Nye kapital- og likviditetskrav
Basel Komiteen for Banktilsyn (BCBS) udsendte i december 2009 enrække forslag til at styrke kapital- og likviditetsstandarderne for kreditin-stitutter. Parallelt hermed har EU-Kommissionen i februar 2010 udsendtet høringsdokument om kommende ændringer af kapitalkravsdirektivet(CRD), som blandt andet har til hensigt at bringe de europæiske regler pålinje med udviklingen i de internationale standarder. Hertil kommer, atEU-Kommissionen ønsker at gå videre med implementering af en singlerule book, dvs. ens regler for kreditinstitutter på tværs af EU.Generelt vurderes forslagene at kunne føre til en mere robust, modstands-dygtig og mindre procyklisk finansiel sektor.Forslagene skaber imidlertid – som de ser ud nu – væsentlige problemerfor det danske realkreditsystem. Problemerne drejer sig hovedsagligt om:1. Ny definition af likvide aktiverNye krav til definition af likvide aktiver og grænser vil skabe problemerfor ikke bare danske realkreditinstitutter, men også danske pengeinstitut-ter, der i vid udtrækning anvender realkreditobligationer i deres likvidi-tetsstyring på lige fod med bl.a. statsobligationer. Der tages med forslagetikke hensyn til, at mange danske realkreditobligationer er fuldt ud lige sålikvide som mange landes statsobligationer. Der er i de nye internationaleregler lagt op til begrænsninger for medregning af realkreditobligationersom likvide aktiver. Forslaget i den mest milde version vil således redu-cere danske bankers beholdning af likvide aktiver fra 940 mia. kr. til 350mia. kr. samtidig med, at likviditetskravet forventes at stige. En lavereefterspørgsel fra bl.a. pengeinstitutterne efter realkreditobligationer vilreducere likviditeten i markedet for realkreditobligationer og vil derforkunne øge renterne på realkreditlån.2. Nye krav til likviditet og stabil finansieringNye krav til likviditet og stabil finansiering af udlån vil ramme realkredit-institutternes praksis med rentetilpasningslån. Forslaget til en ny definiti-on af, hvad der regnes som stabil finansiering, medfører, at danske obli-gationer med en restløbetid under et år ikke kan medregnes som stabilfinansiering. Samtidig kræves det, at lån med en løbetid over et år finan-sieres med stabil, langsigtet finansiering. Det vil give betydelige proble-mer for de korteste danske rentetilpasningslån, der netop finansieres medobligationer med løbetider under 1 år. Det vil betyde, at rentetil-pasningslånene må finansieres med dyrere obligationer med lang løbetid,