Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del Bilag 116
Offentligt
787160_0001.png
787160_0002.png
787160_0003.png
787160_0004.png
787160_0005.png
787160_0006.png
787160_0007.png
787160_0008.png
787160_0009.png
Organisation for erhvervslivet
Januar 2010
MMV’erne skal øgeinnoVationenAF CHEFKONSULENT RASMUS ANDERSKOUV, [email protected]
På trods af, at de mindre og mellemstore virksomheder fastholder innova-tionsniveauet under krisen, skal flere op i et endnu højere innovationsgear,hvis vi ikke fortsat skal tabe terræn til konkurrenterne. Det er især eksport-virksomhederne, der mener at innovation er vigtig, som er innovationsaktiveog efterspørger hjælp til innovationsarbejdet. Den får de ikke i det offentligeinnovationssystem.
Danske virksomheder har et godt udgangspunkt for at omstille sig til nyeglobale forretningsmuligheder. Vi har en høj andel af up-market eksportog mange innovative virksomheder. Men vi taber også kadence. Voresvækst i produktivitet og innovationsevne1er lav.
Virksomhederne trodser krisenPct.
<Spørgsmål?Hvordan har virksomhedens samlede investe-ringer i innovation ændret sig i det seneste år?KildeDI’s MMV-panel, november 2009.
6050403020100
Faldet mereend 20 pct.
Faldet mellem10 og 20 pct.
Uændret( + / - 10 pct.)
Steget mellem10 og 20 pct.
Steget mereend 20 pct.
Ved ikke
1
nnovation i denne sammenhæng er det kommercielle resultat af nye eller forbedrede produkter, services, processer eller Ikoncepter.
MMV’erne skal øge innoVationen
Di inDsigtJanuar 2010
siDe 2
Virksomhederne trodser krisen, når det kommer til de konkrete inve-steringer i innovation. Over halvdelen af virksomhederne fastholderniveauet fra tidligere år. Og der er tilmed 10 procent flere virksomheder,der øger investeringerne end der er virksomheder, der har været nødt tilskrue ned for innovationsambitionerne.
InnovatIonens sande tIlstand2
Det går rigtig godt …På det seneste European Innovation Scoreboard ligger Danmarknummer fire.aVi er det land i Europa-15 med næsthøjest andel af såkaldte up-mar-ket produkter i eksporten.b
… og rigtig skidtVi har den næstlaveste produktivitetsvækst i OECD.cSom det eneste land i EU har vi nulvækst i andelen af innovative virk-somheder over de seneste fem år.d
Innovationsanalyser peger på, at det især er blandt mindre og mellem-store virksomheder, at der er potentiale til at løfte innovationen markant.3Yderligere viser en helt ny undersøgelse, at eksportvirksomheder har enhøjere produktivitet – og bedre forudsætning for innovation – end andre.4Der er således god grund til at rette blikket mod de mindre og mellem-store virksomheders innovationsarbejde for at se på hvad der skal tilfor at løfte innovationen. Særligt kan der være vækstmuligheder i at senærmere på de eksporterende virksomheder.
Der er behov for innovation blandtMMV’erne
2
a ilder: European Innovation Scoreboard 2008, PRO INNO Europe 2009. b Up-market andel af eksporten i EU-15 landene. KcDI Indsigt, september 2009. Målt over perioden 1995-2008. Danmark styrket ud af krisen, Regeringens Vækstforum d2009. Målt over perioden 2001-2006. European Innovation Scoreboard 2008, PRO INNO Europe 2009.3 Innovation i Danmark, Økonomi- og Erhvervsministeriet, 2008.4 Den danske produktivitetsudvikling, Økonomi- og Erhvervsministeriet, 2009.
MMV’erne skal øge innoVationen
Di inDsigtJanuar 2010
siDe 3
uudnyttet innovationspotentiale<AfgørendeStorNogenLilleIngenVed ikke
Spørgsmål?Hvilken betydning har innovation for jeres virk-somheds udviklling og overlevelse i fremtiden?
Eksporterende virksomheder
Ikke-eksporterende virksomhederKildeDI’s MMV-panel, november 2009.
