Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del Bilag 172
Offentligt
Emne:
Forbud mod rabatkuponer og købsbetingede konkurrencer
Kære Benny EngelbrechtSiden et meget bredt flertal i Folketinget i 2005 stod bag en fastholdelse af de danske specialforbudi markedsføringsloven om forbud mod rabatkuponer og købsbetingede konkurrencer, har EU-rettens udvikling gjort det vanskeligere at opretholde forbuddene, hvilket er blevet tydeligt efter ennylig dom i EF-Domstolen.En ophævelse af forbuddene vil få store negative konsekvenser for både forbrugere og detailhandel.Forbrugerrådet og Dansk Erhverv er derfor glade for den klare udmelding økonomi- ogerhvervsministeren gav sidste år om, at vi ikke skal have kuponkaos i Danmark.Historisk er forløbet sådan, at direktivet om urimelig handelspraksis blev vedtaget i maj 2005. Pådet tidspunkt var der forhandlinger om et forslag til forordning om salgsfremmendeforanstaltninger, som bl.a. omhandlede konkurrencer, tilgift, rabatkuponer, salg til underpris medvidere. Der var fra medlemsstaterne så stor modstand mod forslaget, at EU-Kommissionen trakforslaget tilbage i marts 2006. Problemet med dette forløb er, at medlemsstaterne derfor ikke harfået lejlighed til selvstændigt at drøfte og træffe beslutning om salgsfremmende foranstaltninger ogda slet ikke deres relation til direktivet.Rabatkuponer kendes fra andre lande, hvor det for forbrugerne betyder stort besvær, fordi de skalklippe kuponer for at udnytte tilbuddene. Det gør det også svært for forbrugerne at sammenlignepriser og gennemskue markedet. Det kræver også, at de skal bruge tid på at indsamle samtligeaviser, blade m.v. for at få glæde af tilbuddene. Vil forbrugerne ikke snyde sig selv, vil det være slutmed at sige nej tak til reklamer.Forbrugerrådet og Dansk Erhverv skal hermed opfordre dig til at fortsætte Folketingets hidtidigelinje og arbejde for at fastholde de gældende forbud mod rabatkuponer og købsbetingede konkur-rencer i detailhandlen.De fælles EU-regler om enhedsprismærkning indebærer, at detailhandlen skal angive prisen i liter,kg eller styk. Det gælder både ved normalpris og ved tilbudspris. Ved brug af rabatkuponer kan manikke se enhedsprisen. Det bør derfor undersøges, hvorledes de gældende regler forenhedsprismærkning kan bringes til at harmonere med en evt. tilladelse af rabatkuponer.Danmark er ikke det eneste land, som oplever, at nationale forbud sættes under pres som følge afdommen. Da medlemslandene i 2005 afsluttede forhandlingerne om direktivet om urimelighandelspraksis var ingen klar over, at indholdet også omfattede salgsfremmende foranstaltningersom rabatkuponer og købsbetingede konkurrencer. Vi skal derfor opfordre til, at Danmark arbejderpå at samle støtte til at genoptage forhandlingerne om salgsfremmende foranstaltninger, såretstilstanden bliver en konsekvens af politiske beslutninger og ikke en fortolkning af EF-Domstolen..Direktivet om urimelig handelspraksis skal revideres i 2011. Dommen har vist, at bilaget tildirektivet ikke er fyldestgørende. Vi skal derfor opfordre til, at Danmark arbejder for at fremskynde
en revision. Det danske EU-formandskab i 2012 og Danmarks deltagelse i trojkaen giver godemuligheder for at fremme dette. Forbrugerrådet og Dansk Erhverv mener det bør prioriteres højt afdet danske EU-formandskab.Til orientering vedlægges et brev sendt til økonomi- og erhvervsminister Brian Mikkelsen omsamme.Med venlig hilsenVagn JelsøeogLone RasmussenAfdelingschefForbrugerpolitisk chefForbrugerrådetDansk Erhverv[email protected][email protected]Tlf. 77 41 77 20 / 22 80 61 06Tlf. 33 74 62 16 / 41 24 32 46