Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del Bilag 231
Offentligt
860547_0001.png
860547_0002.png
860547_0003.png
860547_0004.png
860547_0005.png
860547_0006.png
860547_0007.png
860547_0008.png
860547_0009.png
860547_0010.png
860547_0011.png
860547_0012.png
860547_0013.png
860547_0014.png
860547_0015.png
860547_0016.png
860547_0017.png
860547_0018.png
860547_0019.png
860547_0020.png
860547_0021.png
860547_0022.png
860547_0023.png
Innovationshøjskolen
INNOVATIONSHØJSKOLEN
Innovationshøjskolens arbejde
’Individet kan lære, organisationer og samfund kan ikke’.Innovationshøjskolens arbejde består i, at fremme og styrke de innovative kompetencer og det innovative tanke-sæt hos det enkelte individ og herigennem bygge bro mellem individet, organisationen og samfundet.
VisionInnovationshøjskolen har en stærk og ambitiøs vision om, atInnovationshøjskolen skal være et nationalt epicenter for innovation.
MissionFor at Innovationshøjskolens vision kan blive en realitet, er Innovationshøjskolens mission enkel og tager afsæt iN.F.S. Grundtvig, Christian Flor og Christen Kolds tanker om, at højskolen er det som forbinder og myndiggørindividet og bygger bro mellem borger og stat, det hjemlige og det fremmede, det gamle og det nye via oplys-ning og oplæring. Derfor er Innovationshøjskolens mission, atGøre individet myndigt til at forstå, handle og tænke innovativt.Herved bliver det muligt for individet, det enkelte menneske, eleven, at skabe værdi for sine omgivelser og sam-fundet. For at Innovationshøjskolen bliver i stand hertil, skal InnovationshøjskolenIndsamle og formidle viden om innovationInnovationshøjskolen skal indsamle alle de initiativer, metoder og værktøjer som findes om innovation og videre-formidle dem til elever, kursister, organisationer, virksomheder og andre interessenter.
MålInnovationshøjskolens nære mål er, atEleverne bliver innovative i deres eget livDermed menes, at eleverne i deres dagligdag forstår hvad innovation er samt handler og tænker innovativt i for-hold til de ting der fylder deres liv.For Innovationshøjskolen er det også målet, at fremmeOpen Source InnovationMed dette menes fri adgang til metoder, redskaber og værktøjer som fremmer innovation og innovative kompe-tencer. Dette realiseres ved, at Innovationshøjskolen bliver et center for formidling af viden om innovation.Endelig har Innovationshøjskolen som mål, atØge Danmarks konkurrenceevneog bevare den danske velfærdsmodelved at styrke den innovative kultur i den private og offentlige sektor og Danmark som helhed.Innovationshøjskolen til Haslev
5
Innovationshøjskolen
FormålInnovationshøjskolens formål er indenfor rammerne af de gældende regler om frie kostskoler, at drive en grundt-vigsk inspireret folkehøjskole i hvis almen dannende undervisning indgår, at fremme forståelse og viden om in-novation i forhold til det at få og skabe en god ide, gøre ideen anvendelig og fører ideen ud i livet. Undervisnin-gen tager udgangspunkt i det enkelte menneske og forholder sig til det lokale og globale samfund, både i for-hold til fritidsliv og arbejdsliv.
VærdigrundlagInnovationshøjskolens værdigrundlag udspringer af den grundtvigianske folkehøjskole og har fagligt fokus påinnovation med udgangspunkt i følgende tre grundlæggende værdier:Åben, ærlig og modigÅbenhed er kilden til innovation. Man skal være åben for inspiration og vise åbenhed i forhold til dialog, nye tan-ker og ideer, som for konstruktiv kritik og anderledes opfattelser.Ærlighed er en betingelse for innovation. Ærlighed er en forudsætning for at opnå resultat og respekt, fordi ær-lighed fremmer tillid, tryghed og samarbejde.Modighed er den kultur innovation bygges på. Det at være modig, er at stå fast på det man tror, turde sige fraog til og samtidig erkende sin formåen.
Hvorfor HøjskoleFolkehøjskolens opståen kan tilskrives N.F.S. Grundtvig, Christian Flor og Christen Kold. Det var Grundtvig, somi 1830'erne var fortaler for en folkelig oplysning, som han efter indtryk fra engelske universiteter mente kunneformidles på kostskoler for den voksne ungdom.I 1844 opretter Christian Flor Rødding Højskole, som bliver den første højskole. Christian Kold fulgte efter medRyslinge Højskole i 1850, hvor det var den kristne forkyndelse som var i højsæde. Højskolebevægelsen tagerfart i 1860'erne, hvor forskellige retninger af højskoletanken udvikles. Fælles for højskolerne har været, at højsko-len har haft en væsentlig opgave i klassisk forstand, nemlig at søge folket oplyst og oplært.Højskolens oplysning og oplæring har derfor forbundet individ og samfund, borger og stat, bygget bro mellemdet hjemlige og det fremmede, det gamle og det nye. Derfor har højskolen haft sin styrke i og vil have sin styrke iet samfund i forandring, ved at højskolen skaber en sammenhængskraft igennem oplysning og oplæring.Om højskolernes betydning fremhæver K.E. Løgstrup i artiklen ‘Højskolens nye fronter’ fra 1961, at højskolenhar haft betydning for udvikling af det danske demokrati. ”Den var med til at udvide bøndernes horisont, givedem selvtillid, vække deres initiativ, socialt, politisk og økonomisk, og den var med til at befæste og udbyggedet nye demokrati”. Højskolen har derfor spillet en vigtig rolle for vores samfund og været en kilde for det sam-fund vi kender i dag.Ser vi på vores samfund i dag, som er under forandring til et højteknologisk vidensamfund, synes der at være etstigende behov for motiverede medarbejdere, der engagerer sig, og som både kan og vil tage et ansvar. Til brugherfor trækker virksomhederne på højskolesprog oversat til moderne managementsprog; den lærende organisa-tion, dialog management, sammenhæng og holisme, oplysning og kommunikation.Så når forfatteren Jørgen Bukdahl, Askov Højskole, i relation til højskolen som institution, talte om ’remtræk tilvirkeligheden’ som er det remtræk der går fra elektromotor til tærskeværk, så talte han om højskolen som denrem der forbinder de personlige og samfundsmæssige fornødenheder med virkeligheden.Oversættes dette til Innovationshøjskolens opdrag, så vil Innovationshøjskolen være en genopfindelse af højsko-len og samtidig blive ’remtrækket til fremtiden’.
Innovationshøjskolen til Haslev
6
Innovationshøjskolen
LovgrundlagFolkehøjskoler er private, selvejende institutioner under Undervisningsministeriet. Skolerne er ikke en del af denoffentlige forvaltning og kan selv afgøre, hvilke elever de vil have på skolerne. Kurserne skal dog som udgangs-punkt være åbne for alle.Folkehøjskolerne tilbyder voksne elever undervisning og samvær på kurser, der er i overensstemmelse med lov-givningens hovedformål om livsoplysning, folkelig oplysning og demokratisk dannelse.Folkehøjskoler er reguleret i Lov om folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (friekostskoler) samt bekendtgørelser, der er udstedt med hjemmel i denne lov.Folkehøjskoler skal for at kunne modtage statstilskud godkendes hertil af Undervisningsministeriet. Skolerneskal alle opkræve en vis egenbetaling ud over statstilskuddet.Folkehøjskoler betegnes sammen med efterskoler og husholdnings- og håndarbejdsskoler som frie kostskolerog varetager traditionelt set en del af den folkeoplysende undervisning.
