Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del Bilag 105
Offentligt
780358_0001.png
780358_0002.png
780358_0003.png
j.nr. 09-194623Dato : 18. december 2009
TilFolketingets Skatteudvalg
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 63 af 27. november 2009.(Alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nick Hækkerup (S).
Kristian Jensen
/Tina R. Olsen

Spørgsmål 63:

"Ministeren bedes vurdere, hvor stort et tabt skatteprovenu, der er ved detnuværende omfang af regnskabsfusk."

Svar:

SKAT har oplyst, at:”Regnskabsfusk i traditionel forstand handler om at blæse de offentliggjorteregnskabsresultater kunstigt op, hvilket stemmer med artiklen i Berlingske Ti-dende Business den 19. november.Formålet med at give et overdrevent positivt billede af virksomhedens regn-skabsmæssige overskud og økonomiske stilling er at snyde aktionærer, banker ogandre af virksomhedens interessenter. Formålet er derimod ikke direkte at snydeSKAT.Indirekte kan regnskabsfusk dog påvirke SKAT i den situation, hvor virksomhe-den ikke kan betale skyldige skatter og afgifter.”Skattefusk” handler helt grundlæggende om at krympe den skattepligtige ind-komst ved hjælp af opgørelsesprincipper mv., der ligger uden for den gældendeskattelovgivningFormålet med at opgøre den skattepligtige indkomst til et for lavt beløb er direk-te at snyde SKAT og dermed statskassen.Indirekte kan ”skattefusk” dog også have til formål at optimere aktionærernesøkonomiske interesser. (De skattebeløb, som statskassen unddrages, udbetales tilaktionærerne som udbytte mv.).SKAT foretager ingen registreringer af, hvorvidt der er tale om ”regnskabsfusk”– forstået som bevidst manipulering med regnskabstallene, jf. ovenfor – eller desituationer, hvor der blot er tale om, at skatteyderen har misforstået reglerne, såSKAT kan ikke sige noget om betydningen af regnskabsfusk og tabt provenu.Men fra det såkaldte complianceprojekt, hvor SKAT har kontrolleret 11.462 til-fældigt udvalgte virksomheder (både selskaber og selvstændigt erhvervsdriven-de), vides det, at ca. 7 procent af virksomhederne er blevet karakteriseret sommodspillere. Her kan det konstateres, at der har været tale om ”fusk” overfor detoffentlige i form af manglende skattebetaling. ”Skattefusket” blandt disse mod-spillere er opgjort til 7,2 mia. kr. før skat, hvis der ses bort fra nogle meget store
2og sjældent forekommende reguleringer. Hvis alle reguleringer tælles med, kan”skattefusket” opgøres til 17 mia. kr. før skat.”I det omtalte complianceprojekt har SKAT på linie med tidligere dansk forskningaf f.eks. dr.phil. Gunnar Viby Mogensen opgjort ”skattefusket” før skat. Rock-wool Fondens Forskningsenhed opgør også omfanget af sort arbejde før skat.Det kræver et større udredningsarbejde at omregne ”skattefusket” til mistet pro-venu for staten. De forskellige typer af forhøjelser og nedsættelser pr. virksom-hed, der summeret giver nettoskattegabet pr. virksomhed, beregnes nemlig medvidt forskellige skattesatser. Eksempelvis er selskabsskatten på 25%, udbytte-skatten er på 28% / 43%, marginalbeskatningen af ansatte m.fl. er 63%, ejen-domsværdiskatten er på 100% osv.