhed, og Finanstilsynet skal til stadighed have kompetencer pårisikoområdet.
på r e t k u r s /F i na n s F o r bu n d e t/ o k to b e r 2 0 0 9 / 0 4
• De pligtige revisionsudvalg afskaffes, og der nedsættes i stedet risikoudvalg, hvori formanden skal have indsigt i risikostyring af finansiel virksomhed.• Finanstilsynet skal i højere grad træde ind i rollen som konsulent for bestyrelserne – herunder kunne agere som sparringspartner for bestyrelserne.• Finanstilsynet udarbejder efter virksomhedsbesøg en rapport til generalforsamling/re- præsentantskab, der bredt set giver et billede af tilstand og udfordringer for virksomhe- den, således at generalforsamlingen/repræsentantskabet har mulighed for at gå i dialog med virksomhedens ledelse og vurdere kompetencesammensætningen i bestyrelsen.
BAnkpAkkerne
da Finanskrisen brød ud i danmark i 2008, måtte lovgiverne – på samme måde som iandre lande – træde til med støtteforanstaltninger. det danske resultat af bankpakke-forhandlingerne blev et bredt forlig, der vidnede om fornuftigt politisk håndværk og enunderstregning af sektorens samfundsmæssige betydning.bankpakke 1 var en forsikringsordning, hvor bankerne betaler en præmie til staten. noglebanker har betalt præmien med aktier, og derfor er staten nu aktionær i en række danskebanker, hvilket grundlæggende er stik imod regeringens egne erklæringer om ikke at villedrive bankvirksomhed. derfor er det naturligvis også nødvendigt at lægge en exit-strategifor, hvordan man afvikler engagementet igen.bankpakke 2 er en foranstaltning, der er sat i verden for samfundets skyld. bankernelåner penge, der forrentes og tilbagebetales, og bankerne skal offentligt redegøre for ud-lånspolitik og –udvikling. det betyder også, at der generes et statsligt overskud fra bank-pakke 2, som eksempelvis kunne kanaliseres over i en vækstfond, der anvendes til iværk-sættervirksomheder og til eksportstøtteordninger.Finansforbundet foreslår derfor:• Forbud mod udbyttebetaling ophæves. Dermed sidestilles aktieselskaber med garantsparekasser, da det nuværende forbud ikke gælder renteudbetaling pågarantkapitalen hos sparekasserne.• Der etableres et statsligt selskab, hvori statens aktier i finansielle virksomheder placeres.• Det statslige selskab etableres med en professionel bestyrelse, der varetager statens interesser i investeringen, og der udarbejdes en exit-strategi.
på r e t k u r s /F i na n s F o r bu n d e t/ o k to b e r 2 0 0 9 / 0 5
BeskATning
Finansforbundet mener, at den finansielle sektor skal bidrage til samfundet på linjemed alle andre. i eu er finansielle tjenesteydelser stort set fritaget for moms aftekniske årsager. i danmark og Frankrig har staten i stedet valgt at pålægge denfinansielle sektor en lønsumsafgift, der reelt er en skat på arbejdskraften. det kan fåvirksomhederne til at spekulere i at skære ned i antallet af medarbejdere eller flyttearbejdsopgaver til udlandet. Lønsumsafgiften er et isoleret dansk/fransk fænomen, der ikke kendes i de øvrige eu-lande eller resten af verden.Finansforbundet foreslår derfor:• Lønsumsafgiften afskaffes og erstattes af en omsætningsafgift. Omsætningsaf- giften beregnes af netto rente- og gebyrindtægter og skal niveaumæssigt svare tillønsumsafgiften.