ÅrsplanerFør skoleårets start skal Innovationshøjskolens bestyrelse godkende en årsplan, som omfatter samtlige kurser idet kommende skoleår.Årsplanen udarbejdes på skemaer, der er udformet i Undervisningsministeriet. Årsplanen skal indeholde oplys-ninger om alle kursusforløb, der udløser statstilskud. Kurser der afholdes helt uden for tilskudsgrundlaget skalikke opføres i årsplanen.
Grundlæggende betingelser for tilskud til frie kostskolerFrie kostskoler skal være uafhængige, selvejende institutioner. Skolens midler må alene komme skolens skole-og undervisningsvirksomhed til gode. Skolen skal være ejer af skolens bygninger og arealer og må ikke eje byg-ninger sammen med andre. Den overordnede ledelse skal varetages af en bestyrelse.
Indsendelse af ansøgningAnsøgning om godkendelse til tilskud fra nye frie kostskoler skal være Undervisningsministeriet i hænde mindst10 måneder, før den tilskudsberettigende skolevirksomhed ønskes påbegyndt. Højskoler kan kun godkendes tiltilskud fra den 1. i en måned.Haslev Udvidede Højskole har i dag en hvilende bevilling til at drive højskolevirksomhed. Det vil derfor være mu-ligt, at Innovationshøjskolen vil kunne påbegynde sit virke væsentlig hurtigere såfremt Haslev Udvidede Højskoleomdannes til Innovationshøjskolen og bevillingen aktiveres.
Innovationshøjskolen til Haslev
7
Innovationshøjskolen
Innovationshøjskolens brugereBrugerne af Innovationshøjskolen er mange og består af Innovationshøjskolens elever, samarbejdende virksom-heder og organisationer samt andre interessenter med interesse i innovation.Udgangspunktet for Innovationshøjskolens brugere er Innovationshøjskolens 3 grundpiller:
For Innovationshøjskolen som faglig og arbejdende højskole er sigtet, at brugerne og dermed elevsammensæt-ningen bliver mangfoldig og kan rumme unge og ældre, studerende, selvstændige, private og offentlige ansatte.Innovationshøjskolens primære elever fordeler sig i ”typisk” højskole elever og ”ikke-typiske” elever, som eksem-plificeret nedenfor:KursusKorte forløbMl. forløbLange forløb1-3 dage 4-7 dage1-2 uger3-4 uger16 uger32 uger”4.g’ere”XXStuderendeXXAnsatte og selvstændigeXXInnovationshøjskolen har etableret et samarbejde med samfundsvidenskabeligt fakultet ved Aalborg Universi-tetscenter og forventer, at kunne tilbyde meritgivende kurser. Desuden har Innovationshøjskolen etableret sam-arbejde med en række danske virksomheder, som forventer at deres medarbejdere vil være positivt interessereti at deltage i Innovationshøjskolens tilbud.Innovationshøjskolen ønsker, trods sin faglige specialisering, ikke at få et for snævert fokus og dermed mistemangfoldigheden. Mangfoldigheden skal styrke kursusforløbene på Innovationshøjskolen og afspejler samtidigogså Innovationshøjskolens forskellige målgrupper. Innovationshøjskolen er af den opfattelse, at mangfoldighedfremmer innovation frem for homogenitet, der ofte resulterer i reproduktion.Det er derfor vigtigt, at Innovationshøjskolen har en profil og identitet, som i sig selv er spændende og reflekterebrugerne og som samtidig giver Innovationshøjskolen mulighed for at vokse og etablere sig som institution.
Innovationshøjskolen til Haslev
8
Innovationshøjskolen
Elevens udbytteMålet for elevens ophold på Innovationshøjskolen er, at eleven bliver innovative i sit eget liv og dermed kan ind-holdsudfylde Innovationshøjskolens fortolkning af innovation.Det vil sige, at eleven skal forstå og omsætte i praksis de tre elementer, som Innovationshøjskolen definerer sominnovation, nemlig:En god ideGod forretningsforståelse ogIgangsættende (at være proaktiv)
Dette indebærer, at eleven opbygger faglige kompetencer der samtidig strækker sig over personlige og socialekompetencer som følge af højskoleformen og undervisningens form og indhold.Innovationshøjskolens elever forventes derfor at rumme egenskaber som:Kreativ, nysgerrig og opfindsom,Konsistent, rationel og virkelighedsorienteret, samtForetagsom, har ’Gå-på-mod’ og er handlingsorienteret
Hermed bliver udbyttet af elevens ophold på Innovationshøjskolen et innovativt tankesæt, som styrker elevensforudsætninger for at agere innovativ i sit eget liv og virke fremover.Innovation bliver dermed en del af elevens dannelsesideal og herigennem påvirker handlemønstret fremadrettetbl.a. i forhold til den organisation og det samfund, som eleven er en del af. Dette styrker organisationernes ogsamfundets innovative kompetencer.
GennemførelseDe 3 kompetencer, som udgør kompetencemodellen på Innovationshøjskolen, fungerer som et redskab for ele-verne og den inddrages i eleverne studie-relaterede udvikling. Kompetencemodellen er også et redskab for un-derviserne i forbindelse med udarbejdelsen af kursets indhold, indholdsplaner og årsplaner.
PædagogikUndervisningen fokuserer på at give eleverne en holistisk tilgang til udvikling af viden, færdigheder, kompeten-cer, værdier, holdninger og adfærd, der fremmer kreativitet, forståelse og foretagsom adfærd.
Innovationshøjskolen til Haslev
9
Innovationshøjskolen
Evnen til at erhverve kompetencer gennem refleksion over praksis, også kaldet "action learning", er derfor etcentralt og nødvendigt element for undervisningen og dermed også for eleverne.Det er derfor et grundlæggende undervisningsprincip, at fremme læring gennem refleksion over praksis, hvorfordet pædagogiske fokus er rettet mod et dynamisk samspil mellem praksis og teori.Praktisk tilgangInnovationshøjskolen sigter mod en virkelighedsnær undervisning. Derfor indgår Projekt-pædagogik som en ak-tiv del af undervisningen, hvor eleverne løser konkrete opgaver, som er in-sourcet af Innovationshøjskolens sa-marbejdspartnere.KlarhedLæring på Innovationshøjskolen er baseret på formulerede og klare mål, som er formuleret i årsplanerne og sat iforhold til Innovationshøjskolens kompetencemodel. Læreprocessen på Innovationshøjskolen er udformet såle-des, at eleverne er klar over det faglige fokus, læringsmål og læringsproces samt hvad der forventes af dem.Eksperter og specialisterKvalificerede eksterne undervisere, der er eksperter og specialister i og indenfor deres relevante fagområder, oghar indsigt i den aktuelle udvikling inden for deres fag, benyttes til at leverer motiverende og praktisk orienteretundervisning.Undervisningsmaterialet er ligeledes situations-baseret, suppleret af relevant litteratur.Færdighederne i Innovationshøjskolens kompetencemodel støttes af et teoretisk pensum, der skaber den nød-vendige faglige-teoretiske ballast og grundlæggende viden, som er forudsætningen for kvalificeret dialog og re-fleksion.En naturlig udviklingLæreprocessen er planlagt således, at den udfordrer elevernes eksisterende viden.Rækkefølgen i den modulære undervisningen planlægges, så målene for undervisningen kan opfyldes og ele-verne oplever en naturlig udvikling, der giver mulighed for en optimal faglig udvikling.Undervisningen er desuden tilrettelagt således, at en stor del af undervisningen er team-baseret og projektar-bejdet sker i grupper.Eksperimentel udviklingUdfordringer giver oplevelser. Eleverne udfordres til at udforske nuværende og potentielle tendenser indenfor dettema/emne de arbejder med.En stor del af undervisningen har eksperimenterende karakter og afvikles i Innovationshøjskolens laboratorier,hvor metoder, redskaber og værktøjer afprøves.Formålet med Innovationshøjskolens undervisning er derfor ikke kun at erhverve eksisterende viden, men ogsåat udvikle nye perspektiver og ny viden via udfordringer.Metodisk FundamentAction – learningEvnen til at udvikle kompetencer gennem refleksion over praksis, også kaldet ”Action-learning”, er det grund-læggende princip for tilrettelæggelsen af undervisningen på Innovationshøjskolen.Pædagogisk lægges vægt på et dynamisk samspil mellem praksis og teori, - at man for at begribe noget mågribe om det! Innovationshøjskolen vil benytte action-learning til personlig og faglig udvikling.
