Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del Bilag 37
Offentligt
755852_0001.png
755852_0002.png
755852_0003.png
755852_0004.png
755852_0005.png
755852_0006.png
755852_0007.png
755852_0008.png
755852_0009.png
755852_0010.png
755852_0011.png
755852_0012.png
755852_0013.png
755852_0014.png
755852_0015.png
755852_0016.png
Fremsat den {FREMSAT} af økonomi- og erhvervsministeren (Lene Espersen)
Forslagtil
Lov om ændring af lov om anvendelsen af visse af Det EuropæiskeFællesskabs retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelandem.v. og udleveringsloven(Forbud mod transport af visse produkter og teknologi med dobbelt anvendelse (dual-use)m.v.)
§1I lov om anvendelsen af visse af Det Europæiske Fællesskabs retsakter om økonomiske forbindel-ser til tredjelande m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 474 af 14. juni 2005, som ændret ved § 5 i lov nr.490 af 17. juni 2008, foretages følgende ændringer:1.I§ 1indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:»Stk. 2.Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte bestemmelser, der er nødvendige for at op-fylde konventioner eller andre mellemfolkelige aftaler, der indebærer en forpligtelse for Danmarktil at forbyde eller indskrænke transport af produkter med dobbelt anvendelse.«Stk. 2 bliver herefter stk. 3.2.Efter § 1 a indsættes:»§ 1 b.Det er forbudt at transportere produkter og teknologi, der er bestemt til anvendelse i for-bindelse med udvikling, fremstilling, håndtering, anvendelse, vedligeholdelse, oplagring, sporing,identificering eller spredning af kemiske, biologiske eller nukleare våben eller andre nuklearesprænglegemer, eller til udvikling, fremstilling, vedligeholdelse eller oplagring af missiler, der kanfremføre sådanne våben.Stk. 2.Forbuddet i stk. 1 omfatter med de begrænsninger, der følger af straffelovens §§ 7, 10, 10 aog 10 b, også handlinger foretaget i udlandet.Stk. 3.Forbuddet i stk. 1 omfatter ikke transporter, der gennemføres uden for Danmark, i det om-fang transporten sker i overensstemmelse med internationale aftaler om ikke-spredning af masse-ødelæggelsesvåben.«3.I§ 2, stk. 7,indsættes efter »§ 1 a, stk. 1«: », eller § 1 b, stk. 1«.§2I lov om udlevering af lovovertrædere, jf. lovbekendtgørelse nr. 833 af 25. august 2005, som æn-dret ved § 11 i lov nr. 538 af 8. juni 2006, § 6 i lov nr. 542 af 8. juni 2006, § 1 i lov nr. 394 af 30.april 2007, § 2 i lov nr. 347 af 14. maj 2008 og § 2 i lov nr. 99 af 10. februar 2009, foretages føl-gende ændring:
1.§ 5, stk. 3, nr. 5og6,ophæves, og i stedet indsættes:»5) artikel 2, jf. artikel 1, i FN-konventionen til bekæmpelse af nuklear terrorisme,6) artikel 7 i Det Internationale Atomenergiagenturs konvention om fysisk beskyttelse af nuklearematerialer som ændret ved ændringskonvention af 8. juli 2005 til Det Internationale Atomener-giagenturs konvention om fysisk beskyttelse af nukleare materialer, eller7) artikel 3 eller artikel 3 b, 3 c eller 3 d i konventionen af 10. marts 1988 til bekæmpelse af ulov-lige handlinger mod søfartssikkerheden som henholdsvis ændret og indsat ved protokollen af 1.november 2005 til konventionen af 10. marts 1988 til bekæmpelse af ulovlige handlinger modsøfartssikkerheden eller artikel 2 eller artikel 2 b eller 2 c i protokollen af 10. marts 1988 til be-kæmpelse af ulovlige handlinger mod sikkerheden for fastgjorte platforme, der befinder sig påkontinentalsokkelen, som henholdsvis ændret og indsat ved protokollen af 1. november 2005 tilprotokollen af 10. marts 1988 til bekæmpelse af ulovlige handlinger mod sikkerheden for fast-gjorte platforme, der befinder sig på kontinentalsokkelen.«§3Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. juli 2010, jf. dog stk. 2.Stk. 2.§ 2 finder anvendelse på anmodninger om udlevering efter konventionen af 10. marts 1988til bekæmpelse af ulovlige handlinger mod søfartssikkerheden eller protokollen af 10. marts 1988 tilbekæmpelse af ulovlige handlinger mod sikkerheden for fastgjorte platforme, der befinder sig påkontinentalsokkelen, der fremsættes efter, at ændringsprotokollerne af 1. november 2005 er trådt ikraft mellem Danmark og vedkommende fremmede stat.§4Stk. 1.Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.Stk. 2.Lovens § 2 kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for Færøerne ogGrønland med de afvigelser, som de færøske eller grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning og formål med lovforslagetLovforslaget har til formål at gennemføre to protokoller af 1. november 2005 om ændring af konvention af10. marts 1988 til bekæmpelse af ulovlige handlinger mod søfartssikkerheden (Convention for the Suppres-sion of Unlawful Acts Against the Safety of Maritime Navigation), i det følgende benævnt ”SUA-konventionen”, og den tilhørende protokol til bekæmpelse af ulovlige handlinger mod sikkerheden for fast-gjorte platforme, der befinder sig på kontinentalsoklen, i det følgende benævnt ”1988-protokollen”.Danmark undertegnede den 9. februar 2007 de to ændringsprotokoller, jf. afsnit 1.2.1.Med henblik på at kunne ratificere ændringsprotokollerne er der behov for at ændre lov om anvendelsen afvisse af Det Europæiske Fællesskabs retsakter om økonomiske forbindelse til tredjelande m.v., jf. lovbe-kendtgørelse nr. 474 af 14. juni 2005 med senere ændringer, i det følgende benævnt ”bemyndigelsesloven”,og lov om udlevering af lovovertrædere, jf. lovbekendtgørelse nr. 833 af 25. august 2005, som senest ændretved § 2 i lov nr. 99 af 10. februar 2009, i det følgende benævnt ”udleveringsloven”.Lovforslaget gennemfører for det første SUA-konventionens artikel 3 b (3bis),stk. 1, litra b, iv), som æn-dret ved ændringsprotokollen til SUA-konventionen, der kriminaliserer transport med skib af produkter ogteknologi med dobbelt anvendelse, herefter benævnt dual-use produkter, der er bestemt til anvendelse i for-bindelse med masseødelæggelsesvåben.Lovforslaget gennemfører for det andet bestemmelserne i artikel 11 b (11bis),stk. 