Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del Bilag 201
Offentligt
844138_0001.png
844138_0002.png
844138_0003.png
844138_0004.png
844138_0005.png
COT?FORBRUGEROMBUDSMANDEN
Folketingets ErhvervsudvalgChristiansborgDK-1240 København K
23. marts 2010
Sag 10/00518-8
FORBRUGEROMBUDSMANDEN
Amagerfælledvej 562300 København S
Vedlagt fremsendes til Folketingets Erhvervsudvalgs orientering i 45 ek-semplarer det informationsmateriale til forbrugere om gebyrer, som For-brugerombudsmanden har udarbejdet i forlængelse af høringen om PBS-gebyrer i Folketingets Erhvervsudvalg onsdag 20. januar 2010.Gebyrmaterialet er ligeledes blevet lagt på Forbrugerombudsmandenshjemmeside www.forbruRerombudsmanden.dk.Kopi af dette brev med bilag er sendt til Økonomi- og Erhvervsministe-riet.
Tlf.Fax
32 66 90 0032 66 90 45
CVR-nr. 10 29 48 19[email protected]www.forbruqerombudsmanden.dk
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Med venlig hilsen
Henrik Øe
Medlem af International ConsumerProtection & Enforcement Network(ICPEN)www.icpen.orq
Forbrugerstyrelsen varetagerForbrugerombudsmandenssekretariatsopgaver
<$T??FORBRUGEROMBUDSMANDEN
23. marts 2010
Hvad gælder om gebyrer, når forbrugeren handler?
09/07392-4/Camilla Mathiesen
IndholdsfortegnelseIndledningHvad er et gebyr?Hvomår kan der opkræves gebyr?Hvomår er et gebyr aftalt?Hvomår skal den erhvervsdrivende give oplysninger om prisen?Hvor store gebyrer kan der opkræves?Hvad gælder ved gebyrændringer og indførelsen af nye gebyrer?Hvad gælder ved væsentlige gebyrændringer og indførelsen af nyegebyrer?Hvad gælder ved uvæsentlige ændringer?Regler i anden lovgivning
1122223344
IndledningForbrugerombudsmanden fører blandt andet tilsyn med markedsførings-loven, herunder lovens regler om gebyrer."Hvad gælder om gebyrer, når forbrugeren handler?" er tiltænkt som enkort gennemgang af, hvad der gælder på gebyrområdet, herunder hvomårgebyrer kan opkræves, hvomår et gebyr er aftalt, og hvordan varslings-reglerne er ved gebyrændringer og indførelsen af nye gebyrer. Gennem-gangen skal ses som et supplement til Forbrugerombudsmandens gebyr-vejledning fra 2008.Hvad er et gebyr?I markedsføringslovens § 13 findes en gebyrdefinition. Det fremgår heraf,at et gebyr ikke er betaling for en selvstændig ydelse, men betaling for ensærlig tjeneste, funktion eller ydelse, som knytter sig til købet af en vareeller tjenesteydelse.Det er ikke afgørende, om en omkostning er betegnet som et gebyr i afta-len. En omkostning vil være et gebyr i lovens forstand, hvis den falderind under gebyrdefinitionen i markedsføringsloven.Eksempler på gebyrer kan være faktureringsgebyrer, betalingsgebyrer ogopsigelsesgebyrer.Finansielle virksomheders, herunder bankernes, anvendelse og opkræv-ning af gebyrer reguleres ikke af markedsføringsloven, men af bl.a. Fi-nanstilsynets god-skik bekendtgørelse.
