Det Energipolitiske Udvalg 2009-10
EPU Alm.del Bilag 376
Offentligt
889966_0001.png
DET ØKOLOGISKE RÅDFREMTIDENS MILJØ SKABES I DAG
13.september 2010
Pressemeddelelse

Elafgiften bør ikke sænkes

Dansk Energi skriver i dag i en pressemeddelelse, at den høje elafgift sammenlignet med afgiften påolie og naturgas bremser omlægningen til vedvarende energi. Vi er enige med Dansk Energi i, at viskal fremme både varmepumper og brug af elbiler frem for benzin- og dieselbiler. Men det behøverikke ske ved en generel sænkning af elafgiften. Dette ville nemlig samtidig mindske vores motivationfor at spare på el, f.eks. gennem at købe lavenergipærer, -køleskabe m.v. Og afgifterne skal netop havebegge formål – både at motivere til at gå over til vedvarende energi og til at spare på energien. DanskEnergis forslag har kun øje for det første.I stedet kunne man dels forhøje afgiften på fyringsolie, naturgas, benzin og diesel, dels præmiere de,der indretter deres elforbrug fleksibelt, dvs. at de kan flytte en del af forbruget til tidspunkt, hvor der errigeligt med vindkraft-strøm. Det sidste kan netop ejere af elbiler og af varmepumper – hvis disse harakkumuleringstank. Man kunne således indføre en variabel elafgift, der var lavere, når der er rigeligtmed vindkraftstrøm og højere, når elforbruget er højt og når vinden ikke blæser. Det kræver brug afintelligente målere – men det er alle også enige om vi skal have fremover.Vi skal have afviklet olie- og naturgasfyr. Udover at forhøje afgiften på olie og naturgas, bør der sættesen slutdato, hvor olie- og gasfyr skal være afviklet, og det bør allerede nu sikres, at der ikke etableresnye. I stedet skal der bruges fjernvarme – eller hvor fjernvarmen ikke er tilgængelig skal etableresf.eks. varmepumper.”Vi skal ikke glemme energibesparelserne. Derfor er det ikke elafgiften der skal sænkes, menafgifterne på gas og olieprodukter, som skal op” udtaler Christian Ege, sekretariatsleder i DetØkologiske Råd.Elbiler fremmes allerede via fritagelse for registreringsafgift. Men de kunne fremmes yderligere via enhøjere afgift på benzin og diesel. Men giver det ikke blot mere grænsehandel, vil nogle indvende. I dagligger Danmark i bunden mht. afgifter på benzin og diesel – ca. 1 kr/l lavere end i vores nabolande. Ca.halvdelen heraf udlignes af højere moms, men det gælder kun for privatbiler, og som sagt kunhalvdelen af forskellen. Så der er rum for en forhøjelse. Det ville også motivere til at køre merebrændstofbesparende samt købe de mest CO2-venlige biler.De foreslåede afgiftsforhøjelser på olie, gas, benzin og diesel kunne give et tiltrængt beløb til fremmeaf vedvarende energi og besparelser. Regeringen har lige fremlagt sit finanslovsforslag med storenedskæringer på energiforskning og fremme af vedvarende energi og besparelser. Regeringen siger, atden vil fylde hullet med midler fra globaliseringspuljen. Men vi ved der er langt større ønsker til dennepulje, end der er midler til rådighed.Christian Ege, sekretariatsleder, Det Økologiske RådYderligere oplysninger: Christian Ege – tlf: 33 18 19 33 / 28 58 06 98_____________________________________________________________________________________________________Blegdamsvej 4B, DK 2200 København N. Telefon: 33 15 09 77.http://www.ecocouncil.dk/ e-mail: [email protected]Det Økologiske Råd er en forening, som arbejder for en bæredygtig udvikling i Danmark og globalt,og udgiver tidsskriftet Global Økologi