Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del Bilag 101
Offentligt
Forslagtil
Lov om ændring af lov om markedsføring(Indsættelse af faktureringspligt for regningsarbejde og ændring af Forbrugerombudsmandens ansættelsesvilkår)§1I markedsføringsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 839 af 31.august 2009, foretages følgende ændringer:1.§ 13, stk. 4,affattes således:»Stk. 4.Når en tjenesteydelse er udført efter regning, skalder tilstilles forbrugeren en specificeret regning, der sætterdenne i stand til at kontrollere prisen for de varer og tjeneste-ydelser, der indgår i ydelsen. Forbrugeren skal, såfremt det errelevant for tjenesteydelsen, have følgende oplysninger:1) timepris,2) timeforbrug og3) materialeforbrug.«2.I§ 13indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:»Stk. 5.Den erhvervsdrivende skal endvidere på forbruge-rens begæring give yderligere oplysninger, som kan værerelevante for at kontrollere regningens indhold.«Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 6 og 7.3.I§ 13, stk. 6,der bliver stk. 7, ændres »stk. 1-4« til: »stk.1-5«.4.I§ 15, stk. 1, ændres »stk. 5« til: »stk. 6«.5.§ 22, stk. 3,affattes således:»Stk. 3.Forbrugerombudsmanden udnævnes af økonomi-og erhvervsministeren for et tidsrum på op til 6 år medmulighed for forlængelse med op til i alt 3 år. Genudnævnelsesom Forbrugerombudsmand efter udløb af den fastsatte ogeventuelt forlængede periode kan kun ske efter fornyet opslag.Forbrugerombudsmanden kan kun afskediges uden ansøg-ning, såfremt afskeden er begrundet i helbredsmæssige årsa-ger, eller såfremt den pågældende som følge af strafbartforhold, tjenesteforseelse eller mislighed er uskikket til at for-blive i stillingen. Ansættelsen ophører automatisk ved udgan-gen af den måned, hvori den pågældende fylder 70 år.Forbrugerombudsmanden skal opfylde de almindelige betin-gelser for at blive dommer.«6.§ 30, stk. 3, 1. pkt. ,ændres »§ 13, stk. 1-4« til: »§ 13, stk.1-5«.§2Loven træder i kraft den xx 2010.
AU003809Økonomi- og Erhvervsmin.Forbrugerstyrelsen, j.nr. 09/05614
2
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Lovforslagets formål og baggrundDette lovforslag har til formål at indføre en generelpligt for erhvervsdrivende til at udstede en regning tilforbrugere for regningsarbejde. Lovforslaget har endvi-dere til formål at ændre Forbrugerombudsmandens an-sættelsesvilkår.1.1. FaktureringspligtRegningen skal sætte forbrugeren i stand til at orien-tere sig om, hvilke arbejder og materialer, den samledetjenesteydelse indeholder. Der indføres en pligt for denerhvervsdrivende til at oplyse timeløn, timepris og ma-terialeforbrug, såfremt det er relevant for tjenesteydel-sen. Derudover kan forbrugeren anmode om yderligereoplysninger, hvis det kan være relevant for at kontrollereregningens indhold.I forlængelse af indførelsen af faktureringspligten imarkedsføringsloven ophæves en række specifikke fak-tureringsbekendtgørelser, som gælder både erhvervsdri-vende imellem og mellem erhvervsdrivende og forbru-gere, hvorimod faktureringspligten i markedsføringslo-ven kun gælder mellem erhvervsdrivende og forbrugere.I Afbureaukratiseringsplanen ’LET Administration’fremgår det som et selvstændigt initiativ, at regeringenvil ophæve de eksisterende faktureringsbekendtgørelser.Ifølge disse bekendtgørelser har den erhvervsdrivendepligt til at udstede en faktura for regningsarbejde. Be-kendtgørelserne gælder primært for håndværksmæssigearbejder.For at opretholde et højt forbrugerbeskyttelsesniveauindsættes samtidig i markedsføringsloven en generelfaktureringsforpligtelse for regningsarbejde samt en mu-lighed for forbrugeren til at anmode om yderligere op-lysninger, hvis det er relevant.1.2. Forbrugerombudsmandens ansættelsesvilkårDer er i de senere år sket en betydelig udvikling i For-brugerombudsmandens opgavevaretagelse og tilsynsbe-føjelser, som medfører et øget behov for, at Forbruger-ombudsmanden får mulighed for at fortsætte i en periodeud over 6 år. Muligheden for at forlænge stillingsansæt-telsen skal sikre, at der skabes den fornødne kontinuitetså