Det Energipolitiske Udvalg 2009-10
EPU Alm.del Bilag 8
Offentligt
740874_0001.png
740874_0002.png
N O T AT
5. oktober 2009J.nr.Ref. RMH CVF
Statusnotat om kampagnemidler og videncenter for energibesparelser i bygningerI henhold til energiaftalen fra februar 2008 er der i årene 2008 til 2011 afsat 20 mio. kr. årligttil gennemførelse af informations- og kampagneaktiviteter til fremme af energibesparelser ibygninger. Ud af dette beløb er der afsat 2,5 mio. kr. i 2008 og 10 mio. kr. årligt i 2009 til2011 til Videncenter for energibesparelser i bygninger. Dette notat giver en kort status for Vi-dencenterets arbejde samt brug af kampagnemidlerne, herunder beskrivelse af strategien forudmøntning af kampagnemidlerne fremadrettet.KampagnemidlerneKampagnemidlerne skal benyttes til kampagneaktiviteter om energibesparelser i bygningermed særlig udgangspunkt i de lovpligtige ordninger om energimærkning og eftersyn af tekni-ske anlæg samt bygningsreglementets energikrav. Midlerne skal udmøntes som tilskudsord-ning eller ved udbud.I slutningen af 2008 gennemførte Energistyrelsen første tilskudsrunde, hvor det var muligt atsøge midler til kampagneaktiviteter af regional karakter. Her blev der uddelt ca. 9 mio. kr. til9 forskellige projekter. Der er tale om 9 spændende projekter, som nu er i fuld gang med atblive gennemført, jf. oversigt i bilag 1.For at sikre en helhedsorienteret kampagneindsats og for at få bedst udbytte af de afsatte mid-ler fremadrettet har Energistyrelsen i 2009 arbejdet på en kampagnestrategi i samarbejde meden ekstern kommunikationskonsulent. Den lægger op til en koordineret indsats, der skal ud-brede og fremme energibesparelser i bygninger bl.a. ved at markedsføre energimærkningen,ventilationseftersyn, eftersyn af kedler og varmeanlæg samt bygningsreglementets energikrav.Tanken er, at de fire elementer kommunikeres individuelt, men i en visuel og tematisk sam-menhæng, hvor der skabes en rød tråd i kommunikationen, så hver enkelt element oplevessom en del af en helhed, hvor temaet er ”her er et effektivt redskab til energibesparelser i dinbygning”. Endvidere skal sammenhængen være så stærk, at også andre relevante elementeromkring energibesparelser i bygninger kan inddrages.Ovenstående betyder, at der først udarbejdes en overordnet kampagne om energibesparelser ibygninger generelt som bl.a. skal formidle et samlende logo og et sprogligt omdrejnings-punkt, samt en grafisk identitet, som kan rumme kampagner for de fire ovennævnte elementersamt evt. andre kampagner om emnet. Dvs. at den grafiske identitet bliver en ”hat”, der skalkunne rumme alle oplysninger om, hvordan man sparer energi i bygninger.Side 1
Udover deciderede informationskampagner vil der blive afsat midler til demonstrationsprojek-ter med det formål at fremme nye metoder til at øge motivationen for at gennemføre energibe-sparelser hos bygningsejere og andre beslutningstagere. Det kan f.eks. være projekter, der hartil formål at udvikle og afprøve nye former for kommunikation om energibesparelser, ellermodeller for organisering og gennemførelse af besparelsesindsatser, der involverer flere aktø-rer, herunder ESCO-modeller. Derudover er det hensigten også at give tilskud til demonstrati-onsprojekter, der belyser ”den gode case” og dermed motiverer til lignende tiltag.Tidsplanen for ovenstående er, at arbejdet med den overordnede kampagne opstartes i efter-året 2009, hvorefter delkampagnerne følger i 2010, så de bl.a. tidsmæssigt tilrettelægges i for-hold til, at de nye energikrav i bygningsreglementet indføres, samt med at der sker justeringeri energimærkningsordningen. Demonstrationsprojekterne vil udbydes løbende, med næste til-skudsrunde i efteråret 2009.Videncenter for energibesparelser i bygningerFormålet med etableringen af Videncenter for energibesparelser i bygninger er at sikre størreudbredelse af viden hos byggeriets parter, både om mulige energibesparelser i bygninger ogom kravene i bygningsreglementet og herigennem øge realiseringen af besparelsesmulighe-derne. Den primære målgruppe er håndværkere, entreprenører, rådgivere og konsulenter samtmindre virksomheder i byggebranchen. Udover telefonrådgivning af målgruppen er Viden-centerets hovedopgaver udvikling af standardiserede energiløsninger, afholdelse af kurser ogindlæg samt udvikling af beregningsværktøj.Opgaven om drift af centeret blev udbudt som EU-udbud i juli 2008. Vinderen blev et konsor-tium der består af Teknologisk Institut (TI), SBI Statens Byggeforskningsinstitut/Aalborguniversitet, Viegand og Maagøe samt KommunikationsKompagniet med DTU (DanmarksTekniske Universitet), Dansk Energi og Sebra som faste underleverandører. Centeret er rentfysisk placeret på Teknologisk Institut.Videncenteret åbnede for telefoner mandag den 5. januar 2009 og blev officielt indviet den25. marts 2009 af klima- og energiminister Connie Hedegaard.Energistyrelsen og Erhvervs- og Byggestyrelsen mødes med Videncenteret hver tredje månedfor at diskutere centeret løbende drift og status for målepunkter. Samtidigt søges Videncente-rets indsats koordineret med Energistyrelsens kampagneindsats i det omfang, det er relevant.Ligeledes gøres der en gang årligt status over centrets drift.
Vedlagt:Bilag 1 - Uddeling af første runde tilskudsmidler til kampagner om energibesparelser i byg-ninger
Side 2