2, i SUA-konventionenog artikel 1, stk. 1, i 1988-protokollen, begge som ændret ved ændringsprotokollerne af 1. november 2005,hvorefter ingen af de forbrydelser, der er omfattet af SUA-konventionen eller 1988-protokollen, anses for enpolitisk forbrydelse.Lovforslaget sikrer endvidere, at Danmark opfylder de forpligtelser i FN´s Sikkerhedsråds resolution 1540(2004), der vedrører kontrol med transport af dual-use produkter, der er bestemt til anvendelse i forbindelsemed masseødelæggelsesvåben.Vedtagelsen af lovforslaget indebærer samtidig meddelelse af det i henhold til grundlovens § 19 fornødnesamtykke fra Folketinget til, at Danmark ratificerer de to ændringsprotokoller af 1. november 2005 til hen-holdsvis SUA-konventionen og 1988-protokollen.1.1. Den gældende SUA-konvention og 1988-protokollenSUA-konventionen og 1988-protokollen indeholder regler i forhold til ulovlige handlinger, som bredt truersikkerheden på skibe og faste platforme. Baggrunden for konventionen og 1988-protokollen var bl.a. kaprin-gen af den italienske luksusliner Achille Lauro i oktober 1985. Konventionen og 1988-protokollen opregnersåledes en række kriminelle handlinger, herunder med terrorforsæt at anvende skibe eller platforme til atforårsage død eller omfattende ødelæggelse bl.a. på miljøet, eller at anvende atomvåben m.v. fra eller modskibe eller platforme.Konventionen blev vedtaget på en diplomatkonference i Rom den 10. marts 1988 og trådte i kraft 4 år se-nere. Danmark ratificerede konventionen og 1988-protokollen ved kgl. resolution af 7. september 1995. Bådekonventionen og den tilhørende protokol er i dag ratificeret af mere end 140 lande.
1.2. Ændringsprotokoller til SUA-konventionen og 1988-protokollen1.2.1. BaggrundPå baggrund af terrorangrebene i New York den 11. september 2001 blev der i 2002 igangsat forhandlingeri FN´s internationale søfartsorganisation IMO (International Maritime Organisation) om ændring af SUA-konventionen og 1988-protokollen.Forhandlingerne blev blandt andet igangsat med henvisning til FN´s Sikkerhedsråds resolutioner 1368(2001) og 1373 (2001) om bekæmpelse af terrorisme samt resolution 1540 (2004) om ikke-spredning af mas-seødelæggelsesvåben.De to ændringsprotokoller til henholdsvis SUA-konventionen og 1988- protokollen blev vedtaget i oktober2005 på en international diplomatkonference i IMO i London. Danmark undertegnede ændringsprotokollerneden 9. februar 2007 med ratifikationsforbehold. Det bemærkes, at ændringsprotokollen til 1988-protokollen ivid udstrækning afspejler ændringerne til SUA-konventionen, hvor dette er relevant.Ændringsprotokollerne indeholder en række ændringer og tilføjelser til SUA-konventionen og 1988-protokollen, der vedrører handlinger foretaget med terrorforsæt på og mod skibe eller faste platforme samttransport af våben og produkter, der skal anvendes til masseødelæggelsesvåben.1.2.2. Strafbare handlinger i ændringsprotokollen til SUA-konventionenDe væsentligste ændringer i ændringsprotokollen til SUA-konventionen består i en betydelig udvidelse afkonventionens kriminaliseringsforpligtelser. Således medfører ændringerne en pligt til at kriminalisere enrække handlinger, hvor f.eks. skibet eller dets last benyttes med terrorforsæt.En central del af ændringerne består af særskilte transportbestemmelser, hvis hovedformål er at forhindrespredning af masseødelæggelsesvåben (artiklerne 1, 2 b, stk. 3, 3 b, stk. 1, litra b, og 3 b, stk. 2, i SUA-konventionen, som ændret ved ændringsprotokollen). Disse ændringer er tæt knyttet til FN´s traktater ogkonventioner om ikke-spredning af masseødelæggelsesvåben (FN´s konvention om forbud mod kemiskevåben (CWC), FN´s konvention om forbud mod biologiske våben (BTWC) og Traktaten om ikke-spredningaf atomvåben (NPT-Traktaten) samt FN´s resolution 1540 (2004) om ikke-spredning af masseødelæggelses-våben.Ændringerne indebærer, at de deltagende stater forpligter sig til at kriminalisere transport af masseødelæg-gelsesvåben, herunder nukleare, biologiske og kemiske våben, samt transport af dual-use produkter, der skalanvendes til masseødelæggelsesvåben. Ved dual-use produkter forstås produkter, der både kan anvendes tilcivile og militære formål samt anvendes til udvikling og produktion af masseødelæggelsesvåben.Ændringsprotokollen fastsætter, at transporten af de omhandlede produkter dels skal være ulovlig og delssket med forsæt. Det er således ikke nok, at selve transporten objektivt set er ulovlig, f.eks. fordi der ikkeforeligger en tilladelse til udførsel. Der skal også foreligge viden eller formodning om, at de transporteredeprodukter skal anvendes ulovligt til udvikling eller produktion m.v. af masseødelæggelsesvåben.Det fremgår imidlertid af den nyindsatte artikel 3 b, stk. 2, at transporter foretaget i overensstemmelse medTraktaten om ikke-spredning af atomvåben (NPT-traktaten) er at betragte som lovlige transporter, som erundtaget fra ovennævnte forbud mod transport af produkter, der skal anvendes til masseødelæggelsesvåben.Formålet hermed er at sikre, at de lande, der har tiltrådt NPT-traktaten, lovligt kan transportere f.eks. nukle-art materiale og på vilkår, der ikke er i strid med staternes rettigheder og forpligtelser i medfør af denne trak-tat.Herudover indeholder ændringsprotokollens artikel 5 en bestemmelse om, at de deltagende stater skal gøreovertrædelser af bl.a. artikel 3 b strafbare med straffe, der modsvarer overtrædelsernes alvor. Desuden inde-holder artikel 6 en konsekvensrettelse til SUA-konventionens artikel 6. De deltagende stater forpligtes såle-des til at etablere passende straffemyndighed i forhold til overtrædelser af bl.a. artikel 3 b.Det bemærkes, at forpligtelsen til at kriminalisere transport af masseødelæggelsesvåben, som indsat vedændringsprotokollens artikel 3 b, stk. 1, litra b, i), ii) og iii), er opfyldt via et forbud mod transport af masse-ødelæggelsesvåben, der er gennemført ved en ændring af våbenloven i 2006, jf. lov nr. 503 af 7. juni 2006.
