Det Energipolitiske Udvalg 2009-10
EPU Alm.del Bilag 73
Offentligt
763992_0001.png
763992_0002.png
763992_0003.png
763992_0004.png
763992_0005.png
763992_0006.png
763992_0007.png
763992_0008.png
763992_0009.png
763992_0010.png
763992_0011.png
763992_0012.png
763992_0013.png
763992_0014.png
763992_0015.png
763992_0016.png
763992_0017.png
763992_0018.png
763992_0019.png
Lovforslag nr.L xx
Folketinget 2009 - 10
Fremsat den 24. februar 2010 af klima- og energiministeren (Lykke Friis)
Forslagtil
Lov om ændring af lov om miljøvenligt design af energiforbrugendeprodukter1(Udvidelse af lovens anvendelsesområde m.v.)
§1I lov nr. 308 af 30. april 2008 om miljøvenligt design af energiforbrugende produkter, som ændretved lov nr. 1400 af 27. december 2008, foretages følgende ændringer:1.Overalt i loven ændres »energiforbrugende produkt« til: »energirelateret produkt«, »det energi-forbrugende produkt« til: »det energirelaterede produkt« og »energiforbrugende produkter« til:»energirelaterede produkter«.2.Overalt i loven ændres »er introduceret i EU« til: »er bragt i omsætning på Fællesskabets mar-ked«, »introduceres i EU« til: »bringes i omsætning på Fællesskabets marked«, »i forbindelse medintroduktionen af produktet« til: »i forbindelse med at produktet bringes i omsætning på Fællesska-bets marked« og »introducerer et energiforbrugende produkt i EU« til: »bringer et energirelateretprodukt i omsætning på Fællesskabets marked«.3.Lovenstitelaffattes således:»Lovom miljøvenligt design af energirelaterede produkter (eco-designloven)«.4.Fodnotentil lovens titel affattes således:»1) Loven gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/125/EF af 21. oktober 2009om rammerne for fastlæggelse af krav til miljøvenligt design af energirelaterede produkter,(EU-Tidende 2009 nr. L 285, af 31. oktober 2009, side 10).«5.§ 2affattes således:»§ 2.I denne lov forstås ved:1)Bringe i omsætning:Den første gang et energirelateret produkt gøres tilgængeligt på Fællesska-bets marked med henblik på distribution eller anvendelse i Fællesskabet enten mod betaling el-ler gratis og uanset salgsmetode.2)Energirelateret produkt:Ethvert produkt, der indvirker på energiforbruget under anvendelse,som bringes i omsætning eller ibrugtages, herunder dele, der er beregnet til at indgå i energire-1
Loven gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/125/EF af 21. oktober 2009 om rammerne for fast-læggelse af krav til miljøvenligt design af energirelaterede produkter, (EU-Tidende 2009 nr. L 285 af 31.oktober 2009,side 10).
2
laterede produkter, som bringes i omsætning, eller som ibrugtages som særskilte dele af slut-brugere, og hvis miljømæssige egenskaber kan vurderes selvstændigt.3)Erhvervsmæssig ibrugtagning:En virksomheds ibrugtagning med erhvervsmæssigt formål af etenergirelateret produkt, som virksomheden har fremstillet eller erhvervet, og som virksomhedenikke bringer i omsætning.4)Fællesskabet:Det Europæiske Fællesskab samt de stater, der har tiltrådt Aftalen om Det Euro-pæiske Økonomiske Samarbejdsområde, i det omfang det følger af denne aftale.5)Gennemførelsesforanstaltninger:Foranstaltninger vedtaget af fællesskabsmyndighederne, hvorider fastlægges krav til energieffektivitet og miljøvenligt design af bestemte energirelateredeprodukter eller krav til miljømæssige aspekter deraf.6)Ibrugtagning:Slutbrugerens anvendelse i Fællesskabet af et energirelateret produkt i overens-stemmelse med dets formål.7)Importør:Enhver fysisk eller juridisk person i Fællesskabet, der som led i sin erhvervsudøvelsebringer et energirelateret produkt fra et tredjeland i omsætning på Fællesskabets marked.8)Komponenter og delkomponenter:Dele, der er beregnet til at indgå i energirelaterede produkter,og som ikke bringes i omsætning, eller som ikke ibrugtages som særskilte dele af slutbrugere,eller hvis miljømæssige egenskaber ikke kan vurderes selvstændigt.9)Livscyklus:Et energirelateret produkts fortløbende og indbyrdes forbundne faser fra dets an-vendelse som råmateriale til endelig bortskaffelse.10)Producent:Den fysiske eller juridiske person, der producerer energirelaterede produkter, som eromfattet af loven og regler i medfør af loven samt en gennemførelsesforanstaltning for produk-tet, med henblik på produkternes omsætning eller ibrugtagning under producentens navn ellervaremærke eller med henblik på producentens egen anvendelse.11)Repræsentant:Enhver fysisk eller juridisk person, der er etableret i Fællesskabet, og som harfået skriftligt mandat fra producenten til i dennes navn at opfylde alle eller en del af forpligtel-serne efter loven og regler udstedt i medfør af loven eller en gennemførelsesforanstaltning.«6.Overskriften tilkapitel 2affattes således: »Krav i forbindelse med at energiforbrugende produk-ter bringes i omsætning på Fællesskabets marked«.7.§ 4affattes således:»§ 4.Ansvaret for, at et energirelateret produkt er i overensstemmelse med loven og regler fastsati medfør af loven eller en gennemførelsesforanstaltning, påhviler producenten eller dennes repræ-sentant, som bringer produktet i omsætning på Fællesskabets marked.Stk. 2.Er producenten ikke etableret i Fællesskabet, og findes der ingen repræsentant, påhviler an-svaret importøren.Stk. 3.Er der ikke en importør, påhviler ansvaret enhver fysisk eller juridisk person, der bringerproduktet i omsætning eller erhvervsmæssigt ibrugtager pågældende produkt.«8.I§ 5, stk. 1, nr. 4og5, § 7, stk. 1, 2. pkt.,to steder i§ 7, stk. 2,et sted i§ 7, stk. 3, § 8og§ 10,stk. 2,indsættes efter »producenten«: »eller dennes repræsentant«.9.I§ 7, stk. 1, 1. pkt.,indsættes efter »produkt«: »eller dennes repræsentant«.10.I§ 9, stk. 1,ændres »markedsfører komponenter eller delkomponenter« til: »bringer komponen-ter eller delkomponenter i omsætning«.11.I§ 10, stk. 3, 1. pkt.,indsættes efter »en producent«: »eller dennes repræsentant« og2.pkt.op-hæves.
