Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del Bilag 314
Offentligt
885475_0001.png
885475_0002.png
885475_0003.png
885475_0004.png
885475_0005.png
885475_0006.png
885475_0007.png
1. september 2010
Talepapir til FFL11-præsentation i ERU
Talepapir vedr. præsentation af FFL11 på ØEM’s områdefor Erhvervsudvalget d. 30. august 2010.
Økonomi- og Erhvervsministeriets bidrag til regeringensforslag til finanslov for 2011 er udarbejdet inden for ensamlet ramme på 2,2 mia. kr. i 2011. I 2010 var densamlede ramme 2,0 mia. kr.Efter 2011 falder rammen til 2,1 mia. kr. i 2012, 1,5 mia.kr. i 2013 og 1,4 mia. kr. i 2014.Udviklingen er forskellig for driftsrammen og overfør-selsrammen.Fordriftsrammengælder, at finansloven står i genopret-ningens tegn. Det gælder også for Økonomi- og Er-hvervsministeriets paragraf.Driftsrammen falder med godt 60 mio. kr. fra 2010 til2011 i faste priser, svarende til ca. 4 pct. Det skyldesprimært det årlige effektiviseringskrav på 2 procent,samt at vi med genopretningspakken gør en særlig ind-sats i perioden 2011-13 for at holde statens udgifter i ro.Det indebærer en yderligere årlig besparelse på en halv
2/7
procent af ministeriernes drift i de kommende tre år. I altudgør effektiviseringen knap 35 mio. kr. i 2011.For Økonomi- og Erhvervsministeriet er disse besparel-ser fordelt ud på hele ministeriet, således at departemen-tet og hovedparten af styrelserne bidrager med sammeandel af deres driftsbevillinger. Undtaget er dog de sty-relser, der er finansieret af gebyrer, og som derfor harnettobevillinger, der går i nul. Det gælder Finanstilsynetog Patent- og Varemærkestyrelsen, som dermed er fri-holdt fra effektiviseringskravene.For Finanstilsynet lægges der tværtimod op til en styr-kelse i takt med, at styrelsen med den nye lov om finan-sielt tilsyn får nye opgaver, og dermed også får lov til atforhøje gebyrerne.Selvom de ikke er en del af driftsrammen, vil jeg i denneforbindelse nævne, at de særlige tilskudsfinansierede in-stitutioner som VisitDenmark, Dansk Design Center ogForbrugerrådet ikke er omfattet af besparelserne. Detskyldes, at de netop ikke har deres bevillinger på drifts-rammen.Overførselsrammener speciel, fordi den udover bevil-linger til erhvervsstøtteordninger, globaliseringsintiati-ver mv. også indeholder en række indtægter, som kanvariere meget fra år til år. Det har været tilfældet fra2010 til 2011, hvor rammen stiger med ca. 225 mio. kr. ifaste priser. Det er hovedforklaringen på stigningen i
3/7
Økonomi- og Erhvervsministeriets samlede ramme fra2010 til 2011, som jeg nævnte i starten. Stigningen i2011 er dog ikke udtryk for, at vi har fået flere penge i2011, men blot for, at der er færre indtægter.Det, der på FFL11 særligt karakteriserer overførsels-rammen er, at der kun er afsat globaliseringsmidler på deenkelte ministeriers paragraffer til og med 2012.Der sker altså efter 2012 det, at globaliseringsmidlerneteknisk ophører, dvs. at de ikke længere er opført påØkonomi- og Erhvervsministeriets del af finansloven.Det drejer sig om hovedparten af de ca. 550 mio. kr. tilinnovations- og iværksætterinitiativer, som vi senest haraftalt udmøntning af sidste efterår for perioden 2010-12.Efter 2012 videreføres globaliseringsmidlerne som encentral reserve under § 35. Finansministeriet.Den samlede udvikling dækker dog også over en rækkenye initiativer.Blandt disse vil jeg særligt nævne, at vi har fået tilført 30mio. kr. årligt i de kommende tre år til fortsat drift af er-hvervsportalen virk.dk. Virk.dk er virksomhedernes di-gitale indgang til det offentlige, hvor de kan finde netopde indberetningsløsninger, de skal bruge, og hvor derogså ligger erhvervsrettet information fra alle offentligemyndigheder. Sidste år nåede vi med 226.000 indberet-ninger i november måned den ambitiøse målsætning, vi
4/7
