Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del Bilag 152
Offentligt
808295_0001.png
808295_0002.png
808295_0003.png
808295_0004.png
808295_0005.png
808295_0006.png
3. marts 2010
Supplement til samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 16.marts 2010

Dagsorden 1. udgave

1.
(FF) Alternative investeringsenhederPolitisk drøftelseKOM(2009) 207Skat - MomsfakturaPolitisk drøftelseKOM(2009)427Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten – Opfølgning på rådsafgø-relse om pålæg til GrækenlandUdveksling af synspunkterKOM-dokument foreligger ikkeForberedelse af Det Europæiske Råd den 25. og 26. marts 2010a)EU2020RådskonklusionerKOM-dokument foreligger ikkeb)Exit-strategierRådskonklusionerKOM-dokument foreligger ikkeKlimafinansieringRådskonklusionerKOM-dokument foreligger ikke
2.
3.
4.
c)
5.
Rådets prioriteter for EU's budget for 2011RådskonklusionerKOM-dokument foreligger ikkeEventuelt
6.
2
Der fremsendes supplerende dokumenter vedrørende følgende dagsordens-punkter, som skønnes at vedrøre Erhvervsudvalgets ansvarsområde:4.Forberedelse af Det Europæiske Råd den 25. og 26. marts 2010b)Exit-strategierRådskonklusionerKOM-dokument foreligger ikke
3

Dagsordenspunkt 4b:

Forberedelse af DER den 25. og 26. marts 2010 –

Exit-strategier

Resumé

ECOFIN ventes som input til DER i marts at drage konklusioner vedr. principper fortilbagerulningen af de ekstraordinære krisetiltag på arbejds- og produktmarkederne samt definansielle støtteordninger. For så vidt angår exit for arbejds- og produktmarkedstiltag læggesder op til, at ekstraordinære statsstøttetiltag rettet mod specifikke (ikke-finansielle) sektorertilbagerulles først, da disse er potentielt mest forvridende for det indre marked. Herefter børtilbagerulningen af de ekstraordinære arbejdsmarkedstiltag følge, når opsvinget har bidt sigfast, sammen med en mulig tilbagerulning af de særlige tiltag rettet mod at lette virksomheder-nes adgang til kredit. En afvikling af de midlertidige tiltag på arbejds- og produktmarkedernebør i alle tilfælde ledsages af en langsigtet reformstrategi og en styrkelse af aktiv arbejdsmar-kedspolitik med fokus på at øge den potentielle vækst og understøtte den finanspolitiske kon-solidering. For så vidt angår de finansielle exitstrategier ventes konklusionerne at bygge viderepå konklusionerne herom fra ECOFIN-mødet i december.

Baggrund

De enkelte EU-lande har som led i håndteringen af den økonomiske kriseiværksat finanspolitiske lempelser, støtteordninger til den finansielle sektor iform af garantier, rekapitaliseringer og – i visse lande – opkøb af dårlige aktiver,målrettet banker og andre finansielle virksomheder samt en række ekstraordinæ-re krisetiltag med virkning på arbejds- og produktmarkederne.For så vidt angår tiltagene på arbejds- og produktmarkederne gælder det bl.a.udvidelser af arbejdsfordelingsordninger, udvidelser i dækning og kompensati-onsgrader for arbejdsløshedsunderstøttelse (særligt i lande med lav dækning ogkompensationsgrad i udgangspunktet), visse ekstraordinære statsstøtteforan-staltninger rettet mod særligt hårdt ramte sektorer (navnlig bilindustrien, turis-meerhvervet og byggebranchen) samt tiltag rettet mod forbedring af ikke-finansielle virksomheders adgang til kredit gennem statslige garantier for virk-somheders lån, eksportkredit o.l.Disse tiltag skal ses i lyset af den europæiske, økonomiske genopretningsplan(EERP), som bl.a. lægger vægt på, at sådanne ekstraordinære tiltag er af midler-tidig karakter. Der er allerede lagt overordnede principper på EU-plan for denfinanspolitiske konsolidering og for en fremtidig tilbagerulning af de finansiellestøtteordninger, og der er nu også et behov for også parallelt hermed at drøfteprincipper for tilbagerulningen af de ekstraordinære tiltag på arbejds- og pro-duktmarkederne.Det bemærkes desuden, at de ekstraordinære støtteforanstaltninger til udvalgtesektorer samt tiltagene vedr. ikke-finansielle virksomheders adgang til kredit ivæsentligt omfang sker indenfor Kommissionens midlertidige ramme for stats-støtte til realøkonomien, som er sat til at udløbe med udgangen af 2010. Deekstraordinære støtteordninger til den finansielle sektor, ydes indenfor rammer-ne af andre specifikke EU-retningslinjer.På baggrund af en tværgående vurdering af landenes konkrete tiltag, ventesECOFIN som bidrag til DER den 25.-26. marts 2010 at drage konklusioner om
4
principper for exit fra de ekstraordinære tiltag på arbejds- og produktmarkeder-ne.ECOFIN ventes samtidig at vedtage separate rådskonklusioner om finansielleexitstrategier ligeledes som input til DER den 25.-26. marts 2010.

