Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del Bilag 235
Offentligt
863786_0001.png
863786_0002.png
863786_0003.png
863786_0004.png
863786_0005.png
863786_0006.png
863786_0007.png
863786_0008.png
863786_0009.png
863786_0010.png
2010CAMPING I DANMARK
Camping –et stærkt, menudfordret,erhverv
CAMPING I DANMARK1. Campingrådets politiske ønskerEn nedsættelse af den danske moms på overnatninger, så den afspejlerniveauet hos vore nærmeste konkurrenter i Holland, Tyskland, Norge ogSverige.Fuld fradragsret for alle energiafgifter på campingpladser.En investeringsordning, der giver de danske campingpladserinvesteringstilskud til at installere solcelleanlæg.Et markant løft af de offentlige midler til markedsføring af danskcamping i udlandet.Det er Campingrådets ønsker i prioriteret rækkefølge. I nærværendenotat gennemgår vi nærmere, hvordan og hvorfor dansk camping kanog bør have politisk hjælp.Til sidst giver vi en mere detaljeret gennemgang af Campingrådetsønsker.
2. Camping i DanmarkCamping i Danmark udgør i foråret 2010 476 godkendtecampingpladser, spredt over hele landet. Det er et erhverv, der harflyttet sig meget langt over de sidste 10-15 år, og fremstår nu både somet professionelt erhverv og danskernes foretrukne ferieform i Danmark1.Dansk camping:11,8 millioner overnatninger i 2009En samlet omsætning på 3,9 mia. kroner i 20082Heraf 1,4 mia. kroner i udenlandsk valuta i 2008Ca. 7.000 skabte fuldtidsjobs i 2008Det danske campingprodukt har i den ovennævnte periode gennemgåetstore forandringer. Store investeringer, hårdt arbejde for et bedre brandog et vedvarende arbejde i Campingrådet med at højne standarderne påpladserne, har gjort, at det danske campingprodukt nu er i toppen afden europæiske rangstige.Desværre afspejler antallet af udenlandske overnatninger ikkeproduktets høje standard. Siden 1995 har Danmark støt mistet1
I 2009 foregik 41 procent af danskernes overnatninger i Danmark på campingpladserne. Samtidig er der ca. 142.000indregistrerede campingvogne i Danmark.2Det skal bemærkes, at danskernes førrejseforbrug på campingudstyr ikke er medregnet. Den reelle omsætning erdermed markant større. Tidligere har førrejseforbruget ligget i størrelsesordenen 500 mio. kroner.
CAMPING I DANMARKudenlandske campingovernatninger. I 2009 var antallet 1,8 millionerlavere end i 1995. Det betyder et tab af store summer i valutaindtægter,år efter år.
Samlet set har dansk turisme haft en udvikling præcis magen tiludviklingen i campingovernatninger. Fra 1994 og til i dag, har danskturisme mistet over 6 millioner årlige udenlandske overnatninger.
3. UdfordringenNår camping er et udfordret erhverv, så er det først og fremmest pågrund af de rammevilkår camping opererer indenfor: Rammerne gør detfor dyrt for udlændinge at være turist i Danmark.Siden år 2000 er de danske priser steget 14 procent i forhold til deteuropæiske gennemsnit (tal fra Eurostat i Mandag Morgen). Det ernoget, der har haft en effekt.Eksempel:Tidligere lejrchef og Master i oplevelsesøkonomi Peter Lützenfortæller i et oplæg til Campingrådets Fremtidsudvalg, at enovernatning på en italiensk campingplads typisk var 20-25 procentdyrere end en sammenlignelig dansk plads i slutningen af 90’erne.Situationen i 2010 er, at overnatningen på den danske plads typiskvil være en smule dyrere end den italienske.
CAMPING I DANMARKEn rapport fra Tourism Economics, bestilt af VisitDenmark, viser daogså, at de høje danske priser forklarer ca. halvdelen af det danske tabaf udenlandske overnatninger i perioden 2003 – 2008.Den tyske udgave af FDM, ADAC, beregner hvert år, hvad en typiskcampingferie for en familie med to voksne og to børn koster i forskelligeeuropæiske lande. I Danmark koster en campingferie ca. 25 procentmere end hvad en tilsvarende ferie koster i Tyskland, Sverige, Norge,Holland, Frankrig og Østrig.Vi kan ganske simpelt ikke længere konkurrere med vores nærmestekonkurrenter.
Prisen ER vigtigHvis man er tilbøjelig til at mene, at priseffekten er overvurderet, så gav2009 et meget håndgribeligt svar herpå. Føromtalte rapport fra TourismEconomics beskriver således, at langt størstedelen af den svenskefremgang i samme periode skyldes den lave svenske kronekurs ogmedfølgende lave prisleje.Og det er en effekt der er til at tage og føle på: Danmark mistede fra2008 til 2009 32 procent af vores svenske gæster, mens Sverige i 2009havde 44(!) procent flere danskere på campingferie end året før.
SignalpriserFør den potentielle campinggæst begiver sig ud i verden med sincampingvogn, så har han typisk søgt information om steder han kunnetænke sig at besøge – ikke mindst, hvad det vil komme til at koste.Sådan tænker de fleste af os. Hos tyske ADAC vil vedkommende således
CAMPING I DANMARKkunne se, at el-prisen på de danske campingpladser er ca. 50 procenthøjere end i andre lande.De danske el-afgifter og den danske moms samt de medfølgende højepriser er tilpasset danske lønninger. For potentielle campinggæster fraresten af Europa er ADAC’s beregninger af ferieprisen og listen med el-priser med til at sende et utvetydigt signal: Ferie i Danmark er dyrt.
4. LøsningerCampingrådet har på baggrund af de ovenfor beskrevne udfordringerudarbejdet en liste over mulige politiske løsninger på dansk campingsproblemer.Først er det dog værd at spørge sig selv, hvad gevinsten ved at hjælpede danske campingpladser ville være:
Hvorfor skal problemerne løses?1. Camping i Danmark er et eksporterhverv, der hvert år ’eksporterer’danske oplevelser til glade tyskere, hollændere, svenskere, nordmændosv. Til gengæld får Danmark en betydelig valutaindtægt.2. Camping i Danmark er et erhverv, der kan beskæftige menneskermed ingen eller meget kort uddannelse. Rundt regnet en tredjedel af de7.000 skabte jobs i 2008 var direkte på campingpladserne. Af disse, eren stor del ufaglært arbejdskraft. Dem er der ikke så mange andre derkan beskæftige længere.
CAMPING I DANMARK3. Campingpladserne i Danmark har derudover en geografisk placering,der gør deres problemer endnu mere påtrængende.Nedenfor ses Jyllandspostens kort over de danske kommuner, hvor deer inddelt efter et ”Udkantsindeks”. De lyse kommuner er der, hvor derer mindst vækst og fremgang.
CAMPING I DANMARKPå det næste kort har vi prøvet at gennemgå de dårligst stilledekommuner på JP’s kort. Har den pågældende kommune over 100.000campingovernatninger om året (2009-tal), så bliver den ’campinggrøn’:
Det er tydeligt, at mange af de i forvejen dårligt stillede kommuner vilhave meget svært ved at leve med en yderligere nedgang i turismen.100.000 campingovernatninger svarer gennemsnitligt til en omsætningpå ca. 35 mio. kroner samt en beskæftigelse på ca. 55 fuldtidsjob omåret. Nogle af de berørte kommuner har mere end 500.000campingovernatninger.4. Turisme, herunder camping, er et erhverv med vækstpotentiale.Forventningen hos eksempelvis UNWTO3er, at turisme globalt set vilvedblive med at vokse i årene frem. Skal Danmark tiltrækkeinvesteringer og skabe arbejdspladser, så er ordentlige rammevilkår enafgørende forudsætning.
Nuværende løsningerCampingrådet vil gerne understrege, at vi er tilfredse med, at denkommende ændring af campingreglementet giver mulighed for at byggehytter op til 35m� på campingpladsen. Dog er Campingrådet ked af, atden maksimale højde er blevet fastsat til fire meter i stedet for fem.3
United Nations World Tourism Organisation
CAMPING I DANMARKAlt i alt er ændringen af campingreglementet et skridt i den rigtigeretning. Campingrådet mener dog, at det, der kan vindes vedinvesteringer efterhånden er vundet. Hvis dansk turisme og Danmarkskal have gavn af de mange investeringer, så er der ingen vej udenomen forbedring af dansk campings rammevilkår:

Campingrådets

rækkefølge:

forslag

til

løsninger

prioriteret

- Nedsæt momsen på overnatninger til 12 procent

Momsen på overnatninger er i Danmark 25 procent, uanset om du erdansker eller udenlandsk turist. Det stiller camping som eksporterhvervganske dårligt. I dag er momsen på overnatninger hos vores nærmestekonkurrenter markant lavere end i Danmark: Sverige 12 procent, Norge8 procent, Tyskland 7 procent og Holland 6 procent.Campingrådet har i forbindelse med den tyske momsnedsættelse regnetpå de økonomiske konsekvenser af en sænkning af momsen påovernatninger. Udregningerne er baseret på en undersøgelseCampingrådet har foretaget, der viser, at 13 procent af danskerne og 17procent af tyskerne ville overveje at ændre feriemål, hvis prisen påovernatningen faldt 10 procent i Tyskland. Et tab af 13 procent af dedanske og 17 procent af de tyske overnatninger i tilfælde af laverepriser i Tyskland, vil give et provenutab til staten på ca. 170 mio. kr.En tilsvarende forøgelse af de danske og tyske overnatninger pga. endansk momssænkelse vil mere end halvere provenutabet.En sænkelse af momsen vil være den ideelle løsning til at forbedre dedanske campingpladsers konkurrenceevne. Campingrådet erkender dog,at det for nuværende er en svær politisk løsning.

