Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del Bilag 1
Offentligt
739099_0001.png
739099_0002.png
739099_0003.png
739099_0004.png
739099_0005.png
739099_0006.png
Erhvervsudvalget
Til:Dato:
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere7. oktober 2009
Regeringens lovprogram 2009-10Vedlagt omdeles regeringens lovprogram på Erhvervsudvalgets område forfolketingsåret 2009-10.
Med venlig hilsen
Karen Munk Christensen,Udvalgssekretær
1/6
Økonomi- og erhvervsministerenÆndring af lov om Danmarks Statistik og forskellige andre love (Obliga-torisk digital kommunikation mellem virksomhederne og det offentlige,ændring af reglerne om sammensætning af Danmarks Vækstråd m.v.)(Okt I)Forslaget giver hjemmel til i en række forskellige love at gøre digital indberet-ning af udvalgte oplysninger og ansøgninger obligatorisk for virksomhederne.Forslaget vedrører endvidere sammensætningen af Danmarks Vækstrådsamt forenklinger m.v. vedrørende administrationen af midler fra Den Euro-pæiske Regionalfond og Den Europæiske Socialfond.Ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om værdipapirhandel m.v.,lov om finansiel stabilitet og forskellige andre love (Registrering af kre-ditvurderingsbureauer, godkendelsesordning for udenlandske clea-ringscentraler, overførsel af tilsyn fra Finanstilsynet til Konkurrencesty-relsen, inflationsregulering på forsikringsområdet, tilsyn med overhol-delse af reglerne om revisionsudvalg, konkursbegæring vedrørendefirmapensionskasser, afgiftsopkrævning for regnskabskontrol, Grøn-lands Selvstyre, sekretariatsbistand for Garantifonden for Indskydere ogInvestorer m.v.) (Okt I)Forslaget vedrører bl.a. registrering og godkendelse af kreditvurderingsbu-reauer, inflationsregulering af minimumskapitalkravene til livs- og skadesfor-sikringsselskaber og tværgående pensionskasser, forhøjelse af beløbsgræn-serne i det procentuelle solvenskrav i skadesforsikringsvirksomhed, hjemmeltil at Finanstilsynet kan påse overholdelsen af reglerne om revisionsudvalg ide virksomheder og koncerner, der er underlagt tilsyn af Finanstilsynet. For-slaget indebærer endvidere, at Finanstilsynet ikke længere skal have pligt til,men i stedet mulighed for at indgive konkursbegæring, hvis en firmapensions-kasse bliver insolvent, at Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan opkræve afgiftfra udstedere af værdipapirer fra tredjelande til dækning af udgifter for regn-skabskontrol i lighed med den afgift, der betales af danske udstedere, at deretableres en særlig procedure for godkendelse af clearingcentraler beliggen-de i udlandet, der tilbyder ydelser til danske markedsaktører, og at der skabeshjemmel til at placere Indskydergarantifondens administration hos FinansielStabilitet A/S. En række af elementerne i forslaget vedrører implementering afEU-direktiver.