3
12.I§ 11, stk. 1,indsættes efter »påbyde«: »den ansvarlige efter § 4«.13.I§ 11, stk. 2,indsættes som2. pkt.:»Forbuddet gælder for alle omsætningsled og enhver, der erhvervsmæssigt ibrugtager produktet.«14.I§ 14indsættes somstk. 4:»Stk. 4.Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om at afgørelser truffet af en under mini-steriet oprettet institution ikke skal kunne indbringes for ministeren.«
§2Loven træder i kraft den 1. november 2010.
4
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger
Indhold1. Indledning2. Lovforslagets indhold2.1. Udvidelse af anvendelsesområdet2.2. Præcisering af ansvar2.3. Klageadgang2.4. Sproglige justeringer3. Økonomiske og administrative konsekvenser for staten, regioner og kommuner4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet4.1. Økonomiske konsekvenser4.2. Administrative konsekvenser5. Miljømæssige konsekvenser6. Administrative konsekvenser for borgerne7. Andre konsekvenser8. Forholdet til EU-retten9. Høring10. Sammenfattende skema
1. IndledningLovforslagets hovedformål er at gennemføre Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/125/EF af 21.oktober 2009 om rammerne for fastlæggelse af krav til miljøvenlig design af energirelaterede produkter (om-arbejdning).Direktivet er en omarbejdning af direktiv 2005/32/EF af 6. juli 2005 om rammerne for fastlæggelse af kravtil miljøvenlig design af energiforbrugende produkter om miljøvenligt design (i det følgende kaldt eco-designdirektivet).Flere internationale undersøgelser, bl.a. undersøgelser udført af Det Internationale Energiagentur, harvist, at det både er muligt at spare energi - og dermed mindske klimapåvirkningen – og reducere forbruger-nes samlede omkostninger, hvis de produkter, som vi anvender, bliver mere energieffektive.Der er tale om betydelige energibesparelser og væsentlige økonomiske besparelser. Hertil kommer, at hvisEU skal kunne leve op til målsætningen om en reduktion af energiforbruget på 20 pct. i 2020, er det nødven-digt at iværksætte en række fælles europæiske initiativer, herunder at forbedre energieffektiviteten for deprodukter, som markedsføres i EU.Den gældende lov nr. 308 af 30. april 2008 om miljøvenligt design af energiforbrugende produkter harnetop de energiforbrugende produkter, som sit anvendelsesområde. Der findes imidlertid en række produkter,som ikke er energiforbrugende, men som alligevel, når de anvendes, har betydning for både den enkelte for-
5
brugers og for samfundets energiforbrug. Det drejer sig om produkter som isoleringsmateriel, yderdøre ogvinduer.Sådanne ikke-energiforbrugende produkter kan også være mere eller mindre effektive i evnen til at sparepå energien, og det er baggrunden for, at der i Rådet (energi) i 2008 blev igangsat en omarbejdning (æn-dring) af direktiv 2005/32/EF om rammerne for fastlæggelse af krav til miljøvenligt design af energiforbru-gende produkter. Det omarbejdede direktiv (direktiv 2009/125/EF af 21. oktober 2009 om rammerne forfastsættelse af krav til miljøvenligt design af energirelaterede produkter), trådte i kraft den 20. november2009 og skal være gennemført i national lovgivning senest den 20. november 2010.
2. Lovforslagets indhold2.1 Udvidelse af anvendelsesområdetI forhold til den gældende lov udvider lovforslaget anvendelsesområdet fra at omfatte energiforbrugendeprodukter til energirelaterede produkter, det vil sige produkter, som når de anvendes, har betydning for ener-giforbruget uanset om disse produkter forbruger energi eller ej i deres anvendelsesfase. På samme måde, somdet er tilfældet i gældende lov, kan der i medfør af lovforslaget stilles både energi- og miljøkrav til produk-terne. Dette er også tilfældet for det omarbejdede eco-designdirektiv.2.2 Præcisering af ansvarFør et produkt, der er omfattet af loven, for første gang markedsføres eller erhvervsmæssigt ibrugtages iEU, skal den ansvarlige virksomhed, sikre og erklære at produktet opfylder de krav til overensstemmelsesom er fastsat i loven, i medfør af loven eller en gennemførelsesforanstaltning.Ifølge gældende lov er udgangspunktet, at producenten er ansvarlig for at sikre at produktet opfylder kra-vene. Hvis producenten ikke er etableret i EU, påhviler forpligtelserne producentens repræsentant i EU.Ifølge eco-designdirektivet kan en producent udpege en repræsentant i Fællesskabet, som handler i produ-centens sted i forbindelse med udførelsen af visse opgaver, som er pålagt producenten ifølge direktivet elleren gennemførelsesforanstaltning. Dette gælder uanset om producenten er etableret i EU eller ikke. En repræ-sentant kan f.eks. udpeges med henblik på at sikre og erklære, at produktet opfylder kravene, at påføre pro-duktet CE-mærkningen eller stille erklæring og den tekniske og den tekniske dokumentation til rådighed forde nationale tilsynsmyndigheder. I disse tilfælde kan de nationale tilsynsmyndigheder henvende sig til re-præsentanten i stedet for producenten for at sikre overholdelse af gældende krav.
Med lovforslaget præciseres således, at repræsentanten også kan være ansvarlig, når producenten eretableret i Fællesskabet.2.3 KlageadgangI henhold til gældende lov er det muligt at påklage afgørelser, som Energistyrelsen træffer i medfør af lo-ven til Energiklagenævnet. I modsætning til, hvad der sædvanligvis gælder i anden lovgivning på energiom-rådet, er det ikke muligt at afskære klageadgangen til klima- og energiministeren. Med lovforslaget bemyn-diges ministeren til at fastsætte regler om, at afgørelser, der er truffet af en under ministeriets oprettet institu-tion ikke kan indbringes for ministeren.2.4 Sproglige justeringerEndelig anvendes der i den danske sprogversion af det omarbejdede direktiv enkelte begreber og udtryk,som ikke tidligere har været anvendt, og som derfor heller ikke benyttes i den gældende lov. For at sikrestørst mulig brugervenlighed, når direktivet sammenholdes med dansk lovgivning, er der i lovforslaget in-kluderet enkelte tekniske ændringer, med henblik på at opnå en sproglig overensstemmelse med direktivet.Desuden er kaldenavnet ”eco-designloven” tilføjet.
