Trafikudvalget 2009-10, Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10, Det Energipolitiske Udvalg 2009-10
TRU Alm.del Bilag 105, MPU Alm.del Bilag 131, EPU Alm.del Bilag 63
Offentligt
759335_0001.png
759335_0002.png
759335_0003.png
759335_0004.png
759335_0005.png
International Transport DanmarkLyren 1DK-6330 PadborgTelefon: +45 7467 1233Telefax: +45 7467 4317Internet: www.itd.dke-mail: [email protected]
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
November 2009
Hvad gør lastbiltransporten for klimaet og miljøet?- Læs det i vedlagte nye pjece fra ITDForeningen International Transport Danmark, ITD, sætter med vedlagte pjece fokus på deklima- og miljøudfordringer, lastbiltransporten står overfor. Og på hvordan branchen aktuelt -og gennem mange år - med gode resultater håndterer disse udfordringer.Vi ønsker med pjecen at slå fast, at lastbiltransportbranchen konstant arbejder på, atforbrugere, virksomheder og producenter kan få leveret varer så effektivt og miljøvenligt somoverhovedet muligt.Pjecen giver også bud på, hvilke effektiviseringer og politiske rammevilkår det kræver, hvistransportbranchen skal bidrage til yderligere C02- og miljøforbedringer.Vi håber, at pjecen kan være med til at belyse lastbiltransportens indsats og udfordringer irelation til klima og miljø.
Med venlig hilsen
Mogens TherkelsenBestyrelsesformand
Jens I. PetersenAdm. direktør
NB! Pjecen kan også rekvireres på engelsk.
Lastbi- Indsatser, holdninger og værktøje
m:
"•-••:•.••
.;•
www.itd.dk';
:
Udgivet af
ITDInternational Transport DanmarkLyren 16330 Padborg
tlf.:74 67 12 33www.itd.dkLayout og sats: ITDTryk: Silkeborg BogtrykSeptember 2009
/
"
J L I •%»§i § ^ # i % 4 !Forord1 . COz, S 02, NOx, p a r t i k l e r ... h v a d b e t y d e r d e t ?2. Det g ø r v i f o r e t b e d r e k l i m a o g m i l j øTEKNOLOGIERLastbilerne bliver mere miljøvenligeLastbilerne bruger mindre brændstofLastbilerne bliver lettere og kan fragte mere godsLuft- og rullemodstandens betydningI t øger effektiviteten og sparer C02Alternative brændstoffer og motorteknologierADFÆRDTransportvirksomhedernes indsats sparer C02Energirigtig kørestil betaler sigVi lærer af hinandenINFRASTRUKTURTrængslen kosterITS - Intelligente Transport SystemerBrug nattenREGULERINGERMere gods på bilerne sparer C02Miljøzoner2018...571111
22
Her kan du få mere at vide ...ITD's miljøkonsulent Marianne FrankE-mail: [email protected]Tlf. 7467 1233Eller klik ind på www.itd.dk
VejskatterSamspil med andre transportformer3. V e j e n f r e mDet mener ITD23
M e t o d e f r i h e d skal være grundlæggende i klima- og miljøreguleringer. Krav om reduktioner i udslip ogstøj skal være målbaseret og ikke foreskrive bestemte metoder eller teknologier. Metodefrihed stimule-rer udvikling og innovation.M i l j ø r e g u l e r i n g e r o g m i l j ø k r a v skal være ens i hele Europa. Kravene skal være gennemskuelige oglette at administrere og praktisere for den enkelte transportør.K l i m a . Jo mere effektiv transport og logistik virksomhederne leverer - jo bedre er det for klimaet ogmiljøet. Derfor er det afgørende med bedre rammevilkår, der sikrer at transportørerne kan sætte indder, hvor der opnås størst C02-reduktion for pengene.S a m s p i l m e d a n d r e t r a n s p o r t f o r m e r . Effektiv lastbiltransport er en forudsætning for at bane-, sø- ogflytransport kan levere bæredygtige godstransportløsninger.T r æ n g s e l . En glidende trafik sparer C02- derfor skal infrastrukturen udbygges, vedligeholdes og ud-nyttes bedre.M i l j ø t i l s k u d . Vore nærmeste nabolande fremmer investeringer i miljøvenlige lastbiler med miljøtilskud.For at sikre konkurrenceevnen bør der også i Danmark gives tilskud til de mest miljøvenlige lastbiler ogudstyr, der reducerer lastbilernes miljøbelastninger.I n t e l l i g e n t e T r a n s p o r t S y s t e m e r ( I T S ) bidrager til effektiv, sikker og miljøvenlig afvikling af trans-porter. Ensartede europæiske ITS-løsninger bør derfor fremmes - hurtigst muligt.V e j e , v o g n t o g o g s y s t e m e r s k a l u d n y t t e s b e d r e ved at tilpasse de regler, der begrænser mulighe-derne for at udnytte biler og chauffører optimalt. Der er fx behov for højere totalvægte, udbredelseaf modulvogntog, begrænsning af kørselsforbud og muligheder for støjvenlig natdistribution i byer mv.A l t e r n a t i v e b r æ n d s t o f f e r og m o t o r t e k n o l o g i e r skal på banen. Det er derfor vigtigt, at der etableres etstørre økonomisk incitament til at udvikle og anvende alternativer til den nuværende dieselolieteknologi.
I n t e r n a t i o n a l T r a n s p o r t D a n m a r k . Lyren 1 . 6330 Padborg . Tif. 7467 1233 . i !