Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del Bilag 116
Offentligt
787161_0001.png
787161_0002.png
787161_0003.png
787161_0004.png
DI
Den 5. januar 2010Raa
IDÉ-programmet- InnovationiDansk EksportvirksomhederMindre og mellemstore danske eksportvirksomheder skal til-bydes et innovationstjek.Produktiviteten i Danmark falder, og vi sakker bagud på inno-vationsområdet. Krisen betyder, at markederne forsvinder ogkapitalgrundlaget for innovation fortoner sig i horisonten. In-novation har aldrig været sværere og mere nødvendigt end ligenu.Det kan især for mindre og mellemstore virksomheder være enudfordring at løfte innovationsprocessen alene. Det er veldo-kumenteret, at der i mindre virksomheder ofte er mangel påtid, kapital og viden til for alvor at løfte de gode ideer og inno-vationen.For de danske eksportvirksomheder skærpes konkurrencen dagfor dag. Globalisering og ambitiøse asiatiske konkurrenter erikke noget, der venter ude i fremtiden. Sådan ser hverdagenallerede ud.Mange mindre virksomheder risikerer at blive ramt af en glo-bal innovationsmur hurtigere end vi aner, hvis nyudvikling ogide-skabelse ikke får fart.Det danske innovationssystem skal hjælpe virksomheder medadgang til viden og kapital, når de ikke kan selv eller hvis inno-vationsprojekter er højrisikofyldte.DI’s nye innovationsundersøgelse viser, at alt for mange virk-somheder er fanget i et vakuum mellem innovationsbehovet ogdet offentlige innovationssystem.Der er tale om mindre og mellemstore virksomheder med eks-port uden særlig innovationserfaring og umiddelbare ressour-cer til at løfte opgaven, men som har et fornuftigt kommercieltSagsnr.:
ståsted og potentialet til at udvikle en global forretning. Defravælger innovationssystemet på grund af manglende kend-skab, ressourcer, bureakrati-fobi eller fordi deres behov for vi-den ikke umiddelbart findes blandt offentlige videninstitutio-ner.Vi må ikke ”tabe den gruppe af virksomheder på innovations-gulvet”, når potentialet for sunde forretninger og arbejdsplad-ser i fremtiden er store. Det er så at sige lavthængende frugterfor det danske samfund at plukke.Årets globaliseringsforhandlinger har omsider givet os én ind-gang til innovationssystemet. Det vil uden tvivl gøre mulighe-derne for de virksomheder, der kender deres udfordringer ogbehov mere åbenbare.For de virksomheder, hvor udfordringer og innovationsbehovikke er hugget i granit, skal der noget andet og hurtigere til. Devirksomheder har behov for et grundigt innovationstjek, derkan sætte spot på de udfordringer og muligheder, der findes ivirksomheden for at løfte innovationen.Innovation er "det kommercielle resultat af nye eller forbedre-de produkter, services, processer eller koncepter". Der er man-ge veje til at løfte innovationen i den enkelte virksomhed. Ek-sempler herpå kan være ny teknologi, design, forskning, pro-duktudviklingsmetoder, særlig kompetenceudvikling af medar-bejdere eller nye forretningsmodeller.Innovation sker kun, hvis tre betingelser er til stede: At der eret markeds- og forretningsmæssigt behov, at det er en økono-misk nødvendighed for den enkelte virksomhed og at der eksi-sterer en videnmæssig eller teknologisk mulighed. Uden behov,nødvendighed og mulighed ingen innovation. Hvis én af de treikke er til stede vil summen blive nul. Det er årsagen til, at vi ide seneste par år har tabt innovationskadence i det samledeerhvervsliv. Nødvendigheden har simpelthen ikke været til ste-de hos rigtigt mange virksomheder og det kan være ekstremtkompliceret at se muligheder. Derfor kan øget erkendelse afinnovationens nødvendighed være en vigtig forudsætning formange virksomheder.Forslag:Der etableres et program forInnovationiDanske Eksportvirk-somheder kaldetIDÉ-programmet.For hvem?IDÉ-programmeter for danske virksomheder med færre end250 ansatte med en nuværende eksportandel på mere end 15procent af omsætningen.Hvad?IDÉ-programmetgiver virksomheden adgang til et innovati-onstjek af innovationsrådgivere i op til 40 timer. Innovations-