Innovationshøjskolen til Haslev
10
Innovationshøjskolen
Appreciative Inquiry (AI):AI tager afsæt i den enkelte elevs ressourcer og styrker – forstærker det, der virker og er velfungerende, frem forat fokusere på det, der ikke er optimalt.Metoden ignorerer ikke problemer, men anerkender dem som et ønske om at gøre noget andet, og arbejderderefter på at identificere, udvikle og virkeliggøre dette andet. AI forløber oftest i en procescyklus kendt som 5-D: DefineDiscovery DreamDesignDelivery.
Innovationshøjskolen til Haslev
11
Innovationshøjskolen
InnovationshøjskolensOrganisationInnovationshøjskolens organisering følger højskoleloven.Det betyder, at Innovationshøjskolen hviler på et repræsentantskab som udgør Innovationshøjskolens øverstemyndighed. Repræsentantskabet afspejler Innovationshøjskolens interessenter og står samtidig bag Innovati-onshøjskolens oprettelse og drift. Repræsentantskabet er desuden dem, som vedtager vedtægtsændringer ogtræffer beslutning om institutionens opløsning samt vælger Innovationshøjskolens bestyrelse.Innovationshøjskolens bestyrelse har den overordnet ledelse af Innovationshøjskolen, herunder bl.a.:At højskolen ledes i overensstemmelse med sit værdigrundlag og formål.At godkende årsplanen (årligt) og undervisningsplaner.At der udarbejdes retvisende regnskaber og Innovationshøjskolens midler forvaltes på betryggende vis.
Hertil kommer ansættelse og afskedigelse af Innovationshøjskolens forstander.Innovationshøjskolens forstander skal forestå den daglige ledelse af Innovationshøjskolen og har samtidig detpædagogiske ansvar. Det betyder bl.a., at forstanderen har ansvaret for:I overensstemmelse med højskolens formål, værdigrundlag og lovgivningen at definerer Innovationshøj-skolens undervisning, herunder at udarbejde årsplaner og undervisningsplan.At skolens midler forvaltes betryggende og at bestyrelsen får forelagt de nødvendige oplysninger til ud-førelse af sine opgaver.At være leder af medarbejderstaben og sørge for personalepleje samt ansætte og afskedige medarbej-dere eller afgive indstilling herom til bestyrelsen i henhold til vedtægterne.
Innovationshøjskolens medarbejdere består af undervisningspersonale (VIP) og teknisk og administrativt perso-nale (TAP).Det er hensigten, at den faste personalestab er så lille som muligt. Her tænkes specielt på undervisningsperso-nalet. Årsagen hertil er, at det er et ønske at kunne trække ekspertkompetencer ind til undervisningen, som ermodulopbygget. Desuden er det et ønske, at have variable omkostninger frem for faste omkostninger, så der erdriftsøkonomisk mulighed for regulering i forhold til elevantallet.
Innovationshøjskolen til Haslev
12
Innovationshøjskolen
RepræsentantskabI henhold til bekendtgørelsen om Frie Kostskoler § 6, stk. 1, punkt 3 skal Innovationshøjskolen have et repræ-sentantskab og det tænkes affattet således i vedtægterne:§ 2. RepræsentantskabStk. 1. Repræsentantskabet er Innovationshøjskolens øverste myndighed og består af myndige personer, somer valgt eller udpeget af fonde, foreninger, institutioner, organisationer eller virksomheder med egne vedtægterog egne procedurer for valg/udpegning, som har interesse i Innovationshøjskolens formål. Medlemmer skal væ-re villige til at bidrage økonomisk til skolens drift.Stk. 2. Medlemskab godkendes af bestyrelsen. Afgørelsen kan forelægges repræsentantskabet både af den,som bestyrelsen har afslået at optage og af et mindretal i bestyrelsen.Stk. 3. Af medlemmerne opkræves kontingent en gang årligt. Medlemmernes andel giver ikke ret til andel i sko-lens overskud. Medlemmerne hæfter ikke personligt for skolens gæld.Stk. 4. Medlemmerne udpeges af den pågældende fond, forening, institution, organisation eller virksomhed forto år ad gangen. For hvert medlem udpeges desuden en suppleant, som kan deltage i de møder, hvor med-lemmet er forhindret. Genvalg kan finde sted. Medlemskabet giver adgang til at stemme på repræsentant-skabsmøderne. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.Stk. 5. Repræsentantskabets medlemmer er repræsentanter for den fond, forening, institution, organisation ellervirksomhed, som har valgt dem, og skal alene varetage højskolens interesser. De har ret til at se alt regnskabs-materiale og lignende om Innovationshøjskolen og i fornødent omfang orientere den institution, som har udpegetdem til repræsentantskabet.Stk. 6. Innovationshøjskolens elever, lærere eller andre ansatte kan ikke være medlem af repræsentantskabet.Innovationshøjskolens fastansatte medarbejdere må overvære repræsentantskabsmøderne. De kan også delta-ge i debatten uden stemmeret. Bestyrelsen kan i særlige tilfælde indbyde andre til at deltage i mødet udenstemmeret.Repræsentantskabet foreslås sammensat på følgende måde:3 medlemmer udpeges af ressortministerierne2 medlemmer udpeges af det stedlige regionsråd2 medlemmer udpeges af stedlige Kommune1 medlem udpeges af Danske Universiteter (Rektorkollegiet)1 medlem udpeges af FFDDe øvrige medlemmer udpeges af de offentlige og private virksomheder, foreninger, fonde og organisa-tioner, som har interesse i Innovationshøjskolen og i forvejen arbejder med innovation, konkurrenceevneog vækst
Repræsentantskabet kan supplere sig med yderligere 4 medlemmer efter eget valg.Desuden gælder, at repræsentantskabet består af myndige personer, foreninger m.v. og offentlige myndighe-der, som føler tilknytning til skolen. Repræsentantskabet er desuden villige til at bidrage økonomisk til Innovati-onshøjskolens oprettelse og drift. Medlemmer til repræsentantskabet godkendes af bestyrelsen.
Innovationshøjskolen til Haslev
13
Innovationshøjskolen
Deltagende virksomhederFor nærværende har følgende virksomheder og organisationer udtrykt interesse og/eller direkte tilkendegivetinteresse for at blive medlem af repræsentantskabet.A.P.Møller-Mærsk, Arriva Skandinavien, Better Place, Connect Denmark, Danfoss, DI, Erhvervs- ogByggestyrelsen, Grundfos, Håndværksrådet, IBM Danmark, JKL, Microsoft Denmark, Plougmann ogVingtoft, Symbion, Velux, Vestas, Vestfrost, Væksthus Hovedstaden, Aalborg Universitet.De deltagende private virksomheder deltager desuden med viden og ressourcer i form af kompetencepersoner.Desuden ønsker virksomhederne, at deres medarbejder får mulighed for at tilegne sig innovative kompetencervia Innovationshøjskolen.