FinansforbundetsforslagtilreguleringidenfinansiellesektorBILAGtil”Påretkurs”FinansforbundetsforslagtilreguleringaffinanssektorenAdKunderådgivning•Derindføresencertificeringaffinansielrådgivning,såledesatrådgivningafprivatkunderindenforområdernebolig,skat,pensionoginvesteringskalforetagesafellerforetagesundertilsynafenrådgivermedkompetencerpåniveaumedEuropeanFinancialAdviser.MotiveringoEuropeanFinancialAdviser(EFA)erenfælleseuropæiskbetegnelseforetuddannelsesniveau,dergivercertifikattilbetjeningafprivatkunderienlangrækkeeuropæiskelande.Etsådantcertifikatbetyderogså,atenfinansielrådgivermedcertifikatkananvendedetteideøvrigeeuropæiskelandeogunderstøttersåledestænkningenométeuropæiskarbejdsmarked.Derergrundlæggendetoting,derliggertilgrundforcertifikatudstedelsen:etuddannelsesniveau,dersvarertildekrav,somEuropeanFinancialPlannersAssociation(EFPA)stiller,ogensikringaf,atuddannelsenanvendesogvedligeholdes.Derforskaletcertifikatfornyesløbende–eksempelvisgennemtestsellererklæringer.EksisterendemedarbejdereisektorenmedældreuddannelserskalkunneerhvervecertifikattilpraktiseringiDanmarkgennemenkombinationafrealkompetenceafklaringogtests.ofordidetgiverenkvalitetssikringafrådgivningen,såkundernekanhavetillidtildenrådgivning,defårfrabankerneofordicertificeringstillerkravomløbendekompetenceudviklingoguddannelseafrådgiverneofordiEuropeanFinancialAdvisererenanerkendteuropæisktitel,derstøttesafmyndigheder,arbejdsgivereogfagforeningeridenfinansiellesektoriEU.Allestruktureredeinvesteringsprodukter,derudbydestilsalgaffinansiellevirksomhederskalindeholdeenvaredeklaration,derudarbejdesafenuvildiginstanssammensatafFinanstilsynet,ForbrugerrådetogFinansrådet.Deklarationenskalindeholdeenratingafproduktetskompleksitetogproduktetsrisiko,beggepåenskalafra0‐10.Desudenskaldeklarationenindeholdeenbeskrivelseaf,hvilkenkundetypeproduktetprimærtvilværerettetmod.Motiveringofordiinvesteringsprodukterofteersåkomplicerede,atkundeognoglegangerådgiverenikkekangennemskuedenofordibeskrivelserneafprodukterneskalværetilatforstå–ikkekunforfagøkonomerofordientydeligrisiko‐kategoriseringvilhjælpetilatvurdere,omkundeogproduktpassersammenofordikrisenharvisteksemplerpå,hvorgaltdetkangå,hviskundensogproduktetsrisiko‐profilikkematchesordentligtofordienuvildiginstitution,kangarantereenobjektivrisikovurdering,sombådekundeogrådgiverkanfølesigsikrepåLovgivningsovervejelseroDerkanindgåsenaftalepålinjemeddeaftaler,dererindgåetvedr.Ankenævn.Finanstilsynetkaneventueltværemedtilatudarbejdekonkretedeklarationer.
•
•
•
•
1
Finansforbundetsforslagtilreguleringidenfinansiellesektor•Derindførestransparensiprisernepåprodukterneidenfinansiellesektor.Detskalværesynligtforkunderne,hvilkeaftalerdenfinansiellevirksomhedharomproduktsalg.Hvordenfinansiellevirksomhedharsamarbejderomkundehenvisningerellerproduktsalg,sommedførerenprovisiontildenfinansiellevirksomhed,skalkundenoplysesom,hvaddenfinansiellevirksomhedmodtageriprovision.Motiveringoforditransparensiprissammensætningersundtforkonkurrencenoforditransparensiprissammensætningenkansikre,atkundernekanforetageetbevidstvalgoforditransparensiprissammensætningenkangøreopmedmytenom,atprivatekunderådgivereerprovisionslønnedeafdetenkelteproduktsalg.LovgivningsovervejelseroÆndringafgodskikbkg.SelvomEUharhaftfokuspåområdet,vilforslagetkunnegennemføresudenatkommeikarambolagemedEU‐maskineriet,menEU‐reguleringenpådettepunkterihøjgradogsåetmovingtarget.BankerneforpligtestilatbetaleerstatningtilkunderneioverensstemmelsemedPengeinstitutankenævnetskendelse,nårkundenfårmedholdiklagen.Motiveringofordikunderneskalkunnestolepåderesbank,ogsånårdenutilsigtetbegårfejl.ofordisektorenbyggerpåtillid.Derforerdetafgørende,atforbrugersikkerhedogtryghederihøjsædet.LovgivningsovervejelserVedtægterneforPengeinstitutankenævnetændres,såbankerneerforpligtettilatfølgeankenævnetsafgørelser.
