Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del Bilag 193
Offentligt
840363_0001.png
840363_0002.png
840363_0003.png

8. Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 479/2009 for så vidt angår

kvaliteten af de statistiske data til brug ved proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt

store underskud

KOM(2010) 53 af 15. februar 2010.

Resumé

Hvert år undersøger Kommissionen de enkelte medlemsstaters offentlige finanser. Proceduren foruforholdsmæssigt store underskud skal sikre, at medlemsstaternes offentlige underskud ikkeoverstiger 3 pct. af BNP og at den offentlige gæld ikke overstiger 60 pct. af BNP. Undersøgelsengennemføres på baggrund af statistiske oplysninger fra medlemsstaterne. De eksisterende rammerfor indrapportering af statistik imødegår ikke i tilstrækkelig grad risikoen for indrapportering affejlagtige data. Dette er blevet klart efter tilbagevendende uregelmæssigheder med navnlig et enkeltmedlemslands indberetninger (Grækenland). Formålet med indeværende forslag er at forbedreKommissionens muligheder for at kvalitetssikre medlemsstaternes indberettede data.

1. Baggrund og indhold

Kommissionen fremsatte den 16. februar 2010 ovennævnte forslag til forordning.Forslagets retsgrundlag er traktatens artikel 126 om overvågning og sanktioner vedr.uforholdsmæssigt store underskud. Forslaget skal vedtages i form af en forordning efter særliglovgivningsprocedure.Kommissionens undersøgelser af medlemsstaternes offentlige underskud og gæld tagerudgangspunkt i protokollen til EU-traktatens artikel 126 om proceduren i forbindelse meduforholdsmæssigt store underskud (EDP). Her fastlægges det i artikel 4, at det er Kommissionen,der tilvejebringer datagrundlaget til brug for EDP. Kommissionen (repræsenteret ved Eurostat)benytter data, som indberettes af medlemsstaterne. Rådsforordning (EF) nr. 479/2009 fastlægger denærmere regler og procedurer for medlemsstaternes indberetninger.Som følge af tilbagevendende uregelmæssigheder med navnlig et enkelt lands indberetninger(Grækenland) vurderer Kommissionen, at der ikke på nuværende tidspunkt eksisterer tilstrækkeliggode muligheder for at sikre kvaliteten af de indberettede data.Forslaget vil, i sin nuværende form, bl.a. medføre:at Kommissionen vil foretage hyppigere ordinære statistikbesøg i medlemsstaterne,at Kommissionen kan få adgang til samtlige offentlige regnskaber, der ligger til grund for deindberettede statistiske data,at øvrig relevant dokumentation skal stilles til rådighed for Kommissionen,At den eksisterende dokumentation udbygges, hvilket indebærer mere detaljerede beskrivelser afberegninger bag de indberettede tal, og hvordan kilder, som for eksempel stats- ogkommuneregnskaber, udnyttes.At dokumentationen foreligger på engelsk
Denne adgang og dokumentation skal navnlig stilles til rådighed i forbindelse med såkaldtemetodebesøg, som gennemføres, hvis det vurderes, at der kan rejses berettiget tvivl om kvaliteten afet lands indberettede data.Derudover skal medlemsstaterne sikre, at de ansvarlige for udarbejdelse samt indberetning af datatil Kommissionen handler i overensstemmelse med de ”statistiske principper”, som fastsat i artikel 2i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 223/2009. Medlemsstaterne forpligtes også tilat stille eksperter til rådighed for metodebesøg i andre medlemsstater.

2. Europa-Parlamentets holdning

Europa-Parlamentet skal udtale sig i henhold til traktatens artikel 289 vedrørende lovgivningsmæssigeretsakter. Der foreligger endnu ingen udtalelse fra Europa-Parlamentet.

3. Nærhedsprincippet

Forordningsforslaget indebærer, at det fortsat vil være landenes ansvar at beregne og indberette de tal,der ligger til grund for vurderingen af, om ØMU-kriterierne er opfyldt, at underskuddet på denoffentlige saldo ikke må overstige 3 pct. af BNP og at den offentlige gæld ikke må overstige 60 pct. afBNP. Øget kontrol af de tal, landene indberetter, vil bidrage til at øge både kvaliteten oggennemsigtigheden i beslutningsgrundlaget. Kommissionen anfører, at de øgede beføjelser iforbindelse med metodebesøg skal respektere hensyn til lovgivning om databeskyttelse og statistiskfortrolighed. Kommissionen vurderer, at denne kontrol mest hensigtsmæssigt gennemføres påfællesskabsniveau.Regeringen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

4. Gældende dansk ret

Gældende dansk lovgivning på området er:Rådets forordning (EF) nr. 479/2009 af 25. maj 2009 om gennemførelse af den protokolom proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud, der er knyttet som bilag tiltraktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab.

5. Høring

Forslaget er sendt i høring i Specialudvalget for Vækst og Konkurrence med svarfrist den 28. april2010.

6. Andre landes holdninger

Der er blandt medlemsstaterne generel tilslutning til ændringsforslagets sigte om at styrkeKommissionens muligheder for at sikre kvaliteten af de indberettede data. Dog ønsker et flertal aflande klare regler for, hvornår der foreligger berettiget tvivl om de indberettede datas kvalitet. Desudenønskes større inddragelse af medlemsstaterne i vurderingen af behovet for gennemførelse afmetodebesøg.

7. Foreløbig dansk holdning

Regeringen kan tilslutte sig sigtet i forordningsforslaget om at sikre den statistiske kvalitet i deindberettede data, idet man dog ønsker en præcisering af Kommissionens beføjelser.

8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Forordningsforslaget har ingen lovmæssige konsekvenser.De øgede krav til dokumentation og gennemsigtighed vil give Danmarks Statistik meromkostninger på0,7 mio. kr. årligt. Hertil kommer de meromkostninger, som andre offentlige myndigheder måtte havesom følge af denne retsakt.Forslaget har ingen konsekvenser for EU’s budget.

9. Samfundsøkonomiske konsekvenser

Forslaget har ingen samfundsøkonomiske konsekvenser.

10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget har ingen direkte administrative konsekvenser for erhvervslivet.

11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.