Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del Bilag 120
Offentligt
792855_0001.png
792855_0002.png
792855_0003.png
25. januar 2010
Eksp.nr./

Status på forhandlingerne om direktivforslag om hedge- og kapital-

fonde (AIFM-direktivet)

Indledning

Kommissionen fremsatte i april 2009 forslag til direktiv om regulering afog tilsyn med forvaltere af alternative investeringsfonde, herunder kapi-tal- og hedgefonde. Direktivforslaget har været behandlet i rådsarbejds-gruppen under det tjekkiske, det svenske og nu under det spanske for-mandskab.Direktivet indeholder blandt andet bestemmelser om godkendelse og au-torisation af forvaltere samt åbenhed om centrale økonomiske forhold ide alternative investeringsfonde.Som opfølgning på tidligere orienteringer af Folketingets Europaudvalgom status på forhandlingerne om AIFM-direktivet, oversendes hermed tiludvalgets orientering en status for forhandlingerne, efter at Spanien harovertaget EU-formandskabet.

Forhandlingerne i rådsarbejdsgruppen

Der har den 14.-15. januar 2010 været afholdt et første møde i rådsar-bejdsgruppen under det spanske formandskab. Udgangspunktet for for-handlingerne var det seneste svenske kompromisforslag.Der forventes fortsat et resultat, der på en række punkter er i overens-stemmelse med det danske indspil om øget åbenhed og ansvarlighed påkapitalmarkederne i Europa fra november 2008. Fondenes forvaltere skalsåledes godkendes og registreres, før de og deres fonde kan operere i EU,og der stilles krav til forvalterne som led i godkendelsen, herunder kravom oplysninger til investorerne og myndighederne om investeringsstrate-gi, gældseksponering o.l. Dette er positivt, og samtidig er det vigtigt atunderstrege, at fonde ikke kan omgå regulering ved ikke at have en for-valter, idet fonden i så fald selv vil være omfattet af tilsvarende krav.Spørgsmål om anvendelsesområde og regulering af tredjelandsfonde erimidlertid endnu ikke afklarede.På det specifikke område, der vedrører direktivets bestemmelser om op-lysningskrav i forbindelse med overtagelse af især børsnoterede virksom-
2/3
heder, er det vurderingen, at det er vanskeligt at finde tilstrækkelig op-bakning til den danske holdning. Danmark har ønsket, at forvalteren afkapitalfonden skal give oplysninger til den overtagne virksomhed, densaktionærer og arbejdstagerrepræsentanter i forbindelse med kapitalfondesopnåelse af kontrol med virksomheder. Modsat Kommissionens oprinde-lige forslag, indeholder forslaget nu meget få krav vedr. overtagelse afbørsnoterede virksomheder, jf. også tidligere orientering til udvalget.Rapporten om AIFM-direktivet fra EU-parlamentet er mere på linie medønskerne i det danske indspil, men det er sandsynligt, at kravene omåbenhed og gennemsigtighed i relation til virksomhedsovertagelser ikkebliver ligeså vidtgående i det endelige direktiv, som det er ønsket fradansk side. Regeringen vil fortsat arbejde for at styrke direktivet på dettepunkt, herunder gennem kontakt til Europa-Parlamentet.Danmark har i dag en række særlige regler i forhold til virksomhedsover-tagelser for børsnoterede selskaber, herunder f.eks. regler om, at der skalgives oplysning om påtænkte udbyttebetalinger fra den overtagne virk-somhed samt forbud mod indgåelse af aftaler om bonus og lignende mel-lem den overtagende virksomhed og ledelsen i den virksomhed, der over-tages. Reglerne blev indført i forbindelse med åbenhedspakken i 2007 oggælder generelt ved overtagelser af børsnoterede selskaber – ikke kunhvor et børsnoteret selskab overtages af en kapitalfond, der administreresaf et administrationsselskab (AIFM).AIFM-direktivet er i udgangspunktet udformet som et totalharmonise-ringsdirektiv. Hvis der i det endelige direktiv ikke indgår oplysningskrav,der svarer til de nuværende danske regler vedr. virksomhedsovertagelser,er der derfor en risiko for, at Danmark ikke vil kunne bibeholde sådanneregler, når det gælder virksomhedsovertagelser, som foranstaltes af kapi-talfonde.Regeringen vurderer derfor, at det på nuværende tidspunkt i forhandlin-gerne er nødvendigt at arbejde for, at direktivet konkret giver mulighedfor at bibeholde eksisterende nationale regler i forhold til virksomheds-overtagelser.En mulig løsning vil være at få præciseret i direktivet på passende vis, atmedlemslandene kan fastholde strammere nationale regler for så vidt an-går krav i forbindelse med virksomhedsovertagelser, end de, der er inde-holdt i det endelige AIFM-direktiv. Kommissionen har tilkendegivet enforståelse for det potentielle danske problem i relation til eksisterendedansk lovgivning. Regeringen arbejder for at sikre en afklaring af dettemed henblik på at opnå, at den nuværende danske lovgivning kan beva-res.
3/3

Den videre proces

Det spanske formandskab forventes på baggrund af de hidtidige forhand-linger i rådsarbejdsgruppen at udsende et kompromisforslag om hele elleren række centrale elementer i direktivet i slutningen af januar.Direktivet forventes indtil videre forelagt ECOFIN-rådet den 16. marts2010.