•
•
••
•
AdLedelse:•Bestyrelsenskaliårsrapportenbeskrivekompetencerneibestyrelseniforholdtilvirksomhedensstrategiskeudfordringer.Vurderingenafdetenkeltebestyrelsesmedlemskompetencerskalfremgå,ligesomdetbeskrives,hvordanvirksomhedenarbejdermedudviklingafkompetenceniveauetibestyrelsen.Generalforsamlingenskalsikresig,atbestyrelsenharderettekompetenceriforholdtildebrancher/segmentervirksomhedengørforretningermedsamtdegeografiskemarkedervirksomhedenlaverforretningerpå.Motiveringofordibestyrelsenharetansvarforvirksomhedensoverordnedebæredygtighedogkontrolmedledelsenofordistørregennemsigtighedomkringbl.a.bestyrelsenssammensætningkanværemedtilatskabestørretillidtildenfinansiellesektor.ofordiforandringshastighedenogkompleksitetenidenfinansiellesektorfordrer,atbestyrelsenkonstantarbejderpåatbesiddederettekompetencerLovgivningsovervejelser
•
•
•
2
FinansforbundetsforslagtilreguleringidenfinansiellesektoroÆndringafårsregnskabsloven/bkg.Lovenerdirektivbaseret,hvilketmåskekanudgøreenhindringpåkortsigt.Måskekandeønskedetemaerpåenellerandenmådepassesindift.lovensafsnitomledelsesberetningen,ogsåmåskebeskrivesienbkg.Enandenknapså”bindende”optioneratforeslåetkodeksherom.Lovensafs.omledelsesberetninghenvisertilmulighedenforkodeks,derdogikkeertvungne,menhvordetanføresiledelsesberetningen,atgivnekodeks(ogforstatsligea/s’erskaldetforklares,hvorformanigivetfaldikkefølgernogetkodeks).Detteerlidtenkombinationmellemformellovgivningogcorporategovernance,ogderkanselvfølgeligogsåforeslåsyderligerecorporategovernancetiltag,derkangøresmeredetaljerede(menfrivillige,såderskaligivetfaldogsåanvendeslidt”peerpressure”).AdTilsyn:••Finanstilsynetskalfokuserestærkerepåstrategiskeogoperationellerisiciidenfinansiellevirksomhed.Detskalsikres,atFinanstilsynettilstadighedbesidderkompetencerpårisikoområdet.Motivering:ofordideteraltafgørendeatpåpegeogundgåderisici,derkanpåvirkevirksomhedensfinansiellestabilitetfremforatanvendetilsynetsknapperessourcerpåatfindefejl–oftestubetydeligefejliforholdtilvirksomhedenslangsigtedeøkonomiskestabilitet.ofordietnytfokusiopgaverskalafspejlesidekompetencer,tilsynetråderover.ofordikrisengenereltharpåpegetetbehovforatstyrkekendskabettildeklassiskebankdyder,somfxetgodtkredithåndværkpåflereniveauer:idirektion,bestyrelseogtilsyn.Lovgivningsovervejelser:oØgetfokuseringpåstrategiske/operationellerisicikrævernæppelovændring,menkanformentligklaresvedrevisionafellerudarbejdelseafnybekendtgørelse.DererEU‐initiativerpåvejomøgetrisikofokusering,mendetvilformentligikkekunnespændebenforetnationaltinitiativ,menderertaleometmovingtarget.DetkompetencemæssigekunnekommesometforslagfraministerenoverforFinanstilsynetellersomtilkendegivelsefratilsynetsdirektør,dadetikkeegnersigtilhverkenlovellerbkg.Depligtigerevisionsudvalgafskaffes,ogdernedsættesistedetrisikoudvalg,hvorderkrævesindsigtifinansielvirksomhedogrisikostyringafsammeforatbesiddeformandsposteniudvalget.Motiveringofordidererbehovforatskabetillidtildetfinansiellesystem,detgøresvedeneffektivrisikostyringsproces.Deterikkedemindrefejl,menrisiciene,derkanskabeustabilitet.Lovgivningsovervejelser:oÆndringafbkg.omrevisionensgennemførelse.Reguleringstaktiskforeslåsdet,atrevisionsudvalgetsopgaverdrejes,såderlæggesstørre/størstvægtpårisikodelen.Dererenvis(ogkompliceret)EU‐reguleringpådeleafområdet.
