Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del Bilag 257
Offentligt
870681_0001.png
870681_0002.png
870681_0003.png
870681_0004.png
870681_0005.png
870681_0006.png
16. juni 2010
Årlig status for industrisamarbejde med udenlandske leverandørertil forsvaret 20091. ResuméI 2009 er der indgået nye industrisamarbejdsaftaler for 160 mio. kr.,mens der samlet er gennemført (afviklet) industrisamarbejde for 1,2 mia.kr. Ved udgangen af 2009 var de udenlandske leverandørers samledeindustrisamarbejdsforpligtelser 2,9 mia. kr., hvilket er det laveste i enårrække. Forpligtelsen er faldet fra godt 6 mia. kr. i 2006.Korrigeres de udenlandske leverandørers samlede samarbejds-forpligtelser i forhold til de forhåndsgodkendte industrisamarbejder(godkendte, men endnu ikke gennemførte projekter), var det ikke-disponerede udestående i alt knap 2 mia. kr. ved udgangen af 2009.
2. BaggrundNår udenlandske leverandører indgår kontrakt med forsvaret om leveran-ce af forsvarsmateriel, skal den udenlandske leverandør indgå en industri-samarbejdsaftale med Erhvervs- og Byggestyrelsen (EBST). I aftalen for-pligter leverandøren sig til at etablere et samarbejde med eller lægge for-svarsrelaterede ordrer hos danske virksomheder for en værdi, der svarertil kontrakten med forsvaret. Industrisamarbejdet skal gennemføres indenfor en nærmere bestemt årrække dog maksimalt 10 år. Tilsvarende kravstilles i andre lande.Formålet med industrisamarbejdsreglerne er at styrke danske forsvarsre-laterede virksomheders teknologiske niveau, markedsadgang og samar-bejde med udenlandske leverandører af forsvarsmateriel. Industrisamar-bejdsordningen skal derudover kompensere dansk forsvarsindustri foreksportbarrierer i form af lignende industrisamarbejdsordninger på eks-portmarkederne og udbudsbegrænsninger i en lang række lande, hvor for-svarsmateriel typisk kun anskaffes hos nationale industrier.Reglerne for industrisamarbejde har hjemmel i erhvervsfremmeloven (lovnr. 602 af den 24. juni 2005) og er beskrevet i bekendtgørelse (nr. 992 afden 4. oktober 2006) og cirkulære om industrisamarbejde ved køb af for-
2/6
svarsmateriel (nr. 75 af den 4. oktober 2006) samt administrativt udstedteretningslinjer af den 1. februar 2008.Reglerne og oplysninger om udenlandske leverandører og udestående be-løb mv. findes på EBST’s hjemmeside.
3. Reglerne for indgåelse af industrisamarbejdsaftalerDe danske industrisamarbejdsregler pålægger udenlandske leverandøreraf forsvarsmateriel at placere ordrer hos eller gennemføre andet industri-samarbejde med danske virksomheder for en værdi svarende til 100 pct.af kontraktsummen med forsvaret. Undtaget fra kravet om industrisamar-bejde er ordrer placeret i Danmark, anskaffelse af brugt eller civilt mate-riel, dokumentation, tjenesteydelser og uddannelse i forbindelse med an-skaffelsesprojekter samt bygge- og anlægsarbejder.Industrisamarbejdsaftaler skal indgås senest 30 dage før indgåelse af kon-trakten mellem forsvaret og den udenlandske leverandør.
4. Status for indgåelse af industrisamarbejdsaftaler og gennemført in-dustrisamarbejdeEBST har i 2009 indgået industrisamarbejdsaftaler med udenlandske le-verandører for et samlet beløb på i alt 160 mio. kr. Til sammenligningblev der i 2008 indgået industrisamarbejdsaftaler for 879 mio. kr.1, mensder i 2007 blev indgået aftaler for 347 mio. kr. Den beskedne tilgang afnye aftaler har medført, at antallet af aktive industrisamarbejdsaftaler erfaldet fra 33 aftaler i 2008 til 25 aftaler pr. 31. december 2009.På baggrund af de årlige indkomne indrapporteringer fra de udenlandskevirksomheder har EBST opgjort, at der i 2009 er gennemført industrisam-arbejde for ca. 1,2 mia. kr. Dette er det laveste niveau i perioden 2000-2009.Det lave niveau i 2009 kan bl.a. henføres til, at de udenlandske leveran-dørers industrisamarbejdsforpligtelser og dermed deres incitament til atsamarbejde med danske virksomheder, har været faldende i 2007 og 2008(jf. figur 1).Figur 1 nedenfor viser værdien af de indgåede industrisamarbejdsaftaler iperioden 2000-2009 samt værdien af ordrer og andet industrisamarbejde,der er registreret i de pågældende år.
