Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del Bilag 309
Offentligt
884247_0001.png
884247_0002.png
884247_0003.png
884247_0004.png
884247_0005.png
884247_0006.png
30. august 2010
FFL11 for §8. Økonomi- og Erhvervsministeriet
Økonomi- og Erhvervsministeriets samlede rammer på Forslag tilFinanslov for 2011 fremgår af tabel 1.Tabel 1. Økonomi- og Erhvervsministeriets samlede drifts- ogoverførselsrammer på FFL11(mio. kr., 2011-prisniveau)20102011201220132014Driftsramme1.488,11.426,71.350,51.264,91.188,0Heraf lønsumsramme984,1950,0917,8866,6824,6Overførselsramme1511,1735,8720,4264,4258,4Ramme i alt1.999,22.162,52.070,91.529,31.446,4Forbrug afopsparing55,094,218,72,3-2,1

Nettotal jf.

2.054,2

flerårsbudget på

FFL11

2.256,7

2.089,6

1.531,6

1.444,3

Note 1. Globaliseringsmidlerne tilInnovation og iværksætteripå ca. 550 mio. kr. er fra2013 samlet på en central reserve uden for § 8.
Den samlede ramme består af en driftsramme og en overførselsramme,hvor driftsrammen omfatter ministeriets drift samt de maritimeuddannelser, mens budgetteringsrammen omfatter en række øvrigebevillinger til f.eks. erhvervsstøtteordninger, globaliseringsmidler ogreserver samt indtægter.Der er et fald i driftsrammen fra 2010 til 2011 på godt 60 mio. kr. i fastepriser, svarende til godt 4 pct. Dette dækker over en række bevægelser ibevillingerne, men skyldes primært løbende effektiviseringskrav på 2 pct.årligt samt udmøntning af regeringens genopretningsplan. Disse udgør ialt knap 35 mio. kr.På overførselsrammen er der en stigning fra 2010 til 2011 på ca. 225 mio.kr. i faste priser, svarende til knap 45 pct. Stigningen skyldes, atoverførselsrammen også indeholder en række indtægter, som kan varieremeget fra år til år. Stigningen er således udtryk for, at der i 2011 er færreindtægter end i 2010, og at nettorammen dermed er lavere i 2011.Der er et markant fald i overførselsrammen efter 2012 på godt 450 mio.kr., svarende til godt 60 pct. Det skyldes primært, atglobaliseringsmidlerne tilInnovation og iværksætterii perioden 2011-12
2/6
er afsat på Økonomi- og Erhvervsministeriets område, men fra 2013indgår i en central reserve under Finansministeriet.Væsentlige ændringer på finanslovsforslaget for 2011 fremgår af tabel 2,og gennemgås nærmere nedenfor1.
Tabel 2. Større bevillingsændringer på Økonomi- og Erhvervsministerietsområde på FFL11(mio. kr., 2011-prisniveau)Initiativ

A. Nye initiativer

A1. GenopretningspakkenA2. Virk.dkA3. Ny EU-statistikA4. EU’s varepakkeRamme2011-8,330,05,06,6-10,12,62012-16,330,05,06,6-10,13,22013-23,330,05,06,6-10,13,22014-23,3-5,06,6-10,13,2
DriftDriftDriftDrift/Overf.A5. Omprioritering af bevillinger til Overf.erhvervsudviklingA6. Overførsel af kulturstatistikken fra DriftKulturministeriet

