Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del Bilag 75
Offentligt
770122_0001.png
770122_0002.png
770122_0003.png
770122_0004.png
770122_0005.png
770122_0006.png
770122_0007.png
NOTAT
26. november 2009
/nan-dep

Talepapir til samråd i ERU den 1. december 2009 om

Roskilde Bank

Spørgsmål C

Hvad kan ministeren oplyse om statens udgifter til afviklingenaf Roskilde Bank, herunder om hvad der kan forventes af yder-ligere afskrivning af tab i den kommende tid?
Besvarelse:Jeg vil gerne indlede med at afkræfte, at statens aktuelle udgif-ter til afviklingen af Roskilde Bank er 10 mia. kr. som det bl.a.har været nævnt i Økonomisk Ugebrev.
De samlede nedskrivninger og tab i Roskilde Bank andragerrigtig nok aktuelt godt 10 mia. kr., men heraf er ca. 5,2 mia. kr.dækket af de oprindelige aktionærer og indskydere af ansvarliglånekapital i Roskilde Bank. Endelig vil Det Private Beredskabdække tab på 750 mio. kr. Efterfølgende har Roskilde Bank itorsdags offentliggjort nye tal. Og statens udgifter i forbindelsemed afviklingen af Roskilde Bank kan således aktuelt opgørestil ca. 4,1 mia. kr.
Når vi har med nedskrivninger i finansielle virksomheder atgøre, er det vigtigt at holde sig for øje, at der ikke er tale om
2/7
statiske opgørelser. En nedskrivning er således ikke nødven-digvis ensbetydende med et endeligt tab.
Det skyldes, at der skal foretages nedskrivninger på udlån, nårder foreligger en såkaldt ”objektiv indikation på værdiforrin-gelse”. Det vil sige, at det er sandsynligt, at et udlån vil blivemisligholdt.
Jeg vil dog ikke lægge skjul på, at når boet efter Roskilde Bankbliver gjort op, så er det forventningen, at der beklageligvis vilvære en manko.
Men det er svært at komme med en præcis opgørelse over deendelige tab på afviklingen af Roskilde Bank. Størrelsen påstatens endelige udgifter på afviklingen af Roskilde Bank af-hænger bl.a. af udviklingen i samfundsøkonomien.
Vi må dog derudover forvente, at der kommer udgifter somfølge af erstatningssager mod Roskilde Bank. Aktuelt har Ros-kilde Bank besluttet at følge de netop afsagte kendelser fraPengeinstitutankenævnet.
Jeg vil samtidig gerne slå fast, at der vil blive anlagt erstat-ningssager mod Roskilde Banks ledelse og revision, hvis der ergrundlag herfor. For så vidt, at der bliver placeret et erstat-ningsansvar, kan staten få dækket dele af de udgifter, der eropstået i forbindelse med afviklingen af Roskilde Bank.
3/7
Til trods for, at afviklingen af Roskilde Bank isoleret set vilpåføre staten udgifter, står staten i den nuværende situation tilat få et overskud på den samlede håndtering af nødlidendepengeinstitutter.
Det er således forventningen, at de betydelige indtægter fraBankpakken og Kreditpakken vil mere end dække statens ud-gifter til håndteringen af nødlidende pengeinstitutter inkl. Ros-kilde Bank.
Der vil derfor ikke blive tale om, at den almindelige skatteyderskal dække tabene.
Det synes jeg, er vigtigt at få understreget.

