Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del Bilag 47
Offentligt
760010_0001.png
760010_0002.png
760010_0003.png
760010_0004.png
760010_0005.png
760010_0006.png
760010_0007.png
760010_0008.png
Bilag
Økonomi- og Erhvervsministeriet.København, den 9. november 2009.
a.
Økonomi- og Erhvervsministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til igangsættelse af et it-moderniseringsprogram i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, og at der til dette formål i 2009 afholdes enmerudgift på 11,9 mio. kr.De samlede bevillingsmæssige konsekvenser af it-moderniserings-programmet forventes at indebæreen merbevilling til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen på 60,6 mio. kr. i perioden 2009-2013, mens sty-relsens bevilling i 2014-2021 samlet kan reduceres med 171,6 mio. kr. Det giver en samlet gevinst forstaten i perioden 2009-2021 på i alt 111,0 mio. kr.BaggrundErhvervs- og Selskabsstyrelsen står de kommende år over for moderniseringer af en lang række afstyrelsens store lovområder. Denne lovgivning, samt ønsker fra kunder og interessenter, kræver mo-derniserede it-systemer og en ny it-arkitektur, der teknologisk og systemmæssigt er opdateret, har fokuspå forenkling og administrative lettelser, samt giver styrelsen mulighed for at reagere hurtigt og effektivtpå nye udfordringer.En række systemer, herunder styrelsens væsentligste systemer, CVR (CVR-data) og produktionssy-stemet (selskabsdata), har ikke været omfattet af en løbende modernisering og er i høj grad udskift-ningsmodne. Produktionssystemet er 22 år gammelt og udviklet i forældet teknologi. CVR er ligeledesbaseret på forældet teknologi, og der opleves i dag væsentlige driftsproblemer, som det ikke er muligtat afhjælpe.Der er en væsentlig risiko for, at driften ikke vil kunne genoprettes, således at CVR- og selskabsdatavil risikere at gå tabt, hvis der skulle ske et egentligt driftsnedbrud.På den baggrund har Erhvervs- og Selskabsstyrelsen gennem de senere år foretaget en trinvis mo-dernisering af dele af it-systemerne. Disse it-løsninger er blevet udviklet i en ny it-infrastruktur, der pt.huser tre konkrete nye systemer.For at kunne implementere den nye selskabslovgivning samt afhjælpe de kritiske problemstillingerved de nuværende gamle it-systemer ønsker Erhvervs- og Selskabsstyrelsen at modernisere 14 af sty-relsens forskelligartede registre, således at alle disse registre fremover er samlet i én datamodel.Beskrivelse af ændringerneI dag vedligeholdes data i flere parallelle systemer. Det medfører dobbeltregistreringer i Erhvervs-og Selskabsstyrelsen, og det gør det svært at sikre opdaterede data i alle systemer og dermed en ordentligdatakvalitet.
b.
AU003780
2
Den foreslåede it-modernisering vil samle Erhvervs- og Selskabsstyrelsens registreringsforretning ien ny it-arkitektur med én registreringsdatabase og ét registreringssystem, hvor samtlige indberetningertil styrelsen kan foretages som strakssagsbehandling af såvel styrelsen som af virksomhederne selv.I dag vil en virksomhed f.eks. kunne komme ud for ikke samlet at kunne se alle egne data og ikkekunne rette i egne data uden at skulle tilgå flere systemer. Fremover vil virksomheden derimod opfattealle Erhvervs- og Selskabsstyrelsens registre som et samlet register. Det betyder, at virksomheden letvil kunne komme fra data fra CVR registeret til data fra f.eks. revisorregisteret. Desuden vil det væremuligt umiddelbart at rette i egne data uanset, hvilket register man konkret er tilgået. En væsentligforudsætning for dette er en fællesdatamodel, hvor stamdata genbruges.Samtidig vil der være en række afledte gevinster for Erhvervs- og Selskabsstyrelsens interne proce-durer og ressourceanvendelse, idet der vil kunne ske et komplet genbrug af regler, en optimering afsagsflow samt en reduktion i licensomkostninger mv. Endvidere vil styrelsen i forhold til i dag blivemindre afhængig af specifikke leverandører både i forhold til udvikling og drift.Moderniseringen har således et væsentligt effektiviseringspotentiale for Erhvervs- og Selskabssty-relsens nuværende virksomhed.Endelig vil moderniseringen have stor betydning for andre myndigheder, der er afhængige af data frastyrelsen. Et eksempel er den digitale tinglysning.Gennemførelsen af moderniseringsprogrammetModerniseringsprogrammet vil bestå af 28 udviklingsprojekter fordelt på følgende fire