Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del Bilag 50
Offentligt
NOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
11. november 2009
Rådsmøde (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik)
den 30. november 2009.
16. Forslag til Rådets beslutning om bemyndigelse af medlemsstaterne tili Det Europæiske Fællesskabs interesse at ratificere Den InternationaleArbejdsorganisations 2007-konvention om arbejdsforhold i fis-kerisektoren (konvention 188) - KOM(2008)320.........................................................2
2/5
16. Rådsmøde (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpo-
litik) den 30. november 2009.
-Politisk enighedKOM (2008) 320
Forslag til Rådets beslutning om bemyndigelse af medlemsstaterne til
i Det Europæiske Fællesskabs interesse at ratificere Den Internatio-
nale Arbejdsorganisations 2007-konvention om arbejdsforhold i fis-
kerisektoren (konvention 188) - KOM (2008) 320.
Resumé
FN’s internationale arbejdsorganisations (ILO) konvention 188 om ar-bejdsforhold i fiskerisektoren blev vedtaget i juni 2007 med dansk støtte.Forslaget til rådsbeslutning indebærer, at medlemsstaterne bemyndigestil at ratificere konvention 188. Bemyndigelsen er nødvendig, bl.a. fordibestemmelserne om koordinering af sociale sikringsordninger i konventi-on 188 er underlagt Fællesskabets kompetence.Forslaget forpligter ikke Danmark til at ratificere konvention 188, mendet følger af forslaget, at medlemsstaterne bør iværksætte ratifikations-processen inden den 31. december 2012.Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle eller sam-fundsøkonomiske konsekvenser, og det har i sig selv ikke lovgivnings-mæssige eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.Forslaget er sat på den foreløbige dagsorden for rådsmødet (beskæftigel-se, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik) den 30. november 2009 tilpolitisk enighed.1. Baggrund og indhold
ILO vedtog i juni 2007 en konvention om arbejdsforhold i fiskerisektoren(konvention 188). Den er endnu ikke trådt i kraft internationalt.Formålet med konvention 188 er at etablere internationale minimums-standarder for fiskerisektoren. Konventionen er en revision af fire kon-ventioner på fiskeriområdet om mindstealder, lægeundersøgelser, ansæt-telsesaftaler, certifikater for officerer og om opholdsrum, der er vedtaget iperioden 1959 – 1966.Konventionen omfatter alle fiskeskibe, men har dog skærpede regler forfiskeskibe på 24 meter og derover.Konvention 188 indeholder bestemmelser om:rederens, skibsførerens og fiskerens ansvar
3/5
mindstekravene for arbejde om bord i fiskeskibe, herundermindstealder og lægeundersøgelsebetingelserne for tjenesten, herunder om besætning, hviletid, be-sætningsliste, ansættelsesaftale, hjemsendelse, formidling og for-hyring samt betaling af lønopholdsrum og kostsundhedsforhold, sygdomsbehandling og social sikring, herunderogså om arbejdsmiljø samt forebyggelse mod ulykker, beskyttelsei forbindelse med arbejdsbetinget sygdom, arbejdsskade og dødoverholdelse og håndhævelse, herunder om flagstatskontrol, certi-fikat, syn, skibsinspektører og klager fra fiskere i udenlandske fi-skeskibe.
