Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del Bilag 77
Offentligt
770135_0001.png
770135_0002.png
770135_0003.png
770135_0004.png
770135_0005.png
770135_0006.png
770135_0007.png
NOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
26. november 2009

Rådsmøde (transport, telekommunikation og energi – søtransport)

den 17. december 2009

1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om meldeformalite-ter for skibe, der ankommer til eller afgår fra havne i Fællesskabets med-lemsstater, og om ophævelse af direktiv 2002/6/EF – KOM(2009)11....
2/7

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om meldeforma-

liteter for skibe, der ankommer til eller afgår fra havne i Fællesska-

bets medlemsstater, og om ophævelse af direktiv 2002/6/EF –

KOM(2009)11

Revideret notat – ændringer i forhold til samlenotat af 17. september2009 er fremhævet medkursiv.

Resumé

Forslaget har til formål at afskaffe eller forenkle dokument- og varekon-trollen med skibe og gods i trafik mellem havne i Fællesskabet. Dette skerved at skære ned i det antal oplysninger, der leveres flere gange til for-skellige myndigheder, samt ved at stille krav om, at elektronisk indberet-ning af alle foreskrevne oplysninger kan ske til ét sted. Derudover ajour-føres de eksisterende meldeformularer som opfølgning på revisionen i2005 af FN’s internationale søfartsorganisation, IMO’s, konvention omlettelse af international samfærdsel ad søvejen.Forslaget skønnes at ville kræve lovændring.Forslaget ventes sat på dagsordenen for rådsmødet (transport, telekom-munikation og energi) den 17. december 2009.

1. Baggrund og indhold

Kommissionen har den 22. januar 2009 fremlagt forslaget i forbindelsemed Kommissionens meddelelse og handlingsplan om etablering af et eu-ropæisk søtransportområde uden grænser, KOM(2009)10. Forslaget ermodtaget i dansk sprogversion den 20. februar 2009.Forslaget er fremsat i henhold til Traktatens artikel 80, stk. 2, og kan ved-tages med kvalificeret flertal efter proceduren for fælles beslutningstageni artikel 251.Med direktivforslaget ophæves det eksisterende direktiv 2002/6/EF og er-stattes med det fremlagte forslag. Dette sker til dels, fordi en række stan-dardformularer (”FAL-formularer”), som anvendes i forbindelse med etskibs ankomst til og afgang fra havne inden for Fællesskabsområdet, blevændret i 2005. Standardformularerne hidrører fra FN’s internationale sø-fartsorganisation, IMO’s, konvention om lettelse af international sam-færdsel ad søvejen (”FAL-konventionen”), og er optrykt som bilag til deteksisterende direktiv. Kommissionen foreslår derfor, at formularerne ved-rørende meldeformaliteter i bilaget bringes i overensstemmelse med dereviderede FAL-formularer.Endvidere foreslår Kommissionen en ny foreløbig formular, der skal fin-de anvendelse, indtil en harmoniseret formular er vedtaget i IMO-regi.Formularen skal anvendes til afgivelse af de maritime sikringsoplysnin-ger, der kræves efter forordning 725/2004/EF om bedre sikring af skibe
3/7
og havnefaciliteter. Oplysningerne afgives til brug for sikkerhedsvurde-ringen af et skib, når det meddeler anløb af en havn i en medlemsstat.Med forslaget forsøges en harmonisering af indberetningsfristerne i for-skellige EU-retsakter, således at skibenes indberetninger inden havnean-løb i EU-havn skal ske 24 timer før ankomst.Derudover indebærer forslaget, at oplysninger, der allerede er indberetteti henhold til andre EU-retsakter ved et skibs anløb eller afsejling, ikkeogså skal medtages på FAL-formularerne. Der er tale om oplysninger tilbrug for havnestatskontrol, trafikovervågning og sikring af skibe og hav-nefaciliteter samt oplysninger om driftsaffald og lastrester fra skibe. Hvorder ikke er EU-bestemmelser om indberetning, skal oplysninger frem-sendt efter bestemmelserne i FAL-konventionen ifølge forslaget accepte-res af medlemsstaterne.Det foreslås endvidere, at medlemsstaterne accepterer FAL-formularer,der indgives på et af de officielle EU-sprog.For at lette kommunikationen mellem havne og skibe foreslås det, at ski-benes indrapportering af de oplysninger, som er omfattet af direktivet,skal kunne ske elektronisk via SafeSeaNet til den kompetente myndig-hed, udpeget af medlemsstaten, på samme tidspunkt som Europa-Parlamentets og Rådets beslutning 70/2008 om papirløse rammer for toldog handel forventes at blive implementeret. Dog allersenest den 31. de-cember 2016. SafeSeaNet er et EU-baseret elektronisk netværk til ud-veksling af maritimt relaterede informationer mellem medlemslandene.De oplysninger, der vil skulle indberettes via SafeSeaNet, er oplysningerom passagerer, besætning, lasten, besætningens personlige ejendele, ind-holdet af skibsproviant, farligt gods samt oplysninger, der kræves i med-før af det maritime sundhedsbevis. Indberetningssystemerne, der skal ud-vikles, skal derfor være kompatible med SafeSeaNet.Endelig foreslås det, at skibe i fart mellem havne inden for Fællesskabetstoldområde bør fritages for pligten til at forelægge FAL-formularer, nårde ikke undervejs anløber en havn uden for Fællesskabets område.