overordnedeaktiviteter:– Afklaring og kortlægning– Udarbejdelse af strategier– Udvikling af fælles infrastruktur– Udvikling af særskilte forretningsområderAktiviteterne "afklaring og kortlægning" samt "udarbejdelse af strategier" skal skabe fundamentet forden senere forretningsudvikling. Disse indledende projekter vil sætte rammerne for moderniseringenaf de 14 forskelligartede registre, der er omfattet af moderniseringsprogrammet. Dette vil bl.a. skegennem kortlægning af nuværende processer, juridiske forhold, eksterne brugerønsker, teknologimulig-heder mv.Dette arbejde forventes færdiggjort medio 2010, hvorefter den modulvise udvikling af de 14 forskel-lige registre vil blive påbegyndt. De 14 berørte registre er opdelt i 10 afgrænsede udviklingsprojekter,hvor leverancen hovedsagligt består af indarbejdelse af de pågældende registre i den fælles datamodel,services mv. Udviklingsperioden er inddelt i fire klynger, hvor implementerings- og udbytterealise-ringsaktiviteterne vil blive igangsat efter afslutning af hver af klyngerne. Ved start og slut af hver klyngevil der således blive fulgt op på hvorvidt de forudsætte leverancer er blevet leveret af projekterne.Derudover vil der blive foretaget måling af realiseringsgrad for de udbytter, som programmet forventesat realisere.De udbytter, der måles på er følgende: færre henvendelser, større fleksibilitet i ressourceanvendelsen,flere straksafgørelser, forbedret service, bedre oppetid, forbedret kvalitet på Erhvervs- og Selskabssty-relsens data, optimal anvendelse af ressourcer i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen samt højere grad afdatagenbrug i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.Den foreslåede it-modernisering planlægges påbegyndt i november 2009, hvilket giver en forventetfuld udbytterealisering af det samlede moderniseringsprogram medio 2014. Ved igangsættelse af mo-derniseringsprogrammet i november 2009 vil selskabsområdet påbegynde den forretningsmæssigeimplementering i december 2011.
3
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har udarbejdet en masterplan for projektet. Sammenfattet ser tidspla-nen således ud:
Moderniseringsprogrammets økonomiMed udgangspunkt i den fællesoffentlige business case-model har Erhvervs- og Selskabsstyrelsenudarbejdet en samlet business case for it-moderniseringsprogrammet.Den samlede investering beløber sig til i alt 87 mio. kr. Investeringen vil over tid tjene sig selv indigen. De samlede bevillingsændringer som følge af programmet i 2009-2021, hvor alle opbyggedeanlæg er færdigafskrevne, udgør i alt en reduktion på 111,0 mio. kr. (se bilag 1)Den væsentligste del af denne besparelse er et resultat af en forventet effektiviseringsgevinst på 35årsværk, som Erhvervs- og Selskabsstyrelsen forventer at kunne realisere efterhånden som de nye it-systemer tages i anvendelse.Besparelsespotentialet betyder at dele af investeringen vil kunne afholdes indenfor Erhvervs- og Sel-skabsstyrelsens eksisterende ramme, dog vil der i perioden 2009-2013 skulle afholdes ekstraordinæreomkostninger på i alt 60,6 mio. kr. I 2009 udgør merbevillingsbehovet 11,9 mio. kr. til etablering afprogramorganisationen samt gennemførelsen af afklarings- og kortlægningsprojekterne. Konsekven-serne for Erhvervs- og Selskabsstyrelsens bevilling fra 2010 og frem er indbudgetteret på forslag tilfinanslov for 2010.Forslaget om en merbevilling i 2009 på 11,9 mio. kr. kan konteringsmæssigt specificeres således:Erhvervs- og Selskabsstyrelsen (Driftsbev.)§ 08.21.21.10.Almindelig virksomhed18.Lønninger3,2 mio. kr.22.Andre ordinære driftsomkostnin-8,7 mio. kr.ger
4
Risikovurdering og -håndteringSom det fremgår af nedenstående oversigt, vurderes moderniseringsprogrammet til at have en samletrisikoprofil på 3 – dvs. middel, hvor 1 er laveste risikoniveau og 5 er det højeste.RisikoRisikonivieau12345Organisatoriske forholdXTeknisk løsningXLeverandørXInteressenterXSamlet vurderingX