BestyrelsenI henhold til bekendtgørelsen om Frie Kostskoler § 7. udgør bestyrelsen den overordnede ledelse af Højskolenog er ansvarlig over for undervisningsministeren. Bestyrelsen er tillige ansvarlig over for repræsentantskabet.Derfor tænkes vedtægterne udformet således:§ 5. Bestyrelsens sammensætningStk. 1. Repræsentantskabet vælger Innovationshøjskolens bestyrelse. Bestyrelsen består af 7 medlemmer, ogmindst 5 vælges blandt repræsentantskabets medlemmer. De 7 bestyrelsesmedlemmer vælges for 2 år med 4på valg i ulige år og 3 på valg i lige år. Desuden vælges en suppleant for 1 år.Stk. 2. Bestyrelsesmedlemmer kan genvælges. De skal være myndige og have fast bopæl i Danmark. Bestyrel-sen vælger selv sin formand og næstformand og fastsætter selv sin forretningsorden. Bestyrelsens formand erdesuden formand for repræsentantskabet. Innovationshøjskolens elever og ansatte har ikke valgret og kan ikkevælges til bestyrelsen. Såfremt et bestyrelsesmedlem i valgperioden bliver generelt inhabil, kan vedkommendeikke længere være medlem og må udtræde straks. Nyvalg/nyudpegning foretages hurtigst muligt.§ 6. Bestyrelsens opgaver og ansvarStk. 1. Bestyrelsen har den overordnede ledelse af Innovationshøjskolen og er herunder ansvarlig for dens øko-nomi. Bestyrelsen skal forvalte Innovationshøjskolens midler, så de bliver til størst mulig gavn for skolen og sør-ge for, at der tages skyldige økonomiske hensyn. Bestyrelsen er ansvarlig over for repræsentantskab. Bestyrel-sen er tillige ansvarlig over for undervisningsministeren, herunder for at betingelser og vilkår for ydelse af tilskudoverholdes. Bestyrelsen godkender en plan for skolens årlige evaluering af dens virksomhed i forhold til skolensværdigrundlag.Stk. 2. Bestyrelsen ansætter og afskediger forstanderen. Den ansætter og afskediger desuden faste læreresamt ledende personale efter indstilling fra forstanderen.Stk. 3. Bestyrelsen træffer beslutning om køb og salg samt pantsætning af fast ejendom. Den fastsætter elevbe-talingen og godkender en årsplan og en indholdsplan for det enkelte kursus. Bestyrelsen er ansvarlig for udar-bejdelse af korrekt driftsregnskab og status, ligesom bestyrelsen skal underrette Undervisningsministeriet, hvisvedtægterne ændres eller højskolen nedlægges.§ 7. Bestyrelsens arbejde m.v.Stk. 1. Bestyrelsen indkaldes af formanden eller af tre bestyrelsesmedlemmer. Det skal ske skriftligt med angi-velse af dagsorden. Formanden leder forhandlingerne og afstemningerne og sørger for, at beslutninger og even-tuelle afstemningsresultater indføres i en beslutningsprotokol der opbevares på højskolen. Den underskrives afdeltagerne. Et medlem kan forlange, at en afvigende mening indføres kort i protokollen. Formanden sørger for,at de trufne beslutninger udføres.
Innovationshøjskolen til Haslev
14
Innovationshøjskolen
Stk. 2. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når 4 medlemmer er til stede. Beslutninger træffes ved almindeligt fler-tal. Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende. Køb, salg og pantsætning af fast ejendom krævergodkendelse og underskrift af 5 bestyrelsesmedlemmer.Stk. 3. Innovationshøjskolen tegnes i øvrigt af bestyrelsens formand eller næstformand sammen med mindst 2yderligere bestyrelsesmedlemmer.Stk. 4. Forstanderen og 2 medarbejderrepræsentant må deltage i møderne uden stemmeret. Forstanderensstedfortræder kan deltage i bestyrelsesmøderne. Bestyrelsen kan ved behandling af konkrete sager vedrørendemedarbejdere beslutte at holde møde alene for medlemmer.Stk. 5. En mødedeltager har tavshedspligt i sager, som hensyn til personers eller Innovationshøjskolens interes-ser gør det nødvendigt at hemmeligholde oplysninger om. I øvrigt gælder bestemmelserne i forvaltningslovenskapitel 8 om tavshedspligt.Stk. 6. Et bestyrelsesmedlem er inhabil i sager, hvori vedkommende eller dennes nærmeste har økonomisk ellersærlig personinteresse. I øvrigt gælder bestemmelserne i forvaltningslovens kapitel 2 om inhabilitet. Det skal igivet fald fremgå af protokollen, at vedkommende har trukket sig fra forhandlinger og afstemninger.Stk. 7. Bestyrelsesmedlemmerne hæfter ikke personligt for Innovationshøjskolens forpligtelser, og de kan ikkemodtage honorar af Innovationshøjskolens midler for bestyrelsesarbejdet. Dansk rets almindelige erstatningsreg-ler gælder for bestyrelsens arbejde.
Daglig ledelse og organisationenI henhold til bekendtgørelsen om Frie Kostskoler § 7 stk. 6 varetages den daglige ledelse af forstanderen. For attilgodese dette, affattes vedtægterne for Innovationshøjskolen således:§ 8. Højskolens daglige ledelseStk. 1. Den daglige ledelse varetages af forstanderen, som tillige har det pædagogiske ansvar. Ved forstande-rens fravær ud over en måned, konstitueres en anden forstander. En stedfortræder kan bemyndiges til at fore-tage retshandler inden for Innovationshøjskolens daglige ledelse.Stk. 2. Forstanderen indstiller til bestyrelsen om ansættelse og afskedigelse af faste lærere og ledende persona-le. Øvrige medarbejdere ansættes og afskediges af forstanderen selv. Her gælder også forvaltningslovens kapi-tel 2 om inhabilitet og kapitel 8 om tavshedspligt m.v.Stk. 3. Forstanderen har det daglige ansvar for Innovationshøjskolens økonomi, som forstanderen løbende skalholde bestyrelsen orienteret om.For at forstanderen kan varetage den daglige ledelse mest hensigtsmæssigt, tænkes Innovationshøjskolen or-ganiseret på en måde som tilgodeser Innovationshøjskolens størrelse, mål og ressourcer:
Innovationshøjskolen til Haslev
15
Innovationshøjskolen
I de første 3 år (projektfasen) tænkes den faktiske bemanding at være følgende:År 1Undervisning2Administration2Ejendom1Kostafdeling3FoU0Salg og markedsføring0
År 2324½1
År 3633511
I budgettet indgår ’FoU’ under VIP og ’Salg og Markedsføring’ under TAP (administration)
Advisory boardBaseret på erfaringerne fra erhvervslivet ønskes opbygget et advisory board, som kan rådgive bestyrelsen ogforstanderen i forhold til at opfylde visionen for Innovationshøjskolen.Advisory boardet tænkes udpeget af bestyrelsen og kandidaterne hertil kan findes nationalt og internationalt.Medlemmerne af advisory boarded kan virke hver for sig eller i forening og tænkes bl.a. at deltage på bestyrel-sesseminarer. Advisory boardet ledes af en formand.