1.2.3. Udlevering og retshjælpÆndringsprotokollerne fastsætter endvidere bestemmelser om udlevering og retshjælp i forbindelse medhandlinger, som SUA-konventionen og 1988-protokollen forpligter de deltagende stater til at kriminalisere.Protokollerne indeholder bl.a. en bestemmelser om, at forbrydelser omfattet af SUA-konventionen og 1988-protokollen ikke kan anses som politiske forbrydelser i forbindelse med udlevering. En begæring om udleve-ring kan således ikke afslås med den begrundelse, at forbrydelsen er politisk.1.2.4. Øvrige bestemmelserHerudover indeholder ændringsprotokollen til SUA-konventionen detaljerede bestemmelser om adgang tilat borde skibe, der befinder sig uden for eget eller andre landes søterritorium. Ligeledes er der bestemmelser,der skal sikre, at der tages fornødne hensyn til søfarende, og at disse sikres en behandling i overensstemmel-se med gældende ret. Endelig er der indsat en bestemmelse om erstatning til rederen i tilfælde, hvoreftermedlemsstaterne er ansvarlige for skader/tab som følge af uberettigede eller uproportionale indgreb.1.2.5. Ratifikation af ændringsprotokollerÆndringsprotokollerne er endnu ikke trådt i kraft. Det fremgår af artikel 18, at ændringsprotokollen tilSUA-konventionen træder i kraft 90 dage efter, at 12 lande har tiltrådt protokollen. Ændringsprotokollen til1988-protokollen træder i kraft ved 3 staters ratifikation, dog først når ændringsprotokollen til SUA-konventionen er trådt i kraft.Ændringsprotokollerne var åbne for undertegnelse med ratifikationsforbehold i perioden 14. februar 2006til 13. februar 2007. Følgende lande har i den forbindelse undertegnet protokollerne: Australien, Østrig, Bul-garien, Danmark, Estland, Finland, Frankrig, Grækenland, Italien, Nederlandene, New Zealand, Norge, Por-tugal, Spanien, Sverige, Tyrkiet, Storbritannien og USA.8 lande har pr. 1. oktober 2009 ratificeret eller tiltrådt tillægsprotokollen til SUA-konventionen: Cook Is-land, Estland, Fiji, Marshall Island, Saint Kitts and Nevis, Spanien, Schweiz og Vanuatu, og 6 lande har rati-ficeret eller tiltrådt tillægsprotokollen om faste platforme: Estland, Fiji, Marshall Island, Schweiz og Vanua-tu.Folketingets Retsudvalg og Folketingets Erhvervsudvalg blev den 5. februar 2007 orienteret om de lovgiv-ningsmæssige konsekvenser af de to ændringsprotokoller (Retsudvalget, Alm. del – Bilag 352, folketingsåret2006-2007, og Erhvervsudvalget, Alm. del – Bilag 127, folketingsåret 2006-2007). Det fremgår heraf, at enratifikation af tillægsprotokollerne vil nødvendiggøre en ændring af udleveringsloven. Herudover anføresdet, at det vil blive overvejet, hvorledes dual-use transportforbudet kan implementeres i dansk ret.Danmark vil med de foreslåede lovændringer af bemyndigelsesloven og udleveringsloven opfylde kravenei ændringsprotokollerne.De to ændringsprotokoller til henholdsvis SUA-konventionen og 1988-protokollen er optrykt som bilag 2til lovforslaget.1.2.6. FN´s Sikkerhedsråds resolution 1540 (2004) om ikke-spredning af masseødelæggelsesvåbenFN´s Sikkerhedsråds resolution nr. 1540 af 28. april 2004 om ikke-spredning af masseødelæggelsesvåbentil ikke-statslige aktører indebærer bl.a. en folkeretlig forpligtelse for Danmark til at vedtage og håndhævenational lovgivning, der forbyder ikke statslige aktørers, herunder terroristers, adgang til masseødelæggel-sesvåben.Desuden pålægger resolutionen alle stater at gennemføre og håndhæve nationale kontrolforanstaltningermed henblik på at forhindre ulovlig spredning af masseødelæggelsesvåben, herunder relateret udstyr. Detbemærkes, at det nævnte ”relaterede udstyr” omfatter dual-use produkter.Efter resolutionens pkt. 3, litra d, er staterne bl.a. forpligtede til at etablere passende love og regler om kon-trol med udførsel, transit, omladning (”trans-shipment”) og genudførsel af dual-use produkter. Reglerne skalherunder omfatte kontrol med tilvejebringelse af kapital og tjenesteydelser, som relaterer sig til sådan eksportog omladning, samt transport, som kan medvirke til spredning.