•
••
•
3
Finansforbundetsforslagtilreguleringidenfinansiellesektor•Finanstilsynetskalihøjeregradtrædeindirollensomkonsulentforbestyrelserne–herunderkunneageresomsparringspartnerforbestyrelserne.Dettebetyder,atFinanstilsynetskalindgåiendialogmeddensamledebestyrelse,udenatdendagligeledelseertilstede.Motiveringofordideterdensamledebestyrelse,dereransvarligforvirksomheden.Endirektedialogmellemtilsynogbestyrelsevilsikre,atderetteinformationer,nårfremtilderettebeslutningstagere,derskalagerepåtilsynetsadvarsler/information.Lovgivningsovervejelser:oDettekantilsynetiværksætteafegendrift,ikkebehovforlovændring,mengerneenpolitisktilkendegivelse/påbud.Finanstilsynetskaltilbestyrelsengiveenvurderingafvirksomhedeniforholdtiløvrigevirksomhederafsammetype,størrelseogmarkedsposition.Motivering:ofordidetkangivebestyrelsenetbedreogmerekvalificeretbeslutningsgrundlag,ogforditilsynetmedfordelkanudnyttealleredetilegnetvidentilflerevirksomhedersfordele.Finanstilsynetudarbejdereftervirksomhedsbesøgtilgeneralforsamling/repræsentantskabrapport,derbredtsetgiveretbilledeaftilstandogudfordringerforvirksomheden,såledesatgeneralforsamlingen/repræsentantskabetharmulighedforatgåidialogmedvirksomhedensledelseogvurderekompetencesammensætningenibestyrelsen.Motivering:ofordidetergeneralforsamlingen,dervælgerbestyrelsen,ogivalgetherafskalværeopmærksommepå,atsammensætningenafbestyrelsenskompetencereroptimal.ofordidettjenergeneralforsamlingenbedstatfåinformationendirektefratilsynetfremforledelsensfortolkningheraf.Medandreordledelsenkannemtbliveetunødigtfiltermellemtilsynoggeneralforsamling.Lovgivningsovervejelser:oDesidste2dotsvilformentligforudsætteændringerigrundlaget(bkg.ellerretningslinjer)fortilsynetsvirke.Formentligingenproblematikift.ihvertfaldformelleEU‐regler.
•
•
••
•
•
•
AdBankpakkerne:••StatensoverskudfraBankpakkeIIkanaliseresoverienvækstfond,derkananvendestiliværksættervirksomhederogtileksportstøtteordninger.Motiveringofordidererbehovfor,aterhvervslivetkanfåadgangtilventurekapital/risikovilligkapital.Deterbankernesopgaveatstøttekreditværdigevirksomhederidriftikkerisikovilligevirksomhederiopstart.LovgivningsovervejelseroKunnefxindsættesiEKF‐lovgrundlaget.AlternativtLD.