- Fuld fradragsret

campingpladser

for

alle

energiudgifter

Udgifterne til energi er ofte den tungeste post på budgettet for en danskcampingplads. Eksempelvis betalte Rødby Lystskov Camping i 2009 over200.000 kroner i energiafgifter, ud af en samlet omsætning på knapt900.000 kroner. Samtidig har vi ovenfor beskrevet den signalværdi visender til potentielle udenlandske gæster, når vores el-priser er såmeget højere end vore nabolandes.Vil man hjælpe camping, så er energiafgifterne et godt sted at starte.Campingrådet ønsker fuld fradragsret for alle energiafgifter, og ikke somi dag, hvor noget af energiforbruget er fradragsberettiget mens megetandet ikke er. Campingrådet ønsker, at camping i denne henseendesidestilles med andre eksporterhverv som landbrug eller gartnerier, hvorrammebetingelserne er bedre.
CAMPING I DANMARK
En indførelse af fuld fradragsret for alle energiafgifter på danskecampingpladser vil umiddelbart medføre et provenutab for staten på ca.45-50 mio. kroner. På sigt vil det dog medføre en række positiveeffekter, der vil opveje det mistede provenu.

- Støtte til etablering af solcelleanlæg i stor skala på

danske campingpladser

Campingrådet ønsker, at der skabes en investeringsordning der gør, attilbagebetalingstiden på et solcelleanlæg nedbringes til under 5 år istedet for de nuværende 12-15 år. Det betyder, at staten skal støtteinvesteringen i forholdet 2:1.Et anlæg der producerer 19.136 KWh om året koster 513.000 kroner.En almindelig campingplads betaler 1,74 øre per KW. Dermed spareranlægget campingpladsen ca. 33.000 kroner om året.Hvis tilbagebetalingsperioden er under 5 år, såmedfinansiere solcelleanlægget med 348.000 kroner.skalstaten
En standardstørrelse campingplads anvender ca. 150.000 KWh om året,og anlægget vil således kunne dække ca. 13 procent af pladsensenergi.Priseksempel leveret af Dansk Solenergi
For ca. 100 mio. kroner årligt vil man altså kunne hjælpe 200campingpladser til et anlæg i den ovennævnte størrelsesorden.Det vil have flere positive effekter:Campingpladserne vil få en bedre økonomi pga. færre udgifter tilenergi.Campingpladsens lokalområde vil få direkte gavn af investeringeni form af håndværkerarbejde og knowhow.200 af ovennævnte anlæg vil spare Danmark et CO� udslip på3.700 ton CO�4.Det vil gavne Dansk Solenergi, som er Campingrådets partner idenne sag.
Dansk SolenergiDansk Solenergi er en dansk højteknologisk virksomhed, der fremstillerog rådgiver om solceller. De har indtil for nylig haft en mindre fabrik påCamping i Danmark er i forvejen et grønt erhverv. 43 procent af de danske campingpladser havde allerede i efteråret2009 installeret en eller flere former for VE. Er man interesseret i Campingrådets undersøgelse af VE på de danskecampingpladser, så eftersender Campingrådet gerne det materiale vi havde med på Dansk Erhvervs stand på COP15.4
CAMPING I DANMARKNordhavn i København, men har nu også åbnet en fabrik på Lolland. Enstøtte til camping er altså i denne sag også en støtte til Dansk Solenergiog deres nye satsning på Lolland.
El-loveneHvis der virkelig er et seriøst politisk ønske om at få et grønnereerhvervsliv, så er det dog nødvendigt også at se på el-loven og lovenom el-afgifter. Som det er nu, er det kun private og offentligeinstitutioner der har afgiftsfrihed for el produceret af solceller.Samtidig, er det i øjeblikket ikke muligt for en erhvervsvirksomhed atsælge el produceret af solceller tilbage til el-nettet til en ordentlig pris.Dermed kræves det, at campingpladsen selv forbruger al den strøm somsolcelleanlægget kan producere, hvis de skal opnå den ovennævntebesparelse.
Bredere aftaleCampingrådet har med forslaget om solceller, haft et meget konkretfokus. Den tilgang gør det nemmere at udregne præcise tal, men kansamtidig også blokere for videre dialog. Campingrådet vil derfor gerneunderstrege, at vi er villige til at kigge på støtteinitiativer der indbefatteralle former for vedvarende energi – eksempelvis jordvarme ellerbiobrændsel.

- Markedsføring af dansk camping

Sidste bud på en løsning af de problemer dansk camping står overfor, eren markant styrkelse af markedsføringen af dansk camping i udlandet.Vi har ikke den samme synlighed som vi kunne ønske, og et markantløft af markedsføringen vil helt sikkert have en positiv effekt på deudenlandske overnatninger i Danmark.Campingrådet forestiller sig et årligt pristalsreguleret provenu på ca. 50mio. kroner til markedsføring af dansk camping. Beløbet kan afsættessom en specialbevilling på VisitDenmarks budget og kun effektueresgennem ”Erhvervspartnerskabet Camping”.