6
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for staten, regioner og kommunerLovforslaget medfører ikke i sig selv økonomiske konsekvenser.Gennemførelsesforanstaltningerne, der vil følge af eco-designdirektivet, vil kunne medføre administrativekonsekvenser for staten i forbindelse med fastsættelse af mindstekrav, markedsovervågning og -kontrol afoverholdelse af kravene for de ikke-energiforbrugende produkter, som bliver omfattet af det nye direktiv.Størrelsen af disse konsekvenser vil afhænge af omfanget af gennemførelsesforanstaltninger for ikke-energiforbrugende produkter. Kommissionen anfører som retningslinje for medlemslandenes merudgifteralene i forbindelse med fastsættelse af krav til nye produkt-kategorier, at 10 lande, som er aktive i beslut-ningsprocesserne om eco-designkrav samlet set vil have et merforbrug af arbejds-kraft svarende til 6 fuld-tidsstillinger. Omkostningerne er uafhængige af medlemslandets størrelse. Der lægges fra dansk side vægtpå, at der i forbindelse med markedsovervågning og – kontrol findes en omkostningseffektiv løsning bl.a.gennem samarbejde mellem EU’s medlemslande og EU-Kommissionen.Gennemførelsesforanstaltningerne for ikke-energiforbrugende produkter, der vil følge af det omarbejdedeeco-designdirektiv, vil medføre meradministration for Energistyrelsen i forbindelse med fastsættelse afmindstekrav, markedsovervågning og -kontrol af overholdelse af kravene for de ikke-energiforbrugendeprodukter, samt krav til udveksling af information og oplysninger med Kommissionen og andre medlems-lande, som bliver omfattet af forslaget.Under forudsætning af, at der vedtages gennemførelsesforanstaltninger for 5-9 nye produktgrupper, skøn-nes statens omkostninger som følge af det forøgede myndighedsarbejde at bliver på ca. 1,5 mio. kr. årligt.Lovforslaget medfører ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for regioner og kommuner.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet4.1 Økonomiske konsekvenserEn af konsekvenserne af det nye direktiv er, at kredsen af produkter, som omfattes af fælles europæiskemindste krav til energi- og miljøforhold udvides. Tilsvarende ændring vil blive gennemført i de øvrige EU-lande og i EØS-landene (Norge, Island og Liechtenstein). Hensigten med direktivet er, at produkter, sommarkedsføres i EU, skal være mere energieffektive. Som konsekvens heraf vil de i energi- og miljøhenseendedårligste produkter blive gradvist udelukket fra EU's marked.Som hovedregel konkurrerer danske virksomheder i højere grad på kvalitet - herunder miljø- og energifor-hold - end på pris. Miljørigtig udformning af produktet og produktets muligheder for at begrænse eller redu-cere brugerens energiforbrug er generelt vigtige parametre for danske virksomheder.En udelukkelse af produkter med de dårligste energi- og miljøegenskaber fra det europæiske marked for-ventes således som hovedregel ikke at berøre danske produkter. Tværtimod kan danske produkter dervedopnå en konkurrencemæssig fordel på det europæiske marked. En sådan konkurrencefordel vil desuden kun-ne have afledede positive konsekvenser for beskæftigelsen.4.2 Administrative konsekvenserProducenter af energirelaterede produkter, der vil blive omfattet af gennemførelsesforanstaltninger i hen-hold til direktivet, skal sikre og erklære, at deres produkter overholder gældende krav, samt dokumentere atdette er tilfældet. Det omarbejdede direktiv vil betyde administrative byrder for de danske virksomheder,som producerer energirelaterede produkter der bliver omfattede af gennemførelsesforanstaltninger. Danskeimportører af de samme produkter fra tredielande til EU vil også blive berørt.Omfanget af de administrative konsekvenser for erhvervslivet vil afhænge af antallet af nye produktgrup-per, som bliver omfattet af gennemførelsesforanstaltninger. Da antallet forventes at blive begrænset, forven-tes lovforslagets administrative konsekvenser for erhvervslivet at blive små.
7
5. Miljømæssige konsekvenserForslaget vil, når der efterfølgende vedtages gennemførelsesforanstaltninger, medføre reduktioner i energi-forbruget og den miljøpåvirkning, som er forårsaget af de produkter, som der vedtages gennemførelsesforan-staltninger for. Det vil have en positiv indvirkning på miljøet og beskyttelsesniveauet både i Danmark og iEU som helhed. Omfanget af indvirkningen vil være afhængig af omfanget og karakteren af de nye gennem-førselsforanstaltninger, der vedtages i medfør af det omarbejdede eco-designdirektiv.6. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget medfører ingen administrative konsekvenser for borgere.7. Øvrige konsekvenserForslaget har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser, idet det alene sætter rammerne for, hvor-dan der efterfølgende kan udstedes gennemførselsforanstaltninger i form af energieffektivitets- og miljøkravfor ikke-energiforbrugende produkter, som har betydning for energiforbruget, når de anvendes.Forslaget vil, når der efterfølgende vedtages gennemførelsesforanstaltninger, forbedre Danmarks og EU’ssamlede energiforsyningssikkerhed.De konkrete gennemførselsforanstaltninger fastsættes ud fra analyser af de samlede livscyklusomkostnin-ger og de mulige energibesparelser og miljøforbedringer i det enkelte produkts livscyklus. Grundlaget er, atfælles europæiske gennemførelsesforanstaltninger forudsætter, at der er et rimeligt stort energibesparelsespo-tentiale i Europa, som ikke kan forventes realiseret uden lovgivning, men som kan realiseres omkostningsef-fektivt gennem fælles europæiske lovkrav til produkters energieffektivitet. Erfaringerne viser, at der findesprodukter, som i en livscyklusbetragtning er økonomisk attraktive for forbrugerne, men som i dag efterspør-ges og anvendes i mindre omfang end de burde ud fra en samfundsøkonomisk betragtning. Et eksempel er desåkaldte energivinduer, som isolerer bedre end almindelige termoruder, men som endnu ikke har opnået fuldmarkedsgennemtrængning.Fjernelse af produkter med de dårligste energi- og miljøegenskaber fra det europæiske marked forventesikke at berøre danske produkter. Tværtimod kan det give en afsætningsmæssig fordel på det europæiskemarked for danskproducerede produkter. Danske virksomheder har generelt fokus på miljø og energi ogkonkurrerer i højere grad på kvalitet end pris. Forslaget forventes således at være til gavn for danske virk-somheders konkurrenceevne og vil derigennem have positive