Ad Organisatoriske forholdMed henblik på at styrke organisationens evner og muligheder for at styre en forandringsproces afmoderniseringsprogrammets størrelse har Erhvervs- og Selskabsstyrelsen videreudviklet sin hidtidigeprojektorganisering. Styrelsens projektorganisation følger nu de best practice metoder, som er udvikletaf the Office of Government Commerce i Storbritannien, dvs. Prince2, MSP samt P3O.Implementering af Prince2 i styrelsens projektorganisation forventes fuldendt i foråret 2010. Pt. råderErhvervs- og Selskabsstyrelsen over omkring 40 uddannede projektledere, hvor ca. halvdelen indtil nuer certificeret i Prince2. Derudover er fem medarbejdere blevet certificeret i MSP.Derudover har Erhvervs- og Selskabsstyrelsen opmærksomheden rettet mod følgende tre forhold:ressourcepresset på organisationen, organisationens forandringsparathed samt fastholdelse af nøgle-personer. Disse tre forhold vurderes at kunne indebære risici for programmets gennemførelse. Der vilderfor blive arbejdet målrettet med at frigøre ressourcer fra den daglige drift til at arbejde for moder-niseringsprogrammet. Derudover vil risiciene blive forsøgt minimeret gennem fokus på forandrings-ledelse og motivering af medarbejderne. Samlet set vurderes de organisatoriske risici at være overmiddel.Ad Teknisk løsningDet er vurderingen, at der er en middel risiko i forhold til programmets valg af tekniske løsninger, daprogrammet baserer sig på kendte teknologier, der er anbefalet af IT- og Telestyrelsen. Programmetforventes primært at anvende Open Source teknologi i en serviceorienteret arkitektur. En væsentligteknisk udfordring er at sikre en høj grad af datagenbrug og datakvalitet. Dette tages der hånd om iprogrammets afklaring og kortlægningsfase gennem fokus på at udvikle fælles data- og procesmodel.Ad LeverandørDet er vurderingen, at risiciene i forhold til leverandører er over middel. De teknologiske udviklings-projekter i programmet forventes udbudt som uafhængige, afgrænsende delprojekter. Dette forventesat indebære en række fordele i form af større mulighed for at have en løbende læringsproces fra del-projekt til delprojekt, mulighed for et bredere felt af opgavetilbudsgivere mv.Valget af en flerleverandørstrategi stiller dog samtidig store krav til organisationen, bl.a. i forhold tilat håndtere samspillet mellem forskellige leverandører samt sikre, at delprojekterne tilsammen skaberden ønskede funktionalitet indenfor den givne økonomiske ramme.Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har 10 års erfaring i forhold til at arbejde med en sådan flerleveran-dørstrategi og har opbygget kompetencer til kontrakt- og leverandørstyring samt it-arkitektur-kompe-tencer. Styrelsen har i den periode løbende haft rammeaftaler med tre til fem leverandører. Hovedpartenaf alle større udviklingsprojekter har haft mere end en leverandør involveret. Generelt leveres projekter
5
i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen tilfredsstillende indenfor tid og økonomi. Udvidelsen af styrelsensprojektorganisation til at benytte Prince2, MSP mv. vil yderligere styrke evnen og mulighederne for atarbejde målrettet med leverandørstyring.Ad InteressenterDet er vurderingen, at der samlet set er få risici i forhold til interessenter. Den væsentligste risiko iforhold til interessenter vurderes som værende, at der sker forandringer i forhold til indførelsen afobligatorisk anvendelse af digitale selvbetjeningsløsninger.De væsentligste interessenter er brugerne af de 14 registre, der er omfattet af moderniseringen. Deter styrelsens målsætning at inddrage brugerne i størst muligt omfang i forbindelse med udviklingen afde konkrete løsninger.c.Aktstykket forelægges Finansudvalget på nuværende tidspunkt under hensyn til forventning om im-plementering af den moderniserede selskabslovgivning med udgangen af 2011, hvilket kræver igang-sættelse af it-moderniseringsprogrammet i indeværende år. Det fremgår endvidere af Finansministerietsbudgetvejledning, at it-projekter, hvor de samlede budgetterede udgifter til anskaffelse og udviklingudgør 50 mio. kr. eller derover, først kan iværksættes efter tilslutning fra Finansudvalget.Under henvisning til ovenstående anmodes om tilslutning til igangsættelse af Erhvervs- og Selska-bsstyrelsens it-moderniseringsprogram, således at der på forslag til lov om tillægsbevilling for 2009opføres følgende:Erhvervs- og Selskabsstyrelsen (Driftsbev.)11,9 mio. kr.§ 08.21.21.Finansministeriets tilslutning foreligger.
e.
f.
København, den 9. november 2009
LENEESPERSEN/ Niels AmmitzbøllTil Finansudvalget.
6
Bilag 1
7
2009201020112012201320142015201620172018201920202021Bevillingsbehov- drift8,721,511,28,39,6-3,1-5,0-5,5-6,0-7,0-9,5-9,1-8,4- lønsum3,212,2-0,6-4,5-9,0-14,0-14,0-14,0-15,2-15,2-15,2-15,2-15,2I alt11,933,710,63,80,6-17,1-19,0-19,5-21,2-22,2-24,7-24,3-23,6
I alt5,7-116,7-111,0
8