AmbassadørkorpsSom en del af Innovationshøjskolens eksterne organisering ønskes et ambassadørkorps oprettet.Målet med ambassadørkorpset er, at give toneangivende aktører, som har en sammenfalden interesse medInnovationshøjskolen, en platform hvorfra de kan adresserer bl.a. emner omkring innovation.Ambassadørkorpset tænkes at består af maksimal 10 personer, som både repræsenterer uddannelsessektoren,erhvervslivet og politiske interessenter.
Innovationshøjskolen til Haslev
16
Innovationshøjskolen
Placering og faciliteterI henhold til bekendtgørelsen om Frie Kostskoler § 6, stk.4 skal Innovationshøjskolen råde over egnede og til-strækkelige elevværelser, forstander- og lærerbolig, kostforplejnings- og opholdsarealer, undervisningslokaler ogudstyr samt udgøre en geografisk og bygningsmæssig enhed.Desuden gælder det jf. bekendtgørelsen om Frie Kostskoler § 6, stk. 6, at Innovationshøjskolen, for at blivegodkendt til tilskud, skal være ejer af skolens bygninger eller hovedparten heraf og må ikke eje bygninger sam-men med andre.Haslev Udvidede Højskole opfylder dette krav.
BeliggenhedDet er ønsket, at Innovationshøjskolen har stor interaktion med omverdenen, både nationalt og internationalt seti forhold til elever, lærere og samarbejdspartnere.Derfor ønskes Innovationshøjskolen placeret i umiddelbart nærhed af vigtige hovedfærdselsårer. Samtidig skalInnovationshøjskolen ligge decentralt, for at sikrer det rette miljø uden forstyrrelse fra dagligdagens mange gø-remål og tilbud.Haslev Udvidede Højskole ligger 67 km fra Kastrup lufthavn, tæt på motorveje (E47/E55 mod Tyskland/Sverigeog E20 mod Fyn og Jylland) og regionaltog til Haslev Station.Haslev Udvidede Højskole ligger dermed tæt på alfarvej, som er et af Innovationshøjskolens ønsker omkringbeliggenhed.
BygningerInnovationshøjskolen skal som selvejende institution eje egne bygninger.Bygningerne skal kunne huse det, som svarer til 100 årselever. Dette skal ikke nødvendigvis være gældende forår 1, men senest fra det år Innovationshøjskolen indtræder i ordinær drift.Bygningsmassen skal gøre det ud for en højskole og dermed ikke forveksles med et hotel eller almindelig kur-susejendom.Der er for nærværende forhandlinger med forskellige kommuner omkring overtagelse af eksisterende kommuna-le bygninger, som for visses vedkommende kræver istandsættelse og/eller ombygning før de vil være egnet til athuse Innovationshøjskolen.En del af Innovationshøjskolens undervisningslokaler vil gøre det ud som laboratorier, hvor eleverne kan modta-ge undervisning og virke I forhold til Innovationshøjskolens kompetencemodel.En omdannelse af Haslev Udvidede Højskole til Innovationshøjskolen vil gøre Innovationshøjskolenfunktionsdygtig hurtigere end de andre muligheder, idet bygningsmassen synes at opfylde behovene.
Innovationshøjskolen til Haslev
17
Innovationshøjskolen
Haslev Udvidede Højskole er beliggende på Højskolevej 9A, opført i 1901 og består af 7 matrikler og et samletareal på 46.221 m2, heraf vej 1.580 m2. Ved seneste ejendomsvurdering er bygningsmassen vurderet til kr.54.000.000 samt en grundværdi på kr. 8.928.200.Der er 37 værelser med eget bad og toilet samt 35 værelser med bad og toilet på gangen. Ligeledes er der pågangene køkken og dagligstuer. Der forefindes en foredragssal med plads til 150 personer, teatersal med sceneog teaterkælder samt plads til 100 personer, foredragssal med plads til 80 personer og spisesal med plads til120 personer.Idrætshal i tre fjerdedels størrelse kan som mødesal rumme ca. 400 personer. Herudover findes derundervisningsrum med en samlet kapacitet til ca. 120 personer. Der er desuden diverse opholdsrum, tv-stue,vaske/tørrekælder, lærerværelser, mødelokaler, pedelværksted, kontor til servicepersonale, omklædningsrum tilpersonale, personalestue m.v. Endelig er der et fuldt funktionsdygtigt storkøkken.Bygningsmassen omfatter yderligere fem fritliggende huse samt en lejlighed i hovedbygningen.Bygningerne opvarmes med fjernvarme og forbruget udgjorde i 2008 kr. 631.392. Elforbruget udgjorde i 2008kr. 198.541 og udgifterne til vandforbrug udgjorde kr. 138.062. Samlet beløb det sig i 2008 til kr. 967.995.Bygningerne er møbleret og fuldt funktionsdygtige, dvs, der findes borde, stole, senge, musikudstyr, projektorermm.Den tinglyste gæld i ejendommen udgør pr. 1. Februar 2010 i alt kr. 15.760.080 og fordeler sig således:Realkredit Danmark,Økonomistyrelsen,Danske Bank,H.C. Hansen Holding ApS,Lars Aagård Sørensen,kr. 7.191.000,kr. 6.339.080kr. 1.500.000kr.kr.520.000210.000
Om lånet hos Realkredit Danmark gælder det, at det er Flexlån type F1T optaget i 2005. Om gælden tilØkonomistyrelsen gælder det, at det er et pantebrev dateret 1993, som er afdragsfrit og med enrentetilskrivning på 4%. Pantebrevet til Danske Bank er fra september 2009 og formodes at stå til sikkerhed forkassekredit. Pantebrevet med H.C. Hansen Holding ApS som kreditor er dateret 2007 og pantebrevet med LarsAsgård Sørensen som kreditor er dateret 2009.
Innovationshøjskolen til Haslev
18
Innovationshøjskolen
Økonomi og ressourcerInnovationshøjskolen er en almennyttig selvejende institution, hvis aktiviteter alene skal komme Innovationshøj-skolen til gode og dermed profiterer ingen eksterne på Innovationshøjskolens drift. Innovationshøjskolen skal ejesine egne bygninger og Innovationshøjskolens drift skal hviler i sig selv. Innovationshøjskolens primære virke vilvære højskoledrift.
AnlægInnovationshøjskolens anlæg skal rumme de nødvendige administrations-, undervisnings- og kostskolefaciliteter,som gør at Innovationshøjskolen kan udøve sit virke. Desuden skal Innovationshøjskolen rumme min. 2 lærerboliger, hvoraf forstanderen skal bo i den ene. Anlægget skal på sigt matche en kapacitet svarende til 100 års-elever.I forbindelse med en evt. omdannelse af Haslev Udvidede Højskole til Innovationshøjskolen, vil anlægsinveste-ringerne være afhængig af bygningernes stand og muligheder. Dog er de, efter det oplyste, i god stand.
Ny teknologiInnovationshøjskolen ønsker at være med fremme, hvad angår ny teknologi, bl.a. som redskab i forbindelsemed Innovationshøjskolens arbejde med innovation. Hardware og software investering kan derfor udgøre envæsentlig post på anlægsbudgettet. Dog skal udbuddet af ”free software” afdækkes.
LaboratorierDer ønskes indrettet arbejdsrum, som i indretning appellerer til kreativitet, fordybelse og aktivitet. Disse arbejds-rum vil fungerer som laboratorier i arbejdsprocesserne.
VærelsesfaciliteterInnovationshøjskolen ønsker værelsesfaciliteter som synliggør, at det er en højskole. Derfor vil værelserne i ind-retning ikke kunne sammenlignes med hoteller eller kursussteder. Dog vil det være hensigten, at værelserneprimært er enkeltværelse med eget bad og toilet.Som det er oplyst, så har lidt under halvdelen af værelserne på Haslev Udvidede Højskole eget bad og toilet.Derfor vil en løbende renovering ske over årene, således at værelserne fremstår i en ønskede kvalitet.
