Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del Bilag 172
Offentligt
30. marts 2010Økonomi- og ErhvervsministerBrian MikkelsenSlotsholmsgade 121216 København K
Kære Brian Mikkelsen,Forbrugerrådet og Dansk Erhverv var glade for din forgængers klare udmelding om, at vi ikkeskal have kuponkaos i Danmark, og at vi derfor skal bevare markedsføringslovens forbudmod rabatkuponer og købsbetingede konkurrencer.Siden et meget bredt flertal i Folketinget i 2005 stod bag en fastholdelse af disse danske spe-cialforbud i markedsføringsloven, har EU-rettens udvikling gjort det vanskeligere atopretholde forbuddene.Historisk er forløbet sådan, at direktivet om urimelig handelspraksis blev vedtaget i maj2005. På det tidspunkt var der forhandlinger om et forslag til forordning om salgsfremmendeforanstaltninger, som bl.a. omhandlede konkurrencer, tilgift, rabatkuponer, salg til underprismed videre. Der var fra medlemsstaterne så stor modstand mod forslaget, at EU-Kommissionen trak forslaget tilbage i marts 2006. Problemet med dette forløb er, at med-lemsstaterne derfor ikke har fået lejlighed til selvstændigt at drøfte og træffe beslutning omsalgsfremmende foranstaltninger og da slet ikke deres relation til direktivet.EF-Domstolen har i en dom fra april 2009 fastslået, at direktivet om urimelig handelspraksisindebærer, at markedsføringstiltag, der ikke er omtalt i bilaget til direktivet, ikke kan forby-des. Dommen har ikke kun sat de danske specialforbud under pres, men også lignendenationale forbud i andre EU-lande. Der eksisterer en lang række nationale forbud, som ikkeer omtalt i bilaget til direktivet om urimelig handelspraksis, fordi de indgik i drøftelserne omforordningen om salgsfremmende foranstaltninger. Der er afsagt flere domme vedr. andrelande, ligesom der er domme på vej.En ophævelse af forbuddene vil få store negative konsekvenser for både forbrugere og detail-handel. Rabatkuponer kendes fra andre lande, hvor det for forbrugerne betyder stort besvær,fordi de skal klippe kuponer for at udnytte tilbuddene. Det kræver også, at de skal bruge tidpå at indsamle samtlige aviser, blade m.v. for at få glæde af tilbuddene. Vil forbrugerne ikkesnyde sig selv, vil det være slut med at sige nej tak til reklamer.
Kuponerne angiver desuden kun rabatten og ikke før- og nupriser. Det gør markedet mindregennemsigtigt. For detailhandlen er rabatkuponer forbundet med store administrative byrderved håndtering af de mange kuponer, som de i mange tilfælde end ikke selv er herre over. Til-svarende er købsbetingede konkurrencer med til at gøre markedet mindre gennemsigtigt ogfjerne forbrugernes fokus fra pris og kvalitet.Forbrugerrådet og Dansk Erhverv skal hermed opfordre dig til at fortsætte din forgængerslinje og arbejde for at fastholde forbuddene mod rabatkuponer og mod købsbetingede kon-kurrencer.Det bør i den forbindelse undersøges, hvorledes de gældende regler for enhedsprismærkningharmonerer med en evt. tilladelse af rabatkuponer.Danmark er som sagt ikke det eneste land, som oplever, at nationale forbud sættes underpres som følge af dommen. Vi skal derfor opfordre til, at Danmark arbejder på at samle støttetil at få forhandlingerne om salgsfremmende foranstaltninger genoptaget.Direktivet om urimelig handelspraksis skal revideres i 2011. Dommen har vist, at bilaget tildirektivet ikke er fyldestgørende. Vi skal derfor opfordre til, at Danmark arbejder for at frem-skynde en revision. Det danske EU-formandskab i 2012 og Danmarks deltagelse i trojkaengiver gode muligheder for at fremme dette. Forbrugerrådet og Dansk Erhverv mener, det børprioriteres højt af det danske EU-formandskab.Med venlig hilsen
Rasmus KjeldahlDirektørForbrugerrådet
Laurits RønnDirektørDansk Erhverv
2/2