2/4
Hvornår kan der opkræves gebyr?Udgangspunktet er, at erhvervsdrivendes priser og gebyrer ikkeer reguleret i lovgivningen. En virksomhed kan således normalt selv fast-sætte sine priser og bestemme, hvilke gebyrer man vil opkræve hos sinekunder.For at gebyret kan opkræves, skal det dog være aftalt mellem parterne.Hvornår er et gebyr aftalt?Gebyret skal være aftalt mellem forbrugeren og den erhvervsdrivende,hvis den erhvervsdrivende ønsker at opkræve gebyret. Det betyder, at ge-byrer ikke kan indføres eller forhøjes ensidigt på den erhvervsdrivendesinitiativ.For at et gebyr kan anses for aftalt, skal det fremgå tydeligt af afta-len/kontrakten med forbrugeren. Der gælder således et tydelighedskravved opkrævning af gebyrer.Som udgangspunkt er det ikke tilstrækkeligt blot at anføre i standardvil-kårene, at der opkræves et gebyr, idet gebyrets størrelse også skal fremgå.Det er som udgangspunkt heller ikke tilstrækkeligt, at gebyrets størrelsealene fremgår af en underside på hjemmesiden, da gebyret tydeligt skaloplyses.Hvornår skal den erhvervsdrivende give oplysninger om prisen?Forbrugeren skal have oplyst den samlede pris inklusive gebyrer, om-kostninger, moms og andre afgifter, dvs. totalprisen inden aftaleindgåel-sen, hvis de er aktuelle på aftaletidspunktet.Forbrugeren skal have denne totalpris oplyst allerede ved den første pris-angivelse, hvilket vil sige første gang forbrugeren præsenteres for en prispå en vare eller tjenesteydelse.Et gebyr, som måske kan blive aktuelt på et senere tidspunkt, fx et gebyrfor en kopi af et gammelt regningsudtog, skal ikke oplyses som en del afprisen, men skal selvfølgelig være aftalt mellem parterne for, at den er-hvervsdrivende kan opkræve det.Hvor store gebyrer kan der opkræves?Gebyrstørrelsen er i nogle tilfælde lovbestemt, og som et eksempel kangebyret for forsinket betaling (rykkergebyr) nævnes. Dette gebyr på mak-simalt 100 kr. er reguleret i renteloven. .Som udgangspunkt er gebyrstørrelsen i en aftale mellem en forbruger ogen erhvervsdrivende dog ikke lovreguleret. En pris eller et gebyr kanimidlertid være så urimeligt, at det efter en konkret vurdering vil kunnenedsættes eller tilsidesættes.
3/4
Forbrugerombudsmanden har i praksis accepteret, at der kan opkræves etbetalingsgebyr på 39 kr., hvis en regning ikke er tilmeldt betalingsser-vice/PBS.Ligeledes følger det af Forbrugerombudsmandens praksis, at en virksom-hed kan opkræve et gebyr for betaling, der er tilmeldt PBS. Gebyret kandog kun kaldes et "PBS-gebyr", hvis gebyret svarer til den omkostning,den erhvervsdrivende har til PBS, idet der ellers vil kunne være tale omvildledning.Hvad gælder ved gebyrændringer og indførelsen af nye gebyrer?Betingelserne for at foretage gebyrændringer skal være tydeligt fremhæ-vet i aftalen. Det betyder, at det skal fremgå, efter hvilke kriterier gebyrerkan ændres eller indføres.Markedsføringsloven indeholder bestemmelser om varsling af gebyræn-dringer. Gebyrændringer kan opdeles i væsentlige og uvæsentlige æn-dringer, og varslingsregleme er forskellige.Det skal vurderes konkret i hvert enkelt tilfælde, om en gebyrændring ervæsentlig eller uvæsentlig. I vurderingen indgår ændringens størrelse set iforhold til tidligere gebyrer og set i forhold til den vare eller tjenesteydel-se, forbmgeren har købt.Efter Forbmgerombudsmandens opfattelse er der tale om en væsentliggebyrændring, hvis der er tale om en stigning på over 10 pet., med min-dre ændringen må anses som ubetydelig i forhold til hovedydelsen, dvs.den vare eller tjenesteydelse forbrugeren har købt. Se nærmere om dette igebyrvejledningens afsnit 6.1.Der gælder samme regler for indførelse af et nyt gebyr som en væsentliggebyrændring.Hvad gælder ved væsentlige gebyrændringer og indførelsen af nyegebyrer?Ved væsentlige gebyrændringer eller ved indførelsen af nye gebyrer erder et krav om individuel varsling. Varslingen skal som udgangspunktske på varigt medium, fx brev eller e-mail, og det skal tydeligt fremgå, atder er tale om en varsling af en ændring af et eksisterende gebyr eller ind-førelse af et nyt gebyr.Det skal også fremgå, hvor stor forhøjelsen er i forhold til det hidtidigegebyr, eller hvor stort det nye gebyr er. Oplysningerne skal fremgå tyde-ligt af henvendelsen, og den erhvervsdrivende må ikke skjule disse op-lysninger i anden information af fx reklamemæssig karakter.
4/4
Hvis forbrugeren ifølge aftalevilkårene har ret til at opsige aftalen somfølge af det nye gebyr eller gebyrforhøjelsen, skal dette fremgå afvars-lingen.Hvad gælder ved uvæsentlige ændringer?Ved uvæsentlige ændringer behøver varslingen ikke at ske individuelt,men kan ske fx på den erhvervsdrivendes hjemmeside.Regler i anden lovgivningDet bemærkes, at teleområdet er reguleret af supplerende bestemmelser iudbudsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 714 af 26. juni 2008).