Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del Bilag 128
Offentligt
795819_0001.png
795819_0002.png
795819_0003.png
795819_0004.png
795819_0005.png
5. februar 2010
Samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 16. februar 2010Dagsorden 1. udgave
1.
Revisionsrettens årsberetning om budget gennemførelsen i 2008RådsanbefalingerKOM-dokument foreligger ikkeImplementering af Stabilitets- og Vækstpagten: Proceduren for ufor-holdsmæssigt store underskud for Malta, Letland, Litauen, Ungarn, Polenog RumænienRådskonklusioner og henstillingerKOM-dokument foreligger ikkeImplementering af Stabilitets- og Vækstpagten: Proceduren for ufor-holdsmæssigt store underskud for GrækenlandRådskonklusioner og pålægKOM-dokument foreligger ikke(Evt.) Statistik - GrækenlandHandlingsplanKOM-dokument foreligger ikkeDet Indre Marked - ServicedirektivRådskonklusionerKOM-dokument foreligger ikkeUdnævnelse af ny næstformand for Den Europæiske CentralbankRådsindstillingKOM-dokument foreligger ikkeEventuelt
2.
3.
4.
5.
6.
7.
2
Der fremsendes dokumenter vedrørende følgende dagsordenspunkt, som skøn-nes at vedrøre Erhvervsudvalgets ansvarsområde:5.Det Indre Marked - Servicedirektiv
3
Dagsordenspunkt 5:Resumé
Det indre marked – servicedirektivet
ECOFIN ventes på det kommende rådsmøde at vedtage rådskonklusioner om en udvidelse ogstyrkelse af det indre marked. Formålet med konklusionerne er navnlig at sætte fokus på detindre marked for tjenesteydelser og behovet for markedsovervågning. I relation til tjenesteydelserfremhæves især behovet for en snarlig gennemførelse af servicedirektivet i alle medlemsstater ogvigtigheden af den igangsatte gensidige evalueringsøvelse. I relation til markedsovervågningfremhæves bl.a. behovet for lanceringen af flere uddybende undersøgelser af markeder, der ikkesynes velfungerende.Baggrund
Servicedirektivet blev vedtaget i Rådet (konkurrenceevne) i 2006 og skulle væreimplementeret senest den 28. december 2009. Formålet med direktivet er atsikre et mere velfungerende indre marked for tjenesteydelser, dels ved at fjernehindringer for etableringsfriheden for tjenesteydere, og dels ved at fjerne hin-dringer for den frie udveksling af tjenesteydelser mellem EU's medlemslande.Derudover skal direktivet sikre den fornødne retssikkerhed, både for dem derleverer tjenesteydelser og dem, der modtager tjenesteydelser.Indhold
ECOFIN forventes på rådsmødet den 16. februar 2010 at vedtage rådskonklu-sioner om en udvidelse og styrkelse af det indre marked. Konklusionerne sætternavnlig fokus på tjenesteydelser i det indre marked, herunder servicedirektivet,og markedsovervågning.Der henvises indledningsvis i konklusionsudkastet til, at det indre marked harresulteret i en række fordele i forhold til vækst og beskæftigelse. Det pointeressamtidig, at potentialet i det indre marked stadig ikke er fuldt udnyttet, og at enforøgelse og styrkelse af det indre marked skal være et af hovedmålene i EU2020 strategien.ECOFIN hilser en opdatering af det indre marked velkommen, hvilket Barrosohar tilkendegivet sin forpligtelse til i de politiske retningslinjer for den kommen-de Kommission. ECOFIN ser frem til den annoncerede pakke for fremtidensindre marked, der på passende vis bør tage højde for den kommende indre mar-kedsrapport, som Mario Monti er blevet bedt om at udarbejde.Det indre marked for tjenesteydelser fremhæves som et nøgleelement til at sikrebl.a. konkurrencedygtige priser og fremme af konkurrenceevnen samtidig med,at der peges på, at den mangelfulde gennemførelse af direktiver er en af grunde-ne til, at integrationsprocessen stadig ikke er komplet, og at der derfor er behovfor en omfattende og ambitiøs implementering af servicedirektivet. ECOFINopfordrer de medlemsstater, der endnu ikke har implementeret direktivet, til atgøre deres for at afslutte arbejdet. Potentialet vedr. service-direktivet bør udnyt-tes fuldt ud, og ECOFIN imødeser en evaluering af implementeringen samt enøkonomisk vurdering af betydningen af service-direktivet for det indre marked.I relation til servicedirektivet fremhæves desuden potentialet i den gensidig eva-lueringsøvelse, der er påbegyndt i januar 2010, herunder at den kan bidrage til at
4
fjerne reguleringsmæssig ineffektivitet, identificere bedste praksis på regule-ringsområdet og passende nye initiativer til at udvide og styrke det indre mar-ked.ECOFIN’s støtte til markedsovervågning og mere intelligente reguleringsinitia-tiver samt behovet for supplerende moderne erfaringsbaserede værktøjer under-streges og forbindes med EU 2020-strategien. Bedre regulerings-initiativerfremhæves, herunder udviklingen af konsekvensanalyser samt simplificering ogreduktioner af de administrative byrder i relation til lovgivningsmæssige og ikke-lovgivningsmæssige initiativer.ECOFIN opfordrer desuden Kommissionen til at færdiggøre udestående un-dersøgelser, lancere flere uddybende markedsovervågningsundersøgelser inden-for sektorer, der viser tegn på at fungere dårligt samt samle mere erfaring i mar-kedsovervågningsimplementering i tæt samarbejde med medlemsstaterne ogEPC. Kommissionen opfordres desuden til ultimo 2010 at afrapportere ommarkedsovervågning og om, hvorvidt undersøgelserne bidrager til en udvidet ogstyrket indre markeds-dagsorden.Afslutningsvist anerkender ECOFIN betydningen af EU’s statsstøtteregler somet vigtigt værktøj til at forhindre forvridninger i samhandelen og til at styrkekonkurrencen på det indre marked. ECOFIN noterer sig, at de midlertidigerammebestemmelser for statsstøtte, som er iværksat som følge af den aktuelleøkonomiske og finansielle krise, udløber med udgangen af 2010, og hilser vel-kommen, at Kommissionen løbende bestræber sig på at implementere statsstøt-tereglerne på en måde som understøtter et velfungerende indre marked.Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres i forbindelse med rådskonklusionerne.Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Rådskonklusionerne har ingen konsekvenser i forhold til gældende ret.Statsfinansielle konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke statsfinansielle konsekvenser.Samfundsøkonomiske konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser menet bedre fungerende indre marked vil understøtte vækst og beskæftigelse.Høring
Der er ikke foretaget en høring af rådskonklusionerne.Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Rådskonklusionerne har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5
Holdning
Foreløbig dansk holdningDanmark kan generelt støtte udkastet til rådskonklusioner og de forventedebudskaber om behovet for fremover at fokusere på en udvidelse og styrkelse afdet indre marked, vigtigheden af servicedirektivets implementering i medlems-staterne, den efterfølgende gensidige evalueringsproces og den økonomiskeevaluering af service-direktivets betydning for det indre marked samt vigtighe-den af markedsovervågning. Danmark lægger vægt på statsstøttereglerne ogdisses betydning for et velfungerende indre marked uden forvridning af sam-handel og konkurrence.Andre landes holdningDet forventes, at alle medlemsstaterne generelt vil kunne støtte rådskonklusio-nerne.