Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del Bilag 290
Offentligt
879035_0001.png
879035_0002.png
879035_0003.png
NÆRHEDS- OG GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
21. juli 2010Økonomi- og Erhvervsministeriet

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om europæi-

ske miljøøkonomiske regnskaber (EØS relevant tekst) KOM

(2010)132 endelig af 9. april 2010.

Nærheds- og grundnotatet oversendes ligeledes til Folketingets Erhvervs-udvalg.

Resumé

Formålet med forordningen er at fastlægge en fælles ramme for indsam-ling, udarbejdelse, indberetning og evaluering af data til europæiske mil-jøøkonomiske regnskaber, som kan supplere de europæiske nationalregn-skaber.Forordningen om miljøøkonomiske regnskaber skal bl.a. ses i lyset afLissabontraktaten og Europa 2020 strategien for intelligent, bæredygtigog inklusiv vækst og ønsket om at fremme en mere ressourceeffektiv,grønnere og mere konkurrencedygtig økonomi.

1.

Baggrund og indhold

Kommissionen fremsatte 9. april 2010 ovennævnte forslag til forordning.Forslagets retsgrundlag er traktatens artikel 338 om udarbejdelse af fæl-lesskabsstatistikker. Forslaget skal vedtages i form af en forordning efterden almindelige lovgivningsprocedure i henhold til traktatens artikel 294.Forordningen om miljøøkonomiske regnskaber skal bl.a. ses i lyset afLissabontraktaten og Europa 2020 strategien for intelligent, bæredygtigog inklusiv vækst og ønsket om at fremme en mere ressourceeffektiv,grønnere og mere konkurrencedygtig økonomi.Kommissionen vurderer, at opfyldelsen af målsætningerne på EU-plan ogi medlemslandene medfører et behov for informationssystemer, der på enlogisk måde kombinerer miljømæssige og økonomiske data. Derved dan-nes grundlaget for, at den økonomiske politik og miljøpolitikken udviklessom et samlet hele, og at miljøhensynet kan integreres i andre politikom-råder.
2/3
Det Europæiske Råd opfordrede i sine konklusioner fra juni 2006 EU ogmedlemsstaterne til at lade centrale aspekter af bæredygtig udvikling ind-gå i nationalregnskabet.I praksis lægger Kommissionen op til, at dette kan opnås ved at udvidenationalregnskaberne med miljøøkonomiske regnskaber. De miljøøko-nomiske regnskaber benytter samme definitioner og klassifikationer somnationalregnskabet, så der opnås sammenlignelighed mellem de økono-miske og miljømæssige data. Miljøøkonomiske regnskaber er vigtige red-skaber til forståelse og analyse af sammenhængene mellem økonomi ogmiljø og dermed til opnåelse af målene om bæredygtig udvikling, energi-og ressourceeffektivitet samt konkurrencedygtighed.Kommissionen tilstræber herved, at de miljøøkonomiske regnskaber erbaseret på allerede eksisterende primærstatistikker, og at de kan opstillesved hjælp af relativt få meromkostninger. Derved opnås, at informations-grundlaget for fastlæggelsen af en bæredygtig udvikling udvides på enomkostningseffektiv måde.Forordningen fastlægger en fælles ramme for indsamling, udarbejdelse,indberetning og evaluering af data til europæiske miljøøkonomiske regn-skaber i tilknytning til nationalregnskabet.Forordningen omfatter konkrete retningslinjer for indberetning af miljø-økonomiske regnskaber for: a) udslip af drivhusgasser og forurenendestoffer fra erhverv og husholdninger, b) miljørelaterede skatter betalt aferhverv og husholdninger og c) materialestrømme for økonomien somhelhed.

2.

Europa-Parlamentets holdning

Europa-Parlamentet skal udtale sig i henhold til traktatens artikel 294vedr. proceduren om almindelig lovgivning. Der foreligger endnu ingenudtalelse fra Europa-Parlamentet.

3.

Nærhedsprincippet

Kommissionen anfører, at målet for denne forordning, nemlig indsam-ling, udarbejdelse, indberetning og evaluering af data til europæiske mil-jøøkonomiske regnskaber, ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af med-lemsstaterne og kan derfor bedre gennemføres på EU-plan på basis af enEU-retsakt, da kun Kommissionen kan koordinere den nødvendige har-monisering af de statistiske data på EU-plan.Da indsamlingen af data og udarbejdelsen af de miljøøkonomiske regn-skaber overlades til medlemsstaterne, er det regeringens vurdering, at for-slaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

4.

Gældende dansk ret

Der er ingen gældende bestemmelser på området.
3/3

5.

Høring

Forslaget har været sendt i høring med svarfrist den 19. maj 2010 til føl-gende institutioner:Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Danmarks Nationalbank, Dansk Er-hverv, Danske Regioner, DI – organisation for erhvervslivet, Finansrådet,Forsikring & Pension, KL, Landbrugsraadet, Realkreditforeningen ogRealkreditrådet.Der er ikke modtaget kommentarer fra de nævnte hørte parter.

6.

Andre landes holdninger

På grundlag af de holdninger, som har været tilkendegivet af dataprodu-centerne i det europæiske statistiske system i forbindelse med drøftelseraf forslaget i Kommissionens ekspertgrupper, kan det forventes, at der vilvære bred tilslutning blandt medlemslandene til forslaget.

7.

Regeringens foreløbige generelle holdning

En dansk holdning forudsætter en nærmere afklaring af forslagets øko-nomiske konsekvenser.

8.

Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Forslaget har ingen lovmæssige konsekvenser.Gennemførelse af forslaget vil påføre Danmark omkostninger til udvik-ling og drift af miljøøkonomiske regnskaber. Etablering og drift vil detførste år beløbe sig til 2,0 mio. kr., mens driftsomkostningerne i efterføl-gende år vil beløbe sig til 1,4 mio. kr. årligt.Forslaget har ingen konsekvenser for EU’s budget.

9.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Forslaget har ingen samfundsøkonomiske konsekvenser.

10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Gennemførelse af forslaget indebærer ingen administrative konsekvenseri form af svarbyrde for erhvervslivet.

11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.