Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del Bilag 197
Offentligt
844042_0001.png
844042_0002.png
Til Erhvervsudvalget.
7. maj 2010

Vedr. Håndværksrådets foretræde d. 6. maj 2010

Tak fordi vi måtte forelægge vores sag og forslag til forbedringer af den danske eksportfremme,så den i højere grad end nu vil kunne nå Eksportrådets primære målgruppe. Vi vedlægger voreoverheads og vores kommentarer til Udenrigsministerens svar på vores henvendelse.1. Ministeren henviser til, at vi fik Erhvervspakken, og at den har gjort god fyldest. Det er vienige i og meget tilfredse med, men de ekstra 15 mio. kr. for 2009 til kollektive eksport-fremstød blev brugt op i starten af december, og det samme var tilfældet ved slutningenaf april for ekstrapuljen på 25 mio. kr for 2010. Det illustrerer, at der var behov for ensaltvandsindsprøjtning til eksporterhvervet. Netop derfor vil vi opfordre til en hurtig reak-tion, så vi undgår, at eksportrådets kasse er tom på et tidspunkt, hvor såvel virksomhe-der som samfund har behov for nye eksportinitiativer.2. Håndværksrådet bakkede op om nulstillingen af ”tre ganges reglen” og genindførelse af50 % tilskud til messedeltagelse. Dette har været til stor gavn for mange virksomheder,der var ramt af krisen og som havde brug for et incitament til at genopdyrke eksisteren-de markeder i en ny situation. Disse tiltag er dog først og fremmest kommet eksisteren-de eksportører til gode. Vi havde forventet, at der så også ville blive givet bedre vilkår tilsmå virksomheder, som ikke fik gavn af lempelserne, da de skal starte fra scratch, mendet gjorde der ikke.3. Vi er glade for, at flere af vores forslag til Erhvervspakken gik igennem. Det hjælper ba-re ikke så meget, når differentieringen ikke fulgte med, da små virksomheder så ikkehar råd til at bruge de instrumenter, som vi fik indført.4. At 63 % af de godkendte ansøgninger til fælles eksportfremstød kommer fra SMV er ik-ke nogen tilstrækkelig succes, når gruppen udgør ca. 95% af eksportørerne. Eksportrå-det siges at fokusere på denne gruppe og derfor burde man kunne forvente, at mindst95 % af de godkendte ansøgninger kom fra SMV. Der er brug for radikale forbedringer,hvis Eksportrådet skal kunne fremstå som et redskab, der primært er til gavn for SMV.5. Vi er glade for VITUS, men er kritiske overfor, at der ikke i reglerne for programmet erstillet krav om en jævn spredning på SMV gruppen, f.eks. ved at man sagde, at 50 eller70 % skal have under 50 ansatte. Det kan ende med, at størsteparten af brugerne bli-ver mellemstore i den høje ende af skalaen.
6. Vi er også glade for, at Eksportforberedelse og Eksportstart er forbeholdt virksomhedermed under 50 ansatte. Eksportrådet burde overveje at lade eksterne konsulenter, dermåske har lettere ved at arbejde med små virksomheder, få adgang til eksportstartmid-lerne. Fri konkurrence vil under alle omstændigheder have en positiv indflydelse på deydelser, som tilbydes virksomhederne.7. Eksportfremme vilkårene - også for kollektivt eksportfremme - var langt bedre i 70’erneog frem til 2001. Vi ønsker en tilbagevenden til det samme niveau, hvor rigtig mangesmå virksomheder kom i gang med eksport takket være, at reglerne var designet tildem. At større virksomheder så også fik adgang til midlerne og stadig kan bruge dem,efterhånden som vilkårene er blevet strammet, er blevet et alibi for at eksportfremme-ordningen når sit mål. Det gør den bare ikke.8. På hvilken måde kan en incitament struktur, der stiller små virksomheder lige så godtsom større virksomheder være ”uhensigtsmæssig”.9. Ministerens bemærkning om, at et differentieret tilskud vil gøre det vanskeligt at meldeen deltagerpris ud, forstår vi ikke. Det er altid vanskeligt at melde en deltagerpris ud påkollektive fremstød, da man aldrig ved, hvor mange virksomheder, der vil deltage oghvor mange man dermed kan fordele de faste omkostninger på. Hvis vilkårene for småvirksomheder forbedres, vil der være langt flere potentielle deltagere fra den gruppe ogdermed vil det tværtimod blive lettere at nå den kritiske masse.10. Ministerens afsluttende bemærkning om, at SMV har interesse i, at store virksomhederogså deltager, er vi enige i. Det er dog vores vurdering, at prisen ikke er den afgørendeparameter for store virksomheder. Hvis store virksomheder afholder sig fra at deltage,må det være fordi designet af fremstødet ikke er interessant nok. En nedsættelse af til-skuddet til store virksomheder vil derfor udover at allokere midlerne derhen hvor beho-vet er størst, også føre til et øget pres for innovation af dansk eksportfremme, og detkan kun være en fordel.
Med venlig hilsen
Ole Nørgaard Andersen og Jens Kvorning
2