konsekvenser for beskæftigelsen.8. Forhold til EU-rettenMed lovforslaget gennemføres Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/125/EF af 21. oktober 2009om rammerne for fastlæggelse af krav til miljøvenlig design af energirelaterede produkter (omarbejdning).Fristen for gennemførelse af direktivet er 20. november 2010.9. HøringLovforslaget er den. 25. november 2009 sent i høring til:Advokatrådet, AE-Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Branchen ForbrugerElektronik (BFE), Branchefor-eningen for Biogas, Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme, Brancheforeningen for Byggesagkyndigeog Energikonsulenter, Boligselskabernes Landsforening, Byggecentrum, Danmarks Naturfredningsforening,Danmarks Vindmølleforening, Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, DanskGartneri, Dansk Landbrug, Dansk Standard, Dansk Varefakta Nævn, Danske Arkitektvirksomheder, DanskeRegioner, Datatilsynet, Danish Energy Group (DEG), DEFU, Det Økologiske Råd, Dansk Gasteknisk Center(DGC), DI, DI Energibranchen, DI Byggematerialebranchen, DONG Energy, DS Håndværk og Industri,Energiforum Danmark, Energi & Olieforum.dk, Energitjenesten, Forbrugerrådet, ErhvervsorganisationenHTSI, Foreningen af fabrikanter og importører af elektriske belysningsarmaturer (FABA), Foreningen affabrikanter og importører af elektriske husholdningsapparater (FEHA), Foreningen af Registrerede Revisorer(FFR), Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Foreningen Danske Kraftvarmeværker, Energiforum.dk, For-
8
eningen for Slutforbrugere af Energi, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen af Varmepum-pefabrikanter i Danmark, Forskningscenter Risø, Frie Elforbrugere, Greenpeace Danmark, Godkendt Tekno-logiske Service (GTS), HNG - Hovedstadsregionens Naturgas I/S, Håndværksrådet, Ingeniørforeningen iDanmark (IDA), IT Brancheforeningen, Branchefællesskabet for IT, tele, elektronik og kommunikations-virksomheder (ITEK), Kommunernes Landsforening, Landbrugsrådet, LCA center, Lysteknisk Selskab, Na-turgas I/S, Naturgas Midt-Nord I/S, Naturgas Fyn, Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi, SDE –Sammensluttende Danske Energiforbrugere, Samvirkende Energi- og Miljøkontorer Organisationerne forVedvarende Energi (OVE) TEKNIQ, Teknologisk Institut, Vattenfall A/S, VELTEK - VVS- og El-TekniskeLeverandørers Brancheforening, Vindmølleindustrien, og WWF – Verdensnaturfonden.10. Sammenfattende skema
Økonomiske konsekvenser forstat, regioner og kommunerAdministrative konsekvenser forstat, regioner og kommunerØkonomiske konsekvenser forerhvervslivet
Positive konsekvenser/ mindreudgifterIngenIngenLovændringen forventes at væretil gavn for danske virksomhe-ders konkurrenceevne og vilderigennem have positive kon-sekvenser for beskæftigelsen
Negative konsekvenser/ merud-gifterIngenIngenBegrænsede administrative kon-sekvenser for staten afhængig afhvor mange produkter der bliveromfattet af gennemførelsesfor-anstaltningerIngen konsekvenser for regionerog kommunerSmåIngen
Administrative konsekvenser forerhvervslivetMiljømæssige konsekvenser
IngenLovforslaget vil have en positivmiljømæssig effekt idet flereprodukter vil blive omfattet afenergi- og miljøeffektivitetskrav.Ingen
Administrative konsekvenser forborgereForhold til EU-retten
Ingen
Lovændringen gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv2009/125/EF af 21. oktober 2009 om rammerne for fastlæggelse afkrav til miljøvenlig design af energirelaterede produkter (omarbejd-ning)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Det foreslås, at ”energiforbrugende produkt” overalt i loven ændres til ”energirelateret produkt”.Den gældende lov fastsætter rammerne for krav til miljøvenligt design af energiforbrugende produkter.Som følge af gennemførelsen af det omarbejde eco-designdirektiv udvides lovens anvendelsesområde til at
9omfatte alle energirelaterede produkter. Definitionen af ”energirelateret produkt” er nærmere beskrevet i denforeslåede § 2, jf. bemærkningerne til nr. 5.Til nr. 2Det foreslås, at ”introduceres i EU” overalt i loven ændres til ”bringes i omsætning på Fællesskabets mar-ked”. Der henvises til bemærkningerne til nr. 5 og 6.Definitionen af ”bringe i omsætning” og ”Fællesskabet” er nærmere beskrevet i lovforslagets § 2, jf. be-mærkningerne til nr. 5.Til nr. 3(Lovens titel)Med lovforslaget udvides lovens anvendelsesområde til at omfatte alle energirelaterede produkter.Der er derfor nødvendigt at ændre lovenstitel,således at det fremgår af titlen, at loven omfatter energirela-terede produkter.Samtidigt forsynes loven med en forkortet titel angivet i parentes (eco-designloven). ”Eco-designloven”, erden betegnelse, der i praksis anvendes om loven.Til nr. 4(Lovens fodnote)Det er tale om en ajourføring af fodnoten, således at det fremgår, at lovforslaget gennemfører det nye om-arbejdede eco-designdirektiv (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/125/EF af 21. oktober 2009 omrammerne for fastlæggelse af krav til miljøvenlig design af energirelaterede produkter (omarbejdning)).Til nr. 5(§ 2)Bestemmelsen om de definitioner, som anvendes i loven, foreslås justeret, som følge af gennemførelsenaf det omarbejdede eco-designdirektiv, hvorved lovens anvendelsesområde udvides til at omfatte energirela-terede produkter, jf. den foreslåede definition i nr. 2.Herudover er der ikke tilsigtet realitetsændringer, men af lovtekniske årsager er bestemmelsen affattet påny.Den gældende lov omfatter energiforbrugende produkter, det vi sige alle former for apparater, motorer,kedler, maskiner og anlæg samt dele hertil, der er afhængige af energitilførsel.Energirelaterede produkter omfatter ikke kun energiforbrugende produkter, men også produkter, som harbetydning for energiforbruget når de anvendes.Et energirelateret produkt er et produkt, der indvirker på energiforbruget under anvendelse, og som bringesi omsætning eller ibrugtages på Fællesskabets marked,jf. den foreslåede § 2, nr. 1.Definitionen omfatterendvidere dele, der er beregnet til at indgå i energirelaterede produkter, som bringes i omsætning til slutbru-gere som særskilte dele eller ibrugtages som særskilte dele af slutbrugere, og hvis miljømæssige egenskaberkan vurderes selvstændigt.Som eksempel på produkter, der har betydning for energiforbruget, og som ikke er energiforbrugendenævner Kommissionen vinduer, døre, isoleringsmateriel og energibesparende vandhaner.