Data for 2008 er opskrevet i forhold til tidligere årsrapporter. Dette skyldes, at beløbe-ne kan ændre sig, hvis styrelsen efterfølgende bliver gjort bekendt med, at udenlandskeleverandører har haft salg til forsvaret i det respektive år.
1
3/6
Figur 1: Gennemført industrisamarbejde og indgåede industrisamar-bejdsaftaler, 2000-2009 (mio. kr., faste priser (2009))4.0003.5003.0002.5002.0001.5001.00050002000200120022003200420052006200720082009
Indgåede industrisamarbejdsaftaler
Gennemført industrisamarbejde
Note: Data for gennemført industrisamarbejde indeholder både afvikling påeksisterende forpligtelser og opsparing på bankingaftaler.
På basis af faldet i antallet og værdien af industrisamarbejdsaftaler harder i en periode været ført drøftelser mellem Økonomi- ogErhvervsministeriet og Forsvarsministeriet omkring administrationen afreglerne for industrisamarbejde. Disse drøftelser er nu afsluttet medenighed om fortolkning af regelsættet. Aftalen er oversendt den 25. juni2010 til Folketingets Erhvervsudvalg og Forsvarsudvalg.Status for afvikling gennem almindelige købsordrerDe udenlandske leverandører afvikler overvejende deres forpligtelser iDanmark via almindelige købsordrer placeret hos danske virksomheder. I2009 blev der gennemført industrisamarbejde for ca. 880 mio. kr. somalmindelige købsordrer.Status for afvikling gennem faktorprojekterEn del af den udestående forpligtelse afvikles som samarbejdsprojektermellem udenlandske leverandører og danske virksomheder. Disseprojekter kaldes også faktorprojekter, da der indgår afskrivning i form affaktorer større end en – dvs. at den udenlandske leverandørsomkostninger ved at gennemføre industrisamarbejde får lov til at tællemere end én gang. Der gives faktorer i projekter, hvor den udenlandskeleverandørmedvirkertilteknologiudvikling,uddannelse,markedsføringsassistance, finansiel bistand eller lignende, som giverdanske virksomheder øget konkurrenceevne og betydelige muligheder forvækst og jobskabelse. Størrelsen af faktoren bestemmes i forhold tilværdien af projektet for den danske virksomhed. I 2009 blev dergennemført industrisamarbejde for 270 mio. kr. som faktorprojekter.Status for særlige incitamenterI 2006 blev retningslinierne for industrisamarbejde justeret efter etsåkaldt ’gulerod-og-stok’-princip. Princippet gælder for større
4/6
industrisamarbejdsaftaler (>100 mio. kr.). Ændringerne skulleunderstøtte, at de udenlandske leverandører kommer hurtigt i gang med atafvikle deres forpligtelse.’Guleroden’ består i, at en udenlandsk leverandør har mulighed for atopnå en rabat på sin forpligtelse, hvis den pågældende afvikler mere end30 pct. af sin forpligtelse inden for de første 4 år afindustrisamarbejdsaftalen. Rabatten består i en reduktion af forpligtelsensvarende til omfanget af industrisamarbejde udover de 30 pct. Rabattenkan kun opnås ved direkte modkøb. Hvis en leverandør således haranskaffet forsvarsrelaterede produkter hos danske virksomheder svarendetil 50 pct. af forpligtelsen inden for fire år, reduceres den samlede forplig-telse til 80 pct., da der fratrækkes de 20 pct., der er overopfyldt.Muligheden for rabat er blevet brugt af en enkelt leverandør i 2006, mensflere leverandører i 2009 med succes har udnyttet muligheden for at opnåen rabat ved at komme i gang med at afvikle hurtigt. I 2006 blev der givetrabat på i 101 mio. kr., og i 2009 blev der givet rabat på i alt 185 mio. kr.Rabatten er ikke kommet til anvendelse i 2007 og 2008.'Stokken' består i, at en udenlandsk leverandør, som efter fire år har gen-nemført forskellige former for industrisamarbejde med danske virksom-heder for mindre end 30 pct., skal betale det manglende beløb op til 30pct. til Erhvervs- og Byggestyrelsen. Der skal stilles en bankgaranti somsikkerhed for betalingen tre år efter kontraktindgåelsen med Forsvaret.’Stokken’ har virket hensigtsmæssigt, da endnu ingen leverandører harstået i en situation, hvor bankgarantien har skullet tages i brug.Figur 2: Gennemført industrisamarbejde fordelt på almindelige købsord-rer og faktorprojekter samt tildeling af rabatter, 2000-2009 (mio. kr.,faste priser (2009))2.5002.0001.5001.000500-2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009Alm. købsordrerFaktorRabat
