Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del Bilag 347
Offentligt
Finanstilsynet
22. september 2010
Lovforslag i høringHermed sendes udkast til lovforslag i høring. Det drejer sig om lov om æn-dring af lov om finansiel virksomhed, lov om forebyggende foranstaltningermod hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme, lov om værdipapir-handel m.v., og forskellige andre love (kompetencekrav til finansielle rådgi-vere, aflønningspolitik i finansielle virksomheder og finansielle holdingvirk-somheder mv., offentliggørelse, administrative bøder, clearing og afvikling afbetalinger samt ny oplysningsforpligtelse for udstedere af værdipapirer til atoffentliggøre intern viden).Lovforslaget indeholder en række ændringer af lovgivningen på det finan-sielle område. Lovforslaget er anden del af det samlelovforslag, der frem-sættes november I. Det overordnede formål med lovforslaget er at gennem-føre en række initiativer som opfølgning på den finansielle krise. Initiativernevedrører bl.a. aflønning, øget gennemsigtighed og rådgivning, samt styrkettilsyn og skærpet sanktionsmuligheder.Lovforslaget indeholder endvidere en række mindre ændringer, herunderændringer af teknisk karakter, som ikke behandles nærmere i nærværendenotat.Med lovforslaget foreslås indsat en hjemmel til at fastsætte kompetencekravtil finansielle rådgivere. Forslaget har til formål at gennemføre regeringensforbrugerpolitiske handlingsplan fra januar 2010, hvorefter der skal indføresen certificeringsordning for medarbejdere, der yder rådgivning om komplice-rede produkter. Med lovforslaget indsættes en bemyndigelse til, at økonomi-og erhvervsministeren fastsætter regler om kompetencekrav for finansiellerådgivere. Kravene skal kunne stilles til danske pengeinstitutter og fonds-mæglerselskaber, filialer af sådanne finansielle virksomheder fra udlandetog investeringsrådgivere, og skal medvirke til at sikre, at medarbejderne harkompetence til at yde forsvarlig rådgivning om finansielle ydelser, at virk-somhederne skal fastsætte forretningsgange for rådgivning om visse finan-sielle ydelser, der sikrer, at alle rådgivere har gennemgået et uddannelses-forløb, inden de begynder at yde rådgivning om finansielle ydelser, samt at
2/4
rådgivning om mere komplicerede finansielle ydelser kun kan ydes efter, atrådgiverne har bestået en nærmere fastlagt prøve.Endvidere indeholder lovforslaget en bemyndigelse til Finanstilsynet til atfastsætte nærmere regler om finansielle virksomheders udstedelse afgældsbreve. Forslaget har til formål at gøre op med usikkerheden omkring ihvilket omfang selskabslovens regler i kapitel 10 finder anvendelse på fi-nansielle virksomheders udstedelse af gældsbreve. Ændringen vil bl.a. om-fatte den selskabsretlige behandling af udstedelsen af eksempelvis hybridkernekapital, herunder f.eks. generalforsamlingens beslutning om at foreta-ge den nødvendige kapitalforhøjelse eller bemyndigelsen til bestyrelsenherom.Derudover foreslås der med lovforslaget indsat en ny oplysningsforpligtigel-se for udstedere af værdipapirer til at offentliggøre intern viden. Lovforslagethar til formål at sikre et mere gennemsigtigt og effektivt værdipapirmarked.Det foreslås at indføre en ny forpligtigelse for udstedere, hvis værdipapirerer optaget til handel på et reguleret markedet (børsnoterede virksomheder),til at offentliggøre den interne viden, der vedrører udstederens virksomhed,hvis udstederen får viden om eller må anses for at have viden om, at denneviden ikke længere er fortrolig.Den gældende offentliggørelsesbekendtgørelse, som omhandler penge- ogrealkreditinstitutters pligt til at offentliggøre oplysninger om Finanstilsynetsvurdering af instituttet, medvirker til at sikre, at offentligheden i højere gradfår adgang til den information, der i dag kun går fra Finanstilsynet til penge-og realkreditinstitutters ledelse og ikke til aktionærer og kunder. De hensyn,som ligger bag betragtningen om, at offentligheden skal have øget indsigt iden finansielle sektor, gør sig også gældende for så vidt angår øvrige finan-sielle virksomheder, som er underlagt Finanstilsynets tilsyn. Derfor foreslåsbemyndigelsen udvidet til at omfatte alle finansielle virksomheder. Det fore-slås tillige, at Finanstilsynet får mulighed for at offentliggøre oplysningerne isærlige situationer.Endvidere foreslås det at gennemføre de stramninger, som partierne bag af-talen om forsvarlig aflønningspolitik i den finansielle sektor er blevet enigeom, samt gennemføre EU-Kommissionens henstilling om aflønningspolitik ifinanssektoren og reglerne om aflønning i forslaget til ændring af EU-kapitalkravsdirektivet, der forventes vedtaget i oktober 2010 med implemen-teringsfrist den 1. januar 2011. Det foreslås at indsætte en bestemmelseom, at finansielle virksomheder og finansielle holdingvirksomheder skal ha-ve en aflønningspolitik og -praksis, som er i overensstemmelse med ogfremmer en sund og effektiv risikostyring. Hovedelementerne i lovforslageter at begrænse brugen af variabel aflønning samt udvide den kreds, som vilvære omfattet af stramningerne. De centrale begrænsninger i brugen af va-riabel aflønning er, at kravet om at den variable løn til direktionen i finansiel-