10
Det forventes, at Kommissionen i løbet af 2010 vil præsentere et forslag til, hvilke produkter der ikke for-bruger energi, og som kommer ind under direktivets område.Endvidere er der af lovtekniske årsager foreslået følgende præciseringer og konsekvensrettelser i de enkel-te definitioner:Som følge af en ændring i forbindelse med den danske oversættelse af den omarbejdede version af eco-designdirektivet foretages en konsekvensrettelse af lovens anvendelse af det engelske udtryk ”placing on themarket”. I den danske oversættelse af det hidtil gældende eco-designdirektiv er det engelske begreb ”placingon the market” oversat til ”markedsføring”. I det omarbejdede eco-designdirektiv er begrebet ”markedsfø-ring” blevet ændret til ”bringe i omsætning”.Som følge af ændringen i oversættelsen af direktivet foreslås dels, at definitionen ”introduktion i EU” æn-dret til ”bringe i omsætning”, dels at definitionen på ”markedsføring” ophæves. Endvidere foreslås en kon-sekvensrettelse af lovens øvrige bestemmelser, således at begrebet ”introduktion i EU” ændres til ”bringe iomsætning”. Tilsvarende ændres ”markedsføring”, hvor det er relevant (jf. bemærkningerne til nr. 10) til”bringe i omsætning”.Videre foreslås det, at henvisninger til ”i EU” erstattes med ”i Fællesskabet” eller nogle steder ”på Fælles-skabets marked”, og at der samtidig introduceres en definition på ”Fællesskabet”. Denne definition foreslåsfor at tydeliggøre, at der med ”Fællesskabet” forstås såvel de 27 medlemsstater af Det Europæiske Fælles-skab, samt de øvrige lande, der har tiltrådt ”Aftalen om Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde”,hvilket vil sige Island, Liechtenstein og Norge.Til nr. 6(Overskriften til kapitel 2)Der er alene tale om en konsekvensrettelse som følge af, at begrebet ”introduktion i EU” ændres til ”bringei omsætning”. Der henvises til bemærkningerne til nr. 5.Til nr. 7(§ 4)I § 4 i den gældende lov fastlægges, hvem der har ansvaret for overholdelse af bestemmelser i loven ogregler fastsat i medfør af loven eller en gennemførelsesforanstaltning. Udgangspunktet er, at producenten eransvarlig for, at produktet er i overensstemmelse med loven, regler fastsat i medfør af loven eller en gennem-førelsesforanstaltning for det pågældende produkt. Hvis producenten ikke er etableret i EU, påhviler forplig-telserne producentens repræsentant i EU. I det tilfælde producenten ikke har en sådan repræsentant i EU,hviler forpligtelserne importøren. Endelig, hvis der ikke er en repræsentant eller importør i EU, påhviler for-pligtelserne enhver fysisk eller juridisk person, der markedsfører eller erhvervsmæssigt ibrugtager det på-gældende produkt.Bestemmelsen foreslås præciseret af lovtekniske grunde.Ifølge eco-designdirektivet kan en producent udpege en repræsentant i Fællesskabet, som handler i produ-centens sted i forbindelse med udførelsen af visse opgaver, som er pålagt producenten efter direktivet eller engennemførelsesforanstaltning. Dette gælder, uanset om producenten er etableret i EU eller ikke. Overdragel-sen af opgaver fra producenten til repræsentanten skal være sket skriftligt, navnlig for at definere indholdetaf opgaverne og afgrænsningen af repræsentantens beføjelser. Den nationale tilsynsmyndighed har hereftermulighed for at henvende sig til repræsentanten i stedet for producenten, for så vidt angår overholdelsen afforpligtelserne efter direktivet eller en gennemførelsesforanstaltning.Sådan som den gældende lov er formuleret, kan sådanne pligter kun påhvile repræsentanten i de tilfælde,hvor producenten ikke er etableret i EU. Med det foreslåedestk. 1præciseres, at repræsentanten også er an-svarlig, når producenten er etableret i Fællesskabet. Se hertil tillige bemærkningerne til nr. 8, 9, 11 og 12.
11
Hvis producenten ikke er etableret i Fællesskabet, og findes der ingen repræsentant, påhviler ansvaret im-portøren, jf. det foreslåedestk. 2.Såfremt der ikke er en importør, påhviler forpligtelserne enhver fysisk ellerjuridisk person, der markedsfører eller erhvervsmæssigt ibrugtager det pågældende produkt, jf. det foreslåedestk. 3.Til nr. 8(§ 5, stk. 1, nr. 4 og 5, § 7, stk. 1, 2. pkt., to steder i § 7, stk. 2, et sted i § 7, stk. 3, § 8 og § 10, stk. 2)De foreslåede ændringer, hvorved ”eller dennes repræsentant” indsættes efter ”producenten”, er alene enkonsekvens af ændringen af § 4, jf. bemærkningerne til nr. 7.Til nr. 9(§ 7, stk. 1, 1. pkt.)Den foreslåede ændring, hvorved ”eller dennes repræsentant” indsættes efter ”producenten”, er alene enkonsekvens af ændringen af § 4, jf. bemærkningerne til nr. 7.Til nr. 10(§ 9, stk. 1)Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af en ændring i den danske oversættelse af det engelske ud-tryk ”placing on the market” i den omarbejdede version af eco-designdirektivet. Der henvises til bemærknin-gerne til nr. 5.Til nr. 11(§ 10, stk. 3)Den foreslåede ændring i1..pkt.er alene en konsekvens af den foreslåede ændring af § 4. Der henvises tilbemærkningerne til nr. 7.Som følge af ændringen i 1. pkt., bliver2. pkt.overflødig, hvorfor dette foreslås ophævet.Til nr. 12(§ 11, stk. 1)Det fremgår af den hidtil gældende bestemmelse og af lovbemærkningerne, at ministeren kan udstede på-bud til producenten af et energiforbrugende produkt, hvis produktet ikke opfylder de krav, der er stillet tilproduktet i regler fastsat i medfør af loven eller en gennemførelsesforanstaltning. Ifølge bemærkningerne tilloven er stk. 1 rettet til producenten eller andre nævnt i § 4, som har introduceret produktet.Med lovforslaget foreslås en ændring af § 4, jf. bemærkningerne til nr. 7.Af lovtekniske grunde foreslås derfor at medtage en henvisning til lovens § 4 således, at det fremgår ud-trykkeligt, at bestemmelsen i stk. 1 i første række er rettet til producenten eller dennes repræsentant.Er producenten ikke etableret i Fællesskabet, og findes der ikke en repræsentant i Fællesskabet, er be-stemmelsen rettet til importøren eller andre som nævnt i de foreslående bestemmelser i § 4, stk. 2 og 3.