0
10
20
30
40
50Pct.
Samlet finder 55 pct. af virksomhederne, at innovation har enten storeller afgørende betydning for virksomhedens udvikling og overlevelse ifremtiden mens 19 pct. finder, at innovationen har ingen eller lille betyd-ning. Ser man specifikt på eksportvirksomhederne finder 75 pct., at in-novation har stor eller afgørende betydning. Der er markant stor forskelpå eksportvirksomhederne og de øvrige, hvor er det er 39 pct., der menerat innovation har stor eller afgørende betydning.
Innovation er vigtigere for eksport-virksomheder
strategierne følger innovationens betydningNejNej, men vi overvejer detJa, i ledelsesgruppenJa, den er mundtligt kommunikeret ud til relevante medarbejdereJa, den er skriftligt kommunikeret ud til relevante medarbejdere32 pct.17 pct.25 pct.20 pct.6 pct.
<Spørgsmål :Har virksomheden en strategi for hvordan, der arbejdes med innovation ?KildeDI’s MMV-panel, november 2009.
Når det gælder innovationsstrategier bekræftes tendensen fra innovati-ons betydning. Godt halvdelen af virksomhederne har en strategi, mensknap hver femte virksomhed overvejer det.Der er således god sammenhæng mellem virksomhedernes investeringerog strategiske vurdering af innovations betydning. Det er i den sammen-hæng vigtigt at bemærke, at undersøgelsen også viser, at næsten halvde-len af virksomhederne i dag ikke har en innovationsstrategi samt at 45pct. ikke eksplicit kan sige, at innovation har stor eller afgørende betyd-ning for virksomhedens udvikling.Halvdelen prioriterer innovationmeget højt
MMV’erne skal øge innoVationen
Di inDsigtJanuar 2010
siDe 4
Undersøgelsen viser endvidere, at der i 35 pct. af virksomhederne anven-des mindre end 3 pct. af omsætningen til aktiviteter, der skal føre til øgetinnovation, mens 71 pct. anvender mindre end 10 pct. af omsætningen.Virksomhedernes vurdering af innovations betydning, behovet for in-novationsstrategier og faktiske investeringsniveau understøtter, at derer et uudnyttet innovationspotentiale blandt de mindre og mellemstorevirksomheder. For den enkelte virksomhed og det politiske system erder mange muligheder for at styrke innovationsmulighederne. Det kanhandle om alt fra rekruttering af de rette medarbejdere over skattefor-hold til sektorspecifik regulering. Andre muligheder findes i det danskeinnovationssystem.Mange veje til innovation
det danske InnovatIonssystem
Det danske innovationssystem består af institutioner, ordninger og pro-grammer, hvis formål er at understøtte øget innovation i erhvervslivet.Indsatsen spænder vidt fra vejledning om forskellige innovationsmulig-heder over støtte til innovationstiltag til samarbejde med danske viden-institutioner.5En række af tilbuddene i innovationssystemet er særligtmålrettet de mindre og mellemstore virksomheder.
Innovationssystemet er til for virk-somhedernes skyld
MMV’erne bruger ikke innovationssystemetJaNejVed ikke18 pct.80 pct.2 pct.
<Spørgsmål :Har virksomheden søgt viden og/eller støtte i offentlige innovationsprogrammer eller ordnin-ger i løbet af de sidste 3 år ? KildeDI’s MMV-panel, november 2009.
Mindre end hver femte virksomhed har søgt hjælp i innovationssystemet.Det kan tyde på, at MMV’erne enten ikke har behov for støtte til inno-vation eller ikke finder tilbuddene i innovationssystemet relevante ogattraktive. Det er derfor interessant at se nærmere på hvorfor MMV’ernei så udpræget grad fravælger innovationssystemet.
5
n arbejdsgruppe under Videnskabsministeriet har i 2008 for første skabt et samlet overblik over innovationssystemet. Det Efindes på: http://www.fi.dk/innovation/vejviser-til-privat-forskning-og-innovation/vejviser-til-innovationstilbud.