•
4
Finansforbundetsforslagtilreguleringidenfinansiellesektor••Forbudmodudbyttebetalingophæves.Dermedsidestillesaktieselskaberoggarantsparekasser.MotiveringoIdevedtagnebankpakkererderenrækkeforskellighederibehandlingenafdefinansiellevirksomhederafhængigtafselskabskonstruktionen.Eksempelviskanderikkeetablerestilbagekøbsprogrammer,ligesomderikkekanudbetalesudbytteafaktier,mensgarantsparekassernekanindløsegarantkapital,ligesomderskalbetalesrenteafkapitalen.Denneforskelharsatgarantsparekasserneunderstørrepresendaktieselskaberne–altandetlige–ogharmedførtetmarked,hvorindløsningafansvarligkapitalbliveretparameter.Detskalfremadrettetsikres,atallefinansiellevirksomhederogderesstrukturindgårigrundlagetforfinansiellovgivning.ofordidetikkeerrimeligt,atendelafdenansvarligekapital–aktierne–ikkemåfåafkast,mensstatensomkapitalindskyderkantageenrelativhøjrenteaflånet.DerenindbyggetsikringibankpakkeIIaf,atstaten–ogsåefterde3år–altidfårmereirenteendaktionærernefåriudbytte.LovgivningsovervejelseroForbuddetilovenkanudenvidereophæves,p.t.ingenEU‐kravherom.Deretableresetstatsligtselskab,hvoristatensaktierifinansiellevirksomhederplaceres.Selskabetetableresmedenprofessionelbestyrelse,dervaretagerstatensinteresseriinvesteringen,ogderudarbejdesenexit‐strategi,sombeskriverdelsformålmedinvesteringen,ogunderhvilkekonditionerstatenfårrealiseretinvesteringerneidenfinansiellesektor.Motivering:oFinansforbundetmener,atdetikkeerstatensrolleatdrivefinansielvirksomhed.Derforbørsigtetværeathaveenkontrolleret,langsigtetstrategifor,hvordanoghvornårstatensinvesteringkanrealiseres,udenatdetførertilnyustabilitet.Foratunderstøtteenstabilfinansielsektorogetgodtlangsigtetafkastafstatensinvesteringeridenfinansiellesektoretableresderetselvstændigtselskab,derskalvaretageaktionærrollenidevirksomheder,hvorstatengårindsomaktionær.Derskalsiddeenprofessionelbestyrelsemederfaringogindsigtidanskerhvervslivogdenfinansiellesektor.Lovgivningsovervejelser:oUmiddelbartforetrækkesetnyt,separatlovgrundlagtildetnyeselskab,såderikkeerandreforstyrrendepolicymæssigeting,derkanspilleindogforplumremålogformål.
•
•
•
•
AdBeskatning:•LønsumsafgiftenafskaffesogerstattesafenOmsætningsafgift.Omsætningsafgiftberegnesafnettorente‐oggebyrindtægterogskalniveaumæssigtsvaretillønsumsafgiften.Motivering:oEnomsætningsafgiftvilværeenafgiftpåaktivitetenidenenkeltefinansiellevirksomhed.Størreaktivitetog/ellerhøjereprisdannelsemedførerenøgetafgift.Lønsumsafgiftengiverpt.incitamenttilatskærenedidenpersonligebetjening,ligesomdetreeltermuligtfordenenkeltevirksomhedatminimereafgiftenvedatminimere5
•
FinansforbundetsforslagtilreguleringidenfinansiellesektorantalletafansatteiDanmarkogistedetinvestereiIT‐løsningerellervedatoutsourcetiludlandet.Enomsætningsafgiftvilværestabilaldenstunddenbyggerpådenprimæreindtjeningivirksomheden.oBeregningafniveauetforomsætningsafgiftenkunneværeatopsummereniveauetforlønsumsafgiftoveren10‐årigperiode,hvorefterdetkanberegnes,hvilketniveaueneventuelomsætningsafgiftisammeperiodeskullevære.•Lovgivningsovervejelser:oBestemmelserneomsektorensvirksomhederpillesudaflønsumsafgiftsloven.Regleromomsætningsafgiftbørikkeindsættesilønsumsafgiftsloven,menderimodfxiselskabsskatteloven.
6