EtableringEtableringen af Innovationshøjskolen fordrer, at der erhverves de bygninger som skal rumme Innovationshøjsko-len. Det synes mest hensigtsmæssigt, at der sigtes mod omdannelse af en eksisterende højskole, som f.eks.Haslev Udvidede Højskole.Alternativt kan der erhverves en bygningsmasse, som omdannes til højskole eller der bygges fra bunden, hvilketvil overstige det nødvendige kapitalbehov, som skal bruges til at erhverve Haslev Udvidede Højskole.Etableringskapitalen tilvejebragt via donation og lån. Efterfølgende sker etableringsfinansieringen via relevanteerhvervsfremmende og udviklende tilskudsordninger.Etableringskapitalen, som er risikovillig kapital og en nødvendig præmis i erhvervsfremmetiltag, vil hovedsageligstamme fra staten, regionerne og kommunerne, samt private fonde og investorer med samfundsmæssig inte-resse herfor.Innovationshøjskolen til Haslev
19
Innovationshøjskolen
DriftDriftsbudgettet er opdelt i 3 faser og indeholder forventede indtægter og udgifter i forhold til de angivet faser:
OpstartOpstart dækker den periode, hvor Innovationshøjskolen bliver en fysisk realitet og omfatter etablering. Opstarts-fasen løber frem til Innovationshøjskolen indtræder i Projektfasen. Som en del af opstarten på Innovationshøj-skolen er det nødvendigt, at forankrer projektet Innovationshøjskolen geografisk og samtidig etablere et projekt-sekretariat.Opstarten organiseres som et udviklingsprojekt, hvor der med udgangspunkt i det eksisterende arbejde omkringInnovationshøjskolen afdækkes de forhold, som skal være på plads for at Innovationshøjskolen kan igangsæt-tes. Kapitalbehovet i pre-seed fasen fremgår af budgettet nedenfor og forventes at løbe over 10 måneder:Udgifter til sekretariatetInnovationshøjskolens sekretariatslederSekretariatsmedarbejderFreelance fagkonsulenterFreelance teknisk hjælpBogholderi og regnskabLokaleRengøringTransportRejseudgifterKontorartikler og materialePorto og gebyrerMobiltelefonRepræsentationMødeudgifterFaglitteratur, seminarer og konferencerForsikringEDB udstyr og softwareSmåanskaffelserRevisorAdvokatAnden rådgivningUforudsete omkostningerUdgifter til opstartKr.600.000,00175.000,0040.000,0025.000,0025.000,0040.000,0010.000,0025.000,0025.000,005.000,002.000,0015.000,0010.000,0010.000,0010.000,004.000,0020.000,005.000,0020.000,0020.000,0010.000,005.000,001.101.000,00
Projektet Innovationshøjskolen og opstartsfasen har indtil dags dato været privat finansieret.
Innovationshøjskolen til Haslev
20
Innovationshøjskolen
ProjektSåfremt det bliver muligt, at overtage og omdanne Haslev Udvidede Højskole planlægges elevoptag fra 2.halvår2010. Eleverne vil blive en del af udviklingsfasen og igangsættelsen af Innovationshøjskolen foreslås desudenrealiseret via et 3-årigt EU Mål 3 projekt, med det formål at etablere Innovationshøjskolen.Formålet med det 3-årige EU Mål 3 projekt er, at etablere en national platform, Innovationshøjskolen, som gørdet enkelte individ myndigt til at forstå, handle og tænke innovativt samt indsamle og formidle viden om innova-tion.Der søges finansiering til 50 % af de godkendte støtteberettigede udgifter via EU Socialfond. Innovationshøjsko-len synes at opfylde prioritet 1 omkring kvalificering af arbejdsstyrken, herunder udvikling af menneskelige res-sourcer samt innovation, videndeling og videnopbygning. De resterende 50 % af finansieringen søges dækketind af offentlige og private kilder, som udgøre den almindelige drift.Nedenstående grundtal, indtægts- og udgiftsbudgettet er udarbejdet på baggrund af analyse af et antal udvalg-te højskoler samt sektorregnskab for branchen, suppleret med indhentede informationer og kendte regnskabstalfor Haslev Udvidede Højskole. 2007 og 2008 repræsenterer Haslev Udvidede Højskole. Øvrige tal er budgettalfor Innovationshøjskolen:Grund- og nøgletalÅrseleverAndre omkostninger vedr. undervisning pr. årselevAndre omkostninger vedr. ejendomsdrift pr. årselevAndre omkostninger vedr. kostafdeling pr. årselevAndre omkostninger vedr. administration pr. årselevÅrselever pr. lærerårsværkÅrselever pr. TAPLærerårsværker iforh. ÅrseleverTAP-ejendom årsværk. Iforh. ÅrseleverTAP-Kost årsværk. I forh. ÅrseleverTAP-Adm årsværk. I forh. ÅrseleverLærerlønTAP-lønForstanderlønLønomkostning pr. ÅrselevHUH20073649.93765.09534.01523.60263745233.92721.220156.969HUH Innovationshøjskolen20083847.89882.58239.37520.35053657239.39820.007156.7822010/20113029.50081.13328.00032.533115313240.00023.00060.000122.8362011/2012 2012/2011609029.50029.50047.23335.93328.00028.00018.10013.2891111685823454440.00040.00023.00023.00060.00060.000101.63688.436Ordinær10031.50036.51028.00013.660118935440.00023.00060.00083.956
IndtægterTaxametertilskudTillægstaksterBygningstilskudGrundtilskudElevbetalingIndtægter fra kurser uden for lovenAnsattes betaling af kostEU Mål 3 tilskudIndtægt
20071.933.361597.796716.295500.0003.631.4712.199.47431.5309.609.927
20081.941.114605.744699.437500.0004.188.2102.485.65241.25810.461.415
2010/20111.560.000960.000700.000500.0002.400.0001.320.00031.4184.000.00011.471.418
2011/20123.120.0001.920.000700.000500.0006.000.0001.320.00055.6364.000.00017.615.636
2012/20134.680.0002.880.000700.000500.0009.000.0001.320.00072.6554.000.00023.152.655
Ordinær5.200.0003.200.000700.000500.00010.000.0001.440.00075.92721.115.927
Indtjeningen (taxametertilskud og elevbetaling) er beregnet med udgangspunkt i 30 årselever i 2010/2011, 60årselever i 2011/2012 og 90 årselever i 2012/2013 samt 100 årselever herefter (ordinær) og hvor en årselevsvare til en elev i 40 uger eller 40 elever i en uge.Taxametertilskud samt tillægstakterne (taxameter 2 og 3) er elevbestemt og estimeret ud fra et forventet elevtal.Elevbetaling er i budgettet nedjusteret i forhold til Haslev Udvidede Højskoles tidligere elevbetalinger. Ligeledeser forventningerne til indtægter ’uden for loven’ nedjusteret.Innovationshøjskolen til Haslev
21
Innovationshøjskolen
