Det Energipolitiske Udvalg 2009-10
EPU Alm.del Bilag 372
Offentligt
Folketingets Energipolitiske UdvalgChristiansborg1240 København K
Ministeren
Til udvalgets orientering fremsendes vedlagt udkast til lovforslag om æn-dring af lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning, lov om varmefor-syning, lov om Energinet.dk og lov om fremme af vedvarende energi.Med lovforslaget gennemføres de nye EU el- og gasdirektiver, som trådte i kraftden 3. september 2009 og som har frist for gennemførelse i dansk ret den 3.marts 2011. Desuden foreslås en ændring af varmeforsyningsloven, hvorvedder indføres regler om virksomheders selvevaluering.De væsentligste ændringer i forbindelse med gennemførelsen af el- og gasdi-rektiverne gennemgås nedenfor.Ejermæssig adskillelseDet nye eldirektiv kræver som udgangspunkt ejermæssig adskillelse af trans-mission (monopolaktiviteter) fra produktion og handel (kommercielle aktiviteter).Kravet om ejermæssig adskillelse på elområdet er allerede gennemført for detransmissionsnet som er ejet af Energinet.dk. For så vidt angår det regionaletransmissionsnet, der ikke er ejet af Energinet.dk, indfører lovforslaget krav omejermæssig adskillelse med visse undtagelser:1. undtagelse til ejermæssig adskillelseoDrift, vedligeholdelse og udbygning af transmissionsnettet overlades tilen uafhængig systemoperatør
9. september 2010
Som alternativ til ejermæssig adskillelse giver direktivet mulighed for, at trans-missionsvirksomheder, der ejer transmissionsnet over 100 kV, bevarer ejerska-bet, men overdrager ansvaret for drift, vedligeholdelse og udbygning af deresnet til Energinet.dk som uafhængig systemoperatør. Denne undtagelsesmulig-hed foreslås gennemført.2. undtagelse til ejermæssig adskillelseoBibeholdelse af den aktuelle ordning, hvis dette godkendes af Energitil-synet og EU-Kommissionen
Direktivet tillader, at et medlemsland kan undlade at anvende direktivets kravom ejermæssig adskillelse og bibeholde status quo. Det forudsætter, at Energi-
tilsynet og Europa-Kommissionen accepterer, at de eksisterende ordninger pr.3. september 2009 (direktivets ikrafttrædelsesdato) er tilstrækkelige til effektivtat sikre virksomhedernes uafhængighed fra produktions- og handelsinteresser.Denne undtagelsesmulighed foreslås gennemført.3. undtagelse til ejermæssig adskillelseosikringen af uafhængighed gennem adfærdsregulering – foreslås ikkegennemført
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
Side 2
Muligheden indebærer bl.a., at det gældende system med Energinet.dk som sy-stemansvarlig virksomhed ikke vil kunne bibeholdes uændret, men at visse op-gaver, som i dag varetages af Energinet.dk som systemansvarlig virksomhed,skal overføres til de regionale transmissionsvirksomheder. Optionen gennemfø-resikkemed forslaget.Indenfor gassektoren foreslås kun den ejermæssige adskillelse gennemført idetdet alene er Energinet.dk der varetager naturgastransmissionsvirksomhed.Adgang til naturgaslagreEfter gasdirektivet kan medlemslandene vælge mellem reguleret adgang ellerforhandlet adgang til lager og andre lagringsmekanismer, såsom linepack (op-lagring af gas i transmissionsnettet). Efter gældende ret er der forhandlet ad-gang til naturgaslagre, kombineret med en mulighed for, at Energitilsynet kangribe ind i prisdannelsen, hvis priserne ikke er rimelige. Denne mulighed for atkombinere forhandlet adgang og reguleret adgang kan efter det nye direktiv ikkebibeholdes og foreslås derfor ændret.Energitilsynets uafhængighedDirektivet præciserer, at medlemslandene skal udpege en enkelt national regu-lerende myndighed, i Danmark Energitilsynet, hvis uafhængighed skal sikres.Forslaget indeholder nye bestemmelser, der præciserer uafhængigheden afEnergitilsynets medlemmer fra energisektoren og fra statslige myndigheder.Lovudkastet er af Energistyrelsen sendt i ekstern høring den 3. september 2010med frist for afgivelse af høringssvar den 24. september 2010. Jeg vil efter hø-ringen oversende høringssvar samt høringsnotat til udvalgets orientering.
Med venlig hilsen
Lykke Friis