Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del Bilag 231
Offentligt
Innovationshøjskolen
Kort
introduktion
Vision
Innovationshøjskolen
skal
være
et
nationalt
epicenter
for
innovation
Mission
Gøre
individet
myndigt
til
at
forstå,
handle
og
tænke
innovativt
Indsamle
og
formidle
viden
om
innovation
1
Udfordring
Danmarks
innovationsevne
skal
styrkes
væsentligt,
hvis
Danmark
i
2010
skal
være
et
af
de
rigeste
lande
i
verden,
førende
vækstiværksætternation
og
samtidig
have
en
af
verdens
stærkeste
økonomier.
Hvis
Danmarks
innovationsevne
skal
styrkes,
så
skal
samfundet
og
dermed
både
den
private
og
offentlige
sektor
tænke
innovation
i
langt
højere
grad
end
i
dag.
Men
eftersom
samfundet
og
dermed
også
de
offentlige
og
private
organisationernes
’hjerne’
består
af
det
enkelte
menneske,
så
skal
det
enkelte
menneskes
innovative
kompetencer
og
tankesæt
fremmes
og
styrkes,
for
at
samfundets
innovationsevne
kan
styrkes.
Danmark
skal
styrke
innovationskulturen!
Individet
Virksomheden
Samfundet
Danmark
Danmark
er
en
del
af
den
globaliseret
verden.
Det
betyder,
at
vi
handler
og
kommunikerer
med
hele
verden
og
deltager
aktivt
i
den
internationale
arbejdsdeling
og
dermed
er
Danmark
i
lønkonkurrence
med
lavtlønsområder.
Faldende
fødselstal
og
faldende
dødelighed
i
Danmark
har
skabt
en
demografisk
forskydning
og
dermed
en
stigende
demografisk
forsøgerbrøk
med
faldende
opsparing,
produktivitet
og
skattegrundlag
og
stigende
udgifter
til
offentlig
service,
overførselsindkomster
og
andre
sociale
byrder.
”Vi
har
en
styrkeposition.
Et
forspring.
Det
skal
vi
holde
fast
i
og
drage
fordel
af.
Men
vi
skal
også
vide,
at
konkurrencen
skærpes.
Den
skal
vi
tage
bestik
af.
Den
skal
tvinge
os
op
på
tæerne,
så
vi
rækker
ud
efter
de
frugter,
der
sidder
højere
på
træet.”
Statsminister
Lars
Løkke
Rasmussen,
Folketingets
åbningstale
2009
2
Innovationshøjskolen
’Individet
kan
lære,
organisationer
og
samfund
kan
ikke’.
Innovationshøjskolens
arbejde
består
i,
at
fremme
og
styrke
de
innovative
kompetencer
og
det
innovative
tankesæt
hos
det
enkelte
individ
og
herigennem
bygge
bro
mellem
individet,
organisationen
og
samfundet.
Befordrende
for
denne
proces
er
campus
miljøet,
som
højskolen
har
været
udtryk
for
siden
Grundtvig
første
gang
beskrev
”højskolen”
i
1830’erne.
Her
tages
man
fysisk
ud
af
vante
roller,
gives
tid
til
fordybelse
uden
forstyrrelse
af
daglige
gøremål
og
samtidig
gives
der
mulighed
for,
at
skabe
nye
samarbejdsrelationer
med
andre
i
et
forpligtende
og
intensivt
samvær.
Innovationshøjskolen
er
en
højskole
med
plads
til
100
årselever
(internat),
som
byder
på
intensiv
modulopbygget
undervisning
i
et
dynamisk
samspil
mellem
teori
og
praksis
og
baseret
på
action-·‐learning.
Undervisningen
tager
udgangspunkt
i
Innovationshøjskolens
kompetencemodel
(’
a
great
idea’,
’a
good
businessmodel’
and
’a
proactive
behaviour’).
Undervisningen
gennemføres
med
Innovationshøjskolens
egne
lærer,
suppleret
med
eksperter
og
specialister
fra
samarbejdende
virksomheder,
organisationer
og
uddannelsesinstitutioner.
Højskolen
Højskolens
oplysning
og
oplæring
har
forbundet
individ
og
samfund,
borger
og
stat,
bygget
bro
mellem
det
hjemlige
og
det
fremmede,
det
gamle
og
det
nye.
Derfor
har
højskolen
haft
sin
styrke
i,
og
vil
have
sin
styrke
i,
et
samfund
i
forandring,
ved
at
højskolen
skaber
en
sammenhængskraft
igennem
oplysning
og
oplæring.