Taxametertilskuddet er baseret på ordningen før regeringens ”Genopretningspakke”, som betyder nedsættelseaf tilskud til korte kurser og forøgelse af tilskud til lange kurser. Det antages, at denne ændring vil betyde enbedring i den budgetteret økonomi for Innovationshøjskolen eller uforandret i forhold til ovenstående.Innovationshøjskolens korte kurser forventes primært forbeholdt deltagende private og offentlige virksomhederog organisationer.Omkostninger, driftLønomkostninger vedr. undervisningAndre omkostninger vedr. undervisning- Undervisningsmaterialer- Bøger, tidsskrifter mm- Fotokopiering- Lejrskole, ekskursioner- honorar til foredragsholdere- Inventar og udstyr, vedligeholdelse- Inventar og udstyr, anskaffelse- Befordringsudgifter vedr. undervisning- Afskrivning vedr. undervisning- Øv. Omkost. Vedr. undervisningUndervisning i altLønomkostninger vedr. ejendomsdriftAndre omkostninger vedr. ejendomsdrift- Skatter, afgifter og ejendomsforsikring- Varme, el og vand- Rengøring- Vedligeholdelse- Renteudgifter- Afskrivninger- Øv. Omkost. Vedr. ejendomEjendomsdrift i altLønomkostninger vedr. kostafdelingAndre omkostninger vedr. kostafdelingMadvarer, evt. EU-tilskud til madvarer fratrækkesInventarAfskrivning vedr. kostafdelingØvrige omkostninger vedr. kostafdelingKostafdeling i altLønomkostninger vedr. administration m.v.Andre omkostninger vedr. administration m.v.RevisionRegnskabmæssig assistanceAndre konsulentydelserMarkedsføring (fx årsskrift, PR, annoncer m.v.)Kontorartikler, porto, telefon m.v.Kontorinventar, vedligeholdelseKontorinventar, anskaffelseAfskrivning vedr. administration m.v.PersonaleudgifterRepræsentationØvrige omkost. vedr. administration m.v.Administration m.v. i altOmkostninger vedr. Drift i alt20072.849.8861.797.729100.66316.93035.874839.408611.18614.88261.49581.55532.0443.6924.647.615715.2492.343.434102.430849.097309.608144.655590.361338.3118.9723.058.6831.247.4061.224.549839.56949.39023.140312.4502.471.955838.331849.68362.37534.640281.225187.7643.86723.20021.1798.9420226.4911.688.01411.866.26720082.836.6291.820.132138.24017.25324.160918.660494.0658.31444.397101.13644.47429.4334.656.761535.4893.138.134110.033967.995653.616401.034635.048338.92331.4853.673.6231.617.0611.496.263984.96765.48025.949419.8673.113.324968.549773.30958.12524.241318.468144.5944892.01021.17913.6905.123185.3901.741.85813.185.5662010/20111.669.091885.00090.00030.00015.000300.000300.00015.00030.00015.00030.00060.0002.554.091276.0002.434.000105.000800.000276.000300.000564.000339.00050.0002.710.000828.000840.000660.00060.00030.00090.0001.668.000912.000976.00075.00050.00040.000230.000200.00010.00025.00010.00040.00036.000260.0001.888.0008.820.0912011/20122.978.1821.770.000180.00060.00030.000600.000600.00030.00060.00030.00060.000120.0004.748.182552.0002.834.000105.0001.100.000276.000400.000564.000339.00050.0003.386.0001.104.0001.680.0001.320.000120.00060.000180.0002.784.0001.464.0001.086.00075.00050.00040.000260.000200.00010.00025.00010.00060.00036.000320.0002.550.0002012/20114.287.2732.655.000270.00090.00045.000900.000900.00045.00090.00045.00090.000180.0006.942.273828.0003.234.000105.0001.400.000276.000500.000564.000339.00050.0004.062.0001.380.0002.520.0001.980.000180.00090.000270.0003.900.0001.464.0001.196.00075.00050.00040.000290.000200.00010.00025.00010.00080.00036.000380.0002.660.000Ordinær4.723.6363.150.000500.000100.00050.0001.000.0001.000.00050.000100.00050.000100.000200.0007.873.636828.0003.651.000172.0001.750.000276.000500.000564.000339.00050.0004.479.0001.380.0002.800.0002.200.000200.000100.000300.0004.180.0001.464.0001.366.00075.00050.00040.000400.000200.00010.00025.00010.000120.00036.000400.0002.830.00019.362.636
13.468.182 17.564.273
Innovationshøjskolen til Haslev
22
Innovationshøjskolen
2007Omkostninger vedr. drift i altOmkostninger, udviklingKompetenceudviklingErfaringsopbygning og -delingPartneridentificeringProgramudviklingForankring og formidlingOmkostninger vedr. Udvikling i altOmkostninger i altIndtægterSamlet IndtægterResultat11.866.26720079.609.927-2.256.34011.866.267
200813.185.566
2010/20118.820.091
2011/201213.468.182
2012/2011
Ordinær
17.564.273 19.362.636
2.400.000400.000200.000850.000150.0004.000.00013.185.56610.461.415-2.724.15112.820.09111.471.418-1.348.673
1.800.000600.000600.000800.000200.0004.000.00017.468.18217.615.636147.455
1.800.000800.000400.000750.000250.0004.000.00021.564.273 19.362.636Ordinær1.753.29123.152.655 21.115.9271.588.382
2008 2010/2011 2011/2012 2012/2011
Der forventes et underskud det første undervisningsår på kr. 1.348.673, som tilskrives det forventede indskrevetelevantal i opstartsfasen.Omkostningerne nedenfor er, hvor det er muligt, gjort variable og er elevbestemt. Undervisningsomkostningerneer derfor sat i forhold til den måde undervisningen er bygget op på og afspejler Innovationshøjskolens modulop-bygget undervisning med bl.a. et højere elevantal pr. lærer end højskoler normalt.Ejendomsomkostningerne er anslået ud fra et forventet serviceniveau og –behov samt kendte udgifter fra forud-gående års drift.Omkostningerne til kost og forplejning er beregnet ud fra en anslået køkkenprocentsats og erfaringer indhentetfra bl.a. Filmhøjskolen i Ebeltoft. Administrationsomkostninger er estimeret på baggrund af forventet arbejdsop-gaver og ressourcer.Innovationshøjskolen sigter mod et elevoptag på 100 årselever, hvor en årselev svarer til højskoleundervisning i40 uger, dvs. 2 elever af hver 20 uger svarer til en elev af 40 uger.Innovationshøjskolens ”burn rate” (p.a. uden elever) i forhold til regnskaberne for Haslev Udvidede Højskole ogovenstående budgetter, er beregnet til kr. 2.710.000, hvoraf kr. 1.710.000 relateres til ejendomsdriften og nul-punktet er beregnet til 55 elever.
FinansieringInnovationshøjskolens primære virksomhed er højskolevirksomheden og dermed også den primære indtægts-kilde. Det betyder, at finansieringen af den ordinære drift sker via indtægter primært baseres på elevantallet ogderaf følgende taxametertilskud og elevbetaling.
EtableringSåfremt etablering af Innovationshøjskolen sker via en omdannelse af Haslev Udvidede Højskole, vil etableringenindebærer en dækning af det akutte kapitalbehov for Haslev Udvidede Højskole samt driftsfinansiering af op-startsfasen. Det akutte kapitalbehov er oplyst til at være kr. 4.000.000. Hertil kommer driftstilskud i opstartsfa-sen, som for nærværende ikke kendes i detaljer, men forventes at svare til budgetteret underskud.
OpstartInnovationshøjskolen har indtil videre været privat finansieret af initiativtageren. Når etableringen er en realitetforventes det, at det vil være muligt at tiltrække kapital til færdigudvikling af Innovationshøjskolen (EU-ansøgning,ansøgning til undervisningsministeriet, udvikling af indholdsplaner, test af kursusforløb mm).