Forbrugerombudsmanden har den tilstrækkelig tid tilat påvirke, opfølge samt udnytte de erfaringer og denviden, som Forbrugerombudsmanden har indhøstet in-den for de forskellige brancheområder.2. Lovforslagets indhold i hovedtræk2.1. Faktureringspligt2.1.1. Gældende retIfølge markedsføringslovens § 13, stk. 4, skal en er-hvervsdrivende efter anmodning give forbrugeren enfaktura for regningsarbejde. Fakturaen skal sætte for-brugeren i stand til at kontrollere prisen for de materialerog arbejder, der indgår i ydelsen.2.1.2. Den nye ordningDet foreslås, at der indføres en generel fakturerings-pligt i markedsføringsloven for regningsarbejde. Be-stemmelsen skal sikre, at der bibeholdes et højtforbrugerbeskyttelsesniveau, når de eksisterende faktu-reringsbekendtgørelser ophæves. Bestemmelsen vil kungælde i forholdet mellem erhvervsdrivende og forbru-gere. Omfanget af faktureringspligten vil blive større, daen række erhverv, som ikke tidligere var omfattet, nu vilvære omfattet af faktureringspligten, fx. Juridisk bi-stand. Derimod vil kravet til detaljeringsgraden i faktu-raerne blive væsentligt mindre, da det ifølge bestem-melsen som udgangspunkt kun er timeløn, timeforbrugog materialeforbrug, der skal angives i regningen. For-brugeren vil dog efter begæring kunne få flere oplysnin-ger, som kan være relevante for at kontrollere regningensindhold. Der vil være tale om oplysninger, som man medrimelighed kan forvente, at en virksomhed kan skaffe,uden at det bliver uforholdsmæssigt byrdefuldt. Det vilbero på en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde.Formålet med ophævelsen af faktureringsbekendtgø-relserne og indførelsen af en generel faktureringspligt ersåledes, at der opretholdes en høj grad af forbrugerbe-skyttelse, samtidig med at de erhvervsdrivendes admin-istrative byrder lettes, og regelgrundlaget forenkles.2.2. Forbrugerombudsmandens ansættelsesvilkår2.2.1. Gældende retIfølge markedsføringslovens § 22, stk. 3, udnævnerøkonomi- og erhvervsministeren Forbrugerombuds-manden for en periode af 6 år uden mulighed for for-længelse eller genansættelse.2.2.2. Den nye ordningDen foreslåede ændring af stk. 3, medfører, at der ska-bes mulighed for at forlænge Forbrugerombudsmandensansættelsesperiode med yderligere 3 år, så den samledeansættelsesperiode bliver i alt 9 år. Der vil derefter være
3
mulighed for genansættelse efter sædvanlig ansættelses-procedure.3. De økonomiske og administrative konsekvenser fordet offentligeLovforslaget skønnes ikke at ville medføre økonomi-ske og administrative omkostninger for det offentlige.4. De økonomiske og administrative konsekvenser forerhvervsliveta) Faktureringspligt
erhvervslivet på 47 mio. kr. Samlet set betyder dette, atændringen vil betyde en administrativ nettolettelse på255 mio. kr.Omstillingsbyrder for erhvervslivet: Der forventes atvære en række omstillingsbyrder for erhvervslivet, dader nu ikke længere vil være en pligt efter fakturerings-bekendtgørelserne til i fakturaerne at give en lang rækkespecifikke oplysninger.b) Forbrugerombudsmandens ansættelsesforholdForslaget skønnes ikke at ville medføre økonomiskeog administrative omkostninger for erhvervslivet.5. Administrative konsekvenser for borgere6. De miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenLovforslaget har ingen EU-retlige konsekvenser.8. HøringForslaget har været i høring hos følgende organisati-oner og myndigheder:(indsættes)
Administrative lettelser for erhvervslivet: Da dengenerelle faktureringspligt i markedsføringslovenerstatter de hidtil gældende faktureringsbekendtgø-relser, og da reglerne fremover kun gælder mellemerhvervsdrivende og forbrugere, samtidig med atdetaljeringsgraden bliver formindsket, vil der sam-let set med lovændringen og ophævelsen af faktu-reringsbekendtgørelserne ske væsentlige adminis-trative lettelser for erhvervslivet. Ophævelsen afdisse bekendtgørelser medfører en administrativlettelse for de erhvervsdrivende på 302 mio. kr. Be-regningerne er lavet af Erhvervs- og Selskabssty-relsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering.