2. Europa-Parlamentets holdning

Europa-Parlamentet har den 10. november 2009 i udvalget for transport ogturisme haft en kort drøftelse af forslaget.Der var i udvalget overvejende støtte til, at indberetningssproget bør væreengelsk, da det er det internationale skibsfartsprog. Udvalget ønsker derud-over, at fristen for elektronisk indberetning bliver sat til 2013.

3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet

4/7
Som begrundelse for forslaget anfører Kommissionen, at den frie trans-port af varer ad søvejen inden for Fællesskabets område nødvendiggør enændring af den eksisterende fællesskabslovgivning.Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet eroverholdt.

4. Gældende dansk ret

Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/6/EF om meldeformaliteterfor skibe, der ankommer til eller afgår fra havne i Fællesskabets med-lemsstater, er gennemført ved bekendtgørelse nr. 656 af 19. juni 2007 omtoldbehandling og bekendtgørelse nr. 635 af 24. juni 2008 om udlændin-ges adgang her til landet.

5. Høring

Forslaget har været i høring hos medlemmerne af EU-specialudvalget ved-rørende skibsfartpolitiske spørgsmål samt Danmarks Skibsmæglerforening.Danmarks RederiforeningogDanmarks Skibsmæglerforeningstøtter for-slaget. De mener dog, at indførelsen af en ny formular til afgivelse af sik-ringsoplysninger forud for anløb af en EU-havn harmonerer dårligt med øn-sket om rationalisering af meldeformaliteterne. Man så hellere, at der iIMO-regi arbejdes globalt for en harmoniseret formular.Danmarks Rederi-forening har dog efterfølgende anført, at man, indtil IMO har vedtaget enformular, kan acceptere en EU-formular.Danmarks Rederiforeningpåpeger vigtigheden af, at der med direktivfor-slaget sker en reel administrativ lettelse, og at de undtagelser fra pligten tilat afgive oplysninger, der allerede findes i eksisterende EU-regler, fortsatvil gælde.Danske Havne, Danmarks RederiforeningogDanmarks Skibsmæglerfor-eninger positivt indstillet over for udviklingen af et elektronisk system, derkan forenkle udvekslingen af data mellem skibe og havne,og ser gerne, atelektronisk indberetning kan ske allerede i 2013.Det er vigtigt, at dette sy-stem sikrer, at de relevante oplysninger gnidningsfrit kan udveksles påtværs af alle systemer, såvel eksisterende som planlagte. Systemet bør end-videre tilpasses det reelle informationsbehov - og ikke omvendt, og der børikke kun tages højde for de store havne, men også mindre havne med kun fåanløb.Danske Havneanfører, at der vil være omkostninger for havnene i forbin-delse med indførelse af et elektronisk indberetningssystem. Den foreslåedenye formular vedrørende maritim sikring vil også betyde ekstraomkostnin-ger for havnene, da det eksisterende elektroniske indberetningssystem vilskulle tilpasses.Danske Havneudtrykker endvidere bekymring for, at alle før-ankomst op-lysninger samles i SafeSeaNet, således at havnespecifikke oplysninger om
5/7
fx liggeplads, affaldsmodtagelse mv. ikke vil blive sendt direkte til havnen.Det kan komme til at betyde, at havnen vil skulle bruge ressourcer på atovervåge systemet, og at oplysninger, der alene vedrører skibe og havne,ikke længere vil kunne ændres nemt og effektivt.