Lovforslaget indebærer, at Danmark ligeledes opfylder kravet i sikkerhedsrådsresolutionen om kontrolmed transport af dual-use produkter, der skal anvendes i forbindelse med masseødelæggelsesvåben.2. Gældende lovgivning2.1. Eksportkontrol med dual-use produkter2.1.1. Det internationale samarbejde om eksportkontrolGrundlaget for eksportkontrol er et uformelt internationalt samarbejde mellem ca. 40 hovedsagelig vestligelande. På linie med de fleste EU-medlemsstater deltager Danmark i de fire internationale eksportkontrolre-gimer for samarbejde om eksportkontrol. Formålet med samarbejdet er at sikre, at eksport af produkter ikkemedvirker til udvikling eller spredning af masseødelæggelsesvåben. Samarbejdet skal ligeledes forhindre, atder sker eksport af produkter, der helt eller delvis skal anvendes militært af lande, der udgør en risiko for deninternationale sikkerhed og stabilitet. Samarbejdet er udelukkende politisk forpligtende, og de deltagendestater træffer politiske aftaler om eksportkontrol samt udveksler vurderinger og erfaringer om kritiske landeog kritiske slutbrugere.De fire internationale eksportkontrolregimer er:– Wassenaar Arrangementet (WA). Samarbejdet omfatter konventionelle våben samt produkter og tekno-logier med dobbelt anvendelse (dual-use).– Australiengruppen (AG). Samarbejdet omfatter kemiske og biologiske produkter og produktionsudstyr,der kan anvendes til udvikling og fremstilling af kemiske og biologiske våben.– Missil Technology Control Regime (MTCR). Samarbejdet omfatter produkter og teknologier, der kananvendes til udvikling og fremstilling af missiler, der kan fremføre masseødelæggelsesvåben.– Nuclear Suppliers Group (NSG). Samarbejdet omfatter produkter og teknologier, der anvendes i forbin-delse med udvikling af kernekraft, men som også kan anvendes i forbindelse med udvikling af atomvå-ben.2.1.2. Det fælles EU- retsgrundlag for eksportkontrol af dual-use produkter2.1.2.1. Dual-use forordningenInden for EU er det internationale samarbejde om eksportkontrol af dual-use produkter via fælles retsakterformaliseret og gjort juridisk bindende. De fælles EU-regler findes i Rådets forordning nr. 428/2009/EF af 5.maj 2009 om en fællesskabsordning for kontrol med udførsel, overførsel, mæglervirksomhed og transit iforbindelse med produkter med dobbelt anvendelse, herefter benævnt dual-use forordningen.Dual-use forordningen fastlægger, hvilke dual-use produkter, der er underlagt eksportkontrol. Produkternevedrører ikke alene fysiske produkter, men også software og teknologi, der kan anvendes til såvel civile sommilitære formål.Forordningen regulerer eksportkontrol med dual-use produkter på to måder:1) Den såkaldte kontrolliste, jf. forordningens bilag I, indeholder en liste over de produkter, der er under-lagt eksportkontrol. Hvis et produkt er omfattet af kontrollisten, skal eksportøren søge om udførselstilla-delse hos myndighederne, hvis produktet udføres af EU.2) De såkaldte catch-all bestemmelser, jf. forordningens artikel 4, som fastsætter de nærmere betingelserfor eksportkontrol med øvrige dual-use produkter, som ikke er opført på kontrollisten. Formålet meddisse bestemmelser er at sikre, at der ikke sker eksport af produkter, der skal anvendes til masseødelæg-gelsvåben, eller som skal anvendes militært af et land, der er underlagt en våbenembargo. Hvis et pro-dukt er omfattet af catch-all bestemmelserne, skal eksportøren ligeledes søge om udførselstilladelse hosmyndighederne.Ved en ændring af dual-use forordningen i 2009 er der indført kontrol med mæglervirksomhed og transit.Ifølge dual-use forordningens artikel 9, er det de nationale myndigheder i medlemsstaterne, i Danmarkøkonomi- og erhvervsministeren, der har kompetence til at træffe den konkrete afgørelse om, hvorvidt be-
stemte udførsler kan tillades eller ej, eller om en konkret transit skal forbydes. Administrationen af regelsæt-tet er henlagt til Erhvervs- og Byggestyrelsen.2.1.2.2. Rådets fælles aktion om kontrol med teknisk bistand og sanktioner over for Iran og NordkoreaUdover dual-use forordningen vedtog Rådet i 2000 en fælles aktion (Rådets fælles aktion af 22. juni 2000vedrørende kontrol med teknisk bistand i forbindelse med visse former for militær endelig anvendelse(2000/401/FUSP)). Den fælles aktion pålægger medlemsstaterne at gennemføre national lovgivning i over-ensstemmelse med aktionens bestemmelser. Den fælles aktion komplementerer således reglerne i dual-useforordningen, idet der stilles krav om kontrol, herunder forbud eller krav om tilladelse til teknisk bistand, derydes uden for EU, hvis den tekniske bistand er bestemt til anvendelse i forbindelse med masseødelæggelses-våben.Der er desuden i EU vedtaget særlige restriktive foranstaltninger over for Iran, jf. Rådets forordning423/2007, Rådets forordning 1110/2008 og Kommissionens forordning 116/2008. De særlige restriktionerhar til formål at forhindre Irans opbygning af atomvåben og fremføringsmidler hertil. Tilsvarende er der ved-taget særlige restriktioner over for Nordkorea, jf. Rådets forordning 329/2007, Kommissionens forordning689/2009 og Rådets Fælles holdning 2009/573/FUSP.2.1.3. Den danske bemyndigelseslov og administration af eksportkontrolreglerneBemyndigelsesloven indeholder de danske administrative bestemmelser og straffebestemmelser, som ernødvendige for at anvende og håndhæve de fælles EU-regler om eksportkontrol. Bemyndigelsesloven sup-plerer således dual-use forordningen på de områder, hvor dette er nødvendigt af hensyn til den praktiskegennemførelse, og hvor forordningen i øvrigt overlader valgmuligheder til medlemsstaternes afgørelse. Be-myndigelsesloven indeholder endvidere gennemførelsesforanstaltninger i forhold til Rådets fælles aktionvedrørende kontrol med teknisk bistand som nævnt i punkt 2.1.2.2.2.1.4. Dansk straffemyndighedDansk straffemyndighed omfatter alle handlinger, der foretages i den danske stat, jf. straffelovens § 6, nr.1. Dansk straffemyndighed omfatter endvidere handlinger foretaget på danske fartøjer (dvs. skibe, der sejlerunder dansk flag og luftfartøjer, som er dansk indregistrerede), jf. straffelovens § 6, nr. 2 og 3. Bestemmel-serne er udtryk for et udvidet territorialprincip (flagstatsprincippet) og bygger på en antagelse om en nærsammenhæng mellem et fartøj og den stat, fartøjet er registreret i (flagstaten). Flagstaten antages således atvære nærmest til at have straffemyndighed i forhold til handlinger, der foretages på et fartøj, som er registre-ret i den pågældende stat.Bestemmelserne i straffelovens § 6, nr. 2 og 3, indebærer med andre ord, at handlinger foretaget på etdansk fartøj ligestilles med handlinger foretaget i den danske stat (nr. 1), selv om fartøjet befinder sig indenfor en anden stats sø- eller luftterritorium (nr. 2) eller i internationalt farvand eller luftrum (nr. 3). Det bety-der, at ulovlige transporter, der foretages med dansk indregistreret skib eller fly, kan straffes, uanset hvor detbefinder sig.Dansk straffemyndighed omfatter endvidere handlinger foretaget i udlandet af personer, der har danskstatsborgerskab eller bopæl i Danmark, jf. straffelovens § 7, stk. 1, (personalprincippet). Hvis handlingenforetages inden for et folkeretligt anerkendt statsområde, er det dog som altovervejende hovedregel en betin-gelse, at handlingen er strafbar både efter gerningsstedets lov og dansk lov (princippet om dobbelt strafbar-hed), og at den pågældende danske straffebestemmelse ikke efter sit gerningsindhold er territorialt begrænsettil forhold begået i Danmark.Hvis handlingen er foretaget uden for et folkeretligt anerkendt område (f.eks. om bord på et fremmed skib,der befinder sig på åbent hav), hører handlingen kun under dansk straffemyndighed efter straffelovens § 7,hvis handlingen kan medføre højere straf end fængsel i 4 måneder, jf. straffelovens § 7, stk. 2, og der er taleom en handling, begået af en person, der på tidspunktet for sigtelsen har dansk indfødsret, er bosat i den dan-ske stat eller har lignende fast ophold her i landet.
