Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del Bilag 225
Offentligt
859573_0001.png
859573_0002.png
Finansudvalget 2009-10FIU alm. del Svar på Spørgsmål 16Offentligt
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
20. januar 2010
Besvarelse af spørgsmål 16 alm. del § 8 stillet af Finansudvalget den18. december 2009
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Spørgsmål 16:Udvalget anmoder om ministerens kommentarer til artikel i Jyllands-Posten den 17. december 2009: "Aktionærer i Roskilde Bank får afslag påfri proces, fordi gruppen mangler interne dokumenter fra banken" og her-under navnlig til, hvorledes reglerne vedrørende tavshedspligt kan smidig-gøres, så kunder, garanter og aktionærer kan få adgang til de oplysninger,der er nødvendige i forbindelse med civile søgsmål mod banker".Svar:Det følger af § 117 i lov om finansiel virksomhed, at ansatte i en finansielvirksomhed ikke uberettiget må videregive fortrolige oplysninger, somman er blevet bekendt med under udførelsen af sit hverv. Det gælder isæroplysninger om kundeforhold.De fortrolige oplysninger, som har været i den gamle Roskilde Bank, er iforbindelse med bankens sammenbrud blevet overdraget til den nye Ros-kilde Bank, der også er en finansiel virksomhed. Den nye Roskilde Bankvil således være afskåret fra at udlevere interne dokumenter, som indehol-der kundeoplysninger efter videregivelsesreglerne.Selv om det er forståeligt, at personer, der vil rejse civile søgsmål mod enbank, ønsker adgang til så mange oplysninger som muligt, inden de træfferbeslutning om at anlægge en sag, så skønnes dette ønske dog fortsat at måt-te vige for hensynet til at beskytte eksempelvis kunder i en krakket bank,imod at fortrolige oplysninger om kundeforholdet udleveres til andre.Forbrugerombudsmanden har i forbindelse med Kreditpakken fået tilførtyderligere ressourcer for at styrke forbrugerbeskyttelsen på det finansielleområde. Forbrugerombudsmanden har således mulighed for at anlægge er-statningssager mod finansielle virksomheder, der har overtrådt reglerne omgod skik, hvis deres kunder har lidt et tab som følge heraf.Jeg er bekendt med, at Forbrugerombudsmanden har taget kontakt til denadvokat, der repræsenterer aktionærgruppen i Roskilde Bank, med henblikpå et muligt samarbejde.Jeg kan hertil tilføje, at Forbrugerombudsmanden har mulighed for at kræ-
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk
2/1
ve alle de oplysninger hos fx en bank, som skønnes nødvendige for For-brugerombudsmandens virksomhed efter reglerne i markedsføringsloven.Desuden har Forbrugerombudsmanden efter lov om finansiel virksomheden adgang til samtlige Finanstilsynets oplysninger i god skik sager, hvor enfinansiel virksomheds kunder kan have lidt tab som følge af en overtrædel-se af reglerne om god skik i lov om finansiel virksomhed.