Indhold

Konklusionerne vedr. tilbagerulningen af krisetiltagene på arbejds- og produkt-markederne ventes at have følgende hovedindhold:Medlemslandene har på baggrund af krisen iværksat en lang række midlerti-dige tiltag inden for arbejds- og produktmarkederne, som har understøttetbeskæftigelsen og den økonomiske aktivitet i den ekstraordinære krisesitua-tion. Fastholdes de ekstraordinære tiltag for længe, vil det imidlertid kunnehindre omstillingsprocessen mellem sektorer til skade for vækst og beskæfti-gelse.I takt med at den økonomiske situation har stabiliseret sig, er der nu behovfor at vedtage nogle principper for en koordineret tilbagetrækning af de eks-traordinære tiltag, som bør harmonere med de aftalte principper for exitstra-tegier for de finanspolitiske lempelser og de finansielle støtteordninger samtudløbet af de midlertidige rammer for statsstøtte til den reale økonomi medudgangen af 2010. Den konkrete tilbagerulning bør imidlertid afhænge afforholdene i det enkelte land.En afvikling af de midlertidige tiltag på arbejds- og produktmarkederne børledsages af en troværdig langsigtet reformstrategi, som øger den potentiellevækst og understøtter den finanspolitiske konsolidering.De midlertidige støtteordninger til udvalgte sektorer bør rulles tilbage somdet første, idet der er tale om tiltag, som indebærer de største risici for for-vridninger af konkurrencen og effektiviteten i det indre marked. Mere per-manente ordninger, der understøtter omstillingen til ny teknologi og grønne,bør finde sted inden for de normale rammer for statsstøtte.Tilbagerulningen af tiltag rettet mod at forbedre virksomhedernes adgang tilkredit bør afhænge af udviklingen i det finansielle system og kreditformid-lingen. Det vil kræve særlig årvågenhed, herunder et særligt fokus på små ogmellemstore virksomheder.De ekstraordinære tiltag på arbejdsmarkedet kan forhindre omstillingenmellem sektorer og mindske den potentielle vækst, hvis de forbliver i spilfor længe. Tiltagene bør tilbagerulles når opsvinget har bidt sig fast. Kom-missionens seneste prognose indikerer, at midten af 2010 kan være et rele-vant tidspunkt at begynde tilbagerulningen af de ekstraordinære arbejdsmar-kedstiltag. Tilbagerulningen bør ledsages af et fokus på omskoling, aktive-ring o.l. som kan understøtte omstillingen på arbejdsmarkedet.De midlertidige tiltag rettet mod specifikke sektorer bør således tilbagerullesførst, fulgt af en tilbagerulning af de ekstraordinære arbejdsmarkedstiltag ogen mulig afvikling af de særlige tiltag for at lette virksomhedernes adgang tilkredit.De planlagte ECOFIN-konklusioner vedr. finansielle exitstrategier ventes atligge i forlængelse af rådskonklusionerne herom fra ECOFIN-mødet i december2009. Disse konklusioner lagde vægt på vigtigheden af en gensidig informati-
5
onsudveksling og koordinering af de enkelte landes finansielle exitstrategier forat mindske negativ spill-over, om end den konkrete exit i landene vil afhænge afde nærmere omstændigheder på de finansielle markeder, og derfor ikke nød-vendigvis vil ske samtidigt i alle lande. Der er enighed om at blandt de forskelli-ge støtteordninger til den finansielle sektor, bør garantiordningerne, som er demest forvridende, tilbagerulles før rekapitaliseringer og opkøb af dårlige aktiver.De ventede ECOFIN-konklusioner vil derudover muligvis gå nærmere ind istatus for de enkelte nationale garantiordninger, som situationen ser ud nu, ogmuligvis være mere konkret vedrørende hvilke forhold og udviklinger på definansielle markeder, der kan bruges som pejlemærker for den konkrete timingaf exit fra de finansielle støtteordninger.

Hjemmelsgrundlag

Ikke relevant.

Nærhedsprincippet

Ikke relevant.

Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om sagen.

Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

Sagen har ikke direkte konsekvenser for gældende dansk ret.

Statsfinansielle konsekvenser

Sagen har ikke direkte statsfinansielle konsekvenser.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Sagen har ikke direkte samfundsøkonomiske konsekvenser.En koordineret exit i EU-landene på det beskrevne grundlag fra de ekstraordi-nære krisetiltag på arbejds- og produktmarkedet og fra de finansielle støtteord-ninger forventes at understøtte et økonomisk opsving og mindske de forvriden-de effekter af de ekstraordinære krisetiltag for effektiviteten og konkurrencen idet indre marked.

Høring

Sagen har ikke været i ekstern høring.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Folketingets Europa-udvalg fik den 27. november 2009 forelagt ECOFIN’skonklusioner vedr. finansielle exitstrategier til orientering, som led i fremlæggel-sen af dagsordenen for ECOFIN-mødet den 2. december 2009. Sagen vedr.exitstrategier fra krisetiltagene på arbejds- og produktmarkederne har ikke tidli-gere været forelagt Folketingets Europa-udvalg.

Holdning

Foreløbig dansk holdningRegeringen støtter en koordineret exitstrategi for EU-landenes finansielle støt-teordninger og ekstraordinære tiltag på arbejds- og produktmarkederne, og ven-
6
tes at kunne støtte ECOFIN-konklusioner herom med de ovenfor beskrevnebudskaber.Det er vigtigt at støtte en gensidig informationsudveksling og koordinering af deenkelte landes finansielle exitstrategier afpasset de nærmere omstændigheder ide enkelte lande, og at man bør fokusere på at tilbagerulle de mest forvridendefinansielle støtteordninger først.Det er også vigtigt, at de midlertidige tiltag på arbejds- og produktmarkederneiværksat på baggrund af den ekstraordinære krisesituation, særligt politikker påarbejdsmarkedsområdet, der midlertidigt reducerer arbejdsudbuddet, afløses afmere langsigtede reformer, der sikrer en strukturel styrkelse af arbejdsudbuddetog dermed understøtter vækst og beskæftigelse samt den finanspolitiske konso-lidering.Andre landes holdningDer ventes generel opbakning til ECOFIN-konklusioner med de ovenfor be-skrevne budskaber.