MMV’erne skal øge innoVationen
Di inDsigtJanuar 2010
siDe 5
Det hemmelige og besværlige innovations-system<For meget bureaukratiAnsøgningsprocedurerne er for besværlige,ift. hvad vi kan få ud af detHar ikke noget kendskab til offentligeinnovationsprogrammerDet er svært at finde frem til den rette ordning og søgekanalUklarhed om hvordan vi skal komme igangDer er ikke adgang til den nødvendige kapitalDer stilles krav om, at projektet skal udføres i samarbejdemed andre virksomheder eller institutionerDer stilles krav om, at den opnåede viden i forbindelsemed projektet skal stilles til rådighed for andreVi vil helst selvVirksomheden har ikke noget behovVi har ikke fundet de rette samarbejdspartnereIngen af de ovenståendeVed ikke
Spørgsmål?Hvorfor har virksomheden ikke brugt offentlige ordninger ?
Eksporterende virksomheder
Ikke-eksporterende virksomhederKildeDI’s MMV-panel, november 2009.
0
10
20
30
40
50Pct.
Når man skelner mellem eksport og ikke-eksportvirksomheder er derganske stor forskel på årsagerne til, at man ikke har brugt det offentligeinnovationssystem. Bemærkelsesværdigt er det, at hver fjerde ikke-eksporterende virksomhed ikke har noget behov, mens det blot gør siggældende for 13 pct. af eksportvirksomheder. I disse virksomheder erbehovet for hjælp til innovation altså noget større.Til gengæld er eksportvirksomheder markant mere kritiske over for deeksisterende offentlige innovationsordninger for så vidt angår manglendekendskab til muligheder, svær gennemskuelighed og besværligheder medansøgninger og bureaukrati.Det tyder således på, at MMV’erne kan få stor gavn af, at det er politiskbesluttet at etablere én indgang til innovationssystemet, hvor virksomhe-derne kan få hjælp til at overskue mulighederne.Undersøgelsen peger endvidere på, at eksportvirksomheder i højere gradefterspørger hjælp til innovation end andre virksomheder, men i udpræ-get grad ikke finder det i innovationssystemet.
Eksportvirksomheder efterspørgerhjælp til innovation …
… Men finder den ikke i innovations-systemet
MMV’erne skal øge innoVationen
Di inDsigtJanuar 2010
siDe 6
vIrksomhedernes udfordrInger
Det er ofte sværere for mindre virksomheder at løfte innovationsudfor-dringerne selv end det er for de store. Derfor kan det være relevant ognødvendigt for virksomhederne med eksternt samarbejde, rådgivningom nye muligheder eller hjælp i innovationssystemet.
Mangel på gode ideer, tid , kapitalog kompetencer<Kapital og finansiering til innovationsprojekterTidMedarbejdernes kompetencer til at udføre innovationLedelsesmæssige kompetencer til at gennemføreinnovationsprojekterGode idéerViden om kundernes behovInvesteringer i produktionsapperatetViden om nye markederAdgang til ny teknologiFinde samarbejdspartnere med ny videntil at gennemføre innovationAdgang til god rådgivningAdgang til viden og rådgivning om designMangel på kvalificeret arbejdskraftAdgang til ny viden på offentlige videninstitutioner(universiteter, GTS'ere mv.)Ingen af de ovenståendeVed ikke
Spørgsmål?Hvor er de største udfordringer i at styrke arbejdet med innovation i din virksomhed ?
Eksporterende virksomheder
Ikke-eksporterende virksomhederKildeDI’s MMV-panel, november 2009.
0
10
20
30
40
50Pct.