12
Til nr. 13(§ 11, stk. 2)Det fremgår af den gældende bestemmelse i § 11, stk. 2, at ministeren kan udstede forbud mod markedsfø-ring eller erhvervsmæssigt ibrugtagning af et produkt, der ikke opfylder kravene fastsat i medfør af loveneller en gennemførelsesforanstaltning. Ifølge lovbemærkningerne retter bestemmelsen sig til en brederekreds end kredsen i §11, stk. 1, idet forbuddet gælder enhver virksomhed, som markedsfører produktet, detvil sige alle omsætningsled og enhver, der erhvervsmæssigt ibrugtager produktet.Af lovtekniske grunde foreslås det derfor, at der i § 11, stk. 2, indsættes et nyt2. pkt.,for at præcisere atder generelt kan indføres forbud mod markedsføring i Danmark af et energirelateret produkt, der ikke opfyl-der kravene i regler fastsat i medfør af loven eller en gennemførelsesforanstaltning. Forbuddet kan udstedestil alle omsætningsled, dvs. ikke kun producenten eller dennes repræsentant eller importøren eller andre somer nævnt i den foreslåede affattelse af lovens § 4, men også eksempelvis grossister og forhandlere på detdanske marked.Til nr. 14(Ny § 14, stk. 3)Klima- og energiministerens beføjelser efter den gældende lov er delegeret til Energistyrelsen. Den fore-slåede bestemmelse er en konsekvens heraf.Bestemmelsen bemyndiger ministeren til at fastsætte regler om, at afgørelser, der er truffet af en under mi-nisteriet oprettet institution ikke kan indbringes for ministeren.Det bemærkes i den forbindelse, at der i forvejen efter den gældende lovs § 14, stk. 1, er adgang til at klagetil Energiklagenævnet.
Til § 2Efter det omarbejdede eco-designdirektivs artikel 23, skal de nødvendige tilpasninger af lov om miljøven-ligt design træde i kraft senest den 20. november 2010. Loven foreslås derfor at træde i kraft den 1. novem-ber 2010.
13

Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lovgivning
Gældende formulering
Lovforslaget
§1I lov nr. 308 af 30. april 2008 om miljøvenligtdesign af energiforbrugende produkter, somændret ved lov nr. 1400 af 27. december 2008,foretages følgende ændringer:1.Overalt i loven ændres »energiforbrugendeprodukt« til: »energirelateret produkt«, »detenergiforbrugende produkt« til: »det energirela-terede produkt« og »energiforbrugende produk-ter« til: »energirelaterede produkter«.2.Overalt i loven ændres »er introduceret iEU« til: »er bragt i omsætning på Fællesskabetsmarked«, »introduceres i EU« til: »bringes iomsætning på Fællesskabets marked«, »i for-bindelse med introduktionen af produktet« til:»i forbindelse med at produktet bringes i om-sætning på Fællesskabets marked« og »introdu-cerer et energiforbrugende produkt i EU« til:»bringer et energirelateret produkt i omsætningpå Fællesskabets marked«.3.Lovenstitelaffattes således:»Lovom miljøvenligt design af energirelate-rede produkter (eco-designloven)«.4.Fodnotentil lovens titel affattes således:»1) Loven gennemfører Europa-Parlamentetsog Rådets direktiv 2009/125 af 21. oktober2009 om rammerne for fastlæggelse af krav tilmiljøvenligt design af energirelaterede produk-ter, (EU-Tidende 2009 nr. L 285, af 31. oktober2009, side 10).«
Lovens titel:Lov om miljøvenligt design af energiforbru-gende produkterLovens fodnote:Loven indeholder bestemmelser, der gennemfø-rer Europa-Parlamentets og Rådets direktiv2005/32/EF af 6. juli 2005 om rammerne forfastlæggelse af krav til miljøvenligt design afenergiforbrugende produkter og om ændring afRådets direktiv 92/42/EØF og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 96/57/EF og2000/55/EF, (EU-Tidende 2005 nr. L 191, side29).§ 2.I denne lov forstås ved:1)Energiforbrugende produkt:a) Et produkt, der er afhængigt af energi-tilførsel (elektricitet, fossilt brændstof el-ler vedvarende energikilder) for at kunnefungere efter hensigten.b) Et produkt til frembringelse, overførsel
5.§ 2affattes således:»§ 2.I denne lov forstås ved:1)Bringe i omsætning:Den første gang etenergirelateret produkt gøres tilgængeligtpå Fællesskabets marked med henblik pådistribution eller anvendelse i Fællesskabetenten mod betaling eller gratis og uanset
14
eller måling af sådan energi.c) Dele, der er afhængige af energitilfør-sel og beregnet til at indgå i et energifor-brugende produkt, som markedsføres tilslutbrugere eller ibrugtages af slutbrugeresom særskilte dele, og hvis miljømæssigeegenskaber kan vurderes selvstændigt.2)Erhvervsmæssig ibrugtagning:En virk-somheds ibrugtagning med erhvervsmæssigtformål af et energiforbrugende produkt, somvirksomheden har fremstillet eller erhvervet,og som virksomheden ikke markedsfører.3)Gennemførelsesforanstaltninger:Foran-staltninger vedtaget af fællesskabsmyndig-hederne, hvori der fastlægges krav til energi-effektivitet og miljøforbedrende design afbestemte energiforbrugende produkter ellerkrav til miljømæssige aspekter deraf.4)Ibrugtagning:Slutbrugerens anvendelse iEU af et energiforbrugende produkt i over-ensstemmelse med dets formål.5)Importør:Enhver fysisk eller juridisk per-son i EU, der som led i sin erhvervsudøvelsemarkedsfører et energiforbrugende produktfra et tredjeland på markedet i EU.6)Introduktion i EU:Den første gang etenergiforbrugende produkt bliver markeds-ført eller erhvervsmæssigt ibrugtaget i etland, der er medlem af De Europæiske Fæl-lesskaber.7)Komponenter og delkomponenter:Dele,der er beregnet til at indgå i energiforbru-gende produkter, og som ikke markedsføreseller ibrugtages som særskilte dele til slut-brugere, eller hvor deres miljømæssigeegenskaber ikke med rimelighed kan vurde-res uafhængigt af det samlede produkt.8)Livscyklus:Et energiforbrugende pro-dukts fortløbende og indbyrdes forbundnefaser fra dets anvendelse som råmateriale tilendelig bortskaffelse.9)Markedsføring:Det forhold, at et energi-forbrugende produkt gøres tilgængeligt påmarkedet i EU med henblik på distributioneller anvendelse i EU enten mod betaling el-ler gratis og uanset salgsmetode.10)Producent:Den fysiske eller juridiskeperson, der producerer energiforbrugendeprodukter, som er omfattet af loven og regler