9. Sammenfattende skemaIndførelsen af en generel faktureringspligt, vil isoleretset medføre en stigning i de administrative byrder forPositive konsekvenser/mindre ud-Negative konsekvenser/merudgif-gifterterØkonomiske og administrative kon- IngenIngensekvenser for det offentligeØkonomiske og administrative kon-a) FaktureringspligtErhvervs- og Selskabsstyrelsenssekvenser for erhvervslivetSamtidig med indførelsen af en ge- Center for Kvalitet i ErhvervsRegu-nerel faktureringspligt for regnings- lering har lavet en foreløbig vurde-arbejde i markedsføringsloven op-ring, der viser, at der isoleret set vilhæves de eksisterende fakturerings- være tale om en stigning i de ad-bekendtgørelser for regningsarbej-ministrative byrder for erhvervsli-de. Ophævelsen af disse bekendtgø- vet på 47 mio. kr. Samlet setrelser medfører en administrativmedfører lovforslaget imidlertid enlettelse for de erhvervsdrivende pånettolettelse på 255 mio. kr.302 mio. kr. Beregningerne er lavetaf Erhvervs- og SelskabsstyrelsensCenter for Kvalitet i ErhvervsRegu-lering.b) Forbrugerombudsmandens an-sættelsesvilkårForslaget har ingen økonomiske ogadministrative konsekvenser for er-hvervslivet.Administrative konsekvenser forIngenIngenborgerne
4
Miljømæssige konsekvenserForholdet til EU-retten
IngenIngenLovforslaget har ingen konsekvenser for EU-retten.at få oplysninger om et grundgebyr, kørsel eller brug afekstern arbejde.Hvis det viser sig, at faktureringsreglerne ikke er hen-sigtsmæssige for visse typer af regningsarbejde, og detteikke kan løses ved selvregulering eller gennem retnings-linjer fra Forbrugerombudsmanden, er det relevant atmarkedsføringslovens § 13, stk. 6, der med lovforslagetsgennemførelse vil blive stk. 7, giver økonomi- og er-hvervsministeren bemyndigelse til efter forhandlingmed vedkommende minister samt repræsentanter forforbrugerne og relevante erhvervsorganisationer ved be-kendtgørelse at fastsætte regler bl.a. faktureringspligter,herunder til at undtage et område fra faktureringsreglen.Til nr. 3Der foretages en konsekvensrettelse af § 13, stk. 6.Til nr. 4Der foretages en konsekvensrettelse af § 15, stk. 1.Til nr. 5I dag udnævner økonomi- og erhvervsministeren For-brugerombudsmanden for en periode af 6 år uden mu-lighed for forlængelse eller genansættelse. Den foreslå-ede ændring af § 22, stk. 3, medfører, at der skabesmulighed for at gøre ansættelsesperioden kortere end 6år eller at forlænge Forbrugerombudsmandens ansættel-sesperiode med yderligere 3 år.Da det foreslås, at Forbrugerombudsmanden fremoverkan genansættes uden begrænsninger, foreslås § 22, stk.3, ændret således, at ansættelsen ikke som udgangspunkti genansættelsessituationen sker for en periode på 6 år.En førstegangsansættelse af Forbrugerombudsmandenvil normalt som i dag ske for en 6 års periode dog medmulighed for forlængelse med 3 år, så ansættelsesperi-ode i første omgang i alt kan blive på op til 9 år.Der vil derefter være mulighed for genansættelse eftersædvanlig ansættelsesprocedure. Det er således ikkehensigten, at der skal være begrænsninger i hvor mangegange, Forbrugerombudsmanden vil kunne blive gen-ansat men genansættelse efter 9 år vil skulle ske efter, atstillingen er slået op, og hvor der søges på linje med an-dre ansøgere til stillingen.Der er i de senere år sket en betydelig udvikling i For-brugerombudsmandens opgavevaretagelse og tilsynsbe-føjelser, som medfører et øget behov for, at Forbruger-ombudsmanden får mulighed for at fortsætte i en periode
