Erhvervsudvalget 2009-10, Kulturudvalget 2009-10
ERU Alm.del Bilag 234, KUU Alm.del Bilag 230
Offentligt
862599_0001.png
862599_0002.png
862599_0003.png
862599_0004.png
Europaudvalget, Erhvervsudvalget og KulturudvalgetEU-konsulentenEU-note
Til:Dato:
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere10. juni 2010
Grønbog om de kulturelle og kreative industriers potentiale
SammenfatningKommissionen har fremlagt en grønbog, som lægger op til debat om,hvordan man kan få frigjort potentialet i Europas kulturelle og kreativeindustrier.Grønbogen fremhæver den kreative sektors og kultursektorens afgø-rende rolle som drivkraft for økonomisk vækst i Europa. I den forbin-delse understreges det, at der er et kernebehov for at forbedre adgan-gen til finansiering, især for små virksomheder, hvis sektoren skalblomstre og bidrage til bæredygtig og inklusiv vækst.Fristen for bemærkninger til grønbogen erden 30. juli 2010.
1/4
Kommissionen fremlagde den 28. april 2010 sin grønbog om ”frigørelse af de1kulturelle og kreative industriers potentiale” . Med grønbogen lægger Kom-missionen op til en bred offentlig høring blandt aktører og interesseorganisati-oner om den kreative sektors og kultursektorens rolle som drivkraft for øko-nomisk vækst i Europa.Fristen for bemærkninger til grønbogen erden 30. juli 2010.I grønbogen tager Kommissionen udgangspunkt i, at samfundsudviklingen harbevæget sig væk fra det traditionelle industrisamfund, ikke mindst som følgeaf udviklingen af nye teknologier og globaliseringen. I denne proces har dekreative miljøer vundet frem, og det er i stigende grad de immaterielle værdi-er, der bestemmer de materielle værdier. I et samfundsøkonomisk perspektiver de kreative miljøer med andre ord et område med et højt vækstpotentiale.Kommissionen understreger i den forbindelse, at de kulturelle og kreativeindustrier beskæftiger mere end 5 millioner mennesker i EU, og at de udgøren drivkraft for europæiske byers og regioners konkurrenceevne og socialesamhørighed. Sektoren bidrager med 2,6 % af EU's BNP – hvilket er mere,end hvad mange fremstillingsindustrier gør. De kulturelle og kreative industriervokser også hurtigere end de fleste områder i økonomien.
Definitioner"Kulturelleindustrier"omfatter bl.a. - ud over de traditionelle kultursekto-rer (scenekunst, billedkunst, kulturarv – inklusive den offentlige sektor)film, dvd og video, tv og radio, videospil, nye medier, musik, bøger ogpresse."Kreativeindustrier"omfatter arkitektur og design, såvel som grafiskdesign, modedesign eller reklamevirksomhed.
Ikke desto mindre står de kulturelle og kreative industrier over for en rækkeudfordringer og der vurderes at være et stort uudnyttet potentiale for vækst ogbeskæftigelse.
1
KOM(2010) 183.
2/4
Ifølge Kommissionen er de vigtigste drivkræfter for yderligere udvikling af dekulturelle og kreative industrier kulturelmangfoldighed, globaliseringogdigitalisering.Digitalisering og globalisering er i gang med at åbne op for nye markedsmu-ligheder, især for de små virksomheder. Men disse virksomheder står megetofte over for forhindringer, når de vil udnytte deres fulde potentiale.Kommissionen peger i den forbindelse på, at teknologi og adgang til bred-båndsinfrastruktur i landdistrikter og byer åbner op for nye muligheder, såskabere kan producere og distribuere deres værker til et bredere publikum ogtil en lavere pris uafhængigt af fysiske og geografiske forhold.Ifølge grønbogen er der især behov for at forbedre adgangen til finansiering,især for små virksomheder, hvis sektoren skal bidrage til bæredygtighed ogvækst.
Hvad foreslår Kommissionen?
For at de kulturelle og kreative industrier bedst muligt kan udnytte de mulig-heder, som er et resultat af disse drivkræfter, er udfordringen derfor ifølgeKommissionen at:-øgekapaciteten til at eksperimentere, innovere og lykkes somiværksætterog sørge forlettere adgang til finansieringog den ret-te kombination af færdighederhjælpe de kulturelle og kreative industriermed at udvikle sig i de-res lokale og regionale miljøer som en startplatform for en stærkereglobal tilstedeværelse, herunder gennem øget udveksling og mobili-tet, ogbevæge sig mod enkreativ økonomived at katalysere de kulturelleog kreative industriers afsmittende virkninger over på en bred vifte aføkonomiske og sociale kontekster.
-
-
3/4
Grønbogen opfordrer bl.a. til at overveje følgende spørgsmål:-Hvordan kan vi lette adgangen til finansiering for små virk-somheder og mikrovirksomheder, hvis eneste aktiv er dereskreativitet?
-
Hvordan kan EU hjælpe med at sikre den rette kombination afkreative og ledelsesmæssige færdigheder i disse sektorer?
-
Hvordan kan vi fremme mere innovation og eksperimentering,herunder større brug af informations- og kommunikations-teknologi?
Med venlig hilsen
Anders Nymark (3638)Thomas Fich (3611)
4/4