Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del Bilag 100
Offentligt
777720_0001.png
777720_0002.png
777720_0003.png
NOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
17. december 2009

Aktuelt notat vedr. forlængelse af antidumpingtolden på import af

visse lædersko fra Kina og Vietnam.

1.

Baggrund og indhold

Kommissionen har fremlagt forslag til rådsbeslutning om forlængelse afden eksisterende antidumpingtold på import af visse lædersko fra Kina ogVietnam med 15 måneder.Med virkning fra den 7. oktober 2006 indførte EU ved rådsforordning nr.1472/2006 endelig antidumpingtold på import af visse lædersko fra Kina ogVietnam. Tolden var berammet til at udløbe efter 2 år, men på baggrund afen klage fra dele af den europæiske skoindustri iværksatte Kommissionen ioktober 2008 en udløbsundersøgelse med henblik på fornyet rådsbeslutningom, hvorvidt antidumpingtolden skal opretholdes. Fornyet rådsbeslutningskal træffes på rådsmødet (miljø) den 22. december 2009. Indtil da er toldenfortsat gældende.Forslagets retsgrundlag:Forlængelse af endelig antidumpingtold på import af produkter fra tredje-lande sker i medfør af EU's antidumping-basisregulering (rådsforordningnr. 384/96) og kan gælde i op til fem år.Beslutning om forlængelse af endelig antidumpingtold skal vedtages medsimpelt flertal i Rådet.Forslagets indhold:Kommissionen finder i deres udløbsundersøgelse, at der fortsat foregårdumpingeksport fra Kina og Vietnam, samt at den konstaterede dumpingfortsat er til skade for den europæiske skoindustri. Kommissionen fore-slår derfor en forlængelse af den eksisterende antidumpingtold på importaf visse lædersko fra Kina og Vietnam med 15 måneder.Når Kommissionen ikke foreslår at forlænge antidumpingtolden med denormale 5 år, skyldes det, at den europæiske industri er i gang med enomstilling af deres forretningsmodel, således at der i højere grad fokuse-res på kvalitetsprodukter, branding og udflytning af produktion. Kommis-sionens vurdering er derfor, at det kun er relevant at opretholde antidum-pingtolden på kort sigt.
2/3
Den eksisterende antidumpingtold trådte i kraft den 7. oktober 2006 ogudgør hhv. 16,5 % for Kina og 10 % for Vietnam.

2.

Europa-Parlamentets holdning

Europa-Parlamentet skal ikke høres i sagen.

3.

Nærhedsprincippet

Som følge af fællesskabskompetencen på området er vurderinger omnærhedsprincippet ikke relevante.

4.

Gældende dansk ret

Forslaget vurderes ikke at have betydning i forhold til gældende danskret.

5.

Høring

I forbindelse med indførelse af endelige foranstaltninger i 2006 blev sagen,den 31. juli 2006, drøftet i det Handelspolitiske Specialudvalg (udvidetkreds) med deltagelse af DI, Dansk Handel & Service (DH&S), HTS,Dansk Detail og Dansk Textil & Beklædning. Der var dengang fuld støttetil regeringens linie i sagen.På et møde i Erhvervs- og Byggestyrelsen den 9. november 2009 blev den-ne opbakning til regeringens linie i sagen bekræftet af bl.a. DI og Dansk Er-hverv.

6.

Andre landes holdninger

På møde i Handelsgruppen den 2. december 2009 indikerede 12 ud af 27medlemslande, at de var imod forlaget (SE, DK, UK, NL, CY, EE, IE,BE, LU, LV, CZ og FI). 15 ud af 27 medlemsstater udtrykte således, at deenten vil støtte forlaget eller vil afstå fra at stemme. Dermed forventesforslaget at blive vedtaget, da der ikke kan samles et flertal imod.

7.

Foreløbig dansk holdning

Forslaget er i modstrid med den generelle danske handelspolitiske linieom øget frihandel. Det er vurderingen, at det hverken er i de danskeskoproducenters, importørers, forhandleres eller forbrugeres interesse atforlænge antidumpingtolden.En videreførelse af antidumpingtolden vil opretholde de nuværende eks-traomkostninger for de danske skoproducenter og importører, der har out-sourcet deres produktion til bl.a. Kina og Vietnam. I sidste ende vil detteogså have betydning for forhandlerne og forbrugerne, der givet betalerdele af de ekstraudgifter, der er forbundet med antidumpingtolden.Økonomi- og Erhvervsministeriets analyser viser, at antidumpingtoldenmedfører et årligt tab for de europæiske importører, forbrugere og for-handlere på op imod 2,5 mia. kr. årligt.
3/3
På denne baggrund vil Danmark på rådsmødet støtte den skriftlige erklæ-ringer, der er vedlagt.

8.

Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Forslaget skønnes ikke at have lovgivningsmæssige og statsfinansiellekonsekvenser. Forslaget forventes dog at have en mindre betydning forEU’s budget, idet de nuværende toldindtægter opretholdes.

9.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Økonomi- og Erhvervsministeriets beregninger viser, at afskaffelse af an-tidumpingtolden vil medføre en velfærdsgevinst i Danmark på lidt over30 mio. kr. årligt – bl.a. som følge af mindre toldbetaling for importører-ne og faldende priser for forbrugerne.

10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget skønnes ikke i sig selv at have væsentlige administrative kon-sekvenser for erhvervslivet.

11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Kommissionens forventede forslag om forlængelse af antidumpingtoldenhar ikke tidligere været forelagt for udvalget.Sagen er tidligere nævnt for udvalget i forbindelse med indførelse af en-delig antidumpingtold – senest den 28. september 2006 itillæg til samle-notat vedr. RIA 5-6/10-06 – pkt. 23.