Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del Bilag 176
Offentligt
828592_0001.png
828592_0002.png
828592_0003.png
NOTAT
14. april 2010
10-820
/hdj-dep

Nye kapital- og likviditetskrav

Basel Komiteen for Banktilsyn (BCBS) udsendte i december 2009 enrække forslag til at styrke kapital- og likviditetsstandarderne for kreditin-stitutter. Parallelt hermed har EU-Kommissionen i februar 2010 udsendtet høringsdokument om kommende ændringer af kapitalkravsdirektivet(CRD), som blandt andet har til hensigt at bringe de europæiske regler pålinje med udviklingen i de internationale standarder. Hertil kommer, atEU-Kommissionen ønsker at gå videre med implementering af en singlerule book, dvs. ens regler for kreditinstitutter på tværs af EU.Generelt vurderes forslagene at kunne føre til en mere robust, modstands-dygtig og mindre procyklisk finansiel sektor.Forslagene skaber imidlertid – som de ser ud nu – væsentlige problemerfor det danske realkreditsystem. Problemerne drejer sig hovedsagligt om:1. Ny definition af likvide aktiverNye krav til definition af likvide aktiver og grænser vil skabe problemerfor ikke bare danske realkreditinstitutter, men også danske pengeinstitut-ter, der i vid udtrækning anvender realkreditobligationer i deres likvidi-tetsstyring på lige fod med bl.a. statsobligationer. Der tages med forslagetikke hensyn til, at mange danske realkreditobligationer er fuldt ud lige sålikvide som mange landes statsobligationer. Der er i de nye internationaleregler lagt op til begrænsninger for medregning af realkreditobligationersom likvide aktiver. Forslaget i den mest milde version vil således redu-cere danske bankers beholdning af likvide aktiver fra 940 mia. kr. til 350mia. kr. samtidig med, at likviditetskravet forventes at stige. En lavereefterspørgsel fra bl.a. pengeinstitutterne efter realkreditobligationer vilreducere likviditeten i markedet for realkreditobligationer og vil derforkunne øge renterne på realkreditlån.2. Nye krav til likviditet og stabil finansieringNye krav til likviditet og stabil finansiering af udlån vil ramme realkredit-institutternes praksis med rentetilpasningslån. Forslaget til en ny definiti-on af, hvad der regnes som stabil finansiering, medfører, at danske obli-gationer med en restløbetid under et år ikke kan medregnes som stabilfinansiering. Samtidig kræves det, at lån med en løbetid over et år finan-sieres med stabil, langsigtet finansiering. Det vil give betydelige proble-mer for de korteste danske rentetilpasningslån, der netop finansieres medobligationer med løbetider under 1 år. Det vil betyde, at rentetil-pasningslånene må finansieres med dyrere obligationer med lang løbetid,
2/3
hvor der sker en årlig rentetilpasning, eller erstattes med fastforrentedelån.3. Begrænsning på kreditinstitutternes gearingRealkreditinstitutvirksomhed vil i lighed med pengeinstitutterne desudenblive ramt af begrænsning på gearingen, dvs. forholdet mellem egenkapi-tal og udlån, der i de nye forslag ikke tager højde for den særlige sikker-hed, der er for realkreditinstitutternes udlån. Hvis gearingsmålet gøresbindende på det forventede niveau, vil det betyde en fordobling eller end-og tredobling af realkreditinstitutternes kapitalkrav. Dette vil øge realkre-ditinstitutternes omkostninger og må forventes overvæltet på deres kun-der. Realkreditlån vil således blive dyrere og relativt mindre konkurren-cedygtige i forhold til andre former for finansiering.4. Single rule bookEndelig foreslår EU-Kommissionen at gå videre med single rule book iEU reguleringen, dvs en ensartning af regler for kreditinstitutter. De nu-værende EU-regler er i vid udstrækning såkaldte minimumsregler, hvordet har været tilladt at gå videre end EU-reglerne. I Danmark stilles sær-lige krav til realkreditinstitutter, herunder ikke mindst balanceprincippet.Princippet er fundamentet for realkreditsektorens robusthed, da det netopsikrer en høj grad af sikkerhed for dem, der investerer i realkreditobliga-tioner. Forslaget rejser tvivl om, hvorvidt national regulering af kreditin-stitutvirksomhed fortsat kan være baseret på sådanne særlige regler angå-ende rammevilkårene for realkreditvirksomhed. Det kan stride mod singlerule book at kræve, at realkreditinstitutter skal overholde et balanceprin-cip.

Høringssvaret

I regeringens høringssvar støttes det generelle sigte med de nye forslag tilkapital- og likviditetskrav. Men der lægges samtidig vægt på at kunneopretholde det danske realkreditsystem, som har klaret sig fint gennemden finansielle krise.Der sættes derfor i svaret fokus på de negative effekter af forslagene fordet velfungerende danske realkreditsystem, som er karakteriseret vedoverholdelse af et balanceprincip, lav kreditrisiko og høj likviditet i mar-kedet.Der argumenteres for, at danske realkreditobligationer er mindst lige sålikvide som mange landes statsobligationer og derfor bør kunne indgå ikreditinstitutters likviditet. Tilsvarende beskrives effekterne af de nyeregler for rentetilpasningslån, og der argumenteres for, at krav til gearin-gen ikke bør være egentlige selvstændige kapitalkrav, men i stedet indgå iinstitutternes fastlæggelse af, hvor meget kapital de har behov for (sol-vensbehov). Det generelle sigte med en single rule book kan støttes, mender er behov for særlige, stramme regler for dansk realkredit, hvilket derbør gives plads til.
3/3
Argumentationen understøttes af en vedlagt, uddybende mere teknisknote fra Finanstilsynet og Nationalbanken.

Den videre proces

Der er høringsfrist på de nye forslag til kapital- og likviditetsregler fraBasel komitéen for Banktilsyn og EU-Kommissionen den 16. april 2010.Der vil i den efterfølgende tid blive gjort en indsats fra dansk side for atforklare og påpege problemerne for dansk realkredit ved de nye forslag,og der vil foregå sonderinger for at finde allianceparter blandt de andreEU-lande.Det må forventes, at der forestår vanskelige forhandlinger.EU-Kommissionen forventes at fremsætte forslag til revideret Kapital-kravsdirektiv i efteråret 2010. Direktivet påregnes at skulle træde i kraft i2012, hvis de økonomiske forhold er klar til det.