B. Tekniske ændringer

B1. Ændret bevillingsprofil pga. virk.dk DriftB2. Overførsel af driftstilskud til de Overf.regionalevæksthusetilkommunerneB3. Ændrede indtægtsskønOverf.B4. L157omudstationeringaf Driftlønmodtagere (RUT)B5. L159 om VisitDenmarkDrift/Overf.Underliggende driftsrammeudvikling på FL101Underliggende overførselsrammeudvikling på FL10Driftsrammen i altOverførselsrammen i alt
13,3-94,3
-5,7-94,3
-3,3-94,3
-1,8-94,3
153,01,8(1,8)-108,8173,6-61225,4
82,01,8(1,8)
68,01,8(1,8)
85,01,8(1,8)0,00,0-11,7-16,1
-48,9 -81,856,6 -473,7-27,5-6537,4 -506,9
Note 1. Den underliggende rammeudvikling indbefatter bl.a. det generelleeffektiviseringskrav på 2 pct. årligt, bevillingsprofilen for Erhvervs- ogSelskabsstyrelsens it-modernisering samt øvrige, kendte bevillingsudviklingerindbudgetteret på FL10.
A1. GenopretningspakkenSom led iAftale om genopretning af dansk økonomi,maj 2010gennemføres der generelle besparelser på ministeriernes driftsudgifter på½ pct. om året i 2011-2013 i forhold til budgetteringen på finansloven forHertil kommer marginale tekniske ændringer på grund af f.eks. korrektion af pris- oglønregulering, øget elevoptag i staten, flytning af Udbudsportalens bevilling fraoverførsels- til driftsrammen mv. Disse indgår ikke i tabel 2.1
3/6
2010. Dette sker for blandt andet at skabe plads til andre prioriteringer,herunder til flere i uddannelse og en styrket indsats overfor svage ogudsatte grupper. Den generelle besparelse tilvejebringer i alt 1,8 mia. kr.fuldt indfaset i 2013.På Økonomi- og Erhvervsministeriets område udgør besparelsen 8,3 mio.kr. i 2011, 16,3 mio. kr. i 2012 og 23,3 mio. kr. årligt fra 2013.Besparelsen er fordelt ligeligt på ministeriets driftsramme efter de enkeltebevillingers størrelse. Besparelsen omfatter ikke de særlige institutionerunder Økonomi- og Erhvervsministeriet, herunder blandt andetVisitDenmark, Dansk Design Center og Forbrugerrådet. VisitDenmark erdog omfattet af den nominelle fastfrysning af bevillingerne, som blevvedtaget for en række erhvervsstøtteordninger i forbindelse medForårspakken 2.0, og som gælder for perioden 2010-15. VisitDenmarksbevilling pris- og lønreguleres dermed ikke i denne periode.
A2 og B1. Virk.dkDer er tilført 30,0 mio. kr. årligt i 2011-13 til fortsat drift aferhvervsportalen Virk.dk.Virk.dk er virksomhedernes digitale indgang til det offentlige. GennemVirk.dk kan virksomhederne finde netop de indberetninger, de skal bruge,blandt mere end 1.300 offentlige e-løsninger og blanketter. I 2009 blevmålet om 225.000 indberetninger pr. måned nået. Ligeledes findes dererhvervsrettet information til alle offentlige myndigheder på Virk.dk.Med tilførslen sikres de økonomiske rammer for den videre drift afVirk.dk i en tre-årig periode.Samtidig med tilførslen af ny bevilling foretages der en ændretperiodisering af bevillingen. Der er tale om en rent budgettekniskændring.
A3 og A5. Ny EU-statistikMed vedtagelsen i FN’s Statistiske Kommission af ”System of NationalAccounts, 2008” i februar 2009 blev de internationale retningslinier foropgørelsen af nationalregnskaber revideret. EU-kommissionen forventesaf følge op med forordningsforslag, således at medlemslandene fra 2014skal følge de nye retningslinier, samt leve op til de nye indberetningskrav.Dette giver en merudgift i Danmarks Statistik til ændring af deeksisterende opgørelsesmetoder for nationalregnskabet mv. Dertilkommer nye krav vedrørende folke- og boligtælling, handicappedesbeskæftigelse og migration og international beskyttelse, som ligeledesgiver merudgifter i Danmarks Statistik.På finanslovsforslaget styrkes Danmarks Statistiks bevilling derfor med5,0 mio. kr. årligt fra 2011.
4/6
Finansieringen sker ved nedlæggelse af bevilling under§ 08.33.10Erhvervsudvikling mv.Det drejer sig om bevilling, der tidligere haranvendttiludviklingafstatistiktilderegionaleerhvervsudviklingsstrategier. Der er skabt hjemmel til, at dette formålfremover kan dækkes indenfor den betydelige bevilling, der er afsat tilMedfinansiering af EU’s regionalfond og socialfond,herunderinformationsaktiviteter, evalueringer mv.
A4 og A5. EU’s varepakke
Der blev i 2010 afsat bevilling til afholdelse af udgifter til gennemførelseaf en række nye aktiviteter og opgaver i Erhvervs- og Byggestyrelsensom følge af EU’s varepakke, jf. aktstykke af 17. marts 2010. De nyeopgaver omfatter markedskontrol med byggevarer samt koordinering ogvejledning om gensidig anerkendelse samt etablering og drift af etproduktkontaktpunkt. Disse aktiviteter og opgaver er en følge afforordning 765/2008 om akkreditering og markedsovervågning ogforordning 764/2008 om gensidig anerkendelse. Hertil kommer nyeopgaver i medfør af EU’s byggevareforordning.De afsatte midler skal bruges bl.a. til markedsovervågning, herunderudtagning af stikprøver, dokumentkontrol og laboratorietests,sagsbehandling samt information og opfølgning. Produktkontaktpunktetskal oplyse erhvervsdrivende