2/6
Ændring af lov om restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling m.v.(Videregivelse og behandling af oplysninger om forbud mod ophold ibestemte virksomhed) (Okt I)Forslaget indebærer, at der bliver klar hjemmel til, at politiet kan videregiveoplysninger til en restauratør om, hvilke personer der har fået forbud mod atopholde sig i den pågældende restauration. Forslaget er et led i opfølgningenpå regeringens bandepakke.Ændring af lov om registrering af ledningsejere (Udvidelse af dæk-ningsområde m.v.) (Okt I)Forslaget indebærer bl.a., at der sker en udvidelse af forespørgselspligten tilat gælde alle arealer på land og indenfor søterritoriet, og at økonomi- og er-hvervsministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler for undtagelsefra forespørgselspligten for visse gravearbejder samt for, hvordan ledningsop-lysninger skal fremsendes.Ændring af lov om detailsalg fra butikker m.v. (Revision af lukkeloven)(Okt II)Forslaget indebærer en yderligere liberalisering af lukkeloven, der i 2012overgår til en ren helligdagslov. Formålet med forslaget er at sikre forbrugernefrit valg og fleksible rammer i hverdagen til at kombinere arbejdsliv og familie-liv.Ændring af lov om forbrugerklager (Dækning af udgifter i forbindelsemed sagsanlæg ved domstolene (Okt II)Forslaget indebærer, at der gives Forbrugerstyrelsen mulighed for at sikre, aten eventuel retssag mod en erhvervsdrivende kan føres for forbrugeren såle-des, at det blandt andet undgås, at en forbruger af økonomiske årsager afhol-der sig fra at føre en sag. Forslaget skal ses i sammenhæng med L 175 omændring af lov om forbrugerklager og retsplejeloven (Tvangsfuldbyrdelse afklagenævnsafgørelser m.v.) fra 2008/2009.Lov om produktsikkerhed (Okt II)Der er tale om en generel modernisering af lovgrundlaget. Forslaget vedrørerbl.a. et generelt sikkerhedskrav til produkter, erhvervsdrivendes forpligtelser tilat informere om og tilbagekalde produkter, der kan være farlige for forbruger-ne, samt myndighedskontrol.
3/6
Ændring af lov om sikkerhed til søs, sømandsloven og forskellige andrelove og om ophævelse af lov om forhyring af skibsmandskab (Gennem-førelse af konventionen om søfarendes arbejdsforhold, modernisering afbestemmelser om tilsyn, spiritussejlads i grønlandske farvande m.v.)(Dec II)Lovforslaget skaber grundlag for dansk ratifikation af konventionen om søfa-rendes arbejdsforhold. De danske regler på området svarer i stor udstrækningtil konventionens regler, og der vil derfor kun være behov for mindre justerin-ger af lovgivningen. Forslaget gennemfører endvidere en række yderligereændringer af søfartslovgivningen bl.a. vedrørende arbejdsforhold, tilsyn ogspiritussejlads i grønlandske farvande.Ændring af lov om stormflod og stormfald (Hurtigere og smidigere er-statningsordning for stormflodssager) (Jan I)Forslaget har til formål at erstatte den nuværende erstatningsordning forstormflodsskader med en ny ordning, der sikrer større hurtighed og smidighedi sagsbehandlingen, herunder tager højde for udsvingene i sagsmængden fraår til år. Der foretages endvidere mindre justeringer af stormfaldsordningen.Forslaget vedrørende stormflodsordningen vil bygge på et udvalgsarbejdeunder Økonomi- og Erhvervsministeriet.Ændring af næringsloven (Revision af omførselsreglerne) (Jan I)Forslaget vedrører en revision af reglerne, der muliggør bl.a. salg af varer fraen omkringkørende vogn (de såkaldte omførselsregler). Forslaget fremsættesi henhold til en revisionsbestemmelse i loven. Det forventes, at lovforslaget vilindebære en yderligere liberalisering af de nævnte bestemmelser.Ændring af konkurrenceloven, lov om benzinforhandlerkontrakter samtlov om Klagenævnet for Udbud (Skærpelse af de konkurrence- og ud-budsretlige regler m.v.) (Jan II)Lovforslagets konkurrenceretlige del vedrører især ændring af fusionskontrol-reglerne, skærpede sanktioner, ophævelse af bagatelgrænser for markedsde-lingsaftaler m.v., afskaffelse af anmeldelsessystemet, hjemmel til renters ren-te og sektorundersøgelser. Den udbudsretlige del af lovforslaget vedrørerisær implementering af de reviderede kontroldirektiver om styrkelse af hånd-hævelsen af udbudsreglerne herunder ændringer af standstill-reglerne, reg-lerne om opsættende virkning, indførelse af klagefrister samt strengere sank-tioner for overtrædelse af udbudsreglerne.