salgsmetode.2)Energirelateret produkt:Ethvert produkt,der indvirker på energiforbruget under an-vendelse, som bringes i omsætning elleribrugtages, herunder dele, der er beregnettil at indgå i energirelaterede produkter,som bringes i omsætning, eller som ibrug-tages som særskilte dele af slutbrugere, oghvis miljømæssige egenskaber kan vurde-res selvstændigt.3)Erhvervsmæssig ibrugtagning:En virk-somheds ibrugtagning med erhvervsmæs-sigt formål af et energirelateret produkt,som virksomheden har fremstillet eller er-hvervet, og som virksomheden ikke bringeri omsætning.4)Fællesskabet:Det Europæiske Fællesskabsamt de stater, der har tiltrådt Aftalen omDet Europæiske Økonomiske Samarbejds-område, i det omfang det følger af denneaftale.5)Gennemførelsesforanstaltninger:Foran-staltninger vedtaget af fællesskabsmyndig-hederne, hvori der fastlægges krav til ener-gieffektivitet og miljøvenligt design af be-stemte energirelaterede produkter eller kravtil miljømæssige aspekter deraf.6)Ibrugtagning:Slutbrugerens anvendelse iFællesskabet af et energirelateret produkt ioverensstemmelse med dets formål.7)Importør:Enhver fysisk eller juridisk per-son i Fællesskabet, der som led i sin er-hvervsudøvelse bringer et energirelateretprodukt fra et tredjeland i omsætning påFællesskabets marked.8)Komponenter og delkomponenter:Dele,der er beregnet til at indgå i energirelatere-de produkter, og som ikke bringes i omsæt-ning, eller som ikke ibrugtages som sær-skilte dele af slutbrugere, eller hvis miljø-mæssige egenskaber ikke kan vurderesselvstændigt.9)Livscyklus:Et energirelateret produkts fort-løbende og indbyrdes forbundne faser fradets anvendelse som råmateriale til endeligbortskaffelse.10)Producent:Den fysiske eller juridiske per-son, der producerer energirelaterede pro-dukter, som er omfattet af loven og regler i
15
i medfør af loven samt en gennemførelses-foranstaltning for produktet, med henblik påprodukternes markedsføring eller ibrugtag-ning under producentens navn eller vare-mærke eller med henblik på producentensegen anvendelse.11)Repræsentant:Enhver fysisk eller juri-disk person, der er etableret i EU, og somhar fået skriftligt mandat fra producenten til idennes navn at opfylde alle eller en del afforpligtelserne efter loven og regler udstedt imedfør af loven eller en gennemførelsesfor-anstaltning.
medfør af loven samt en gennemførelses-foranstaltning for produktet, med henblikpå produkternes omsætning eller ibrugtag-ning under producentens navn eller vare-mærke eller med henblik på producentensegen anvendelse.11)Repræsentant:Enhver fysisk eller juridiskperson, der er etableret i Fællesskabet, og somhar fået skriftligt mandat fra producenten til idennes navn at opfylde alle eller en del af for-pligtelserne efter loven og regler udstedt i med-før af loven eller en gennemførelsesforanstalt-ning.«
Kapitel 2Introduktion af energiforbrugende produkter iEU
6.Overskriften tilkapitel 2affattes således:»Krav i forbindelse med at energiforbrugendeprodukter bringes i omsætning på Fællesskabetsmarked«.
§ 4.Ansvaret for, at et energiforbrugendeprodukt er i overensstemmelse med loven ogregler fastsat i medfør af loven eller en gen-nemførelsesforanstaltning, påhviler den produ-cent, som introducerer produktet i EU.Stk. 2.Hvis producenten ikke er etableret iEU, påhviler ansvaret1) producentens repræsentant i EU,2) importøren, hvis producenten ikke er re-præsenteret i EU, eller3) enhver fysisk eller juridisk person, dermarkedsfører eller erhvervsmæssigt ibrugta-ger pågældende produkt, hvis der ikke er enrepræsentant eller importør i EU.
7.§ 4affattes således:»§ 4.Ansvaret for, at et energirelateret produkter i overensstemmelse med loven og regler fast-sat i medfør af loven eller en gennemførelses-foranstaltning, påhviler producenten eller den-nes repræsentant, som bringer produktet i om-sætning på Fællesskabets marked.Stk. 2.Er producenten ikke etableret i Fælles-skabet, og findes der ingen repræsentant, påhvi-ler ansvaret importøren.Stk. 3.Er der ikke en importør, påhviler an-svaret enhver fysisk eller juridisk person, derbringer produktet i omsætning eller erhvervs-mæssigt ibrugtager pågældende produkt.«
8.I§ 5, stk. 1, nr. 4og5, § 7, stk. 1, 2. pkt.,to§ 5.Klima- og energiministeren kan fastsætte steder i§ 7, stk. 2,et sted i§ 7, stk. 3, § 8og§regler om, at nærmere angivne kategorier af10, stk. 2,indsættes efter »producenten«: »ellerenergiforbrugende produkter, som introduceres dennes repræsentant«.i EU, skal opfylde et eller flere af følgendekrav:1) Krav til udnyttelsen af den anvendte ener-gi.2) Miljøkrav.3) Krav om vurdering af produktets miljø-mæssige egenskaber og overvejelse af alter-native designløsninger.4) Krav om, at producenten stiller energi-
16
mæssige oplysninger om produktet til rådig-hed for forbrugere og andre, der håndterer,anvender eller genanvender det energifor-brugende produkt.5) Krav om, at producenten stiller miljø-mæssige oplysninger om produktet til rådig-hed for forbrugere og andre, der håndterer,anvender eller genanvender det energifor-brugende produkt.Stk. 2.Regler fastsat efter stk. 1, nr. 2, 3 og5, fastsættes efter forhandling med miljømini-steren.9.I§ 7, stk. 1, 1. pkt.,indsættes efter »pro-§ 7.Klima- og energiministeren kan fastsætte dukt«: »eller dennes repræsentant«.regler om, at producenten af et energiforbru-gende produkt, inden produktet introduceres i8.I§ 5, stk. 1, nr. 4og5, § 7, stk. 1, 2. pkt.,toEU, skal sikre og erklære, at produktet er isteder i§ 7, stk. 2,et sted i§ 7, stk. 3, § 8og§overensstemmelse med krav fastsat i medfør af10, stk. 2,indsættes efter »producenten«: »eller§§ 5 og 6 eller en gennemførelsesforanstaltning dennes repræsentant«.(overensstemmelseserklæring). Endvidere kanministeren fastsætte regler om, at producentenskal dokumentere, at produktet opfylder krave-ne.Stk. 2.Klima- og energiministeren kan fast-sætte regler om, at producenten efter anmod-ning skal udføre måling og afprøvning af, omproduktet overholder de fastsatte krav, når for-holdene giver anledning hertil i forbindelsemed introduktionen af produktet eller senere.Det kan herunder fastsættes,1) at producenten skal lade sit produkt udta-ge til måling og kontrol af en sagkyndigvirksomhed eller en godkendt institutionsom nævnt i stk. 5, eller2) at de omhandlede produkter efter anmod-ning skal indleveres til et anvist prøvnings-sted eller afprøves på fremstillings-, installa-tions- eller salgsstedet eller andet relevantsted.Stk. 3.Klima- og energiministeren kan fast-sætte regler om, at producenten skal afholdeudgifterne ved udtagelse, måling og kontrol, jf.stk. 2.Stk. 4.Klima- og energiministeren kan fast-sætte regler om metoder og standarder, somskal være fulgt ved erklæringer, dokumentation,måling og afprøvning, jf. stk. 1 og 2.Stk. 5.Klima- og energiministeren kan fast-
17
sætte regler om, at erklæring, dokumentation,måling eller afprøvning som nævnt i stk. 1 og 2i særlige tilfælde skal være verificeret af ensagkyndig institution eller virksomhed, som ergodkendt af ministeren.Stk. 6.Regler i medfør af stk. 4 og 5 fastsæt-tes efter forhandling med miljøministeren.§ 8.Producenten skal opbevare dokumenta-tion, herunder overensstemmelseserklæringen,som nævnt i § 7, stk. 1 og 2, i mindst 10 år ef-ter, at det sidste eksemplar af det pågældendeprodukt er blevet fremstillet. Dokumentationenskal stilles til rådighed senest 10 dage eftermodtagelse af en anmodning herom.8.I§ 5, stk. 1, nr. 4og5, § 7, stk. 1, 2. pkt.,tosteder i§ 7, stk. 2,et sted i§ 7, stk. 3, § 8og§10, stk. 2,indsættes efter »producenten«: »ellerdennes repræsentant«.
