Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del Bilag 249
Offentligt
868644_0001.png
868644_0002.png
868644_0003.png
868644_0004.png
868644_0005.png
868644_0006.png
868644_0007.png
INSPIRATIONSPUNKTER
11. juni 2010

Talepapir til åbent samråd i ERU den 16. juni 2010 - samråds-

spørgsmål Z af 10. maj 2010.

SPØRGSMÅL Z:

Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt det indgår i regeringens overve-jelser at forpligte pensionskasser til at stille krav om uddannelsespladserhos de virksomheder, som pensionskasserne køber ydelser hos - f.eks. iform af en politisk aftale mellem regeringen og pensionskasserne, og tilhvert år i forbindelse med regnskabsaflæggelsen at redegøre for deresinitiativer og resultater i forhold til at medvirke til oprettelsen af praktik-pladser?
Svar:Jeg er blevet bedt om at redegøre for, om regeringen overvejerat forpligte pensionskasser til at stille krav om uddannelses-pladser hos de virksomheder, som pensionskasserne køberydelser hos – f.eks. i form af en politisk aftale og at redegørefor deres initiativer på området i forbindelse med regnskabsaf-læggelse.
Først vil jeg gerne sige, at det er en vigtig målsætning for rege-ringen at skabe et tilstrækkeligt antal praktikpladser. Derfor erdet også en vigtig prioritet i regeringens arbejdsprogram, atindsatsen for at skabe praktikpladser skal styrkes. Det venderjeg tilbage til.Bør pensionskasser redegøre for deres initiativer vedr. prak-tikpladser?
2/7
I forhold til spørgsmålet om, hvorvidt pensionskasser bør re-degøre for deres initiativer og resultater vedrørende praktik-pladser, kan jeg sige, at regeringen lægger vægt på, at virk-somheder er åbne om, hvordan de tilrettelægger deres arbejdemed samfundsansvar. Og samfundsansvar kan for eksempelhandle om at bidrage til oprettelse af praktikpladser.
Derfor vedtog Folketinget i december 2008 lov om redegørelsefor samfundsansvar.Formålet med loven er at få de største virksomheder og inve-storer til at forholde sig aktivt til deres samfundsansvar. Rigtigmange danske virksomheder arbejder allerede med samfunds-ansvar. Men mange virksomheder fortæller ikke deres interes-senter om dette arbejde, og høster dermed ikke den fulde ge-vinst af det.
Loven omfatter de ca. 1.100 største danske virksomheder. In-stitutionelle investorer, herunder pensionskasser, er også om-fattet af oplysningskravet.
Derfor skal pensionskasser og andre institutionelle investoreroplyse, om de har politikker for samfundsansvar.
De skal også oplyse, hvordan deres politikker bliver ført ud ilivet og hvilke resultater der er opnået.
3/7
Hvis en pensionskasse har politikker for samfundsansvar, derindeholder krav til leverandører om oprettelse af praktikplad-ser, skal det derfor oplyses.
Men det er vigtigt at understrege, at denne lov ikke ændrerved, at det er frivilligt for virksomhederne, om de vil arbejdemed samfundsansvar.
Vil regeringen forpligte pensionskasser til at stille krav om ud-dannelsespladser hos virksomheder?Der bliver også spurgt til, hvorvidt regeringen overvejer at for-pligte pensionskasserne til at stille krav om uddannelsespladserhos de virksomheder, som pensionskasserne køber ydelser hos,fx i form af en politisk aftale mellem regeringen og pensions-kasserne.
Hertil kan jeg svare, at det indgårikkei regeringens overvejel-ser. Vi mener, det er nødvendigt at give den enkelte virksom-hed metodefrihed til at arbejde med samfundsansvar på denmåde, der passer bedst til virksomheden.
Hvis vi som regering udstikker generelle krav i en politisk afta-le til, hvordan virksomhederne skal arbejde med samfundsan-svar, risikerer vi, at både virksomheden og samfundet ikke fårdet maksimale udbytte af indsatsen.
Regeringens udgangspunkt i forhold til virksomheders sam-fundsansvar er nemlig, at det skal være forretningsdrevet.
4/7
Det betyder, at den enkelte virksomhed skal vurdere, hvordansociale og miljømæssige hensyn kan være med til at styrkenetop deres virksomheds forretning. Derfor kan samfundsan-svar være meget forskelligt fra virksomhed til virksomhed.
