Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del Bilag 55
Offentligt
761890_0001.png
761890_0002.png

Notat om det bilaterale møde mellem regeringen og det

svenske formandskab d. 7. september 2009, angående

Kommissionens forslag til regulering af de finansielle mar-

keder - KOM (2009) 0207

Den 7. september 2009 mødtes den danske delegation med det svenskeformandskab for at drøfte direktivforslaget vedrørende forvaltere af alter-native investeringsfonde. Generelt kan det oplyses, at det bilaterale mødevar præget af en god og konstruktiv dialog.Der var fra svensk side stor interesse for at høre de danske synspunkter.Den danske delegation fremførte, at et af de væsentligste punkter i for-hold til direktivforslaget var at opnå enighed om anvendelsesområdet ogherefter at få anvendelsesområdet beskrevet klart og tydeligt i direktiv-teksten. Det svenske formandskab var enigt heri.På mødet blev der således hovedsageligt fokuseret på definitionen af an-vendelsesområdet, da det var (og fortsat er) en forudsætning at få anven-delsesområdet på plads, inden resten af direktivet kan beskrives mere fyl-destgørende. På mødet gjorde den danske delegation opmærksom på, atbåde kapital- og hedgefonde bør være omfattet af direktivets anvendel-sesområde, da begge typer af investeringsenheder er at betragte som væ-sentlige finansielle aktører. Den danske delegation pointerede også, at detsamtidig er vigtigt at undtage alternative investeringsenheder, der ikkeformodes at have væsentlig betydning for den finansielle stabilitet. På denbaggrund skal holdingselskaber som f. eks. Carlsberg ikke omfattes af di-rektivet. Holdingselskaber skal undtages i de tilfælde, hvor de investerer ivirksomheder med et andet formål end investeringsformål. Dette kanf.eks. være erhvervsmæssige, industrielle, eller driftsmæssige formål. Detsvenske formandskab tilkendegav, at formandskabet ligeledes ønskede atundtage denne type holdingselskaber fra anvendelsesområdet.Under mødet den 7. september 2009 foreslog den dansk delegation atfremsende et forslag til anvendelsesområde til det svenske formandskab.Den danske delegation har efterfølgende fremsendt dette forslag. Forsla-get er ligeledes blevet oversendt til Europaudvalget i forbindelse medsamrådet den 2. oktober 2009.
2/2
Den danske delegation lagde ligeledes vægt på, at det var afgørende atbibeholde oplysningskravene i artikel 26-29 i forbindelse med kapital-fondenes overtagelse af både noterede og ikke-noterede virksomheder.Den danske delegation støtter en høj grad af åbenhed om forholdene iforbindelse med disse overtagelser og støtter derfor, at der gives en rækkeoplysninger til det overtagne selskabs medarbejderrepræsentanter samt tiløvrige aktionærer i selskabet. På den baggrund var den danske delegationtilfreds med Kommissionens udkast til direktivforslag på dette område,idet Kommissionens udkast til direktivforslag på dette punkt lå meget pålinie med det danske indspil om øget åbenhed og ansvarlighed på kapi-talmarkederne i Europa fra november 2008.Endvidere gjorde den danske delegation opmærksom på, at tærskelværdi-erne i direktivforslaget bør fjernes. Det er for at sikre, at der ikke er no-gen alternative investeringsfonde, der ved en egentlig omgåelsesmanøvrekan blive undtaget fra direktivet. En sådan omgåelsesmanøvre kan ek-sempelvis bestå i at indrette/ strukturere den alternative investeringsfondpå en særlig måde.