Det Energipolitiske Udvalg 2009-10
EPU Alm.del Bilag 390
Offentligt
894512_0001.png
894512_0002.png
DET ØKOLOGISKE RÅDFREMTIDENS MILJØ SKABES I DAG
28. september 2010
Klimaplan er flot arbejde - med visse manglerDet Økologiske Råd hilser Klimakommissionens (KK) forslag til en ny dansk klimaplan velkommen.Planen gør det klart, at Danmark kan komme helt af med fossile brændsler uden at det vil kostesamfundet ekstra. Det er helt afgørende, at vi kommer i gang nu, og de næste 10 år, ellers vil dennødvendige omlægning blive særdeles kostbar.Det Økologiske Råd er enig med KK i, at afgifter på fossile brændsler er helt afgørende – vi ved ogsåat det er noget af det, som møder mest modstand politisk og i erhvervslivet. Det Økologiske Råd hargennem en årrække arbejdet for at indføre økonomiske virkemidler for at få danskerne til at forbrugemindre energi og samtidig sikre en omlægning mod vedvarende energi. Der er dog en række manglerved kommissionens forslag, f.eks. er anbefalingen af en kørselsafgift noget løst formuleret:Vi ønsker at indføre en generel kørselsafgift. Regeringen skal også tillade de større danske byer atindføre trængselsafgifter, også kaldet bompenge. Det skal dæmpe den forurenende biltrafik til fordelfor tog, busser og cykler.På bygningsområdet foreslår KK en opsparingsordning gradueret efter energimærke. Det ergrundlæggende en god idé, men kan ikke stå alene. Det bør kombineres med en tilskudsordning. Ensådan vil skabe mange job og dermed give et samlet overskud for statsfinanserne.Vi er kritiske over for den omfattende brug af biomasse, som Klimakommissionen lægger optil. Biomasse er en knap ressource. På kort sigt er det nødvendigt at bruge mere biomasse i kraftvarme-sektoren. Men biomasse bør ikke bruges til personbiler. På længere sigt bør Danmark undgå atimportere biomasse, dels for ikke at skabe en afhængighed til andre lande, dels for at undgå atlandbrugsarealer i fx udviklingslande anvendes til biobrændsler i stedet for fødevarer.KKs anbefalinger ifht. landbrugets udledninger er for svage. Vi er enige i, at der skal brugesvirkemidler til at sænke udledningen af drivhusgasser fra lavbundsjorde, men det skal sikres, at mangeaf disse tages helt ud af dyrkning. Desuden mangler virkemidler, der kan sikre, at målet om at 50% afgyllen skal til biogasanlæg faktisk gennemføres. Endelig skal vi begrænse den enormehusdyrproduktion i Danmark.Også anbefalingerne vedrørende energibesparelser i industrien er mangelfulde. Den foreslåede afgiftpå fossile brændsler vil have effekt. Men der skal også stilles krav om gennemgang af både bygningerog produktion, og gennemførelse af rentable besparelser med under 7-8 år tilbagebetalingstid.Kontakt:Bo Normander, formand, Det Økologiske Råd. Direkte tlf.: 20871933Christian Ege, sekretariatsleder, Det Økologiske Råd. Direkte tlf.: 33 181933 / 28580698
_____________________________________________________________________________________________________Blegdamsvej 4B, DK 2200 København N. Telefon: 33 15 09 77.http://www.ecocouncil.dk/ e-mail: [email protected]Det Økologiske Råd er en forening, som arbejder for en bæredygtig udvikling i Danmark og globalt,og udgiver tidsskriftet Global Økologi

Yderligere forslag:

Vi er enige i forslaget om, at også de såkaldte plug-in hybrid biler får lempet deres afgift. Det er biler,der i hovedsagen kører på el, men har en benzin-eller dieselmotor som reserve. Vi har selv foreslåetFolketinget en delvis afgiftsfritagelse, som er større jo længere rækkevidde bilens batteri har på enopladning – se vedlagte. Dette er bedre end KKs forslag om fritagelse i forhold til batteriets kapacitet ikWt – dette ville favorisere store biler.Flybrændstof er i dag helt afgiftsfritaget og det forvrider konkurrencen for de langt mere miljøvenligetog. Danmark bør indføre en passagerafgift på fly og på EU-niveau arbejde for afgifter påflybrændstof.Det er godt, at KK sætter en slutdato for nye oliefyr – men der bør også være en slutdato for nyenaturgasfyr. De nuværende naturgasområder skal overgå til enten fjernvarme eller varmepumper m.v.Der mangler et krav om, at den faste afgift på fjernvarme højst må være f.eks. 20% af den samledebetaling. I dag har mange selskaber en højere fast afgift, hvilket modvirker besparelser.Vedlagt:Brev fra Det Økologiske Råd til regering og Folketing om afgiftslettelse på plug-inhybridbiler
-2-