Virksomhedernes største udfordringer for øget innovation er mangelpå gode ideer, tid, kapital og kompetencer. Når det gælder manglen påkompetencer er det både blandt medarbejdere og ledelsen, at virksom-hederne efterspørger mere viden om innovation. Også når det gældervirksomhedernes innovationsudfordringer er der ganske stor forskelpå de ikke-eksporterende og de eksporterende virksomheder. Særligthar en større andel af de eksporterende virksomheder udfordringer påde væsentlige områder, der er nævnt ovenfor. Der er mere end 20 pct.flere eksportvirksomheder, der ser adgang til kapital og ledelsesmæssigekompetencer som udfordringer end blandt de ikke-eksporterende. Tilgengæld er der flere af de sidstnævnte, der efterspørger flere gode ideer.Samarbejdspartnere kan være en vigtig kilde for især mindre virksom-heder til at indhente ny viden om innovation. Også på dette område harflere eksportvirksomheder udfordringer end de ikke-eksporterende.Eksportvirksomhederne har til gengæld lettere ved at finde de rette råd-givere.
Virksomhedernes innovationsudfor-dringer
MMV’erne skal øge innoVationen
Di inDsigtJanuar 2010
siDe 7
innovative samarbejdspartnere<Kunder / kundevirksomhederLeverandørvirksomhederGodkendte Teknologiske Serviceinstitutter(f.eks.Teknologisk Institut, Force, Delta)Private fagspecifikke konsulenter(f.eks. teknisk rådgivning)Universiteter og offentlige forskningsinstitutionerPrivate ledelses- og procesrådgivereDesignrådgivereForsknings- og udviklingssamarbejdemed andrevirksomhederVirksomheden har ikke eksternesamarbejdspartnere på dette områdeUddannelsesinstitutioner (ikke universiteter)AndreVed ikke
Spørgsmål?Hvilke eksterne samarbejdspartnere har/bruger virksomheden på innovationsområdet ?
Eksporterende virksomheder
Ikke-eksporterende virksomhederKildeDI’s MMV-panel, november 2009.
0
10
20
30
40
50
60Pct.
Virksomhederne bruger primært de nære samarbejdspartnere somkunder og leverandører som kilde til innovation, mens de ofte mere om-kostningskrævende tiltag som brug af eksterne konsulenter og offentligevideninstitutioner kommer lige efter. Samlet set bruger 22 pct. af virk-somhederne slet ikke samarbejdspartnere i innovationssammenhæng,men der er stor forskel på eksportvirksomhederne og de øvrige.Eksportvirksomhederne har generelt flere samarbejdsrelationer end deøvrige virksomheder. På samtlige områder med undtagelse af uddannel-sesinstitutioner har en højere andel af eksportvirksomhederne samar-bejde med eksterne parter.Samlet set viser undersøgelsen, at der er et uudnyttet innovationspoten-tiale blandt de mindre og mellemstore virksomheder. Eksportvirksom-heder har et større innovationsbehov, efterspørger i højere grad hjælp tilinnovation, får ikke hjælpen i innovationssystemet, men er mere aktivepå innovationsområdet i form at samarbejdsrelationer end de øvrigevirksomheder.
Kunder og leverandører er de vigtig-ste samarbejdspartnere
Uudnyttet innovationspotentialeblandt MMV’erne
MMV’erne skal øge innoVationen
Di inDsigtJanuar 2010
siDe 8
om undersøgelsen
DI har gennemført en ny innovationsundersøgelse blandt 241 mindre ogmellemstore virksomheder fra forskellige brancher. Undersøgelsen be-lyser hvordan innovationen har det i gruppen af mindre og mellemstorevirksomheder, og hvilke udfordringer og barrierer virksomhederne ople-ver. 78 pct. af virksomhederne i undersøgelsen har færre end 50 ansatte,38 pct. er fremstillingsvirksomheder og 45 pct. er eksportvirksomheder.
artIKlEn UDgIVES af DII SaMarbEjDE MED fIH
>Di
1787 køBenHaVn V
tlF. : 3377 3377
FaX : 3377 3300
[email protected]
Di.Dk
SAMFUND, VIDEN OG HOLDNINGERDansk erhvervsliv er en vigtig del af det danske samfund. Politikere, organisationer og befolkningen for-venter, at virksomhederne bidrager til bæredygtig udvikling af Danmark som velfærdssamfund. Derforprioriterer Di dialog med alle interesserede om rammerne for erhvervslivets bidrag til vækst og velstand.
Vær med i debatten på opinion.di.dk