Det Energipolitiske Udvalg 2009-10
EPU Alm.del Bilag 39
Offentligt
749692_0001.png
749692_0002.png
Biobrændstoffer: lige vilkår for miljørigtige teknologierEn af de største globale klimaudfordringer er at knække den hastigt voksende transportsektorsudledning af CO2. Transporten står globalt set for 25 pct. af CO2-udledningerne – og andelener stigende.Bæredygtige biobrændstoffer er på kort og mellemlang sigt det eneste reelle alternativ tilbenzin, der kan give en markant CO2-reduktion i transportsektoren. 2. generations bioethanol(2G) kan reducere bilers CO2- udledning med op til 90 pct. ift. benzin. Dertil kommer at detkan benyttes i den eksisterende bilpark.Teknologien er klar. Dong Inbicon’s demonstrationsanlæg i Kalundborg er klar til at gå i luftenmed produktion af 2G bioethanol baseret på halm. Og halm er der masser af. Landbrugetproducerer nok til at kunne fastholde den nuværende el- og varmeproduktion og samtidiglevere halm til 2G bioethanol.Der er allerede politiske målsætninger for indførelse af bæredygtige biobrændstoffer. Menforudsætningen for at udvikle en kommerciel dansk produktion af 2G bioethanol er gunstigerammebetingelser. Herunder at tilskud til biomassen til brug i miljørigtige teknologier ligestillesfra politisk side. I dag giver staten høje tilskud, når der anvendes halm til produktion af el ogvarme, mens der ikke er tilskud til halm til produktion af biobrændstof.Ud over at 2G bioethanol kan medvirke til en kraftig CO2- reduktion fra transporten, vil detvære en samfundsøkonomisk gevinst: det vil styrke forsyningssikkerheden og skabe vækst oggrønne arbejdspladser.Politiske rammebetingelserFolketinget har vedtaget, at danske bilister fra næste år skal køre på benzin iblandet 0,75 pct.biobrændstof og fra 2012 skal benzinen indeholde 5,75 pct. biobrændstof. På EU-plan fastslårEU’s vedvarende energidirektiv, at andelen af vedvarende energi i transportsektoren i 2020skal op på 10 pct.BiomassenLandbruget producerer tilstrækkelige mængder halm til, at det allerede i dag er muligt atiblande 10 pct. bioethanol i benzinen og over 20 pct. i 2015, uden af det sker på bekostning afproduktionen af el og varme. 10 pct. bioethanol i benzinen betyder en CO2-reduktion på 0,5 –1 Mton CO2om året. Det svarer til, at 200.000-400.000 biler bliver fjernet fra vejene.I dag udnytter kraftværkerne under halvdelen af den danske halmproduktion. Ved at brugehalm både i produktionen af el og varme samt i produktionen af 2G bioethanol optimerer viudnyttelsen af halmen. Dertil kommer at Novozymes’ enzym-teknologi allerede inden for få årvil gøre det muligt at udnytte andre restprodukter og industrielt affald til produktion af 2Gbioethanol.Samfundsøkonomiske gevinster: forsyningssikkerhed, vækst og grønne jobsDer er store samfundsøkonomisk gevinster ved at anvende halm fra landbruget til produktionaf 2G bioethanol. Hvis halmen udnyttes til bioethanol vil der som afledt effekt samtidig kunneproduceres både dyrefoder og et biomasseoverskud (lignin), som efterfølgende kan bruges tilafbrænding i kraftværker eller til biogasproduktion. Den samfundsmæssige værditilvækst vedbrug af halm til 2G bioethanol 2-3 gange højere end tilsvarende brug til el- ogvarmeproduktion.
Ved at ligestille tilskud i anvendelsen af halm og ved at målrette investeringer til bioethanol-anlæg kan Danmark mindske afhængigheden af importeret energi. Dermed styrker viforsyningssikkerheden og understøtter den grønne vision om at gøre Danmark uafhængig affossile brændstoffer. Og særligt forsyningssikkerhed er vigtigt, da Energistyrelsen forventer,at Danmarks olieudvinding fra Nordsøen er under hastig afvikling.Danske virksomheder med Novozymes i spidsen er i dag globalt førende inden for denbioteknologi, der anvendes til produktion af 2G bioethanol. Ved at gå fra udvikling tilproduktion af bæredygtige biobrændstoffer kan Danmark blive et foregangsland inden for grønenergi teknologi. Det vil styrke virksomhedernes konkurrenceevne og skabe vækst og grønnejobs i landbruget og i den danske energisektor.Hvad skal der til?Markedet kan ikke alene løfte produktion oginvesteringer i bæredygtige biobrændstoffer. Hertiler anlægs- og infrastrukturudgifterne for store. Detkræver klare politiske signaler og gunstigerammebetingelser.Endvidere blokerer skævvridningen i tilskud ogafgifter for en dansk produktion af bioethanol.Forudsætningen for produktion af 2G bioethanol er,at der er en lige konkurrencesituation mellemforskellige bæredygtige teknologier.
Tilskud til udnyttelse af halm
I dag støtter staten i gennemsnit el- ogvarmeproduktion baseret på halm med 600-800 kr.per ton afbrændt halm. Til sammenligning fårudvindingen af bioethanol baseretKilde: Dong Energypå halm ikke anden støtte end den almindeligefriholdelse af CO2-afgiften. Giver man fra politiskside det samme tilskud til 2G bioethanol baseret påhalm, sikrer vi, at produktionen kommer godt fra startog på sigt kan udvikle sig til at fungere på markedsvilkår.
For at få en CO

2

-gevinst i transportsektoren anbefaler Novozymes følgende tiltag:1. Lige tilskud til miljørigtige teknologier- Halm til produktion af bioethanol skal modtage det samme tilskud som halm til produktion af el ogvarme. Det vil svare til at indføre et tilskud på 2,63 kr. pr. liter bioethanol.2. Ligestil miljørigtige teknologier – også i omlægningen registreringsafgiften- Opstil mål for CO2-reduktionen og ligestil de forskellige teknologier til at opnå de politiske mål.Særligt i forbindelse med de igangværende forhandlinger om omlægningen af registreringsafgiften tilen kørselsafgift.3. Fritag flex fuel biler for afgifter- Fritag flex fuel biler for afgifter i lighed med elbiler – den svenske model kan vise vejen.4. Mål for iblandingprocent af bioethnol i benzin- Afklaring af ’dobbelttælling’ af 2G: hvad betyder det i praksis?- Fastsætte årlige mål for produktion og iblandingsprocent5. Udbygning af produktionsanlæg og infrastruktur- Støtteordninger, incitamenter og gunstige finansieringsbetingelser