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Med forslagets § 1, nr. 1, indføres i en § 13, stk. 4, engenerel forpligtelse for erhvervsdrivende, der udførertjenesteydelser efter regning, til at give forbrugeren enspecificeret regning, der sætter forbrugeren i stand til atkontrollere prisen for de materialer og tjenesteydelser,der indgår i ydelsen. Denne generelle faktureringspligtskal sikre forbrugeren et grundlag for at kunne vurdere,om den pris, som den erhvervsdrivende forlanger for entjenesteydelse, er berettiget, i de tilfælde hvor der ikkepå forhånd er opgivet en fast pris for tjenesteydelsen. Derskal ifølge bestemmelsen gives oplysninger om timeløn,timeforbrug og materialeforbrug, såfremt det er relevantfor tjenesteydelsen.Langt størsteparten af de virksomheder, der udførerregningsarbejde er indenfor håndværksbranchen, og foren forbruger vil det være afgørende for at forstå en sam-let pris for tjenesteydelsen, at oplysninger som timeløn,timeforbrug og materialeforbrug opgives. Udover disseoplysninger kan der i nogle tilfælde være behov for, atyderligere oplysninger gives i en regning, for at forbru-geren kan få et fyldestgørende billede af, hvad densamlede pris for tjenesteydelsen indeholder. Se nærmereom dette under bemærkninger til lovforslagets § 1, stk.2.Det fastsættes i § 13, stk. 4, at kravet om oplysning omtimeløn, timepris og materialeforbrug kun skal gives idet omfang, det er relevant for tjenesteydelsen. Ved ju-ridisk arbejde vil det fx ikke være relevant med enspecifikation af materialeforbrug.Til nr. 2Med den forslåede § 13, stk. 5, skal den erhvervsdri-vende på forbrugerens begæring give yderligere oplys-ninger, som kan være relevante for at kontrollereregningens indhold.Ligesom man kan forestille sig situationer, hvor detikke vil være relevant at opgive alle de oplysninger, somer nævnt i stk. 4, kan der forekomme situationer, hvorforbrugeren vil have brug for at få yderligere oplysnin-ger for at kunne bedømme elementerne af ydelsen ogprisen herfor. Disse oplysninger vil forbrugeren havekrav på at få efter anmodning. Man kan fx. forestille sig,at det i nogle situationer vil være relevant for forbrugeren
5
ud over 6 år. Muligheden for at forlænge stillingsansæt-telsen skal sikre, at der skabes den fornødne kontinuitet,så Forbrugerombudsmanden har tilstrækkelig tid til atpåvirke, opfølge samt udnytte de erfaringer og den vi-den, som Forbrugerombudsmanden har indhøstet inden-for de forskellige brancheområder.Ved den foreslåede ændring sikres Forbrugerombuds-mandens uafhængighed samtidig med at den ønskededynamik på posten opretholdes.
Til nr. 6Det foreslås, at strafbelægge de foreslåede § 13, stk. 4og 5, med bøde, med mindre højere straf er forskyldtefter anden lovgivning.Til § 2
Det foreslås, at de foreslåede ændringer træder ikraft den XX 2010.