Straffelovens §§ 6 og 7 suppleres af § 8, hvorefter der efter omstændighederne er dansk straffemyndighed iforhold til udlandshandlinger uden hensyn til, hvor gerningsmanden hører hjemme. Dette gælder bl.a. i til-fælde, hvor handlingen er omfattet af en international bestemmelse, ifølge hvilken Danmark er forpligtet tilat have straffemyndighed, jf. § 8, nr. 5.Spørgsmålet om dansk straffemyndighed i forhold til juridiske personer afgøres efter de samme regler, somgælder i forhold til fysiske personer. I følge straffelovens § 9, stk. 1, 2. punktum, gælder for juridiske perso-ner, at handlinger anses for foretaget, hvor den eller de handlinger, som medfører ansvar for den juridiskeperson, er foretaget. Det vil således være muligt at straffe f.eks. danske selskaber, der er ansvarlige fortransporter foretaget i udlandet med udenlandsk fartøj, der er registreret i en anden stat end Danmark.2.2. UdleveringslovenReglerne om udlevering af lovovertrædere findes i udleveringsloven.Efter udleveringslovens § 5, stk. 1, må udlevering for en politisk lovovertrædelse ikke finde sted. Omfatterhandlingen tillige en lovovertrædelse, som ikke er af politisk karakter, kan udlevering ske for denne lovover-trædelse, såfremt handlingen overvejende er af ikke-politisk karakter, jf. § 5, stk. 2. Om en lovovertrædelseer politisk, afhænger af en konkret helhedsvurdering, hvor der navnlig lægges vægt på arten af den eller deinteresser, der er krænket af lovovertrædelsen, og på gerningsmandens motiv.Udleveringslovens § 5, stk. 3, indeholder en række undtagelser til forbuddet mod udlevering for en poli-tisk lovovertrædelse, der er blevet indført som led i et styrket internationalt samarbejde om bekæmpelse afinternational terrorisme. Det følger af bestemmelsen, at forbuddet mod at nægte udlevering for politiske lov-overtrædelser ikke finder anvendelse, når handlingen er omfattet af en række nærmere angivne internationalekonventioner: Den europæiske konvention om bekæmpelse af terrorisme, Europarådets konvention om fore-byggelse af terrorisme, FN-konventionen til bekæmpelse af terrorbombninger, FN-konventionen til bekæm-pelse af finansiering af terrorisme, FN-konventionen til bekæmpelse af nuklear terrorisme eller Det Interna-tionale Atomenergiagenturs konvention om fysisk beskyttelse af nukleare materialer.Udleveringslovens § 5, stk. 3, blev senest ændret ved lov nr. 99 af 10. februar 2009.Udleveringslovens § 5 finder ikke anvendelse på anmodninger om udlevering til medlemsstater i Den Eu-ropæiske Union. Sådanne anmodninger reguleres af reglerne i kapitel 2 a i udleveringsloven, der gennemfø-rer EU-rammeafgørelsen om den europæiske arrestordre i dansk ret. Det er efter kapitel 2 a i udleveringslo-ven ikke muligt at afslå udlevering med henvisning til, at handlingen betragtes som en politisk forbrydelse.Tilsvarende gælder der som udgangspunkt særlige regler for udlevering til de øvrige nordiske lande. Pånuværende tidspunkt gælder der en fællesnordisk udleveringslovgivning. Med henblik på at gennemføreKonventionen om overgivelse for strafbare forhold mellem de nordiske lande (Nordisk arrestordre) blev derved lov nr. 394 af 30. april 2007 bl.a. indsat et nyt kapitel 3 b i udleveringsloven om behandling af sager omudlevering til de nordiske lande. Kapitel 3 b i udleveringsloven er endnu ikke trådt i kraft.3. Lovforslagets indhold3.1.1. Forbud mod transport af dual-use produkter, der skal anvendes til masseødelæggelsesvåbenLovforslaget gennemfører bestemmelsen i artikel 3 b, stk. 1, litra b, iv), som indsat ved ændringsprotokol-len til SUA-konventionen, der kriminaliserer transport med skib af dual-use produkter, der er bestemt tilanvendelse i forbindelse med masseødelæggelsesvåben.Lovforslaget indebærer samtidig, at Danmark opfylder et generelt krav i FN´s Sikkerhedsråds resolution1540 (2004), der vedrører kontrol med transport af dual-use produkter, der er bestemt til masseødelæggel-sesvåben.3.1.2. Bemyndigelsesbestemmelse vedrørende konventioner og andre mellemfolkelige aftalerBemyndigelseslovens § 1 giver økonomi- og erhvervsministeren adgang til at fastsætte bestemmelser, derer nødvendige for at anvende EU´s handelsregulerende forordninger efter EF-Traktatens artikel 133, samt