fra Danmark og resten af EU om nationaletekniske forskrifter, der finder anvendelse på specifikke typer produktersamt oplyse om et givent produkt er omfattet af krav om forudgåendeprøvning.Der er tale om en permanent opgave for Erhvervs- og Byggestyrelsen.Erhvervs- og Byggestyrelsen tilføres derfor på finanslovsforslaget 3,4mio. kr. årligt. Endvidere forhøjes bevillingen tilStandarder og kontrolmed byggevarermed 3,2 mio. kr. årligt.Finansieringen sker ved nedlæggelse af bevillinger under§ 08.33.10Erhvervsudvikling mv.Den ene af disse bevillinger har bl.a. været anvendt til udarbejdelse afvejledninger og køb af ydelser i forbindelse med opstarten af indsatsenomkring offentlig-privat samspil. Nedlæggelsen vedrører ikke de midler,der med globaliseringsaftalerne er prioriteret til øget offentlig-privatsamarbejde. Omprioriteringen påvirker dermed ikke den nye satsning ogde initiativer, det med aftalen er besluttet at iværksætte gennemUdbudsportalen og en styrkelse af Udbudsrådet.Den anden bevilling har tidligere kunnet anvendessektorforskning, digitalisering og data vedrørende byggeriet.A6. Overførsel af kulturstatistikken fra Kulturministerietbl.a.til
5/6
Som følge af regeringens beslutning om at samle den offentligestatistikproduktion i Danmarks Statistik, blandt andet med det formål atopnå forbedret statistikkvalitet, bedre tilgængelighed og administrativebesparelser jf. RegeringsgrundlagetMulighedernes Samfund,erkulturstatistikken overført fra Kulturministeriet til Danmarks Statistik påfinanslovsforslaget for 2011. Kulturstatistikken omfatter bl.a.beskæftigelsesstatistik for kulturuddannelser, mediestatistik, ogstatistikker om det offentlige kulturbudget, biblioteksafgift,bogudgivelser, scenekunst, musik, museer, arkitektur og design,kunsthåndværk, billedkunst mv. Det indebærer, at der overføres 2,6 mio.kr. i 2011 og 3,2 mio. kr. årligt fra 2012 til varetagelse af opgaven iDanmarks Statistik.
B2. Overførsel af bevilling og reserve til Erhvervsservice til detkommunale bloktilskudStaten har som følge af kommunalreformen varetaget administration af deamtslige midler til erhvervsservice i perioden 2007-2010. Midlerne harværet afsat til driftstilskud til de regionale væksthuse, som skal yde gratisog problemafklarende vejledning rettet mod nye og mindre virksomhedermed vækstambitioner, samt henvise til private rådgivere og relevanteoffentlige aktører. Den afsatte bevilling på 54,9 mio. kr. årligt og denafsatte reserve på 39,4 mio. kr. årligt er fra 2011 overført til detkommunale bloktilskud, idet ansvaret fra 2011 overføres til kommunernejf. aftale om kommunalreformen.
B3. Ændrede indtægtsskønDer er på finanslovsforslaget indbudgetteret nye skøn for indtægterne fraDen Nordiske Investeringsbank, Danmarks Erhvervsfond ogrenteudligningsordningen.Skønnet for indtægter fra Den Nordiske Investeringsbank er nedjusteretmed 30 mio. kr. i 2013 og 40 mio. kr. i 2014 som følge af nedjusteretskøn for dividendeudbetaling. Der forventes dermed ikke indtægter iperioden 2011-14.Skønnet for indtægter fra Danmarks Erhvervsfond er nedjusteret med52,0 mio. kr. i 2011, 14,0 mio. kr. i 2012, 24,0 mio. kr. i 2013 og 21,0mio. kr. i 2014. Skønnet er behæftet med stor usikkerhed, særligtvedrørende fordelingen mellem årene. Da tilbageførslen i 2009 varvæsentligt højere end budgetteret, forventes der en mindre tilbageførsel ide kommende år.For renteudligningsordningen gælder, at de faktiske udgifter i de enkelteår er overordentligt usikre, primært beroende på eksterne faktorer somrenteudviklingen og kursen på USD. Forventningen er reduceret med101,0 mio. kr. i 2011, 68,0 mio. kr. i 2012, 38,0 mio. kr. i 2013 og 45,0mio. kr. i 2014. Forskellen skyldes, at der i april 2009 i forbindelse med
6/6
udarbejdelse af budgettet for 2011-2013 var meget stor usikkerhed omrenteniveauet.B4. L157 om udstationering af lønmodtagere (Udvidelse afanmeldelsespligten for udenlandske tjenesteydere samt pligt forhvervgiver til at medvirke til at sikre, at der sker anmeldelse til RUT)Det vedtagne lovforslag indebærer en skærpelse af anmeldelsespligten ogtilsynet med anmeldelsespligten til RUT, som vil nødvendiggøre vissetekniske justeringer i det allerede etablerede register samt tilførsel af flereressourcer til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen og Arbejdstilsynet.Erhvervs- og Selskabsstyrelsen tilføres derfor 1,8 mio. kr. årligt tilsystemtilpasninger, som overføres fra Beskæftigelsesministerietsøkonomiske ramme.
B5. L159 om VisitDenmarkKonsekvenserne af den nye Lov om VisitDenmark er indarbejdet påfinanslovsforslaget for 2011 og består i, at der overføres 1,8 mio. kr.årligt fra VisitDenmark til Økonomi- og Erhvervsministerietsdepartement som følge af opgaveomlægning. Med den nye lov vildepartementet overtage myndighedsopgaver fra VisitDenmark samtvaretage en koordinerende rolle med henblik på at sikre sammenhæng iden samlede, offentlige turismefremmeindsats.