10.I§ 9, stk. 1,ændres »markedsfører kompo-§ 9.Klima- og energiministeren kan fastsætte nenter eller delkomponenter« til: »bringerregler om, at producenter eller deres repræsen-komponenter eller delkomponenter i omsæt-tanter, der markedsfører komponenter eller del- ning«.komponenter, stiller relevante oplysninger tilrådighed for producenten af et energiforbru-gende produkt, der er omfattet af regler i med-før af loven eller en gennemførelsesforanstalt-ning. Reglerne kan omfatte komponenterneseller delkomponenternes materialesammensæt-ning samt energi-, materiale- eller ressource-forbrug.Stk. 2.Regler i medfør af stk. 1 om miljøkravfastsættes efter forhandling med miljøministe-ren.§ 10.Klima- og energiministeren påser, at etenergiforbrugende produkt er i overensstem-melse med overensstemmelseserklæringen efter§ 7, stk. 1.Stk. 2.Hvis klima- og energiministeren i for-bindelse med tilsyn efter stk. 1 får begrundetmistanke om, at et energiforbrugende produktikke er i overensstemmelse med regler i medføraf loven eller en gennemførelsesforanstaltning,underrettes producenten hurtigst muligt herom.Stk. 3.En producent, som introducerer etenergiforbrugende produkt i EU, skal efter an-modning give alle oplysninger, som er nødven-dige for varetagelsen af klima- og energimini-sterens opgaver efter stk. 1. Tilsvarende gælder8.I§ 5, stk. 1, nr. 4og5, § 7, stk. 1, 2. pkt.,tosteder i§ 7, stk. 2,et sted i§ 7, stk. 3, § 8og§10, stk. 2,indsættes efter »producenten«: »ellerdennes repræsentant«.
11.I§ 10, stk. 3, 1. pkt.,indsættes efter »enproducent«: »eller dennes repræsentant« og2.pkt.ophæves.
18
for enhver, der handler på vegne af producen-ten.Stk. 4.Enhver, som markedsfører eller er-hvervsmæssigt ibrugtager et energiforbrugendeprodukt, skal efter anmodning give alle oplys-ninger, som er nødvendige for at kunne afgøre,hvem der er ansvarlig for produktet, jf. § 4.Stk. 5.Klima- og energiministeren har, hvisdet skønnes nødvendigt, til enhver tid mod be-hørig legitimation uden retskendelse adgang tillokaler, der benyttes af en virksomhed somnævnt i stk. 2 og 3, med henblik på at kunneudtage energiforbrugende produkter til målingog kontrol af, at disse er i overensstemmelsemed krav i regler fastsat i medfør af loven elleren gennemførelsesforanstaltning. Denne be-stemmelse finder ikke anvendelse på bygningereller dele af bygninger, der udelukkende an-vendes til privat beboelse.§ 11.Hvis klima- og energiministeren finder,at et energiforbrugende produkt ikke er i over-ensstemmelse med krav fastsat i regler i medføraf loven eller en gennemførelsesforanstaltning,kan ministeren påbyde, at forhold, der stridermod kravene, bringes i orden inden for en angi-vet frist.Stk. 2.Klima- og energiministeren kan ud-stede forbud mod markedsføring eller er-hvervsmæssig ibrugtagning af et energiforbru-gende produkt, som ikke er i overensstemmelsemed kravene i stk. 1.Stk. 3.Klima- og energiministeren kan i til-fælde som nævnt i stk. 2 tillige påbyde, at virk-somheder, som markedsfører et energiforbru-gende produkt, som ikke er i overensstemmelsemed kravene i stk. 1, skal tage fornødne skridttil at trække produktet tilbage fra markedet.Stk. 4.Klima- og energiministeren underret-ter Europa-Kommissionen og de øvrige med-lemslande om enhver afgørelse i medfør afstk. 1-3 med angivelse af årsagerne hertil.§ 14.Klima- og energiministerens afgørelserkan påklages til Energiklagenævnet. Miljømini-sterens afgørelser kan påklages til Miljøanke-nævnet.Stk. 2.Afgørelser truffet af en anden myn-12.I§ 11, stk. 1,indsættes efter »påbyde«:»den ansvarlige efter § 4«.
13.I§ 11, stk. 2,indsættes som2. pkt.:»Forbuddet gælder for alle omsætningsled ogenhver, der erhvervsmæssigt ibrugtager produk-tet.«
14.I§ 14indsættes somstk. 4:»Stk. 4.Klima- og energiministeren kan fast-sætte regler om at afgørelser truffet af en underministeriet oprettet institution ikke skal kunneindbringes for ministeren.«
19
dighed i henhold til loven kan ikke påklages tilklima- og energiministeren henholdsvis miljø-ministeren.Stk. 3.Klima- og energiministeren kan efterforhandling med miljøministeren fastsætte reg-ler om adgangen til at klage til Energiklage-nævnet og Miljøklagenævnet, herunder om op-sættende virkning af klage, afskæring af klage-adgang og søgsmålsfrist til prøvelse af afgørel-ser truffet af klagenævnene.§2Loven træder i kraft den 1. november 2010.