foranstaltninger efter traktatens artikel 301 og 60, der tager sigte på helt eller delvist at afbryde de økonomi-ske forpligtelser med et eller flere tredjelande.Ved en ændring af bemyndigelsesloven i 2005, jf. lov nr. 305 af 2. maj 2005, blev der med indsættelsen af§ 1 a etableret særskilt hjemmel til at implementere Rådets fælles aktion vedrørende kontrol med tekniskbistand (2000/401/FUSP) i dansk ret. Den fælles aktion er baseret på EU-Traktatens artikel 14, der hørerunder afsnittet om den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik.De nugældende bemyndigelsesbestemmelser er udmøntet i bekendtgørelse nr. 475 af 14. juni 2005 omkontrol med udførslen af produkter og teknologi med dobbelt anvendelse (”dual-use”) og kontrol med ydelseaf teknisk bistand. Bekendtgørelsen indeholder bl.a. bestemmelser om kompetente myndigheder samt Er-hvervs- og Byggestyrelsens adgang til at fastsætte nærmere administrative forskrifter vedrørende formkravtil ansøgninger og vilkår for tilladelser.Med lovforslaget udvides de nugældende bemyndigelsesbestemmelser, således at økonomi- og erhvervs-ministeren i § 1, stk. 2, bemyndiges til at fastsætte bestemmelser, der er nødvendige for, at Danmark kanopfylde forpligtelser, der fremgår af visse konventioner og andre internationale aftaler. Bemyndigelsen fore-slås at omfatte mulighed for at fastsætte bestemmelser, der vedrører forbud eller indskrænkning af transportaf dual-use produkter, der er bestemt til anvendelse i forbindelse med masseødelæggelsesvåben.Bemyndigelsen vil således f.eks. kunne anvendes til i bekendtgørelsesform at fastsætte bestemmelser omkompetente myndigheder på området og procedurer i forhold til eventuelle kontrolforanstaltninger.3.1.3. Dansk straffemyndighed i relation til forbud mod transport af dual-use produkterArtikel 6 i SUA-konventionen, som ændret ved artikel 6 i ændringsprotokollen til SUA-konventionen, in-deholder en forpligtelse til, at de deltagende stater etablerer passende straffemyndighed i forhold til overtræ-delser af forbuddet mod transport af dual-use produkter, der er bestemt til anvendelse i forbindelse med mas-seødelæggelsesvåben, jf. artikel 3 b.Efter regeringens opfattelse indeholder straffelovens bestemmelser om dansk straffemyndighed, jf. straffe-lovens §§ 6-9, de nødvendige bestemmelser for at opfylde SUA-konventionens og ændringsprotokollenskrav om at etablere passende straffemyndighed. Der henvises til pkt. 1.2.2. om strafbare handlinger i æn-dringsprotokollen til SUA-konventionen og pkt. 2.1.4. om dansk straffemyndighed.3.1.4. Forbuddets geografiske afgrænsningUd over dansk straffemyndighed forudsætter idømmelse af straf ved danske domstole for handlinger fore-taget i udlandet, at den pågældende handling er omfattet af en dansk straffebestemmelse, hvis anvendelses-område omfatter handlinger foretaget i udlandet.Som de fleste særlove finder bemyndigelseslovens bestemmelser alene anvendelse på handlinger, der fore-tages på dansk område. Dog finder bemyndigelseslovens bestemmelser om forbud mod teknisk bistand ogsåanvendelse på handlinger, der foretages uden for EU, jf. lovens § 1 a, stk. 1, og § 2, stk. 9.Under hensyn til at ændringsprotokollen til SUA-konventionen indeholder en forpligtelse til at kriminalise-re ulovlige søtransporter, samt at FN´s Sikkerhedsråds resolution 1540 (2004) indeholder en generel forplig-telse til at føre kontrol med transport af dual-use produkter, foreslås det, at forbuddet udstrækkes til også atomfatte handlinger, der begås i udlandet, dog med de begrænsninger, der følger af straffelovens §§ 7, 10, 10a og 10 b.Dette indebærer navnlig, at danske statsborgere og personer med fast bopæl i Danmark, der f.eks. befindersig ombord på et fremmed skib, efter omstændighederne vil kunne straffes for at overtræde forbuddet, nårskibet befinder sig inden for en anden stats søterritorium, hvis handlingen også er strafbar efter den dér gæl-dende lovgivning, eller i internationalt farvand, hvis handlingen kan medføre mere end 4 måneders fængsel.Det bemærkes, at forbuddet hermed vil have samme geografiske rækkevidde som det tilsvarende forbudmod transport af masseødelæggelsesvåben, der er gennemført ved en ændring af våbenloven i 2006, jf. lovnr. 503 af 5. juni 2006.
