Forbrugerstyrelsen – fakta
Forbrugerstyrelsen arbejder for at skabe gode rammer for samspillet mellem forbrugere ogvirksomheder.Direktørstillingen står tom, idet tidligere direktør Tanja Franck er tiltrådt den 31. juli 2010 somdepartementsråd i Statsministeriet.Forbrugerstyrelsen har 105 medarbejdere.Forbrugerstyrelsens hovedopgaver er, at:•Udarbejde og formidle forbrugerinformation samt rådgive forbrugere og erhvervsdrivendeom købelovens regler.•Undersøge og analysere de danske forbrugsmarkeder.•Betjene økonomi- og erhvervsministeren på forbrugerområdet.•Udvikle nye forbrugerpolitik og regulering•Hjælpe forbrugere ved køb over grænserne igennem et europæisk netværk afforbrugercentre.•Være sekretariat for Forbrugerombudsmanden, som fører tilsyn med, at virksomhederneoverholder forbrugerbeskyttelsesreglerne.•Være sekretariat for Forbrugerklagenævnet, samt Ankenævn for Dyrlæger og Ankenævn forBedemandsbranchen. Fører desuden tilsyn med de private klage- og ankenævn, som ergodkendt af økonomi- og erhvervsministeren.•Være sekretariat for Stormrådet, der blandt andet afgør erstatningskrav efter skader frastormflod.