Afvikling hos 117 danske virksomhederDer blev i 2009 afviklet industrisamarbejde hos 117 danske virksomhe-der. De 25 virksomheder, hvor de udenlandske leverandører har afvikletmest, tegner sig for 97 pct. af afviklingen, mens 68 pct. er koncentreret
5/6
hos fem virksomheder. I 2008 blev der afviklet hos 123 danske leveran-dører. Spredningen mellem virksomhederne følger det samme billedesom i de foregående år.Figur 3: Afviklingen hos de 25 danske virksomheder, hvor der er gen-nemført mest industrisamarbejde i 2009 (mio. kr.)350300250200150100500
25 danske virksomheder
5. Status for udenlandske leverandørers samlede industrisamarbejds-forpligtelse i DanmarkAfviklingen af industrisamarbejdsaftaler mellem EBST og de udenland-ske leverandører forløber tilfredsstillende. Afviklingen overvåges nøje forat sikre, at de udenlandske leverandører lægger ordrer i Danmark i hen-hold til deres forpligtelse.Den samlede udestående industrisamarbejdsforpligtelse har siden 2000bevæget sig fra 7 mia. kr. til 2,9 ved udgangen af 2009, jf. figur 4. Speci-elt kan bemærkes, at den samlede forpligtelse er faldet fra godt 6 mia. kr.i 2006 til 2,9 mia. kr. i 2009 målt i faste priser (2009).Figur 4: Udviklingen i den samlede udestående industrisamarbejdsfor-pligtelse, 2000-2009 (mio. kr., faste priser (2009))8.0007.0006.0005.0004.0003.0002.0001.00002000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009
Note: For at øge konsistensen af data er udeståendet opgjort efter en ny metodei forhold til tidligere statusrapporter. Opgørelsesmetoden er muliggjort af et nytdatasystem.
6/6
En del af det udestående beløb er reserveret til forskellige igangværendesamarbejdsprojekter mellem danske virksomheder og udenlandske leve-randører (typisk faktorprojekter), som EBST har forhåndsgodkendt. Deforhåndsgodkendte beløb afskrives i takt med, at projekterne gennemfø-res.Det aktuelle reserverede forhåndsgodkendte beløb (godkendte, men end-nu ikke gennemførte projekter) udgjorde pr. 31. december 2009 lidt over900 mio. kr. Det betyder, at det reelle udestående er under 2 mia. kr., hvisalle forhåndsgodkendte projekter gennemføres.2
6. Status for indgåelse af bankingaftalerReduktionen i den samlede udestående industrisamarbejdsforpligtelse be-tyder, at en stigende andel af de udenlandske leverandører har opfyldt de-res industrisamarbejdsforpligtelse i Danmark. Flere af de udenlandske le-verandører har derudover overopfyldt deres industrisamarbejdsaftale, ogderfor ’sparet op’ på en bankingaftale. ’Opsparingen’ modregnes, hvisden udenlandske leverandør senere sælger materiel eller tjenesteydelsertil forsvaret. Bankingaftaler har maksimalt en løbetid på 5 år.Beløbet på bankingaftaler er fordoblet mellem 2008 og 2009. EBST harpr. 31. december 2009 indgået bankingaftaler med i alt 16 udenlandskeleverandører. Indeståendet på disse aftaler udgør 500 mio. kr. Til sam-menligning udgjorde bankingaftaler pr. 31. december 2008 245 mio. kr.fordelt på 10 udenlandske leverandører. Det betyder, at nye industrisam-arbejdsaftaler, der indgås i 2010, kan blive afviklet umiddelbart, hvis for-svaret vælger leverandører med bankingaftaler. I 2009 var dette tilfældetfor to leverandører med bankingaftaler, der havde salg til forsvaret på i alt62 mio. kr. Dette svarer til, at knap 40 pct. af alle nye aftaler i 2009 alle-rede var opfyldt af opsparing på bankingaftaler.
Hertil skal bemærkes, at der på nuværende tidspunkt er forhåndsgodkendte projekterfor yderligere 1,5 mia. kr. i 2010. Det reelle disponible beløb til nye samarbejder mellemudenlandske leverandører og danske virksomheder er derfor pt. ca. ½ mia. kr.
2