Det forudsættes, at transport omfatter såvel indgåelse af og instruktion om indgåelse af aftale om transport,som faktisk udførelse af og instruktion om faktisk udførelse af transport. Dette muliggør, at både det firma,der står bag en transport, og f.eks. den skibsfører, pilot eller chauffør, der udfører transporten, selvstændigtkan straffes, forudsat at den pågældende efter de almindelige strafferetlige principper kan anses for ansvarligfor den ulovlige transport. Der lægges hermed samme fortolkning til grund af begrebet transport som den,der fremgår af lovbemærkningerne til den ovennævnte ændring af våbenloven.Undtaget er dog transporter, der gennemføres uden for Danmark i overensstemmelse med internationale af-taler om ikke-spredning af masseødelæggelsesvåben, jf. den foreslåede § 1 b, stk. 3. Der henvises til be-mærkningerne som omtalt nedenfor under punkt 3.1.6.3.1.5. StrafDet foreslås, at overtrædelse af det foreslåede forbud i § 1 b, stk. 1, mod transport af dual-use produkter,der skal anvendes i forbindelse med masseødelæggelsesvåben, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.Efter straffelovens § 19 omfatter særlovgivningens straffebestemmelser både forsætlige og uagtsommeforhold (grov og simpel uagtsomhed), medmindre andet er særligt fastsat.I følge ændringsprotokollen til SUA-konventionen er der imidlertid udelukkende krav om at kriminalisereforsætlige overtrædelser (dvs. ved en konkret viden eller formodning om, at de pågældende produkter, dertransporteres, skal anvendes til masseødelæggelsesvåben). Endvidere fastsætter FN´s Sikkerhedsråds resolu-tion 1540 (2004) alene, at der skal etableres passende sanktioner i forhold til overtrædelse af eksportkontrol-reglerne på dual-use området.Det kan for en transportør af en container være vanskeligt med sikkerhed at afgøre anvendelsen af en con-tainers indhold af dual-use produkter ud fra transportdokumenter m.v. alene, og det vil derfor efter regerin-gens opfattelse være for vidtgående at straffe simpelt uagtsomme overtrædelser. Derimod kan særlige om-stændigheder ved transporten tale for, at transportøren bør undersøge forholdene ved transporten nærmeremed henblik på en afklaring af, om produktet skal anvendes til fremstilling af masseødelæggelsesvåben. Så-danne mistænkelige omstændigheder kan f.eks. være, at kunden tilbyder en særlig fordelagtig betaling fortransport af produktet, eller at der er tale om transport uden om normale shippingruter m.v. En undladelseheraf må i sådanne tilfælde karakteriseres som udtryk for grov uagtsomhed og efter regeringens opfattelsevære strafbar, og det foreslås på denne baggrund, at forsætlige og groft uagtsomme overtrædelser kriminali-seres.Det bemærkes, at forslagets bestemmelser om strafansvar og fastsættelse af strafferamme bliver identiskemed de nugældende straffebestemmelser i bemyndigelseslovens § 2, stk. 6, der vedrører udførsel uden tilla-delse af produkter omfattet af catch-all bestemmelserne, og lovens § 2, stk. 7, jf. § 1 a, stk. 1, der vedrørerforbud mod teknisk bistand, der er bestemt til anvendelse i forbindelse med masseødelæggelsesvåben.3.1.6. Lovlige undtagelserDet fremgår af SUA-konventionens artikel 3 b, stk. 2, som ændret ved ændringsprotokollen til SUA-konventionen, at transporter foretaget i overensstemmelse med Traktaten om ikke-spredning af atomvåben(NPT-traktaten) er at betragte som lovlige transporter, som er undtaget fra ovennævnte forbud mod transportaf produkter, der skal anvendes til masseødelæggelsesvåben. Traktaten forpligter de 5 anerkendte atomvå-benmagter (USA, Rusland, Kina, Storbritannien og Frankrig) til ikke at overføre atomvåben til ikke-atomvåbenmagter og til ikke at bistå disse med at fremstille eller erhverve atomvåben. Ikke–atomvåbenmagterne, herunder Danmark, forpligter sig bl.a. til ikke at modtage eller fremstille atomvåben.Traktaten tillader overførsel af nukleart materiale, der skal anvendes fredeligt til udnyttelse af atomenergi,såfremt der er indgået sikkerhedsaftaler med Det Internationale Atomenergiagentur (IAEA).Ud over NPT-traktaten har Danmark tiltrådt en række andre konventioner, der har til formål at modvirkespredning af masseødelæggelsesvåben m.v., herunder bl.a. FN´s konvention om forbud mod kemiske våben(CWC) og FN´s konvention om forbud mod biologiske våben (BTWC).Efter disse konventioner er der i visse situationer mulighed for lovligt at transportere produkter, hvis trans-porten sker med henblik på destruktion eller med henblik på f.eks. en offentlig forskningsindsats. FN´s kon-
vention om forbud mod kemiske våben giver f.eks. adgang til at overføre visse giftige kemikalier med dob-belt anvendelse, hvis de skal anvendes til forsknings-, medicinske, farmaceutiske eller beskyttelsesesformål.På denne baggrund er der behov for at indsætte en undtagelsesbestemmelse i bemyndigelseslovens § 1 b,stk. 3, således at forbuddet mod transport af visse dual-use produkter ikke finder anvendelse, såfremt trans-porten sker i overensstemmelse med de forpligtelser, som Danmark har påtaget sig i forhold til internationalekonventioner og aftaler om ikke-spredning af masseødelæggelsesvåben.3.2. UdleveringslovenEfter artikel 11 b, stk. 2, i SUA-konventionen og artikel 1, stk. 1, i 1988-protokollen, begge som ændretved protokollerne af 1. november 2005,må ingen af de forbrydelser, der er omfattet af SUA-konventionensartikel 3, 3 b, 3 c og 3 d (artikel 3, 3bis,3terog 3quater)eller 1988-protokollens artikel 2, 2 b og 2 c (arti-kel 2, 2bisog 2ter),anses for en politisk forbrydelse eller for en forbrydelse, der har forbindelse med enpolitisk forbrydelse, eller for en forbrydelse, der udspringer af politiske motiver. En anmodning om udleve-ring eller retshjælp på grundlag af en sådan forbrydelse må derfor ikke afvises alene med den begrundelse, atden angår en politisk forbrydelse m.v. De nævnte bestemmelser i SUA-konventionen og 1988-protokollenopregner en lang række kriminelle handlinger, herunder med terrorforsæt at anvende skibe eller platforme tilat forårsage død eller omfattende ødelæggelse bl.a. på miljøet, eller at anvende atomvåben m.v. fra eller modskibe eller platforme.Det må antages, at ikke alle de handlinger, der med ændringsprotokollerne vil være omfattet af de nævntebestemmelser i SUA-konventionen og 1988-protokollen, f.eks. transport af ”dual use”-produkter, jf. ovenfori afsnit 1.2.2, tillige vil være omfattet af én eller flere af de konventioner, som i dag er omfattet af undtagel-serne i udleveringslovens § 5, stk. 3, om undtagelser til forbuddet mod udlevering for en politisk lovovertræ-delse. På denne baggrund foreslås det, at bestemmelsen i udleveringslovens § 5, stk. 3, udvides til at omfattealle handlinger, der er omfattet af SUA-konventionen og 1988-protokollen.Med hensyn til ændringsprotokollernes krav om kriminalisering af forskellige nærmere angivne handlingerbemærkes, at handlingerne, herunder trusler om med terrorforsæt at begå de handlinger, der med ændrings-protokollerne vil være omfattet af SUA-konventionen og 1988-protokollen, efter regeringens opfattelse ipraksis må anses for at ville være omfattet af bestemmelserne i havmiljøloven, våbenloven eller straffeloven.