Hvis en virksomhed for eksempel har svært ved at finde kvali-ficeret arbejdskraft, er det oplagt at forsøge at forbedre rekrut-teringen gennem arbejdet med samfundsansvar.Én måde at forbedre rekrutteringen på kan være at oprettepraktikpladser.
Dermed tager virksomheden et langsigtet hensyn til forretnin-gen, og bidrager samtidig med at løfte et samfundsmæssigt be-hov for uddannelse.
Men en af udfordringerne med virksomhedernes samfundsan-svar er, at der er så mange emner, som virksomhederne kan ka-ste sig over. Ingen virksomhed kan magte at takle alle emner.Virksomhederne bør derfor prioritere at lægge deres indsats påde vigtigste strategiske områder for virksomheden.
Vi tror, at det kan betale sig for virksomheder at arbejde medsamfundsansvar. Men vi vil lade det være op til de enkeltevirksomheder,hvorder konkret skal sættes ind.
5/7
Dertil kommer, at hvis vi stiller bestemte krav om samfundsan-svar i en politisk aftale, risikerer vi, at virksomhederne kun gørlige nøjagtigt, hvad der er nødvendigt for at opfylde kravene.
Men hvis vi viser dem, hvordan samfundsansvar kan gavne de-res virksomhed, vil de lægge sig i selen for at vise, hvor an-svarlig en virksomhed de driver. Det vil være til gavn for bådevirksomheden og samfundet.
Virksomhederne er allerede godt i gang. 77 pct. af de danskevirksomheder arbejder med sociale forhold, miljø og/eller etik.
Det gælder også pensionskasserne - en rapport om etiske inve-steringer fra Forsikring og Pension fra 2009 viser, at 79 pct. afpensionskasserne har retningslinjer for ansvarlige investerin-ger. Året før, i 2008, var samme tal kun 66 pct.
Hvad gør regeringen for at oprette praktikpladser?Som jeg sagde indledningsvist, lægger regeringen stor vægt påat skabe et tilstrækkeligt antal praktikpladser.
Derfor har regeringen taget en række initiativer for at øge an-tallet af praktikpladser. I 2009 indgik regeringen – sammenmed Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Det RadikaleVenstre – flere aftaler om oprettelse af flere praktikpladser.
Formålet med disse aftaler er at forhindre, at antallet af prak-tikpladser falder på grund af den finansielle krise.
6/7
Undervisningsministeren har oplyst mig om, at der i den sene-ste aftale om praktikpladser fra november sidste år er afsat 1,35milliarder kroner til at sikre 5.000 flere praktikpladser i 2010.
Aftalen indebærer bl.a. følgende:At praktikvirksomheder får en præmie og bonus på op til50.000 kr. pr. elevansættelse, der sker inden udgangen af2010.At det offentlige ansætter 1.850 ekstra elever i 2010.At en virksomhed, som ansætter en elev, der uforskyldthar mistet sin praktikplads får et løntilskud fra staten på60 pct. af lønnen i praktiktidenEt øget antal skolepraktikpladser.Styrkede krav om faglig mobilitet, og bedre vejledningaf eleverne om praktikpladssøgning.
Endelig forsøger regeringen at skabe flere praktikpladser gen-nem kampagner målrettet mod virksomhederne og skoler.
I alt har regeringen sammen med aftalepartierne iværksat flereend 20 initiativer for at sikre oprettelsen af det fornødne antalpraktikpladser, og alternativt skolepraktikpladser.
AfslutningLad mig afslutningsvist opsummere tre ting:
7/7
For det førsteer det et højt prioriteret mål for regeringen atsikre, at der er nok praktikpladser i danske virksomheder. Ogsom nævnt, har vi iværksat en række initiativer herom i samar-bejde med Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og RadikaleVenstre.
For det andetat der allerede i dag er et krav om, at pensions-kasser og institutionelle investorer skal oplyse, om de har poli-tikker for samfundsansvar, hvordan deres politikker føres ud ilivet og hvilke resultater der er opnået. Hvis en pensionskassehar politikker for samfundsansvar, der indeholder krav til leve-randører om oprettelse af praktikpladser, skal det derfor oply-ses.
For det tredjeer staten ikke den bedste til at vurdere,hvordanvirksomheden konkret vil arbejde med samfundsansvar. Vitror, at det kan betale sig for virksomheder at arbejde med sam-fundsansvar. Og der skal være åbenhed på området, så forbru-gere, investorer og andre kan forholde sig til pensionskassensindsats. Men vi vil lade det være op til de enkelte virksomhe-der,hvorder konkret sættes ind.