3/4
le virksomheder højst må udgøre 50 pct. af den faste grundløn inkl. pensionudstrækkes til også at gælde bestyrelsen i finansielle virksomheder, besty-relsen og direktionen i finansielle holdingvirksomheder samt ATP og LD, atvirksomheder, der modtager statsstøtte i form af statsligt kapitalindskud ellerindividuel statsgaranti, skal sætte en øvre grænse for tildelingen af variabelløn til ledelsen og andre væsentlige risikotagere, at den variable løndel ikkealene til direktionen men også til bestyrelsen i disse virksomheder begræn-ses til 20 pct. af den faste løn inklusive pension, at forbud mod etablering afnye eller forlængelse af eksisterende aktieoptionsprogrammer eller lignendeordninger udstrækkes til også at omfatte bestyrelsen i disse virksomheder,så længe virksomheden modtager statsstøtte, at mindst 50 pct. af en even-tuel variabel løn skal tildeles i aktier eller aktiebaserede instrumenter i virk-somheden eller i andre instrumenter, der afspejler virksomhedens kredit-værdighed, dog med den begrænsning, at aflønning til bestyrelsen og direk-tionen i form af aktieoptioner eller lignende instrumenter maksimalt må ud-gøre 25 pct. af den variable løn, at udbetalingen af mindst 40 pct. af en vari-abel løn, ved større beløb mindst 60 pct., skal udskydes over en periode påmindst 3 år (4 år for bestyrelsen og direktionen), samt at virksomhederneskal sikre sig i aftalen med bestyrelsen og direktionen, at virksomheden ikkeudbetaler variabel løndel til bestyrelsen og direktionen, såfremt virksomhe-den får en frist fra Finanstilsynet om opfyldelse af solvenskravet (for forsik-ringsselskaber krav om udarbejdelse af genoprettelsesplan). Endelig vil dermed lovforslaget blive indført et krav om, at generalforsamlingen skal god-kende den finansielle virksomheds lønpolitik. Reglerne om aflønning skaltræde i kraft allerede ved fremsættelsen for at søge at forhindre, at virksom-hederne, inden lovens vedtagelse, indgår aftaler om tildeling af variabel lønmed deres bestyrelse og direktion mv., som vedrører de kommende år, ogsom derfor vil komme udenom de begrænsninger for brug af variabel løn,der indføres med lovforslaget.Med forslaget bemyndiges økonomi- og erhvervsministeren til at give Fi-nanstilsynet hjemmel til – i nærmere angivne sager om overtrædelse af lovom finansiel virksomhed og lov om værdipapirhandel – at udstede admini-strative bødeforelæg efter principperne i retsplejelovens § 832 om politietsbødeforlæg. De nærmere regler vil blive fastsat efter forhandling med Ju-stitsministeriet. Formålet med forslaget er at give Finanstilsynet mulighed forat reagere hurtigt på visse overtrædelser. Det forudsættes, at de foreslåedebemyndigelsesbestemmelser alene anvendes til at give Finanstilsynet mu-lighed for at udstede administrative bødeforelæg ved overtrædelse af nær-mere angivne bestemmelser, hvor overtrædelserne generelt er ensartede ogukomplicerede og uden bevismæssige tvivlsspørgsmål, og hvor sanktions-niveauet ligger fast. Desuden indeholder lovforslaget retningslinjer for fast-sættelse af bødesanktionsniveauet ved strafbare overtrædelser af lov om fi-nansiel virksomhed og lov om værdipapirhandel m.v. Der tages forbeholdfor, at der efter høringen kan foretages ændringer i de bestemmelser, derfastsætter sanktionsniveauet.
4/4
Endelig indeholder lovforslaget ændringer, der følger af direktiv om endeligafregning i betalingssystemer og værdipapirafviklingssystemer, som skyldeset behov for, at visse bestemmelser om clearing og afvikling i såkaldte inte-roperable systemer søges samordnet. Hermed vil en transaktion, der er ind-gået til afvikling i ét system, kunne afvikles i et andet system, der er intero-perabelt med det første system. Herudover har der, i tilfælde af en deltagersinsolvens, vist sig et behov for at udstrække direktivets beskyttelse af trans-aktioner til at gælde hele den forretningsdag, hvor insolvensen indtræder.Ændringerne foretaget på baggrund af direktiv om aftaler om finansiel sik-kerhedsstillelse for så vidt angår forbundne systemer og gældsfordringervedrører muligheden for at anvende pengeinstitutters udlån (gældsfordrin-ger) som sikkerhed i forbindelse med aftaler om finansiel sikkerhedsstillelse.Herudover nødvendiggør anvendelsen af gældsfordringer som finansiel sik-kerhed, at debitor gyldigt kan fraskrive sig sit krav på fortrolighed om per-sonlige oplysninger. Behovet for præciseringer skyldes hovedsagligt denøgede internationalisering på området for betalinger og værdipapirhandler.Vi er interesseret i at modtage bemærkninger til lovforslaget, før det skalbehandles i Folketinget. Vi skal derfor anmode om at modtage eventuellebemærkninger til lovforslagenesenest mandag den 4. oktober 2010 kl.8.00.Bemærkninger bedes sendt enten pr. post til Finanstilsynet, Juridisk kontor,Århusgade 110, 2100 København Ø, eller pr. e-mail til[email protected].Lovforslaget forventes fremsat primo november2010. Spørgsmål til lovforslaget kan rettes til specialkonsulent Mette Tide-mann Juul på 33 55 82 92 eller fuldmægtig Louise Villumsen på 33 55 9270.Med venlig hilsen
Mette Tidemann Juul