ProjektInnovationshøjskolen starter når projektet ”Innovationshøjskolen” igangsættes og betyder samtidig, at der delser opnået økonomisk støtte via EU Mål 3 program samtidig med, at Innovationshøjskolen er godkendt til at drivehøjskolevirksomhed.Innovationshøjskolen til Haslev
23
Innovationshøjskolen
Kapitalbehovet er i runde tal de første 3 år henholdsvis kr. 12.00.0000, kr. 17.000.000 år og kr. 21.000.000,samlet kr. 50.000.000, og en finansieringsplan for denne fase tænkes sammensat således:EU-Mål 3 midler, kr. 12.000.000Elevrelaterede indtægter, kr. 32.520.000, heraf kr. 17.400.000 i elevbetalingUVM tilskud til højskolen, kr. 3.600.000,Indtægter uden for ’højskoleloven’, kr. 3.960.000
I alt, kr. 52.080.000
Ordinær driftVed Innovationshøjskolens indtræden i ordinær drift baseres finansieringen af driften primært på de indtægtersom ligger indenfor ’højskoleloven’. Innovationshøjskolens overskud bruges til konsolidering af Innovationshøj-skolen principielt og til aktiviteter i forlængelse af Innovationshøjskolens formål sekundært.
RepræsentantskabetRepræsentantskabet, som er Innovationshøjskolens øverste myndighed og består af fonde, foreninger, instituti-oner, organisationer eller virksomheder og som har en naturlig interesse i Innovationshøjskolens formål, er jf.Loven og vedtægterne villige til at bidrage økonomisk til skolens drift.Dette udmøntet ved, at repræsentantskabet, fortrinsvis virksomhederne, giver tilsagn om dels at stille undervis-ningskræfter og viden til rådighed for Innovationshøjskolen og dels er villige til at in-source konkrete opga-ver/problemer/udfordringer, som er ”real life, real time” situationer og dermed afspejler virkeligheden i forhold tilden læring eleverne modtager på Innovationshøjskolen.Dette er med til, at reducerer undervisnings- og lønomkostningen pr. Årselev og sikrer samtidig et højt fagligtundervisningsniveau samt en relevant platform for ’active-learning’.En del af de deltagende virksomheder, som har bekræftede deres deltagelse i repræsentantskabet, har ogsåmeldt ud at de ønsker at Innovationshøjskolen skal indgå som en del af deres interne efteruddannelse af deresmedarbejdere og herigennem vil de deltagende virksomheder bidrage til Innovationshøjskolens drift.
FundraisingFor at skabe de ideelle rammer (fysiske og virtuelle, herunder kursusforløb) for Innovationshøjskolen og elevernevil der blive igangsat en fundraising proces. Denne proces giver mening og vil blive igangsat, så snartInnovationshøjskolen kan refererer til et fast fysisk sted, som eksempelvis Haslev Udvidede Højskole.
Innovationshøjskolen til Haslev
24
Innovationshøjskolen
KommunikationKommunikation er en væsentlig del af Innovationshøjskolens arbejde. Det gælder såvel den strategiske kommu-nikation som formidling af viden om innovation internt og eksternt i forhold til Innovationshøjskolens interessen-ter.Den strategiske kommunikation skal understøtte Innovationshøjskolens budskaber og langsigtede branding.Målet hermed er, at skabe saglighed om Innovationshøjskolen og Innovationshøjskolens output.Kommunikationsbudskabet for Innovationshøjskolen koncentrerer sig om følgende:Høj faglighedInnovativt epicenterSamarbejdsvilje
Udover et konstruktivt samarbejde med medier i al almindelighed sigter Innovationshøjskolen på at fremstå som’ekspert indenfor innovation’ i forhold til medierne.Udover medierne vil Innovationshøjskolen primært benytte følgende formidlingselementer:AktiviteterAmbassadørkorpsInternettetNetværkPublikationer
Hvert formidlingselement skal understøtte den samlet kommunikation og kommunikationsbudskaberne sammenog hver for sig.
AktiviteterInnovationshøjskolen sigter mod en synlighed via aktiviteter, ved at være vært for, samt deltage i aktiviteter om-kring innovation. Aktiviteternes omdrejningspunkt er Innovationshøjskolens arbejde og henvender sig til brugerneaf Innovationshøjskolen.
AmbassadørkorpsInnovationshøjskolen ønsker et ambassadørkorps af toneangivende aktører, som kan tale Innovationshøjskolenssag i forskellige sammenhænge, hvor det er relevant.Ambassadørkorpset tænkes at består af maksimal 10 personer, som både repræsenterer uddannelsessektoren,erhvervslivet og politiske interessenter.
InternetInnovationshøjskolen skal være stærkt repræsenteret på internettet. Udover egne sites (Innovationshojsko-len.com og Innovationshojskolen.dk), så skal Innovationshøjskolen være repræsenteret i forskellige medier (Wi-kipedia, Facebook, Linkedin m.fl.), som understøtter den strategiske kommunikation samt når ud til brugerne.Innovationshøjskolen til Haslev
25
Innovationshøjskolen
NetværkInnovationshøjskolen skal selv være magnet for et netværk af brugerne af Innovationshøjskolen. Desuden skalInnovationshøjskolen aktiv indgå i relevante netværk, for herigennem at styrke Innovationshøjskolens profil ogviden.
PublikationerInnovationshøjskolen skal formidle den viden som indsamles, som samtidig skal indgå som dokumentation forInnovationshøjskolens arbejde. Publikationerne kan afgrænses til særpublikationer i relation til projekter og væreen årspublikation, som beskriver året der gik.
Innovationshøjskolen til Haslev
26
Innovationshøjskolen
Næste skridt2020 nærmer sig med hastige skridt og dermed også tidsfristen for Regeringens mål. Derfor er det ønsket, atInnovationshøjskolen bliver en realitet hurtigst muligt. Opbakningen til Innovationshøjskolen, især fra erhvervsli-vet, synes også at muliggøre dette.Haslev Udvidede Højskole er lukket og forventes at blive erklæret konkurs medio juni. Der er dermed grund til, athandle hurtigt om Innovationshøjskolen skal overtage Haslev Udvidede Højskole, inkl. tilladelse til at drive til-skudsberettiget højskolevirksomhed.For at en overtagelse kan blive en realitet, så skal der fremskaffes kapital til at afværge konkursbegæringen,samt kapital til starten Innovationshøjskolen op og køre den i gang.At hjælpe Innovationshøjskolen på vej, er også at hjælpe Danmark på vej. Innovationshøjskolen skal i samarbej-de med deltagende private og offentlige virksomheder og organisationer styrke det innovative mindset hos detenkelte individ.Dermed styrkes virksomhedernes og organisationernes innovative kompetencer, som herved bliver i stand til atskabe nye løsninger der fremmer konkurrenceevnen og dermed styrker vores økonomien.Innovationshøjskolen vil udover at producerer entre- og intraprenante individer også blive eksperimenterendeudviklingsplatform for deltagende virksomheder og organisationer, som sammen med eleverne vil blive udfordretpå deres ideer og løsninger.Endelig vil Innovationshøjskolen også blive et formidlingscenter, hvor al den oparbejdede viden om innovation vilblive delt med interesseret.Innovationshøjskolen vil derfor komme alle til gode og gøre nytte for samfundet ved at gøre individet myndigt tilat forstå, handle og tænke innovativt.Derfor vil mange få glæde af den støtte, som Innovationshøjskolen modtager. Undertegnet står selvfølgelig tilrådighed for besvarelse af uddybende spørgsmål omkring Innovationshøjskolen.
Rune Gregers MeyerMaj 2010
Innovationshøjskolen til Haslev
27