4/6
Ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om realkreditlån og real-kreditobligationer m.v., lov om firmapensionskasser, lov om investe-ringsforeninger, lov om forsikringsformidling samt forskellige andrelove (Jan II)Forslaget vedrører bl.a. beføjelser for administrator i et administrationsbo,som er nedsat til at administrere et pengeinstituts register for særligt dækkedeobligationer (SDO), kurators beføjelser i tilfælde af et administrationsbos ellerrealkreditinstituts konkurs, bestyrelsens og direktionens arbejde samt risiko ogrisikostyring i finansielle virksomheder, gennemførelse af direktiverne2006/48/EF og 2006/49/EF om opgørelsen af institutternes ansvarlige kapital,opgørelse af store engagementer og krav til likviditetsstyring, Finanstilsynetsmuligheder for at gribe over for ledelsesmedlemmer i finansielle virksomhe-der, som gentagne gange sidder påbud i forbindelse med alvorlige overtræ-delser af den finansielle lovgivning overhørig, regler om sanktioner for over-trædelse af forordningen om grænseoverskridende betalinger samt eventuelleændringer af SDO-reglerne på baggrund af Økonomi- og Erhvervsministerietsanalyse af SDO-reglernes påvirkning af forbrugernes boligfinansieringsmulig-heder og konkurrenceforholdene. Der kan endvidere indgå yderligere op-stramninger som følge af den finansielle krise, herunder styrkede krav til for-brugeroplysning om risici ved investeringsprodukter.Ændring af lov om anvendelsen af visse af Det Europæiske Fællesskabsretsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v. og udleve-ringsloven (Forbud mod transport af visse produkter og teknologi meddobbelt anvendelse (dual-use) m.v.) (Jan II)Forslaget indfører et forbud mod alle former for transport af dual-use produk-ter (produkter der kan have både civil og militær anvendelse), hvis produkter-ne skal anvendes i forbindelse med masseødelæggelsesvåben. Desudenforeslås, at udlevering til strafforfølgning i udlandet for handlinger omfattet afto tillægsprotokoller fra 2005 til SUA-konventionen (konvention vedtaget afFN’s søfartsorganisation IMO) ikke kan nægtes med henvisning til, at der ertale om en politisk forbrydelse. Forslaget betyder, at Danmark opfylder deforpligtelser, der fremgår af de to tillægsprotokoller, og forpligtelserne i FN’sSikkerhedsrådsresolution 1540 fra 2004 vedrørende kontrol med transport afdual-use produkter.
5/6
Ændring af lov om markedsføring (Jan II)Forslaget indfører en generel pligt for erhvervsdrivende til at udstede en faktu-ra til forbrugere for regningsarbejde. Fakturaen skal sætte forbrugeren i standtil at orientere sig om, hvilke services og varer, som den samlede tjeneste-ydelse indeholder. Bestemmelsen erstatter en række specifikke fakturerings-bekendtgørelser.Lov om pantebrevsselskaber (Jan II)Forslaget indebærer, at der indføres en autorisationsordning for pantebrevs-handlere. Forslaget indebærer også, at der indføres en række oplysningskrav,som skal give køberen af pantebrevet bedre mulighed for at kontrollere enrække forhold i forbindelse med købet. Forslaget ændrer også den finansiellelovgivning, så pengeinstitutterne fremover bliver underlagt en række regler,når de yder lån med sikkerhed i pantebreve, bl.a. skal pantets reelle værdiundersøges inden, at der kan ydes lån med sikkerhed i pantet.Ændring af årsregnskabsloven (Forenkling af revisionspligten for min-dre virksomheder)(Feb I)Forslaget vedrører en yderligere forenkling af revisionspligten for virksomhe-der omfattet af regnskabsklasse B i årsregnskabsloven.
Økonomi- og erhvervsministeren vil give Folketinget redegørelse om:• Redegørelse om erhvervsstøtte 2010 (Feb I)• Redegørelse om erhvervslivet og reguleringen 2008/2009 (Maj I)• Regionalpolitisk vækstredegørelse (Maj II)
6/6