Det Energipolitiske Udvalg 2009-10
EPU Alm.del Bilag 377
Offentligt
Vi samler byggeri,
anlæg og industri
dansl<booerlV....,....,Udvalg
Folketingets EnergipolitiskeChristiansborg1240 København K
7. september 2010Dokumentnr.:84095
Behov for at ændre fjernvarmeselskabernes
ske C02-reduktioner
tarifpolitik for at fremme de dan-
Det internationale Energiagentur, EIA, skønner, at 50%af de nødvendige reduktio-ner i C02-udledningerne skal opnås gennem besparelser i energiforbruget. Derfor erder behov for betydelige reduktioner i danske bygningers energiforbrug. Bygningerstår for ca. 40 % af det danske energiforbrug.Dansk Byggeri vil gerne henlede folketingets opmærksomhed på en væsentlig barrie-re for rigtig mange investeringer i energibesparelser i den danske boligmasse. Medover 1Y:zmillion fjernvarmekunder i Danmark er det af stor betydning, at også dissemotiveres til at spare på energien. En stor del af fjernvarmen er fortsat baseret påfossile brændsler, samtidigt med at et fjernvarmeværk vil kunne betjene flere kunderog derved substituere anden brug af fossile brændsler, hvis de eksisterende kundersænker deres forbrug. Affald der ikke afbrændes på det ene værk, vil kunne varmehuse op i et andet fjernvarmedistrikt.Pga. fjernvarmeselskabernes tarifpolitik er det for ofte urentabelt for fjernvarmekun-den at investere i energibesparelser. Danske fjernvarmekunder betaler i dag i gen-nemsnit 32%i fast forbrugsuafhængig afgift. Mange kunder betaler over 50%ognogle op til 70%.I
Tarifudvalgsrapporten fra 2009 konklUderer, at mere variabel forbrugsafhængig fjern-varmebetaling vil kunne give en enerqibesparelse svarende til 150.000 husstandesvarmeforbrug - eller 6%af det samlede forbrug til rumopvarmning i Danmark. Detsvarer til X af Danmarks besparelsesforptiqtelse (bruttoenergiforbrug). Alligevel kon-kluderer rapporten, at det er bedst ikke a~ændre på tarifferne, fordi mange værker vilblive nødlidende, hvis kunderne flygter el~er bruger alternativ opvarmning.Den vedhæftede analyse fra P6yry bekræfter, med udgangspunkt i tarifudvalgsrap-porten, at tarifferne for 90 % af fjernvarmeleveringens vedkommende problemfrit villekunne gøres 100%variable - således at betalingen udelukkende afhænger af for-bruget. De værker, der leverer de resterende 10 % af varmen må fritages pga. deresspecielle gældssituation.IP6yry-analysen viser, at den simple tilbagebetalingstid for energiinvesteringer forfjernvarmekunder ville blive reduceret med 2 år i gennemsnit ved indførelse af vari-Nørre Voldgade106Postbox 21251015 KøbenhavnKTelefon 72 16 00 00Telefax 72160010www.danskbyggeri.dk[email protected]
~-
able tariffer. Visse steder (f.eks. i Rødovre) kan tilbagebetalingstidenres fra 15 til 8 år.
næsten halve-
De gamle store fjernvarmeselskaber er gældfrie og leverer god billig fjernvarme. Dekunne sagtens indføre helt eller næsten helt forbrugsafhængig varmebetaling. Allige-vel har VEKS 38%og CTR 31%i fast betaling, der ikke varierer med forbruget. Og-så dette kan man læse i Poyry's analyse.Fuld variabel tarifering giver uden udgift for staten den samme mængde energibe-spareiser på fjernvarmeområdet, som danske energiforbrugere over en årrække be-taler over 1 mia. kr. for via Energispareaftalen indgået ultimo 2009 mellem energisel-skaberne og Klima- og Energiministeriet. Evalueringen af den seneste energispareaf-tale viste endda, at kun 50 % af de registrerede besparelser var additionelle.Dansk Byggeri opfordrer folketingets energipolitiske udvalg til drøfte muligheden forat ændre fjernvarmeselskabernes tarifpolitik, så varmebetalingen bliver helt eller næ-sten helt forbrugsafhængig. Derved vil en væsentlig barriere for øgede energibespa-relser i danske bygninger være fjernet. Målet vil kunne nås gennem en administrativændring af opkrævningen for fjernvarmebetalingen og altså uden omkostninger forde offentlige kasser.
2