Ændringsprotokollen til SUA-konventionen indeholder i artikel 4, stk. 6, et krav om kriminalisering afpersoner, som retsstridigt og forsætligt på et skib transporterer en person, som har begået en handling omfat-tet af konventionen m.v., for at unddrage denne person strafforfølgning. Efter regeringens opfattelse må den-ne bestemmelse anses for opfyldt i dansk ret ved straffelovens § 125, stk. 1, nr. 1, hvorefter den, som for atunddrage nogen fra forfølgning for en forbrydelse eller straf holder ham skjult, hjælper ham til flugt ellerudgiver ham for en anden, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.Efter straffelovens § 125, stk. 2, straffes den, der foretager de nævnte handlinger for at unddrage sig selveller nogen af sine nærmeste fra forfølgning eller straf, dog ikke. Efter artikel 21, stk. 3, i ændringsprotokol-len kan staterne tage forbehold i forhold til artikel 4, stk. 6, således at hjælp til familiemedlemmers flugt frastrafforfølgning kan undtages fra straf i overensstemmelse med den enkelte stats strafferetlige principper.Hvis lovforslaget vedtages, agter regeringen i overensstemmelse hermed at tage et forbehold i medfør afartikel 21, stk. 3, ved ratifikation af ændringsprotokollen.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeForslaget om forbud mod transport af dual-use produkter, der skal anvendes til masseødelæggelsesvåben,skønnes ikke at have nævneværdige økonomiske eller administrative konsekvenser for det offentlige, daovertrædelse af forbuddet alene formodes at ville ske helt undtagelsesvist.Lovforslaget om ændring af udleveringsloven har ingen økonomiske og administrative konsekvenser fordet offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget om forbud mod transport af dual-use produkter, der skal anvendes til masseødelæggelsesvåben,skønnes ikke at indebære generelle økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet. Dogforventes mindre økonomiske og administrative konsekvenser for virksomheder, der overtræder forbuddet.Lovforslaget om ændring af udleveringsloven har ingen økonomiske og administrative konsekvenser fordet erhvervslivet.6. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.7. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.8. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.9. Hørte myndigheder og organisationer10. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/mindreudgifterIngenNegative konsekven-ser/merudgifterIngen
Økonomiske og administrativekonsekvenser for stat, kommunerog regionerØkonomiske og administrativekonsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Administrative konsekvenser forborgerneMiljømæssige konsekvenserForholdet til EU-retten
Ingen
Ændring af bemyndigelsesloven:Ingen af betydningÆndring af udleveringsloven:IngenIngen
IngenIngenLovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Det foreslås at indsætte en bemyndigelse i § 1, stk. 2, til at økonomi- og erhvervsministeren i en bekendt-gørelse kan fastsætte administrative bestemmelser, der er nødvendige for at Danmark kan opfylde forpligtel-ser i konventioner eller andre mellemfolkelige aftaler, der vedrører forbud eller indskrænkning af transport afdual-use produkter, der er bestemt til anvendelse i forbindelse med masseødelæggelsesvåben.Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 3.1.1.Til nr. 2Den foreslåede § 1 b har til formål at gennemføre bestemmelsen, som indsat ved artikel 3 b, stk. 1, litra b,iv), i ændringsprotokollen til SUA-konventionen, der forbyder transport med skib af dual-use produkter ogteknologi, der er bestemt til anvendelse i forbindelse med masseødelæggelsesvåben.
Forslaget indebærer endvidere, at Danmark vil opfylde et generelt krav om kontrol med transport af dual-use produkter, der er indeholdt i FN´s Sikkerhedsråds resolution 1540 (2004).Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 1.2.2. og 1.2.6.Det foreslås i § 1 b, stk. 2, at forbuddet mod transport af dual-use produkter i stk. 1, også omfatter handlin-ger foretaget i udlandet, dog med de begrænsninger, der fremgår af straffelovens §§ 7, 10, 10 a og 10 b.Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 3.1.4.Det foreslås i § 1 b, stk. 3, at transporter, der gennemføres uden for Danmark, undtages fra forbuddet i stk.1, i det omfang transporten sker i overensstemmelse med internationale aftaler om ikke-spredning af masse-ødelæggelsesvåben.Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 3.1.6.Til nr. 3Efter den gældende § 2, stk. 7, straffes forsætlige eller groft uagtsomme overtrædelser af forbuddet modteknisk bistand, jf. § 1 a, stk. 1, med bøde eller fængsel indtil 2 år. Det foreslås at indsætte en henvisning tilden foreslåede § 1 b, stk. 1, således at overtrædelse af forbuddet mod transport af dual-use produkter straffespå samme måde som overtrædelser af de nugældende regler i bemyndigelsesloven vedrørende forbud modteknisk bistand.Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 3.1.5.Til § 2Til nr. 1Efter udleveringslovens § 5, stk. 3, finder forbuddet mod at nægte udlevering for politiske lovovertrædelserikke anvendelse, når handlingen er omfattet af de internationale konventioner, som er opregnet i bestemmel-sen. Det foreslås derfor at indsætte et nyt nr. 7, der udvider denne undtagelsesbestemmelse til også at omfattehandlinger omfattet af artikel 3 eller artikel 3 b, 3 c eller 3 d i SUA-konventionen, som henholdsvis ændretog indsat ved protokollen af 1. november 2005 til SUA-konventionen eller artikel 2 eller artikel 2 b eller 2 c i1988-protokollen, som henholdsvis ændret og indsat ved protokollen af 1. november 2005 til 1988-protokollen.Der tilsigtes ikke i øvrigt ændringer i anvendelsesområdet for § 5, stk. 3. Der henvises til pkt. 2.2 i lovfors-lagets almindelige bemærkninger.For så vidt angår nr. 5 og 6 er der alene tale om redaktionelle ændringer.Til § 3Det foreslås, at loven træder i kraft den1. juli 2010, men at lovens § 2 (ændring af udleveringsloven) finderanvendelse på anmodninger om udlevering efter SUA-konventionen og 1988-protokollen, der fremsættesefter, at ændringsprotokollerne af 1. november 2005 er trådt i kraft mellem Danmark og vedkommendefremmede stat.Til § 4Bestemmelsen fastsætter lovens territoriale gyldighedsområde. Bestemmelsen indebærer, at lovens § 2(ændring af udleveringsloven) kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland ved kongelig anordning.

Bilag 1

Loven sammenholdt med gældende retGældende formuleringLovforslaget

Bilag 2

Ændringsprotokoller til SUA-konventionen og 1988-protokollen

Bilag 3

FN´s Sikkerhedsråds resolution 1540 (2004) om ikke-spredning af masseødelæggelsesvåbenm.v.