6
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovgivningGældende formuleringLovforslaget
§1I markedsføringsloven jf. lovbekendtgørelse nr.839 af 31. august 2009, foretages følgende ændrin-ger:§ 13.---Stk. 1-3.---Stk. 4.Når en tjenesteydelse er udført efter reg-ning, skal der på forbrugerens begæring tilstillesdenne en specificeret regning, der sætter forbruge-ren i stand til at kontrollere prisen for de varer ogtjenesteydelser, der indgår i ydelsen.1.§13, stk. 4,affattessåledes:»Stk. 4.Når en tjenesteydelse er udført efter reg-ning, skal der tilstilles forbrugeren en specificeretregning, der sætter denne i stand til at kontrollereprisen for de varer og tjenesteydelser, der indgår iydelsen. Forbrugeren skal, såfremt det er relevantfor tjenesteydelsen, have følgende oplysninger:1) timepris,2) timeforbrug og3) materialeforbrug.2.I§ 13indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:»Stk. 5.Den erhvervsdrivende skal endvidere påforbrugerens begæring give yderligere oplysninger,som kan være relevante for at kontrollere regnin-gens indhold.«Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 6 og 7.
§ 13.---Stk. 1-4.---
Stk. 5-6.---
§ 13. ---Stk. 1-5.---Stk. 6.Økonomi- og erhvervsministeren kan efter3.I§ 13, stk. 6,der bliver stk. 7, ændres »stk. 1-4«forhandling med vedkommende minister samt re- til: »stk. 1-5«.præsentanter for forbrugerne og relevante er-hvervsorganisationer fastsætte regler om1) særregler om og undtagelser fra stk. 1-4, herun-der regler om oplysninger i forbindelse med ydelseaf kredit,2) fremgangsmåden ved meddelelse af prisoplys-ninger og om begrænsning i mængden af oplysnin-ger, der gives,3) at der på samme måde som efter stk. 1 skal op-lyses om varens pris pr. måleenhed og om anven-delse af måleenhed for de enkelte varegrupper, og4) at færdigpakkede detailsalgsvarer skal forsynesmed oplysning om pakningens nettomængde.4.I§ 15, stk. 1,ændres »stk. 5« til: »stk. 6«.§ 22. ---
7
Stk. 1-2.---Stk. 3.Forbrugerombudsmanden udnævnes aføkonomi- og erhvervsministeren for et tidsrum af 6år og kan kun afskediges uden ansøgning, såfremtafskeden er begrundet i helbredsmæssige årsager,eller såfremt den pågældende som følge af strafbartforhold, tjenesteforseelse eller mislighed er uskik-ket til at forblive i stillingen. Ansættelsen ophørerautomatisk ved udgangen af den måned, hvori denpågældende fylder 70 år. Forlængelse eller genan-sættelse kan ikke finde sted. Forbrugerombuds-manden skal opfylde de almindelige betingelser forat blive dommer.
5.§22, stk. 3,affattes således:»Stk. 3.Forbrugerombudsmanden udnævnes aføkonomi- og erhvervsministeren for et tidsrum påop til 6 år med mulighed for forlængelse med op tili alt 3 år. Genudnævnelse som Forbrugerombuds-mand efter udløb af den fastsatte og eventuelt for-længede periode kan kun ske efter fornyet opslag.Forbrugerombudsmanden kan kun afskediges udenansøgning, såfremt afskeden er begrundet i hel-bredsmæssige årsager, eller såfremt den pågælden-de som følge af strafbart forhold, tjenesteforseelseeller mislighed er uskikket til at forblive i stillingen.Ansættelsen ophører automatisk ved udgangen afden måned, hvori den pågældende fylder 70 år.Forbrugerombudsmanden skal opfylde de almin-delige betingelser for at blive dommer.«
§ 30. ---Stk. 1-2.---Stk. 3.Overtrædelse af bestemmelserne i § 3, stk.6.§30, stk. 3, 1. pkt.,ændres »§ 13, stk. 1-4« til: »§1 og 2, §§ 4-6, § 8, stk. 2, §§ 9-11, § 12 a, stk. 1 og 13, stk. 1-5«.2, § 13, stk. 1-4, § 14, § 15, stk. 3, § 16, stk. 1-4, ogforsætlig overtrædelse af § 18 straffes med bøde,medmindre højere straf er forskyldt efter andenlovgivning. Overtrædelse af § 3, stk. 2, der består iskadelig omtale af en anden erhvervsdrivende elleraf forhold, der på særlig måde angår den pågæl-dende, og overtrædelse af § 5 er undergivet privatpåtale.Stk. 4-6.---§2Loven træder i kraft den XX 2010.