Spørgsmål D

Hvad vil ministeren gøre for at give de tilbageværende kunderi Roskilde Bank rimelige vilkår og undgå, at de pålæggesstærkt stigende renter og gebyrer?
Besvarelse:Spørgsmål D om renter og gebyrer i Roskilde Bank. Jeg harstor forståelse for den vanskelige situation, som de tilbagevæ-rende kunder i Roskilde Bank befinder sig i.
Roskilde Bank er som bekendt en bank under afvikling, og detskaber nogle særlige forhold, men det er klart, at kunderne skalhave en rimelig behandling.
4/7
Da de finansielle markeder frøs til sidste efterår, blev det svæ-rere end først vurderet at afvikle Roskilde Bank, da der blandtpengeinstitutterne ikke var meget lyst til at overtage kriseramtebanker eller hverve nye kunder.
Det var derfor ikke realistisk at afvikle banken hurtigt, nårkunderne fortsat skulle betjenes.
Det er også baggrunden for, at Roskilde Bank har lavet en me-re langsigtet plan for afviklingen af banken. Det førte også til,at Roskilde Bank ansatte flere medarbejdere, så banken harkapacitet til at tage hånd om de tilbageværende kunder på enordentlig måde.
Roskilde Banks plan for afviklingen drøftes løbende medKommissionen, og her er det vigtigt at holde sig for øje, atKommissionen ud fra statsstøttehensyn lægger stor vægt på, atRoskilde Bank ikke må underbyde andre banker, og derfor børbankens renter ligge i den høje ende af markedet.
I følge Kommissionens godkendelse skulle Roskilde Bank ha-ve afleveret banklicensen inden udgangen af 2008. Det harsom bekendt ikke været muligt, og det drøftes fortsat medKommissionen, hvornår Roskilde Bank senest skal indleveresin tilladelse.
5/7
Kommissionen har meddelt os, at England har et tilsvarendeproblem i relation til Bradford & Bingly, der også er under af-vikling. Da det er en noget større bank end Roskilde Bank,vil Kommissionen bruge den engelske sag til at finde linien isådanne sager.
Kommissionen vil herefter komme tilbage til os med hen-blik på en forhandling om, hvornår Roskilde Banks tilladelseskal afleveres. Vi arbejder hårdt på en aftale, der går ud på,at Kommissionen ikke stiller krav om, at tilladelsen skal afle-veres med meget kort frist. Vores realistiske forventning er, atKommissionen vil forlange, at Roskilde Bank afleverer tilla-delsen inden udgangen af 2012.
Banken stiler efter en afvikling inden 2012. I løbet af kort tidkommer banken med en revideret plan for afviklingen af kun-derne inden 2012.Endvidere har banken i lyset af den finansielle krise foretageten fornyet risikovurdering af de kunder, der er tilbage i Ros-kilde Bank. Det har ikke overraskende vist sig, at de resterendeengagementer i Roskilde Bank har en forholdsvis lav kredit-værdighed i forhold til andre bankers engagementer.
Det er baggrunden for, at Roskilde Bank har hævet renteni-veauet og ikke længere er blandt de billigste banker. Som følgeaf Nationalbankens rentenedsættelser henholdsvis den 8. juni,14. august og 28. august i år nedsatte Roskilde Bank de variab-le rentesatser for privat- og erhvervskunder med virkning fra
6/7
den 21. september 2009. Både indlåns- og udlånsrentesatserneblev nedsat med op til 0,40 procentpoint.
Roskilde Bank er dog opmærksom på, at renteniveauet vilkunne have konsekvenser for kunderne.
Det er klart, at det for nogle kunder vil være en økonomisk be-lastning, men ændringerne gennemføres med lange varsler, såkunderne har god tid til at indregne det. En ændring af renternekan være med til at forberede kunderne på de vilkår, et nytpengeinstitut vil stille for at overtage kunden.
Roskilde Banks rentesatser ligger dog inden for det rente-spænd, man også kan finde i andre banker – blot ikke i den bil-lige ende.Jeg er sikker på, at Roskilde Bank gør deres bedste for at hjæl-pe kunderne videre til en ny bank inden for de rammer, der nuengang er for banken.
Banken har oplyst mig om, at banken vil gennemgå kundensøkonomi sammen med kunderne og se på, hvordan økonomienkan omlægges og forbedres. Det gælder både for privat- ogerhvervskunder.
Den vigtigste opgave i Roskilde Bank er at afvikle banken påen ordentlig og redelig måde. Derfor tilbydes der aktiv gælds-rådgivning til privatkunder. Det betyder, at man sammen med
7/7
kunderne gennemgår økonomien og ser på, hvordan den kanomlægges og forbedres. Gældsrådgivning sker i et naturligt tætsamarbejde med kunden og med udgangspunkt i den enkeltesaktuelle økonomiske situation.På samme måde hjælper Roskilde Bank deres erhvervskundermed at komme videre. ”Virksomhedsrådgivning – bankskifte”er et hjælpeværktøj til virksomhederne, som kunden kan brugetil at skabe overblik over og indsigt i virksomheden.
Jeg synes samtidig, at man skal være opmærksom på, at detikke kun er kunder i Roskilde Bank, der har oplevet en æn-dring af renterne. Dette gælder også for kunder i andre penge-institutter.
For pengeinstitutter helt generelt gælder, at når et institut fast-sætter renten på udlån for sine kunder, indgår forskellige fakto-rer i overvejelserne. Herunder både en kreditvurdering af kun-den ud fra en betragtning af de risici, der er forbundet med atlåne penge til kunden, samt en vurdering af konkurrencesitua-tionen på markedet.