satte for portalen, da den blev sat i drift. Med tilførslensikrer vi, at portalen kan drives videre de næste tre år.Derudover vil jeg nævne, at der er afsat midler til vare-tagelse af EU-statistikopgaver i Danmarks Statistik og tilen række opgaver i Erhvervs- og byggestyrelsen, derfølger af EU’s varepakke og byggevareforordning, ved-rørende markedskontrol af byggevarer, gensidig aner-kendelse og etablering af et produktkontaktpunkt. Vi harfinansieret disse opgaver ved at nedlægge tre erhvervs-ordninger, som tidligere har været brugt til statistik ved-rørende de regionale erhvervsudviklingsstrategier, byg-gedata samt vejledninger og køb af ydelser ved opstartenaf OPS-indsatsen.Endelig vil jeg nævne, at kulturstatistikken fra 2011overføres til Økonomi- og Erhvervsministeriet fra Kul-turministeriet. Det er led i den regeringsbeslutning, vihar truffet om, at den offentlige statistikproduktion sam-les i Danmarks Statistik med det formål at opnå forbed-ret statistikkvalitet, bedre tilgængelighed og administra-tive besparelser. Sidste år overførte vi landbrugsstati-stikken, og nu får vi også kulturstatistikken med.Hertil kommer en række mere tekniske ændringer, hvorjeg kun lige vil nævne de største.På finanslovsforslaget overfører vi bevillingen tilEr-hvervsservicepå 94,3 mio. kr. til det kommunale bloktil-skud. Navnet dækker over driftstilskud til de regionale
5/7
væksthuse. Bevillingen har været opført under Økono-mi- og Erhvervsministeriet fra 2007 til og med 2010som en midlertidig ordning aftalt i forbindelse medkommunalreformen. Fra 2011 overtager kommunerneansvaret.Derudover er skønnene for en række indtægter fra DenNordiske Investeringsbank, Danmarks Erhvervsfond ogRenteudligningsordningen ændret væsentligt. For denNordiske Investeringsbank er der tale om ændret skønfor dividendeudbetaling som følge af den økonomiskekrise, for Danmarks Erhvervsfond skyldes det regn-skabstekniske forhold og for renteudligningsordningenskyldes det den store usikkerhed om rente- og valuta-kursudviklingen. I alt ændres indtægtsskønnet med mel-lem 68 og 153 mio. kr. årligt.Jeg vil endvidere henlede opmærksomheden på, at vi påfinanslovsforslaget har fået indarbejdet konsekvenserneaf to af forårets lovforslag:For det først den nye lov om udstationering af lønmod-tagere, som udvider anmeldelsespligten for udenlandsketjenesteydere, og som indebærer merudgifter i Erhvervs-og Selskabsstyrelsen til systemudvikling. Styrelsen tilfø-res derfor 1,8 mio. kr. årligt til at varetage opgaven.For det andet har vi jo vedtaget en ny Lov om Visit-Denmark, som indebærer, at VisitDenmark skal fokusereskarpere på at markedsføre og brande dansk turisme, og
6/7
at en række myndighedsopgaver i stedet skal varetagesaf mit departement. Det indebærer en flytning af bevil-ling på 1,8 mio. kr. årligt fra VisitDenmark til departe-mentet.Jeg vil også lige nævne den reserve til Offensiv GlobalMarkedsføring af Danmark, som er meget aktuel, fordivi i den kommende tid skal forhandle udmøntningen afden. De godt 100 mio. kr. årligt, der er afsat som etrammebeløb til videreførelse af markedsføringsindsatseni 2011 og 2012 er således endnu ikke udmøntet til en-keltinitiativer, men ligger samlet som en reserve underØkonomi- og Erhvervsministeriet. Sammen med partier-ne bag globaliseringsaftalen skal vi snarest udmønte re-serven, og det skal naturligvis bl.a. ske på baggrund afevalueringen af handlingsplanen for perioden 2007-10.Afslutningsvis vil jeg nævne, at fusionen af Konkurren-cestyrelsen og Forbrugerstyrelsen til den nye Konkur-rence- og Forbrugerstyrelse ikke fremgår af finanslovs-forslaget. Den vil naturligvis blive indarbejdet i forbin-delse med ændringsforslagene. Sammenlægningen vilske ved, at de to bevillinger til henholdsvis Konkurren-cestyrelsen og Forbrugerstyrelsen lægges sammen, udenat der ændres på det samlede bevillingsniveau. Samtidigudskilles Forbrugerombudsmandens bevilling på en sær-skilt underkonto.
7/7
Dermed vil jeg afslutte min gennemgang af finanslovs-forslaget.Jeg skal naturligvis høre, om udvalget har spørgsmål?