Konventionen indeholder en bestemmelse om "ikke gunstigere behand-ling"af 3. lands skibefor at sikre, at skibe fra en stat, der ikke har ratifi-ceret konventionen, ikke behandles gunstigere end skibe, som sejler un-der flag fra en stat, der har ratificeret den. Lignende bestemmelser kendesfra en række af FN’s søfartsorganisation, IMO’s, konventioner.Konven-tionen indeholder ingen egentlige bestemmelser om havnestatskontrol,der kendes fra den tilsvarende ILO-konvention om søfarendes arbejds-forhold i handelsskibe (MLC, 2006), men der er med udgangspunkt i be-stemmelsen om ” ikke gunstigere behandling” vedtaget en resolution omudarbejdelse af en vejledning om havnestatskontrol af fiskeskibe. Herud-over indebærer bestemmelsen om havnestatens behandling af klager frafiskere i udenlandske fiskeskibe, at der kan foretages inspektioner i depågældende fiskeskibe.Forslaget til rådsbeslutning har hjemmel i Traktaten om de EuropæiskeFællesskaber artikel 42, stk. 2, der kræver enstemmighed, og behandlesefter proceduren for fælles beslutningstagen i artikel 251.Forslaget indebærer, at Rådet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed ogforbrugerpolitik) bemyndiger medlemsstaterne til at ratificere ILO-konvention 188. En sådan bemyndigelse er nødvendig, daden del af kon-ventionen, der vedrører social sikring, henhører under Fællesskabetsenekompetence.Det følger endvidere af forslaget, at medlemsstaterne op-fordres til – og med beslutningen sættes i stand til (på vegne af Fælles-skabet) – at tage de nødvendige skridt til ratificering inden udgangen af2012.Forslaget er sat på den foreløbige dagsorden for rådsmødet (beskæftigel-se, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik) den 30. november 2009 tilpolitisk enighed.2. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har i udtalelse af 14. januar 2009, jf. TEF artikel 251,støttet forslagets vedtagelse.
4/5
3. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet vurderes ikke at være relevant, daforslaget ligger inden for rammerne af Fællesskabets kompetence.4. Gældende dansk ret
Konvention 188 vedrører en række love, herunder sømandsloven, lov omsikkerhed til søs og sundhedsloven med tilhørende bekendtgørelser.5. Høring
Forslaget har været sendt i høring blandt søfarts- og fiskerierhvervets ar-bejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer. Forslaget har endvidere væretforelagt Specialudvalget vedrørende skibsfartspolitiske spørgsmål den 6.november 2008.Fagligt Fælles Forbund (3F) anbefaler, at Danmark støtter forslaget ogopfordrer samtidig til, at Danmark, når godkendelsen foreligger, hurtigstmuligt igangsætter arbejdet med henblik på at ratificere konventionen.Forbundet henviser endvidere til, at på trods af, at konventionen kun i be-grænset omfang vil påvirke forholdene for flertallet af de europæiske fi-skere, vil en ikrafttræden af konventionen være medvirkende til at sikreforbedrede forhold for fiskere generelt og på globalt plan. Det er 3F’s op-fattelse, at konventionens bestemmelser om havnestatskontrol vil kunnevære et af flere værdifulde instrumenter i kampen mod ulovligt, uregule-ret og urapporteret fiskeri.De øvrige arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer, herunder Dan-marks Fiskeriforening og Fiskernes Forbund, er ikke fremkommet medbemærkninger til forslaget.6. Andre landes holdninger
Der erstøtte tilforslaget fra medlemsstaterne.En række lande har dog øn-sket større fleksibilitet og særligtudtrykt bekymring vedrørende opfordrin-gen til at ratificere konventionen inden udgangen af 2012.7. Foreløbig dansk holdning
Danmark stemte i lighed med en række andre lande for vedtagelsen af kon-vention 188 på arbejdskonferencen i ILO i 2007. Danmark har derfor en po-sitiv holdning til vedtagelsen af rådsbeslutningen.
8. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Forslaget til rådsbeslutning indebærer ikke i sig selv lovgivningsmæssigekonsekvenser. Derimod vil en dansk ratifikation af konventionen krævelovændringer.Dansk ratifikation af konvention 188 indebærer årlige udgifter til certifi-kater, syn mv. vedrørende store danske fiskeskibe på ca. 100.000 kr. De
5/5
årlige udgifter til havnestatskontrol af fremmede fiskeskibe vil afhængeaf, hvor mange klager der indgives til de danske myndigheder over mang-lende overholdelse af konventionens regler ved fiskeskibenes anløb afdanske havne, samt hvor lang tid der går til behandling af en klage. Dervil endeligt være engangsudgifter ved ordningens etablering.9. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konse-kvenser.10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervsli-vet.11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Europaudvalget.Grundnotat blev fremsendt den 26. juni 2008, og revideret grundnotatblev fremsendt den 3. oktober 2008.Aktuelt notat blev fremsendt den 15.maj 2009.