Højskolen
har
derfor
spillet
en
vigtig
rolle
for
vores
samfund
og
været
en
kilde
til
det
samfund
vi
kender
i
dag.
Ser
vi
på
vores
samfund
i
dag,
som
er
under
forandring
til
et
højteknologisk
vidensamfund,
synes
der
at
være
et
stigende
behov
for
motiverede
medarbejdere,
der
engagerer
sig,
og
som
både
kan
og
vil
tage
et
ansvar.
Til
brug
herfor
trækker
virksomhederne
på
højskolesprog
oversat
til
moderne
managementsprog;
den
lærende
organisation,
dialog
management,
sammenhæng
og
holisme,
oplysning
og
kommunikation.
Folkehøjskolens
opståen
kan
tilskrives
N.F.S.
Grundtvig,
Christian
Flor
og
Christen
Kold.
Det
var
Grundtvig,
som
i
1830'erne
var
fortaler
for
en
folkelig
oplysning,
som
han
efter
indtryk
fra
engelske
universiteter
mente
kunne
formidles
på
kostskoler
for
den
voksne
ungdom.
3
Den
typiske
elev
Ml.
18
og
30
år,
både
mænd
og
kvinder
og
dansk
statsborger.
Er
fremsynet,
vil
gerne
skabe
resultater,
er
ressourcestærk,
er
uddannet
eller
under
uddannelse,
frygter
ikke
forandringer,
er
tryg
ved
ny
teknologi
og
er
globalt
orienteret.
Brugerne
Brugerne
af
Innovationshøjskolen
er
mange
og
består
af
Innovationshøjskolens
elever,
samarbejdende
virksomheder
og
organisationer
samt
andre
interessenter
med
interesse
i
innovation.
Faglig
højskole
Innovationshøjskolen
er
en
faglig
højskole,
hvor
alle
aktiviteter,
faciliteter
og
projekter
er
bygget
op
omkring
innovation.
Arbejdende
højskole
Center
for
formidling
af
viden
Egenskaber
•••Kreativ,
nysgerrig
og
opfindsom
Konsistent,
rationel
og
virkelighedsorienterede
Foretagesom,
gå-·‐på-·‐mod
og
handlingsorienterede
Projektarbejde
er
en
væsentlig
del
af
Innovationshøjskolens
undervisning,
hvor
eleven
udover
et
øget
kendskab
til
konkrete
færdigheder
m.m.
også
indarbejder
og
udvikler
kompetencer
’i
den
virkelige
verden’.
Open
Source
Innovation
er
fri
adgang
til
metoder,
redskaber
og
værktøjer,
som
fremmer
innovation
og
innovative
kompetencer
og
realiseres
ved,
at
Innovationshøjskolen
formidler
viden
om
innovation.
Hermed
bliver
udbyttet
af
elevens
ophold
på
Innovationshøjskolen
et
innovativt
tankesæt,
som
styrker
elevens
forudsætninger
for
at
agere
innovativ
i
sit
virke
fremover.
Innovationshøjskolens
elevsammensætning
bliver
mangfoldig
og
vil
rumme
unge
og
ældre,
studerende,
selvstændige,
private-·‐
og
offentlige
ansatte.
Innovationshøjskolens
brugergruppe
inkluderer
også
undervisningsinstitutioner,
offentlige
og
private
organisationer
og
virksomheder,
der
kan
bruge
den
ekspertise
der
opbygges
og
findes
på
Innovationshøjskolen
til
opkvalificering
af
personale,
sparring
på
tværs
af
faggrænser
og
projekter
eller
til
inspiration.
Det
er
derfor
vigtigt,
at
Innovationshøjskolen
har
en
profil,
som
i
sig
selv
er
spændende
og
giver
Innovationshøjskolen
mulighed
for
at
vokse
og
etablere
sig
som
institution.
4
Tidshorisont
og
plan
Innovationshøjskolen
skal
etableres
snarest
muligt.
Undervisningsministeriet
har
en
ansøgningsprocedure
for
at
starte
højskolevirksomhed,
som
er
10
måneder.
Forudsætning
for
igangsættelsen
af
ansøgningsproceduren
er,
at
Innovationshøjskolens
matrikel
er
kendt.
Pre-·‐seed
Etablering
Juni
2010
Opstart
August
2010
Projekt
Primo
2011
Ordinær
drift
Primo
2014
Pre-·‐seed• Start:
2009
Etablering
• Start:
Juni
2010
• Beløb:
kr.