6. Andre landes holdninger

Medlemsstaterne har generelt udtrykt støtte til forslaget og dets formål.Mangemedlemsstaterhar endvidere anført, at der er behov for, at det ud-trykkeligt fremgår af forslaget, hvilke EU-retsakters indberetningsfrister,der vil blive ændret som følge af forslaget.Flere medlemsstater ønsker, at skibes indberetninger sker på engelsk, dadet er det internationale skibsfartsprog.Herudover er det blevet foreslået, at den nye midlertidige papirformular tilafgivelser af maritime sikringsoplysninger slettes, således at der ikke i di-rektivet stilles formkrav for afgivelse af sikringsoplysninger.Endelig mener mange medlemsstater, at det fortsat bør være muligt at kræ-ve, at skibe i fart mellem havne inden for Fællesskabets toldområde skalafgive oplysninger i henhold til FAL-konventionen.Formandskabet har fremlagt kompromisforslag, som i vid udstrækning sø-ger at imødekomme medlemsstaternes ønsker på disse punkter.

7. Foreløbig dansk holdning

Regeringen er generelt positivt indstillet over for forslag, der letter deadministrative byrder for erhvervslivet i forbindelse med skibes ankomstog afsejling fra havn og således fremmer skibsfartens konkurrenceevne.Man støtter derfor forslagets hovedsigte.Regeringen finder, at regelsættet bør udarbejdes så administrativt let sommuligt for havne såvel som skibe.Forslaget om, at FAL-formularerne indgivet på et af de officielle EU-sprog skal accepteres, synes problematisk. Efter regeringens opfattelsebør indberetningssproget være engelsk, da engelsk er det internationaleskibsfartssprog.Det synes ikke at harmonere med forslagets formål om at forenkle melde-formaliteterne at indføre en midlertidig papirformular til sikringsoplys-ninger, der kun kommer til at skulle bruges ved intern EU-fart i en kortperiode. Det vurderes, at indførelse af den nye midlertidige papirformu-lar, inden den elektroniske indberetning via SafeSeaNet er på plads, vilbetyde øgede administrative byrder for havnene i form af kontrol af for-mularen samt vidererapportering i SafeSeaNet. Det skal bemærkes, at deteksisterende krav i EU-lovgivningen til hvilke sikringsoplysninger, der
6/7
skal indberettes, ikke berøres. Det er alene indførelsen af et formkrav tilafgivelsen af oplysninger, der vurderes uhensigtsmæssig.Danmark mener ikke, at man helt kan afskaffe FAL-formularerne for EU-sejlads, da formularerne indeholder information, der ikke skal indberettesvia andre EU-retsakter, og som SKAT således ikke længere vil have adgangtil. Derfor bør reglerne udformes, således at det fortsat være muligt atkontrollere, hvad der medbringes af uberigtiget proviant (cigaretter, spiri-tus, vin mv.) til besætningens eget brug.

8. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser

Forslaget skønnes at ville kræve lovændring, som giver hjemmel til at fo-reskrive en pligt til at foretage indberetning til SafeSeaNet. Økonomi-ogerhvervsministerens forslag til ændring af lov om sikkerhed til søs mv,.som forventes fremsat i denne samling, vil indeholde en sådan hjemmel.Direktivforslaget indebærer navnlig, at oplysninger, der vedrører SKAT(oplysninger om lastens og varers art samt besætningens ejendele),Transportministeriet (oplysninger til brug for sikring af havne og havne-faciliteter) samt Justitsministeriet (oplysninger til brug for ind og udrejse-kontrol ved grænsen), som noget nyt skal indberettes til SafeSeaNet.Forslaget skønnes at få statsfinansielle konsekvenser, idet forslaget indebæ-rer, at SafeSeaNet vil skulle udvikles i forhold til den nuværende version.Det vurderes, at ændringerne i SafeSeaNet er af et sådant omfang, at detblandt andet vil kunne medføre meromkostninger til personale til system-håndtering, softwareudvikling samt drift af selve systemet. Fordeling afeventuelle statsfinansielle konsekvenser forbundet med implementeringenaf direktivet afholdes efter aftale mellem de relevante ministerier og par-ter inden for eksisterende rammer.

9. Samfundsøkonomiske konsekvenser

Forslaget vurderes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.

10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet

En fuld elektronisk gennemførelse af SafeSeaNet vurderes at ville begrænsede administrative byrder for erhvervslivet, idet der sker en administrativforenkling og indføres it-løsninger i forbindelse med skibenes indberetningaf oplysninger ved anløb og afgang.Med indførelse af en midlertidig sikringsformular er der risiko for, at denopnåede lettelse for indrapportering fra skibene samtidig vil medføre øgedeadministrative byrder for havnene.

11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Forslaget blev den 2. oktober 2009 forelagt Folketingets Europaudvalgtil forhandlingsoplæg.
7/7
Der er oversendt grundnotat den 15. maj 2009.