Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del Bilag 301
Offentligt
NOTAT
19. august 2010
Fusion af Forbrugerstyrelsen og KonkurrencestyrelsenØkonomi- og erhvervsministeren har besluttet at fusionereForbrugerstyrelsen og Konkurrencestyrelsen. Den nye styrelse vil heddeKonkurrence- og Forbrugerstyrelsen.Formålet med fusionen er at styrke både forbruger- ogkonkurrencepolitikken. En integreret Konkurrence- og Forbrugerstyrelsevil indebære klare faglige synergieffekter. Samtidig giver fusionenmulighed for en mere effektiv udnyttelse af ressourcerne i de to styrelser.Fordele ved en sammenlægningEn sammenlægning vil give en mere integreret forbruger- ogkonkurrencepolitik, hvor indsatsen på de to områder gensidigt kanunderstøtte hinanden. Aktive og velinformerede forbrugere er enforudsætning for en effektiv konkurrence på markederne. Omvendt harforbrugerne gavn af en effektiv konkurrence, som sikrer lave priser ogbredt vareudbud.Begge styrelser laver markedsovervågning og -analyser. Ensammenlægning af de to styrelser vil være fordelagtig, når der er behovfor at inddrage både forbruger- og konkurrenceaspektet.Der har været og er fortsat et godt samarbejde mellem Konkurrence- ogForbrugerstyrelsen, hvilket giver sig udslag i forskellige publikationer,projekter mv. Et nyligt eksempel er rapporten om konkurrencekultur, derblev udsendt i januar 2010 og som blev udarbejdet i samarbejde mellemde to styrelser. En sammenlægning og dermed også en integration afområderne vil gøre det nemmere at samarbejde om sådanne projekter.Allerede på nuværende tidspunkt har Forbrugerombudsmanden mulighedfor at føre gruppesøgsmål på konkurrenceområdet om erstatning på vegneaf forbrugere og mindre virksomheder. Det er et godt eksempel på,hvordan områderne spiller sammen.En sammenlægning vil endvidere gøre det lettere at opbyggekompetencer inden for områder, hvor styrelserne i dag på grund af deresstørrelse kun håndterer relativt få sager.Hertil kommer, at Forbrugerstyrelsen og Konkurrencestyrelsen er relativtsmå styrelser. En fusion vil give nogle effektiviseringsgevinster, som vilgive bedre muligheder for at løse myndighedsopgaverne inden for defastsatte økonomiske rammer.
2/2
I forbindelse med fusionen er det besluttet, at Forbrugerombudsmandenfår en øremærket bevilling på finansloven. Det vil skabe klarhed over,hvor mange ressourcer der er til rådighed.Organiseringen af konkurrence- og forbrugermyndighederne i andrelandeI en række lande håndhæves forbruger- og konkurrencelovgivningen afen myndighed. Denne model findes typisk i de angelsaksiske lande, hvorbåde forbruger- og konkurrencepolitikken traditionelt er baseret på enmarkedsorienteret tilgang. Udgangspunktet er, at velfungerende markedermed en effektiv konkurrence sikrer de størst mulige gevinster forforbrugerne og samfundet. Det drejer sig bl.a. om UK, Australien, USAog New Zealand. Italien og Polen har også en myndighed, som varetagerbegge områder.I UK er forbruger- og konkurrencemyndighederne samlet i én myndighedkaldet ”Office of Fair Trade” (OFT). I de senere år har OFT haft fokus påat integrere samarbejdet mellem de to politikområder yderligere.Omvendt er konkurrence- og forbrugermyndighederne adskilt i andrelande, såsom de nordiske lande, Tyskland, Spanien, Frankrig, Portugal,Holland, Belgien og Østrig. Det bunder formentligt i, at forbruger- ogkonkurrencepolitikken traditionelt anses for at have forskellig fokus.OECD vurderer også, at det kan være hensigtsmæssigt at lade enmyndighed håndhæve både konkurrence- og forbrugerlovgivningen, fordide to områder understøtter og komplementerer hinanden.