4.000.000
+
kr.
1.400.000
• Finansienter:
fonde,
private
donationer
og
puljer
• Kommentar:
Dækker
køb
af
bygninger,
indretning,
underskud
første
år
mm.
Opstart
• Start:
August
2010
• Beløb:
se
budget,
elevaeængigt
• Finansienter:
drift
• Kommentar:
udarb.
af
ansøgning
til
UVM,
ansøgning
til
EU,
udarb.
af
indholdsplan
mm.
Projekt
• Start:
Primo
2011
• Beløb:kr.
41,5M
(over
3
år)
• Finansienter:
EU,
UVM,
elever
og
indtægter
i
øvrigt.
• Kommentar:
3-·‐årigt
projekt
med
det
formål,
at
starte
Innovationshøjskolen
Ordinær
drift
• Start:
Primo
2014
• Beløb:
kr.
17M
(pr.
år)
• Finansienter:
UVM,
elever
og
indtægter
i
øvrigt.
• Kommentar:
Driften
er
baseret
på
100
årselever
og
forventes
at
hvile
i
sig
selv.
5
Økonomi
Pre-·‐Seed
Udgifter
til
sekretariatet
Innovationshøjskolens
sekretariatsleder
Sekretariatsmedarbejder
Freelance
fagkonsulenter
Freelance
teknisk
hjælp
Bogholderi
og
regnskab
Lokale
Rengøring
Transport
Rejseudgifter
Kontorartikler
og
materiale
Porto
og
gebyrer
Mobiltelefon
Repræsentation
Mødeudgifter
Faglitteratur,
seminarer
og
konferencer
Forsikring
EDB
udstyr
og
software
Småanskaffelser
Revisor
Advokat
Anden
rådgivning
Uforudsete
omkostninger
Udgifter
til
opstart
Kr.
600.000,00
175.000,00
40.000,00
25.000,00
25.000,00
40.000,00
10.000,00
25.000,00
25.000,00
5.000,00
2.000,00
15.000,00
10.000,00
10.000,00
10.000,00
4.000,00
20.000,00
5.000,00
20.000,00
20.000,00
10.000,00
5.000,00
1.101.000,00
Økonomi
EU-·‐Projekt
Udgifter
Omkostninger
ved
årselever:
Undervisning
i
alt
Ejendomsdrift
i
alt
Kostafdeling
i
alt
Administration
m.v.
i
alt
Omkostninger
vedr.
drift
i
alt
År
1
30
2.554.091
2.710.000
1.668.000
1.888.000
År
2
60
4.748.182
År
3
90
6.942.273
Økonomi
ord.drift
Udgifter
Omkostninger
ved
årselever:
Undervisning
i
alt
Ejendomsdrift
i
alt
Kostafdeling
i
alt
Administration
m.v.
i
alt
Omkostninger
vedr.
drift
i
alt
1
100
7.873.636
4.479.000
4.180.000
2.830.000
19.362.636
3.386.000
4.062.000
2.784.000
3.900.000
2.550.000
2.660.000
8.820.091
13.468.182
17.564.273
Indtægter
Taxametertilskud
Tillægstakster
Bygningstilskud
Grundtilskud
Elevbetaling
Indtægter
fra
kurser
uden
for
højskoleloven
Ansattes
betaling
af
kost
Indtægter
i
alt
EU
Mål
3
tilskud
Indtægter
og
tilskud
År
1
1.560.000
960.000
700.000
500.000
År
2
År
3
3.120.000
4.680.000
1.920.000
700.000
500.000
2.880.000
700.000
500.000
Indtægter
Taxametertilskud
Tillægstakster
Bygningstilskud
Grundtilskud
Elevbetaling
Indtægter
fra
kurser
uden
for
loven
Ansattes
betaling
af
kost
Indtægter
i
alt
1
5.200.000
3.200.000
700.000
500.000
10.000.000
1.440.000
75.927
21.115.927
2.400.000
6.000.000
9.000.000
1.320.000
1.320.000
1.320.000
31.418
55.636
72.655
7.471.418
13.615.636
19.152.655
4.000.000
4.000.000
4.000.000
Ved
ordinær
drift
er
udgangspunktet
100
årselever
(ÅE).
Udgangspunktet
herfor
er
en
analyse
af
sektorregnskaberne
for
højskoler
og
rentabilitet
synes
muligt
ved
100
ÅE.
6
11.471.418
17.615.636
23.152.655
Udgangspunktet
for
en
EU-·‐ansøgning
er
kr.