2
tjekket skal have nyudvikling med henblik på øget globalt salgsom formål. Det er virksomheden, der vurderer hvordan inno-vationstjekket gennemføres og hvad indholdet skal være, mende indholdsmæssige rammer for tjekket er en gennemgang,vurdering og rådgivning vedrørende handlingsmuligheder iforhold til:Behovsafklaring: Hvor er mulighederne, og hvad harden enkelte virksomhed konkret behov for at forbedreeller ny udvikle?Innovationsprocessen (ide, udvikling, patentering, pro-totyper, produkter, produktion, services, salg, koncept-udvikling, markedsføring)Innovationstyper(teknologi,kompeten-ce/medarbejdere, brugere/kunder, leverandører, åbeninnovation, design)Øget produktivitetAdgang til ny kapitalRekruttering og/eller uddannelse af medarbejdereInnovationsledelse og organisation (projektteams,mangfoldighed, kreativitet)Hvordan?Virksomheder med under 250 ansatte og en eksportandel over15 procent vælger i udgangspunktet selv hvem der udfører in-novationstjekket. Der kan være tale andre virksomheder, priva-te rådgivere eller offentlige videninstitutioner, som har erfa-ring med gennemførelse af innovationstjek og -udvikling i pri-vate virksomheder, og som samtidig har en tilstrækkelig ogfleksibel organisatorisk kapacitet (minimum 10 ansatte - even-tuelt i konsortier). De organisationer, der gennemfører innova-tionstjekket udvælges gennem prækvalificering på baggrund afstørrelse (min. 10 ansatte) og dokumenteret erfaring med in-novations- og teknologirådgivning.Innovationstjekket gennemføres til en fast pris på 1500 kr. pr.time (incl. moms).Virksomheder der ønsker at benytteIDÉ-programmetsenderen underskrevet erklæring med information om antal ansatteog eksportandel i seneste regnskabsår til administratoren, derinden 3 arbejdsdage godkender virksomheden til innovations-tjek.Herefter laver virksomheden en aftale efter en standardkon-trakt med innovationsrådgiveren omkring den konkrete gen-nemførelse af innovationstjekket. Denne aftale sendes til ad-ministrator.Innovationstjekket skal tilrettelægges, så det udgør et afsluttetforløb, hvor virksomheden opnår konkrete værktøjer og resul-tater inden for de timer, der er afsat til innovationstjekket. Detskal af konktrakten mellem virksomheden og rådgiveren klartfremgå, hvilke resultater innovationstjekket skal munde ud i.
3
Herefter gennemføres innovationstjekketVirksomheden betaler rådgiveren for innovationstjekket og fårrefunderet udgifterne af administratoren.Virksomheden og rådgiveren forpligter sig til at besvare etspørgeskema om forløbet og hvilke evt. opfølgningstiltag, dergøres. Administrator planlægger og gennemfører dette. Spør-geskema skal anvendes til at opsamle ny viden om innovationblandt deltagerne samt vurdering af programmets effekt.Finansiering og omkostningerEt innovationstjek kan udføres på op til 40 timers ekstern råd-givning til en timeløn på 1500 kroner inkl. overhead.Der gennemføres i alt 750 innovationstjek, og programmet lø-ber indtil disse er gennemført, hvorefter der tages stilling tilbehov for videreførelse. De samlede omkostninger til innovati-onstjek er derfor maksimalt 45 mio. kr.Hertil kommer massiv markedsføring af initiativet i samarbej-de med erhvervs- og brancheorganisationer. Der bør afsættes 5mio. kr. hertil.Samlet pris: 50 mio. kr.Hvordan adskiller dette sig fra andre initiativer?Forsøgsprojektet med Innovationsagenter under RTI er det ini-tiativ, der ligger tættest op ad IDE-programmet. IDE-programmet adskiller sig ved at fokusere på globale virksom-heder med potentiale (innovation og eksport), være landsdæk-kende, nuliggøre et grundigt innovationstjek og særligt ved, atdet er virksomheden, der vælger rådgiveren.
4