12M
fordelt
over
3
år
til
finansiering
af
50
%
af
de
godkendte
støtteberettigede
udgifter.
Opgaver
Innovationshøjskolen
er
nået
langt,
men
befinder
sig
stadig
på
tegnebrættet.
For
at
Innovationshøjskolen
kan
blive
en
realitet,
skal
en
række
opgaver
løses.
Bygninger
Innovationshøjskolen
skal
have
sin
egen
matrikel.
Dette
er
både
et
lovkrav
og
en
faktisk
nødvendighed.
I
henhold
til
bekendtgørelsen
om
Frie
Kostskoler
§
6,
stk.4
skal
Innovationshøjskolen
råde
over
egnede
og
tilstrækkelige
elevværelser,
forstander-·‐
og
lærerbolig,
kostforplejnings-·‐
og
opholdsarealer,
undervisningslokaler
og
udstyr
samt
udgøre
en
geografisk
og
bygningsmæssig
enhed.
Repræsentantskab
Innovationshøjskolen
er
formel
en
realitet,
når
der
er
stiftet
en
selvejende
forening
med
et
repræsentantskab,
som
støtter
op
om
Innovationshøjskolen.
Derfor
ønskes
Den
Selvejende
Forening
Innovationshøjskolen
stiftede
og
repræsentantskabet
udpeget.
Repræsentantskabet
skal
bestå
af
myndige
personer,
som
er
valgt
eller
udpeget
af
fonde,
foreninger,
institutioner,
organisationer
eller
virksomheder
med
egne
vedtægter
og
egne
procedurer
for
valg/udpegning,
som
har
interesse
i
Innovationshøjskolens
formål.
Det
forventes,
at
stiftelsen
er
en
realitet
primo
marts
2010.
Ambassadørkorps
For
at
styrke
Innovationshøjskolens
profil
ønskes
et
ambassadørkorps
oprettet
og
aktiveret.
Økonomi
Innovationshøjskolen
har
indtil
nu
været
privat
finansieret.
Det
er
ønsket,
at
der
skabes
et
finansieringsgrundlag,
som
er
båret
af
naturlige
interessenter
i
Innovationshøjskolens
formål
og
produkt.
I
første
omgang
søges
finansiering
af
projektsekretariatet,
dernæst
finansiering
af
bygninger
og
endelig
projektfasen.
Økonomien
forventes
på
plads
i
løbet
af
foråret
2010.
Bestyrelse
Der
ønskes
en
bestyrelse
udpeget
for
Den
Selvejende
Institution
Innovationshøjskolen,
som
kan
stå
for
etableringen
af
Innovationshøjskolen.
Bestyrelsen
forventes
på
plads
primo
marts
2010.
7
Forankring
Tankerne
om
Innovationshøjskolen
blev
skabt
i
forbindelse
med
Økonomi-·‐
og
Erhvervsministeriets
Uge47-·‐kampagnen
Global
Entrepreneurship
Week
2008
og
deltog
i
Uge47
topmødet
2009.
Innovationshøjskolen
er
forankret
hos
KAOSPILOTERNE
i
Århus
med
Rune
Gregers
Meyer
som
projektansvarlig
og
Rune
Gregers
Meyer,
Bo
Blaabjerg
og
Anders
Drejer
som
styregruppe.
Tak!
Innovationshøjskolen
er
nået
til
hvor
det
er,
fordi
projektet
har
modtaget
positiv
og
konstruktive
input
fra
mange.
I
den
forbindelse
vil
vi
gerne
specielt
takke
A.P.
Møller
Mærsk
for
konstruktivt
partnerskab
og
for
bl.a.
at
tage
initiativ
til
et
stort
arbejdsmøde
for
Innovationshøjskolens
interessenter
den
4.
marts
2010.
Ligeledes
vil
vi
gerne
takke
Erhvervs-·‐
og
Byggestyrelsen
for
god
sparring,
råd
og
vejledning
samt
for
invitationen
til
”Topmødet
2009”,
hvor
Innovationshøjskolen
kunne
møde
fremtidige
samarbejdspartnere.
Desuden
takkes
Danfoss,
Vestas,
Velux,
IBM,
Better
Place
og
DI
for
inspiration,
kritik
og
opbakning
til
projektet
Innovationshøjskolen.
Innovationshøjskolens
mission,
at
Gøre
individet
myndigt
til
at
forstå,
handle
og
tænke
innovativt.
Individer
kan
lære,
samfund
og
organisationer
kan
ikke!
8